Welke tradities handhaaf je hier in NL?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />

Opt kerkhof geen oneven, dus...


[/ QUOTE ]

Ach Erik, misschien is dat per streek verschillend, hahaha. Maar ik heb ook altijd geleerd 'nooit iemand een even bos bloemen geven, een even aantal bloemen horen op het kerkhof'
Maar als jij ooit met 100 rozen voor me zou staan zal ik ze niet afslaan hoor!
grin.gif
 
De nacht rond de meiboom is ook wel heel bijzonder.Klopt het dat het de bedoeling is dat je onder die boom slapen moet?
 
Nou dat zit zo, tenminste in Bohemen op 30 april wordt de meiboom geplaatst in elk dorp en dat vanaf de vroege vooravon wordt er onder de boom gegeten en gedronken,gezongen .Wij gaan dan om twaalf uur naar bed,maar eengroot deel van het dorpt feest dan door tot de morgen
 
Is het ook niet zo dat er een soort wedstrijd wordt gehouden tussen de dorpen:
a) welk dorp heeft de hoogste meiboom
b) en dat men probeert van elkaar de krans, die in de top hangt, af te pakken?
 
Bij ons staat kerstboom op 24.12 al, bramborovy salat en vis. Kerst koekjes (zelfgebakken net als in tsjechie), kleine cadeautjes.
St. Klaas, kleine cadeautjes (net als in Tsjechie) geen dure voor 500 euro net als sommige ouders doen (belachelijk).
Pasen zijn gewoon maar zonder echte Tsjechische tradities (dus water of pomlazka), ook al deden we het eerder wel nu niet meer. Ook omdat we al wat ouder zijn en uit huis. En natuurlijk Paas schaapje enz.

Nu woon ik alleen en soms kan ik niet naar huis maar toch hui ik het volgens mijn tradities. Vind echt leuk en gezellig.
 
Bovenaan