Bier & Wijn Welke wijn in Tsjechië kopen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Een liefhebber vroeg mij als ik wat droge witte en rode wijn uit Tsjechië wil meenemen. Nou heb ik de ballen verstand van wijn dus misschien kunnen kenners mij helpen, wat is een goede droge witte en rode wijn en hoe staat dat op het etiket, droog dus, bvd.
 
Meenemen naar of uit Tsjechie? Ik drink behoorlijk droge wijn, maar in NL is het moeilijker met het uitzoeken. In G&G geven je een advies en je bent overtuigd dat ze daar kennis van wijn hebben en je komt thuis met een fles dure azijn...
 
Volgens mij is de vraag of één woordje liefhebber waardig is. Ik zou zeggen: niet dus. Sommige willen droge maar fruitige smaak, sommige weer droge met een houte smaak van een vat, en de rest weer andere soort droge smaak. Ik persoonlijk houd van die houte droge smaak, duur in NL...
 
Rode wijn:
Modry Portugal, Rulandske modre - toppers, Svatovavrinecke, Frankovka - goedkopere variant, Oostenrijkse Zweigeltrebe - betere variant van Svatovavrinecke
Witte wijn:
Rilandske sede, Muller Thurgau,Rizling Vlassky

Toch zeg ik : gewoon proeven van een echte wijnmaker in zijn wijnkelder, het smaak verschilt van regio en er zijn veel andere factoren...
 

Vodnik

† In Memoriam
Een liefhebber vroeg mij als ik wat droge witte en rode wijn uit Tsjechië wil meenemen. Nou heb ik de ballen verstand van wijn dus misschien kunnen kenners mij helpen, wat is een goede droge witte en rode wijn en hoe staat dat op het etiket, droog dus, bvd.

En als je dan in de winkel staat let dan is op Templarske (sklepy Cejkovice)
Deze flessen zijn makkelijk te herkennen door het maltezer kruis dat erop staat (smalle hoge lichtgroene fles met lichtgeel etiket en rood maltezer kruis)De beste zijn die met een echt lakzegel op het etiket, ook goed maar goedkoper zijn die met een gedrukt lakzegel.
Zoek je een lekere droge kijk dan naar Rulandske Sede, in nederland bekend als Pinot Gris.

Als je een meer uitgesproken smaak hebt is Tramin of Oliver een goede.

p
 
Mijn ervaring is dat de Tsjechische wijnen aan de zoete kant zijn. Ook “suche vino”. Daar moet je van houden.
Wat ik ook meegenomen heb uit Tsjechië, het was altijd een teleurstelling. In Tsjechië smaakt het best goed, maar hier in Nederland is het niet te pruimen. Goedkoop of duur, maakt niet uit.

Dus meneer Macek, laat ze maar naar Trebihost komen. Daar zal het wel lekker smaken.
 
Van een tsjechische vriend tijdens de herfstvakantie in tsjechie gehad (witte droge wijn): chateau Valtice, Sylvanske zelene-pozdni sber 2007
bekroond met (Valticke vinne thry) zlata medaile 2009.
Ik vond hem heerlijk, niet te droog=zuur, kruidig en met een piep klein prikkeltje erin.(maar ja gekleurd beeld; gedronken tijdens een heerlijke gezellige maaltijd met lieve mensen : )
 
Frankovka en Svatovavrinecke is een droge rode wijn, ik koop deze bij de Globus, voor 53 kronen, dit is een lichte wijn, je hebt ze ook zwaarder, deze zijn iets duurder, staat op het etiket hoeveel alkohol percentage. Modry Portugal is ook een lekkere droge rode wijn.
Suche is meestal droog, polo sladke is zoet. Ik dacht dat polo suche halfdroog is, maar dat weet ik niet zeker, ik zoek altijd naar suche.

Brenda
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ik dank u allen, ik ga letten op "suché of suchý, ik geef ze gratis en een gegeven paard moet je niet in de bek kijken zeg ik maar. Zelf ben ik ook wat eten en drinken betreft een barbaar, ik dronk ooit is wijn uit een bierglas, de echte liefhebbers keken alsof ik misdaad pleegde. Heel soms drink ik rode Lambrusco, uit een bierglas!, bij spagetti of een andere Italiaanse flauwekul, nogmaals dank.
 
Heer Macek,

De Tsjechishe wijnen bestrijken qua smaak de onderkant van de markt, anders gezegd: buitengewoon matige kwaliteit.

Ik heb geen idee wat voor rommel ze in de flessen gooien.

Er zit altijd een ondertoon in van spul wat erin gegooid wordt en herkenbaar is in vele Tsjechische wijnen.

Ze verkopen er ook Australische wijnen.

Ik liep er laatst met een Australier en die keek mij verbaasd aan: verkopen ze deze bocht in Europa?

Dit wordt gemaakt van de afval van de druiven en geen Australier die het drinkt.

Maar dit terzijde.

Gelukkig beginnen ze steeds meer Franse wijnen te verkopen.

Dus alles lijkt goed te komen.

Groet.
 

char

† In Memoriam
Kukel,.... en dan is het nog maar net de vraag of deze Franse wijn niet in bulk naar Tsjechie vervoerd wordt!!..En dus in Tsjechie gebotteld wordt... Bij bulktransport, ( tankauto's ) wil men nog wel eens een beetje sulfiet toevoegen....Ditzelfde geldt trouwens ook voor vervoer van Tsjechische wijn.
Zeker, wanneer men met een samenstelling van meerdere wijnrassen één wijn gaat maken.

Char.
 
lekkere wijnen uit CZ

En als je dan in de winkel staat let dan is op Templarske (sklepy Cejkovice)
Deze flessen zijn makkelijk te herkennen door het maltezer kruis dat erop staat (smalle hoge lichtgroene fles met lichtgeel etiket en rood maltezer kruis)De beste zijn die met een echt lakzegel op het etiket, ook goed maar goedkoper zijn die met een gedrukt lakzegel.
Zoek je een lekere droge kijk dan naar Rulandske Sede, in nederland bekend als Pinot Gris.

Als je een meer uitgesproken smaak hebt is Tramin of Oliver een goede.

p

ben het helemaal met je eens, Templarske zijn prima, neem wel die met het echte zegel.
 
Er is een wijnimporteur voor Tsjechische hoogwaardige kwaliteitswijnen in ons land. Import bestaat uit de overheerlijke Znovin Znojmo wijnen die je in Tsjechië tegenkomt in de betere hotels en restaurants. Kijk zelf anders even op de website www.kurpershoek-wijnimport.nl Ik heb hier prima ervaringen mee. Leuk en verrassend zo net voor de feestdagen?
 
Bovenaan