Westers wonen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Maria

Geroyeerd Lid
Gezien de nogal denigrerende title van het verhaal zal ik de link niet volgen!

Jeetje Dieter, dat zou ik nou niet achter je zoeken, dergelijke kortzichtigheid! Don´t judge the book by the cover! ;)

Ik vond ´t een interessant artikel (hoewel niet echt iets nieuws verteld wordt) maar voor forummers volgens mij gewoon leesbaar.
 
Fijn dat je in het algemeen geen kortzichtigheid achter me zoekt. Zelfs met die tikfout van mij!

Dank!
 
Sinds enige tijd zijn wij ons aan het orienteren op de Tsjechische huizenmarkt en daarbij vooral de nieuwbouw. Hoewel veel imprt vanuit Oostenrijk en Duitsland plaatvindt kan ik mij eerlijkgezegd niet aan de indruk onttrekken dat juist de technische kant van de huizen bouw in Tsjechie op dit moent op een hoger peil staat dan dat in Nederland. Zeker geholpen door het landklimaat met strengere winters en warmere zomers is de gemiddelde Tsjechische nieuwbouwwoning voorzien van slimmere isolatie technieken.
Piepschuimbouw en "nul-energie" huizen zijn kreten die in nederland (helaas) alleen nog maar op sites van TNO te vinden zijn, maar daar al overal gebouwd worden. Dus of de nederlanders er met hun "kunden" nou zo veel nieuws kunnen brengen betwijfel ik.
 
Wij brengen vakmanschap, de beste bouwtechnieken die er zijn.
Wij bouwen voor een woning waar vanuit wordt gegeaan van een levensduur van minimaal 50 jaar.
De piepschuimwoning is allang bekend en gestruikeld in de experimentele fase. Gewoon slecht van kwaliteit.
De nul energiewoning brengt veel problemen met zich mee vanwege de gezondheid.

Klaarblijkelijk is Tjechie door een aantal lieden uitgekozen om woningen daar te slijten die zich nog in de experimentele fase bevinden.
 

Tabe

† In Memoriam
Gezien de nogal denigrerende title van het verhaal zal ik de link niet volgen!


Dieter, een wat zwart getinte opmerking van jou. Als je het bewuste stuk niet gelezen hebt, of wilt lezen, kun je er ook geen opmerkingen over plaatsen.

Het is m.i. goed dat Roeland deze link plaatst. Het heeft met Tsjechie te maken voor nu en in de toekomst. Of je het met die ontwikkelingen eens bent (zie Macek) is een andere zaak, maar die ontwikkelingen houd je niet tegen. Dat er mensen zijn die andere, lees financiele, motieven hebben om van Tsjechie te "houden" is een normale zaak. En elk nadeel heb zo z'n voordeel. Deze ontwikkelingen zullen zeker de Tsjechische economie verbeteren en op den duur zal elke Tsjech daarvan profiteren, denk ik (hoop ik)
 

Macek

Geroyeerd Lid
Even voor alle duidelijkheid; geld verdienen is niet vies en bij mij ook geen taboe. Maar als ik projectontwikkelaars volg heb ik het idee dat het allemaal snel moet gaan. Zie Lipno Marina, de prijzen aldaar zijn omhoog gevlogen en de "normaal verdienende Tsjech" heeft daar niets te zoeken. Is dat nu de bedoeling, het zou toch ook eens leuk zijn iets te doen voor "de man van de Tsjechische straat" ja toch?
 

Vodnik

† In Memoriam
Of iemend de opmerking van Dieter snapt ? Ja hoor !!!!!!!!!!

Zo'n 15 jaar gelden zijn hier nogal wat bedrijven / bedrijfjes gekomen die die arme, achtergebleven tsjechen wel even zouden komen helpen! Ik herinner me er nog eentje heel goed: Western Touch! Een schoonmaak bedrijf dat speciaal voor expats werkt(te). (overigens wel met tsjechisch of ukrains personeel)


Wat de bouwkwaliteiten betreft ben ik bang dat de flats die tegenwoordig uit de grond gestampt worden de 50 jaar niet halen!
Tempex (buiten) isolatie lijkt mooi maar een lichte beschadiging, water erachter, vorst erover . . . . zie je al wat er gebeurt?
Deurkozijnen binnen van spaanplaat met een mooi laagje fineer, maar hoe lang blijft dat mooi?

Ik ben eigenaar/bewoner van zo'n flat, drie jaar oud, op dit moment zijn ze de balkonvloer aan het vernieuwen, het beton onder de tegels leek meer op leem (meer dan de helft van de tegels werd zonder te breken verwijderd)

Er kan dus best nog wel wat verbeterd worden in de bouw!


(en toch ben ik tevreden hier!)

