West-Bohemen: tips en informatie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij gaan deze zomer naar West Bohemen/Boheemse Woud enwel naar het plaatsje Zahorany dit ligt ongeveer 4 km ten oosten van Domazlice. Is iemand bekend in deze streek en zo ja, heb je dan wat tips voor ons wat we niet mogen missen?
ooo.gif

Alvast bedankt.....
Marie-José
 
Re: Tips voor West Bohemen in de buurt van Domazlice ?

de oude apotheek in Domazlice (op bepaalde tijden en rondleiding in het Duits) en de toren waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt, en ook heel leuk maar wel luguber: onder de kerk in Domazlice liggen mummies, aan de zijkant van de kerk kun je de kerkers in en kun je ze bekijken.
Veel plezier
 
Re: Tips voor West Bohemen in de buurt van Domazlice ?

Bezoek in elk geval de weekmarkt in Domazlice, en ben je er rond 8 augustus dan mag in het weekend het Chodsko festival niet missen. Muziek, folklore en eten en drinken. Let vooral op de wagen met rund aan het spit heerlijk!
 
Re: Tips voor West Bohemen in de buurt van Domazlice ?

Inderdaad, rond 8 augustus, tijdens het Chodenfeest, staat er ook een kermis, zeker eens langs gaan. Je waant je zo in de tijd van 'Grease'. De attracties komen zo uit de jaren '50, maar goed onderhouden. Prachtig om te zien!
 
Nog een paar toevoegingen.

Karlovy Vary: voor mij was het hoogtepunt in deze wat vreemde stad: de Tepla rivier direct stroomafwaarts bij het overdekte 'geiser' gebouw. Een deel van het water van die grootste bron wordt namelijk afgevoerd in de Tepla. Dat gaat middels een lelijke buis die enige meters ver op een ondiep zijtakje van de Tepla wordt losgelaten. Het gevolg is, dat daar alleen water van die bron op komt te liggen, en iets verder stroomafwaarts zich pas bij de Tepla voegt. Het resultaat: werkelijk prachtige kleuren rood en groen en geel! ALs ik tijd heb zal ik wat foto's uploaden. Is vergelijkbaar met kleuren in geisergebieden zoals Yellowstone National Park. En het rare is: K.Vary lijkt vooral z'n best te doen om dit te verbergen; er staan struiken vlak voor de brugleuning die het mooiste uitzicht hierop bieden. Vinden ze het dan vies er uitzien of zo??? Unbelievable! Het is gewoon één van de grootste natuurprachten van heel Tsjechie, zulke kleuren!
Enne... waarom ik K.Vary een vreemde stad is? Nou; de vele Russen maken het natuurlijk apart (helft van Horeca is in Russische handen; vele Russische winkelopschriften etc); het is veeleer een 'luxe' kuuroord dan een serieus kuuroord, zoals Marianske Lazne waar je wel zieken ziet lopen door het lange, mooie centrale park.

Waarmee ik dus gelijk op Marianske Lazne kom: een erg lieve plaats. Het park is mooi. De Kolonade had ik me wat grootser voorgesteld. Enne... het water is hier wel 'drinkbaar' want koud... dat warme water van K. Vary smaakte gewoon echt naar modder, horribel.

Soos hebben we ook gezien. Best moeilijk te vinden; slecht aangegeven. Ik had een 1:50.000 kaart; als je rijdt richting Katarina, kom je er wel. Dan heb je een natuurpad grotendeels over vlonders die je door het gebied leidt. In 't begin niet zo spectaculair (m'n echtgenote begon al enige verbazing te uiten: is dit alles???), maar dan wordt 't toch mooi. Links en rechts van je aangenaam gepruttel en gebubbel van mini-bronnen, al of niet met modder vermengd. Het schijnt het beste te zijn na een regenbui, in ieder geval niet na een periode van droogte. Laat ik zeggen: als je toch naar Cheb (dat in de buurt ligt) gaat, ga dan ook efkes langs Soos. Maar alleen echte geologie-fanaten moeten een grotere omweg overwegen. Je betaalt een klein toegangsbedrag dat je ook recht geeft om het (niet indrukwekkende) dino-museumpje te zien en nog een tentoonstellingsgebouw.

