Westers wonen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Arthur, begrijp mij niet verkeerd. Ik ben ook niet blij met het feit dat ook landen als Tsjechië het onderspit delven tegen de jongens met het grote geld die universeel alles gelijk willen schakelen.

Ook ik zie met lede ogen hoe - ik geef maar een voorbeeld - een fabrikant als Jan Becher opgekocht wordt door een internationaal drankenconcern (Pernod-Ricard) en vervolgens te horen krijgt dat ze alleen nog maar Becherovka mogen produceren omdat dat in de internationale strategie (alleen de term al... :vies:) past en alle andere drankjes eruit moeten omdat die niet in het marketingverhaal passen en onvoldoende winstgevend zijn.

Kortom: ook ik vind het heel erg jammer dat Tsjechië z'n eigen identiteit en eigenaardigheden langzaamaan zal verliezen, net als eerder vele andere landen, maar feit is dat het gaat gebeuren.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik vind het vaak geredeneer vanuit sentiment. Tuurlijk is het heerlijk om vanuit je 'westerse' leven onder te duiken in de 'nostalgie', dat in dit geval Tsjechie heet. Heerlijk terug naar de basis zonder alle luxe (en stress) die je hier in Nederland hebt.
Toch kan ik me ook voorstellen dat de mensen daar interesse hebben in een andere levensstijl, eentje waarmee je je leven kunt vergemakkelijken. Wij zijn tenslotte ook blij dat we niet meer met de hand hoeven te wassen (ik wel!).
Dat (economische) voorspoed geen geluk brengt weten we allemaal. Wel vind ik het makkelijk om stil te willen blijven staan in Tsjechie, geredeneerd vanuit je Nederlandse leven. Ontwikkeling staat niet stil, en ik geloof niet dat indien er geen vraag was, er überhaupt een Vinex locatie gebouwd zou worden (waar ik ook in NL niet zou willen wonen). Is dit niet gewoon een mooie starterswoning voor mensen die zich iets anders niet kunnen veroorloven?
En is het wel OK dat 'westerlingen' een huis kopen in Tsjechie en daarmee ongetwijfeld ook de prijzen opdrijven? En wellicht ook een vraag naar Calvé pindakaas creeëren? Beetje dubbel, vind ik.
 
Je hebt hier zeker 'n heel belangrijk punt Maria.
Als er geen vraag naar bepaalde dingen is, zou er ook geen aanbod zijn.
En het aanbod zou snel verdwijnen als er geen vraag naar is.
Simpel he. :)
En de titel denigreerend? ach het is maar net hoe je het artikel leest.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Gelezen op Tweewieler.nl: Halfords UK expandeert in Oost-Europa

REDDITCH (Eng.) – Halfords UK zal in juni zijn eerste filiaal openen in Tsjechië. Deze nieuwe winkel is de eerste stap op weg naar verdere expansie in Centraal-Europa en Oost-Europa.

Halfords UK, de grootste non-food retailer van Engeland, heeft Tsjechië als startpunt gekozen voor zijn plannen om winkels te openen in die contreien. Het plan is om 50 Halfords-winkels te openen in de regio de komende jaren.

De eerste Halfords-winkel zal worden gestart in de stad Pruhonice, een voorstad van Praag. Twee andere winkels zullen voor het eind van 2007 worden geopend in Praag zelf en in Pilzen in West-Bohemen.
 
Bovenaan