Welke tradities handhaaf je hier in NL?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Citaat;Jelen
Tot slot wil ik graag even een stukje publiceren van een PM, die ik heb ontvangen. Zonder vermelding van de afzender, want ik wil niemand zijn privacy schenden. Wel vind ik de inhoud opmerkelijk en betrokken bij deze discussie.<jelen>

- Zonder betuttelend over te willen komen dat is typisch jongens en-mannengedrag op de borst slaan en je laten gelden.
Of ze nu Tsjech,Nederlander of Belg zijn.
Ik zondig daar ook tegen,maar zie het ook als een sport.

Er is dus iemand tussen ons, die wel dergelijk bewust aanstoot tot onrust.,<Jelen>

- Je gaat eraan voorbij dat Vasek en ikzelf samen met anderen er mede voor zorgen dat dit forum heel veel response en informatie krijgen.

Prijs je je zelf vaker zo hoog? Je zult van de ladder kunnen vallen…<Jelen>

- Dat jij een sfeerbeeld nastreeft van totale harmonie in woord en dialoog is ronduit naief en zels ondemocratisch.

Dat ik geen sfeerbeeld nastreef van totale chaos en monoloog is ronduit nuchter en democratisch.<Jelen>

- Als je een vriendenkliekje nastreeft van ja-knikkers dan vrees ik dat je je eigen forum moet oprichten.

Om maar aan te merken, wie hier democratisch is.<Jelen>

Einde citaat Jelen;

Als je meent om prive-post zo te manipuleren,ook nog met plakken en knippen , met het doel om in de openbaarheid als het ware iemand te kruizigen ,dan heb ik daar maar een waardering voor :dit is echt zielig.

Dat dit ruikt naar de dictatuur ;wie niet naar mij luistert moet eraan,was mij al langer bekend.En alle middelen zijn goed , ook het verdraaien van post die je prive van mij hebt ontvangen.

De oorzaak om zoveel woede om zo iets te doen daar kan ik alleen maar naar gissen.

Als dat de sfeer is die je hier wil,dan ben je bedankt.
Ik draag het forum een warm hart toe en zal dat ook blijven doen.
 
Zo, het is al eventjes geleden dat ik me heb laten gelden op het forum. Ik heb alles eens eventjes in stilte gelezen en heb in het begin gezegd dat ik het met Vasek eens ben.

Een aantal reacties:
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Jacques: Een volk wat zijn tradities en rituelen niet eert is verdoemd te verdwijnen&lt; Cit Jean-Jacques Rousseau&gt;...Dat onze beide vrienden traditie op een hoop gooien voor het kapitalisme en zelfs door hen uitgevonden is volstrekt onjuist. De meeste van onze rituelen en tradities slaan terug op ons heidens bestaan en verworvenheid met de natuur en zijn seizoenen.

[/ QUOTE ]

Sorry om het te zeggen, helaas is dit veelal regelrecht gelul. Ik weet dat iedereen me zal beschuldigen van kluizenarij of dergelijke. Maar, Jacques, je bent een intelligente man en ik prijs je vaak doordachte opmerkingen. Je citeert Jean Jacques Rousseau, overigens correct, maar je vergeet te zeggen dat hij in aan de vooravond van de Franse Revolutie leefde. Net in die tijd worden tradities als het ware uitgevonden (the Invention of Tradition). Denk je bijvoorbeeld echt dat de Nederlandse vorsten ooit met een Gouden koets over straat reden? Overigens is dit de tijd van het vroeg-kapitalisme en tradities werden uitgedacht om de koopkracht te laten toenemen (nu, dit is een stoute uitspraak, maar vele historici zijn het met me eens).

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Vasek: Maar spreekverbod, daarvoor ben ik uit Tsjechoslowakije vetrokken. Naar een vrije land: Nederland.

[/ QUOTE ]
Je ziet Vasek, hoe het soms werkt. Mensen accepteren vaak vrije meningsuiting zolang ze het met je eens zijn, anders worden ze boos of beginnen ze mensen tegen elkaar op te zetten.

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Jelen: Hier is Jacques het ook met Sandra duidelijk eens. Terwijl hij later juist tegen is. Misschien wel 3 maal nadenken? dat inmiddels in meningswisseling tussen Vasek en Jacques is verdraaid...
Zonder betuttelend over te willen komen dat is typisch jongens en-mannengedrag op de borst slaan en je laten gelden. Of ze nu Tsjech,Nederlander of Belg zijn.
Ik zondig daar ook tegen,maar zie het ook als een sport.