Cheb: heb ik niet zoveel aan toe te voegen - ben er ook maar kort geweest. Mooi marktplein, vooral die oude, scheefgevallen huisjes aan de kop van het plein. Helaas niet in staat geweest om de burcht te aanschouwen - is dat wat???

Loket: ja, daar zijn we verliefd op geraakt. Een soort mini-Cesky Krumlov; het plaatsje ligt op een rots, voor 270 graden omgeven door het riviertje. We hebben er overnacht en dus ook in het donker gelopen; erg mooi om de burcht verlicht te zien. Het is trouwens niet zo'n toeristisch plaatsje; er zijn weliswaar (of beter: gelukkig) wel enige pensions en hotels, maar geen foto-verpestende terrasjes op het plein, geen aaneenschakeling van kristal&houtenspeelgoed&marionettenwinkels. De burcht van binnen viel ons wel wat tegen. Gezien de historie van het gebouw is dat logisch; gevangenissen hebben niet de neiging om de mooiste interieurs op te leveren. De gemeente Loket, die nu de eigenaar weer is, heeft dit getracht te compenseren door naast het genoemde porseleinmuseum (aardig) ook een archeologische expositie in te richten (kon ons niet boeien) en een martelingsexpositie met geluid en poppen, om de wijze van marteling in de desbetreffende kamer lekker plastisch uit te beelden. Ik werd er niet blij van. Het leukste was nog wel de toren, met een mooi uitzicht; onder andere op het wonderlijke amfitheater.
Bij de fabriekswinkel van de porseleinfabriek in Loket hebben we onze slag geslagen met Krtek-bekers; voor 45 kc per stuk aangename prijs en brede keus. Joepie! Je kan om het plaatsje heen wandelen, aan de andere kant van de rivier, waar ook heuvels en dus uitzichten zijn.

Becov nad Teplou (halverwege de mooie tocht van K.Vary naar Marianske Lazne): een best mooi roze kasteel in een verder wel aardig plaatsje. Mooie terrassen om het kasteel heen. De interieurs hebben we alleen op foto gezien; was wel OK. (ja, we zijn gek; eerst klagen dat Loket kaal is, als je dan een leuk ingericht kasteel kan bezoeken, doe je het niet. Sorry, hoor!) In onze fantasie werd het aan ons gerestitueerd en gingen we het wel prompt blauw verven.

Overigens: de directe weg van Praag naar K. Vary is bepaald niet interessant. Het is een provinciale weg op enige kleine stukjes snelweg na. Je komt nauwelijks door interessante plaatsen of natuurgebieden - pas bij K. Vary zelf. Enige uitzondering is Krusovice, zo'n beetje halverwege; daar is de Krusovice brouwerij gevestigd. We hadden geen tijd om na te gaan of je die kan bezichtigen, wel is er iets van een museum, denk ik, en staan er in het plaatsje een paar mooie grote gebouwen. Verder viel het ons op dat het nog een best klein plaatsje is; je zou denken dat een zo eeuwenoude brouwerij toch in de loop der tijd voor een grotere plaats had gezorgd. Affijn, we reden er zo'n 2,30 u over. Terug, vanuit M. Lazne, via Plzen naar Praag was natuurlijk veel sneller.
 

Tabe

† In Memoriam
Gieneke schreef:
de oude apotheek in Domazlice (op bepaalde tijden en rondleiding in het Duits) en de toren waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt, en ook heel leuk maar wel luguber: onder de kerk in Domazlice liggen mummies, aan de zijkant van de kerk kun je de kerkers in en kun je ze bekijken.
Dit is wel een oud bericht, maar toch even een rectificatie.
Gieneke bedoelt hier met Domazlice de stad Klatovy. Hier liggen o.a. de mummies en op het marktplein is de oude apotheek.

e.e.a. ter aanvulling
 
Zinkovy

Hallo allemaal,

Is er misschien iemand die informatie heeft over het plaatsje Žinkovy in West Bohemen?

Alle info of foto's zijn welkom!