P
 

pepo

† In Memoriam
Laten wij het eenvoudig houden voor iedereen:

Wat is westers wonen?
Wat is westers wonen in Tsjechie?

Dat verhaaltje er achter is zoeter, dan de echte hollandse stroopwafels.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ja, wat ik zei Pepo, dat hij dat bedoelde begreep ik wel.
Maar nou sec om een (naar jouw smaak verkeerde) titel te besluiten niet de inhoud te gaan lezen, vind ik kort door de bocht.

Overigens inhoudelijk: ik kan me voorstellen dat er plaatsen zijn in Tsjechie waar men blij is met technologie die de 'Westerse', anders gezegd meer ontwikkelde landen kan brengen. Je kunt dit denigrerend vinden maar moet je dat wel zo opvatten? Tuurlijk zullen er voldoende Tsjechen zijn die de kennis ook hebben, maar het wordt niet op zo'n grote schaal toegepast als bv. in Nederland. En blijkbaar is er wel vraag naar, anders zet je echt geen poot aan de grond.
Je kunt toch ook van elkaar leren en in elk geval van elkaars (goede) kwaificaties gebruik maken? Volgens mij zijn 'wij' over het algemeen toch blij met de vakmensen die uit midden Europa komen (bouw en landbouw), want zelf hebben we geen mensen meer die met hun handen kunnen werken. Europese integratie.

Of zie ik het helemaal verkeerd?
 
Ik vind dat er overdreven overgevoelig gereageerd wordt op dit stukje. Als er in Tsjechië een markt is voor "Westers wonen", dan zullen er ondernemers in dat gat in de markt springen. Zo gaat dat nou eenmaal, of je het leuk vindt of niet. Vraag en aanbod.

We reageren toch ook niet zo overgevoelig op het feit dat de Tsjechische winkels tegenwoordig vol liggen met Westerse producten? Of op West-Europeanen die massaal onroerend goed in Tsjechië kopen, opknappen en vervolgens de interieurs geheel naar (de eigen) Westerse smaak en maatstaven inrichten?

Tsjechië is geen eiland; volgens mij willen de meeste Tsjechen zelf ook niet dat hun land in nostalgie blijft hangen, alleen maar om mensen te gerieven die denken dat alles vroeger beter was.

Mjjn mening: bewaar het goede, maar ga ook het nieuwe niet uit de weg.
 
Is er echt niemand, die deze opmerking van Dieter snapt?

Je ziet ook nog reacties als "ik kan me voorstellen dat er plaatsen zijn in Tsjechie waar men blij is met technologie die de 'Westerse', anders gezegd meer ontwikkelde landen kan brengen."

Het heeft soms weinig zin te reageren. Het is onbegonnen werk. Daarom ook bespaar ik het forum meestal al te veel kritiek op gigasupermarkten in Tsjechië vol met westerse merken en oude Tsjechische merken die ineens allemaal Unilever o.i.d. blijken te zijn. Het is moeilijk discusiëren met mensen die niet weten waarom je het niet leuk vind als je Tsjechische biertje ineens net iets anders smaakt en ineens door iets als Interbrew blijkt te zijn gebrouwen.

Zoals zich laat raden, natuurlijk zijn er Tsjechen die het fijn vinden om supermarkten vol 'Westerse' of merken te hebben, stadscentra met louter ketens van multinationals, stadscentra dus die allemaal vrijwel identiek zijn. Maar ik ken er gelukkig toch ook wel een heleboel die met lede ogen zien wat er verloren gaat en hoe de kwaliteit en goede smaak totaal ondergeschikt
is aan geld.

Uiteraard zijn vakmensen, mensen met passie voor hun producten, hun ambacht, niet opgewassen tegen aandeelhouder-achtigen en projectontwikkelaars.

In enkele decennia hebben we in Nederland alle steden gelijkgeschakeld (elk centrum bestaat uit Kruidvat, C&A, Blokker, AH, en noem het rijtje maar op). In diezelfde tijd hebben we de bijna de helft van het land volgebouwd met leegstaande bedrijventerreinen ten faveure van projectontwikkelaars. De nieuwbouwwijken zijn niet om aan te zien en dat is des te pijnlijker als je ziet wat er daarvoor was.

Ervan uitgaan dat Tsjechen ook voordeel hebben van een Nederlandse projectontwikkelaar die bij Krkonose een vinex-locatie creëert, het is uit de lucht gegrepen.

Westers willen wonen in Tsjechië, jammer dat dat bestaat. Het Westen is groot genoeg om te wonen. Zelf probeer ik voorlopig Tsjechisch te wonen in het westen, noodgedwongen.

Maar neem zeker geen aanstoot aan wat ik dan ook zeg. Ieder vogeltje zingt zo het gebekt is.
 
Bovenaan