[/ QUOTE ]

Jelen, ik merk nergens een meningsverschil op tussen Vasek en Jacques, jij misschien wel. Maar voor de rest zeg jij hier wel nogal stoute dingetjes. Dat mag, ik stoor me er niet aan, totdat je zaken uit een Privemessage haalt. Dat is niet alleen gemeen, maar ronduit onbeschaafd. Ik durf dit te zeggen omdat ik gelukkig weet dat jij me niet het zwijgen kan opleggen, hoewel jij het blijkbaar nodig acht omdat bij een aantal mensen wel te kunnen doen.
In deze discussie heeft Jacques NIEMAND opgejut, ik heb alles nog eens rustig bekeken... ik weet dat hij regelmatig provocerend uithaalt, maar okee, hij doet het op een redelijk beschaafde manier. Wat jij hier doet gaat me echt te ver.
 
Mensen, ik begrijp dat het bij sommigen nogal
hoog is opgelopen. Maar kunnen persoonlijke
kwesties a.u.b. op een andere manier (PM of chat)
opgelost worden? Dit heeft niets meer met deze
topic te maken en bovendien doet het de sfeer
van het forum geen goed.
Ik stel voor dat de discussie bij deze gesloten is
en mocht er nog meer uit willen bij jullie, vraag
Pasqual dan om een speciale communicatie-ergernis
bord voor op te richten. Of vind zelf een manier
om dit op te lossen, (PM chat?) maar hou de rest
van het forum erbuiten. Laten we het alsjeblieft
gezellig houden hier.

Erika
 
Nou zeg, wat een gedoe.

Maar goed, ik heb nog weer na zitten denken
nu 3 keer later weet ik hm weer.

Hoe stom het ook klinkt, let ik er meestal ook in Nederland wel op dat ik als ik een bos bloemen koop er geen oneven aantal bloemen inzitten. Meestal bij een grote bos heb ik er geen zin in haha, ja ik ben lui
wink.gif

Maar als het een klein bosje is en het aantal wel n beetje opvalt let ik er wel op.
Maar naar mijn weten maakt t in Nederlans niet uit, toch?
Maar vind het zelf een raar gevoel al zou de bos oneven zijn haha.

T lijkt mij ook leuk om zoals Marianne (dacht ik) er om vroeg, naar de diepere betekenis van bepaalde tradities een beetje uit te werken. Maar of dat nog leuk is in dit topic
frown.gif
Niet echt overzichtelijk meer.

Cauky Erous
 
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Als je meent om prive-post zo te manipuleren,ook nog met plakken en knippen , met het doel om in de openbaarheid als het ware iemand te kruizigen ,dan heb ik daar maar een waardering voor :dit is echt zielig.



[/ QUOTE ]

Er is niet gemanipuleerd met de stukken uit deze PM. Ze zijn inderdaad geknipt en geplakt. Echter, er is niets aan de inhoud veranderd. Het doel hiervan is helemaal niet zo drastisch, als dat jij aangeeft. Als jij PM's stuurt, die netjes en beschaafd zijn, zal dit je ook niet overkomen. Duidelijk besef je nu, dat je over het lint bent gegaan, en probeert te suggereren, dat er is gemanipuleerd.

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Dat dit ruikt naar de dictatuur ;wie niet naar mij luistert moet eraan,was mij al langer bekend.En alle middelen zijn goed , ook het verdraaien van post die je prive van mij hebt ontvangen.



[/ QUOTE ]

Nogmaals, ik verbied niets en order niets. Ik verzoek en/of vraag om na te denken. Van iemand met jou intelligentie verwacht ik niet, dat je meteen gaat aantekenen voor dictator en leugenaar, als je beetje weerstand krijgt.

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Als dat de sfeer is die je hier wil,dan ben je bedankt.


[/ QUOTE ]

Lees nog eens, wat ik zeg over het doel van mijn bijdrage in deze discussie.

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Ik draag het forum een warm hart toe en zal dat ook blijven doen.



[/ QUOTE ]

Doen wij allemaal, alleen jij moet het per se benadrukken.

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Mensen accepteren vaak vrije meningsuiting zolang ze het met je eens zijn, anders worden ze boos of beginnen ze mensen tegen elkaar op te zetten.


[/ QUOTE ]

Nogmaals, niemand zegt, dat Vasek zijn mening niet wordt geaccepteerd, er werd alleen gezegd, dat het niet op de juiste plaats was gezegd!!! Ik ben het met Vasek zelfs in bepaalde maten eens, wat zijn stelling betreft, echter blijf ik de mening, dat dit een eigen onderwerp moest worden, en had niets te maken met de vraagstelling van Sandra.

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Dat mag, ik stoor me er niet aan, totdat je zaken uit een Privemessage haalt. Dat is niet alleen gemeen, maar ronduit onbeschaafd.