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Groetjes,

Gertjan en Katka
 

Tabe

† In Memoriam
Gertjan/Katka.
Zinkovy is een klein dorpje ongeveer 8 kilometer van Nepomuk. Het ligt aan een meertje. Klein dorpspleintje met kerk. Aan het meer staat een soort kasteel. De weg door het dorp gaat over een damwand(je). Is een pitoresk plaatsje, waar verder niet veel te doen is. Op ongeveer 3 kilometer richting Nepomuk is een camping. Eveneens aan een meertje (karpermeertje). ook de dorpsbevolking maakt voor het zwemmen gebruik van dit meertje. Op de camping staan een aantal kleine houten zomerhuisjes. Het middenveld is voor de tenten. Een gezellige camping (1990-1994) met een klein restaurantje. Veel bos in de omgeving. Mooie fiets- en wandelroutes.Zie topic verhalen vakantie 1990-1992. Dichtstbijzijnde grote stad is Klatovy, ten zuiden van Zinkovy op 15 kilometer, of Plzen ten noorden op ongeveer 35 kilomter.

Wat gaan jullie daar doen ? Kamperen, huisje oid ?

groeten Tabe
 
Freddy en Tabe, hartelijk bedankt voor de informatie. (De website hebben wij al uiteraard gevonden maar toch bedankt :-)

Wij willen daar misschien een huisje kopen dus zijn we blij met alle informatie.

Groetjes,
Gertjan en Katka
 

Tabe

† In Memoriam
gerkat schreef:
Wij willen daar misschien een huisje kopen dus zijn we blij met alle informatie.
Heb je daar al iets op het oog en ben je er inmiddels al eens geweest ?
Ben benieuwd waar dat huisje precies staat.
Wij hebben een huisje in Zbyslav, ongeveer 10 kilometer daar vandaan.
groeten Tabe
 
Hoi Tabe,

Na een bliksembezoek aan Tsjechië zijn wij nu weer thuis. We zijn er een boerderijtje wezen bekijken. Wij hebben tot op heden nog niet gevonden wat wij zochten maar blijven doorzoeken.
De regio sprak ons trouwens erg aan!

Groetjes,
Gertjan en Katka
 
Wat is er te doen rond Domazlice (West-Bohemen)?

Misschien een stomme :D vraag maar zijn er de buurt van Domazlice skigebieden?

En wat is er in deze buurt in de zomer te doen.

Ben aan het kijken of het intressant is om in deze omgeving een huis te kopen.
 
West-Bohemen: tips en informatie gezocht

Hallo allemaal, wij willen dit jaar in oktober eens naar West-Bohemen in de buurt van de Duitse grens. Vanuit daar willen wij Praag bezoeken, de kuuroorden en nog wat oude stadjes . Ook zo nu en dan even de grens oversteken naar buurland Duitsland lijkt ons wel wat. Wie kan ons tips geven en weet eventueel een leuk huisje/pension/appartement/hotel voor ons ?
Alvast bedankt.
 
Welkom Afke op dit forum. Als je de zoekfunktie (bovenin) gebruikt zul je zien dat er al best veel over West-Bohemen op dit forum staat vermeld. Misschien kun je al aangeven waar jullie naar te gaan? Dat maakt het geven van tips wat makkelijker.
 
Van harte welkom Afke en net als de anderen kan ik je de zoekfunctie van harte aanbevelen. Via www.mapy.cz kun je naar je vakantiegebied navigeren en genoemde plaatsnamen/gebieden op het forum opzoeken

Tabe schreef:
Met hoeveel personen ga je?
Gokje: 12:D
Afke, Marten, Watse, Wiepkje, Eeltje, Jouke, Klaas, Jetse, Bouke, Sietske, Wiebe, Sipke
 
Ook ik ben geinteresseerd in een leuke vakantieplaats in West Bohemen. Op het forum gezocht en ook foto's bekeken. Karlovy vary lijkt me iets te groot. Weet iemand of Cheb, Marianske Lazne of Frantiskovy Lazne leuk zijn om 1 week in een hotel door te brengen (evt.tips voor een goed hotel?). We willen lange wandelingen maken. Ook hiervandaan gemarkeerde routes? En leuke restaurantjes?
 
Dan zou ik toch voor Karlovy Vary kiezen eigenlijk... Een week lang in Marianske Lazne zou ik niet uithouden om eerlijk te zijn :)

Karlovy Vary bied wat dat betreft een stuk meer... zoek een leuk hotel of pension in een buitenwijk van Karlovy Vary (Dubí o.i.d.), waarvandaan je een makkelijke en snelle OV verbinding naar het centrum hebt...
 
Bovenaan