[/ QUOTE ]

Ik heb ook een hele nacht zitten nadenken, of ik dit wel zal doen. En het risico, dat ik hiermee loop, heb ik maar voor lief genomen. Ook heb ik ervoor gekozen NIET te vermelden, van wie deze teksten zijn. Ik vond het nodig, om beter uit te leggen, wat hier gaande is. De inhoud van eerder ontvangen messages is helaas met de crash weg, anders had ik dat ook nog gepubliceerd, want die waren echt beledigend.
Het is inderdaad niet echt netjes, zolang er geen namen bij zitten, overtreed ik echter geen regels. De inhoud van de messages is ook onbeschaafd, maar dat is OK?

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
hoewel jij het blijkbaar nodig acht omdat bij een aantal mensen wel te kunnen doen.


[/ QUOTE ]

Hoe kom je daarbij? Voor de zoveelste keer, ik verbied niets en order niets. Ik verzoek mensen om de anderen in acht te nemen. Om na te denken over mogelijk gevolg van hun doen. Hier is weer duidelijk sprake van misverstand.

------------
Kunnen we nu gewoon lekker verder gaan "forumen" ? Zelf heb ik ook geen zin om zulke discussies te voeren, met alle risico's van dien. Ik ga het ook liever over leuke dingen hebben.

Zal ik hiermee "weer" iemand onbewust geraakt hebben, bij voorbat mijn excuses. Ook ik ben maar een mens. Niet beter en niet slechter dan een ander.

Groetjes,

Roman

aangenaam.gif
 
He wat raar, ik kan me herinneren dat het bij ons
altijd andersom was, juist WEL oneven - dus een roosje
of drie maar geen twee bv.
Ik weet niet meer precies waarom, maar dat hoorde niet.
Ach en hier koop ik altijd gewoon een bos, meestal
geen idee hoeveel erin zit!
grin.gif
 
Sorry Erikita, tijdens het schrijven van mijn reactie is jouw verzoek geplaatst. Je hebt ook gelijk.
smile.gif
 
Ja, Erik, uitleg is inderdaad leuk.

Ik had het over een gouden varken dat je op de 24e december te zien krijgt... mits je de hele dag niets eet. Maar waar dat nou precies vandaan komt, zoals Marianne terecht vroeg, weet ik ook niet. Ik heb natuurlijk 'proc??'gevraagd, maar ik heb nog geen antwoord.

En nou we het toch over uitleg hebben, ik heb ook gehoord dat je met oud en nieuw geen kip of ander gevogelte mag eten. Maar wat daar de reden van is?

Wie o wie heeft er antwoorden?
 
Ja nou snap ik er zelf nix meer van, misschien juist omdat ik er 3 x over ben gaan denken.

Opt kerkhof geen oneven, dus...

He, nou zeg
frown.gif


Ik weet niet meer wat ik nou hiervoor gepost heb, ik zit nu helemaal beetje vaag te denken geloof.

Nou moe.

Ik weet t nu ff niet meer, als ik een bossie zie kijk ik altijd ff iig haha, laten we het daar maar op houden.

Haha
 
"proc" weet ik ook niet. Deze traditie werd bij ons thuis nageleeft. Ik zal niet weten, hoe dit tot stand is gekomen. Misschien om de kinderren tijdens de voorbereidingen van het heerlijke diner op afstand te houden?
 
Judith, dat van geen gevogelte eten op het nieuwe
jaar is omdat wij geloven dat je geluk anders
''wegvliegt''

En dat gouden varkentje is voor mij ook altijd
een mysterie gebleven.
Ik heb altijd heel goed opgelet, maar zag geen
varkentje, laat staan een gouden
Dus wie het weet mag het zeggen! Ik ben wel benieuwd!

Het zal vast te maken hebben met wat Jelen hiervoor
noemde, maar waar het zijn oorsprong vindt???
wink.gif
 
Goede avond allemaal, ik ben terug op het Forum.
Maar ik ga NIET 3 maal nadenken voordat ik ga posten. Of het moet zo zijn, dat de reglement aangepast wordt. Dat laat ik aan de Administrator over.

PS: wat mij betreft is al genoeg gezegd.
 
Ik vraag beleefd of je hier mee wil stoppen,dit gaat echt te ver.
Als alle middelen goed zijn om je doel te bereiken dan vraag ik je om toch je gezond verstand te gebruiken.

Ik voel me diep in mijn privacy aangetast des te meer dat het echt niet eerlijk is.Ik weiger dan ook Pm te gebruiken van jou om je te ontkrachten.dat is me te laag.

Blijkbaar ben je diep gegriefd door een discussie uit het verleden.
Ik wil deze hier niet aanhalen uit respect voor een groot aantal forumleden

Wat je verder hier nog moge beweren ik zal er niet meer op reageren.Wat je wel bereikt hebt met deze persoonlijke aanval is dat een aantal vrije meningen,incl. de mijne hun spontaniteit kwijt zijn en dat betreur ik.
.
 
Wow, een gouden varkentje om de kinderen op afstand te houden? Volgens mij willen alle kinderen wel eens een gouden varken zien. En hoe zit het met dat slaan van de dames met pasen? (Dit wil Kees erg graag weten ;-) )
 
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Wow, een gouden varkentje om de kinderen op afstand te houden? Volgens mij willen alle kinderen wel eens een gouden varken zien.

[/ QUOTE ]

Op afstand uit de keuken tijdens de voorbereidingen. En ook zodat ze niet met een volle buik aan de tafel gaan zitten. Maar dat is, wat ik ervan heb gemaakt, hoor, of dat ook zo is, weet ik absoluut niet.
smile.gif
 
Een gouden varkentje zien was een beloning voor de kinderen, die braaf de hele dag (24.12.)mee deden aan het vasten.Volgens mij had dat twee goed bedoelde redenen:a)een kind leert zich beheersen, b)gezonheids redenen (- vasten is gezond en Kerstavond diner is stevig). En, ja, niet te vergeten: reliogieuze redenen - vasten op 24.12, op Goede Vrijdag en vele ook elke vrijdag ( of in ieder geval= s'vrijdags geen vlees eten /vis moch/).
Het laat me denken aan nog een andere gewoonte bij ons thuis: wij mochten chocola van de kerstboom pas vanaf 6.1.(dus Drie Koningen) eten. En dat was elke dag een {=1} stukje, meestaal met z'n allen, na het eten.Ook een goede training om je te beheersen - en overigens:niet zo wreed, want met 12 soorten 'vanocniho cukrovi' kwamen wij besslist niets te kort -
Ik heriner me nu nog een paar andere leuke gewoontes: op 24.12. mocht je licht aan doen pas nadat je een eerste sterretje aan de hemel kon zien.De dieren en de bomen kregen ook 'wat' van feestelijke maal van die dag - maar dat moest nog voor de midddernacht gebeuren. S'nachts van 23.op 24.12., en de volgende nacht (op 'Bozi Hod' = Narozeni Pane = 1e Kerstdag dus) en verder op 1.1. en met het Pasen mocht geen was aan de waslijn hangen - het kon ziekte of zelfs de dood brengen...Op die dag lieten wij wierrok branden ("Frantisek"en/of "Purpuru" - oudere Cechen kunnen zich zeker nog heel goed herinneren het liedje van Jiri Suchy: Purpura).
Wij aten in de keuken, dan liep onze vader altijd even "naar de WC"en vreemd genoeg hoorden wij kort darna een belletje rinkelen! WWij stonden in de hal, de deur van woonkamer op kiertje-Je zag een prachtige kerstboom, met inderdad nog echte kaarsen d'erop...Toen gingen wij samen en ook op z'n beurt Kerstliedjes (Koledy) zingen.Onze papa en mijn zus speelden viool, ik piano.Dan de kado's uitpakken en appels doormidden snijden.Toen wij (dochters) ietsje groter waren, gingen wij nog met een pantoffel gooien: je gooide dat naar achter, over je hoofd.Belandde die slof dan richting de (voor-)deur, ging je het komende jaar huis uit (=trouwen).
En nog de laatste, wat ook met Kerst te maken heeft: Barborky: Op de dag van Sv.Barbora (Heilige Barbara)nam je een kerstboomtakje (s'nachts) naar huis, deed je dat in een vaas met water en gingen die bloemknopen voor de Kerst open, zou je komend jaar gaan trouwen.
Beste mensen, sorry voor zo'n lang stuk, maar ik wou hiermee nog bijdragen aan dit mooie thema. Inderdaad, een van de (vele) voordelen van een 'rijpere leeftijd' is een feit, dat je nog in aanraking kwam met al die mooie gewoontes -
 
P.S.
Laten wij altijd elkaar ruimte geven om een mening - welke dan ook (= behalve bewoest agressieve etc.) kunnen uiten.
Ben je er niet mee eens, kun je toch altijd argumenteren.
Dat is toch het kenmerk van onze westerse beschaving!? Vele van ons hebben meegemaakt, dat dit niet altijd zo vanzelfsprekend was - en zelfs hier,in een westerse, democratische land moet je nog steeds opboksen tegen politieke correctheid...

Laten wij ons Forum toch niet met intollerantie verpesten.

Dobrou noc!
 
Bovenaan