Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
In 2021 moet 46,5 kilometer nieuwe snelweg gereed zijn in Tsjechië

Komend jaar worden in Tsjechië nieuwe snelwegvakken met een totale lengte van 46,5 kilometer en meer dan 23 kilometer aan hoofdwegen opengesteld voor verkeer. Binnen een jaar moet de modernisering van de belangrijkste Tsjechische snelweg, de D1 van Praag naar Brno, voltooid zijn.

Dat maakte de algemeen directeur van het directoraat Wegen en snelwegen (ŘSD), Radek Mátl, dinsdag bekend tijdens een verkeersconferentie in Praag. De nieuwe autosnelwegvakken zouden bijna twee keer zo lang worden als de stukken die dit jaar zijn opgeleverd.

Volgend jaar moeten volgens de huidige plannen delen van de snelwegen D6, D11 en D48 worden opgeleverd. Bovendien moeten bypasses worden toegevoegd aan de snelwegen D7 en D55. Naast de voltooiing van wegvakken, begint in 2021 ook de aanleg van 106 kilometer nieuwe snelweg en 68 kilometer eersteklas wegen, voegt Mátl toe. Er zijn momenteel 250 kilometer snelwegen en hoofdwegen in aanbouw, zei hij.

Bron deutsch.radio.cz
 
Ben benieuwd of die ellende tussen Praag en Brno een einde kent. Laatste bericht was volgens mij dat ze wat stukken hebben vernieuwd en wat beginnen hebben gemaakt met bruggen. Nu tijd voor de winterstop.

En ik moet zeggen als ik van Olomouc naar Praag rijdt de weg, ook de nieuwe stukken, bij lange na niet perfect zijn.

Mijn hoop is dat er een snelweg tussen Hradec Kralove en Olomouc wordt aangelegd zodat er een alternatief is voor de ellende bij Praag en Brno in de spits. We gaan het zien waar de nieuwe wegen komen...
 

kuurgast

Donateur
Dálnice = snelwegen in Tsjechië en hun geplande werkzaamheden.

De snelweg D0, genaamd de buitenste ringweg van Praag, is een snelweg die, in geval van voltooiing, de buitenste ringweg van Praag moet vormen. De eerste secties werden in 1984 geopend, onder de naam R1, waarbij de voltooiing van de hele ringweg van Praag op dat moment op zijn vroegst in 2015 werd verwacht.De oplevering wordt nu op zijn vroegst in 2029 verwacht.

Snelweg D1 is de oudste en langste snelweg in Tsjechië. De bouw begon voor de Tweede Wereldoorlog in 1939. Het vormt de ruggengraat van het wegvervoer over lange afstanden in Tsjechië.
De snelweg begint in Praag en loopt door Brno naar Vyškov. Bij de staatsgrens met Polen is de snelweg verbonden met de Poolse snelweg A1. De oplevering bij Přerov staat gepland voor 2024.
Modernisering bij Brno van 4 naar 6 rijbanen is in de jaren 2023–2029.

De snelweg D3 is een snelweg in aanbouw van Praag via Tábor en České Budějovice naar de Tsjechisch-Oostenrijkse grens van Dolní Dvořiště - Wullowitz, waar hij zal worden verbonden met de geplande Oostenrijkse snelweg S10.
Sinds 10 december 2019 zijn de trajecten tussen Mezno en Úsilný in bedrijf, met een totale lengte van 70 km. Momenteel wordt gewerkt aan 20 km van de snelweg D3, secties Úsilné - Hodějovice en Hodějovice - Třebonín. Het dichtst bij de uitvoering is het 8,6 km lange traject Třebonín - Kaplice nádraží (start van bouwjaar 2020-2021). De snelweg D3 in de regio Zuid-Bohemen zou tegen 2024 voltooid moeten zijn tot aan de grens met Oostenrijk. De voltooiing van de D3 in de regio Midden-Bohemen wordt verwacht in 2028.

De snelweg D4 is een snelweg die vanuit Praag in zuidwestelijke richting leidt. De route volgt ongeveer de route van de historische Golden Trail en de I/4-weg, die Praag en de westelijke helft van de Zuid-Boheemse regio met elkaar verbindt. Het is 37,2 km in bedrijf tussen Jíloviště en het knooppunt II/118 bij Příbram en 7 km tussen Mirotice en het knooppunt Nová Hospoda u Třebkova.
De aanleg van de ontbrekende 32 kilometer van de snelweg D4 in Písek en Příbram heeft een vergunning en mag in 2021 beginnen. Het zou in 2024 klaar moeten zijn.

De snelweg D6 is een snelweg die de regio Karlovy Vary met Praag verbindt. Er zijn drie onderbroken secties in bedrijf en de rest is functioneel als weg I/6. De wegroute is Praag - Karlovy Vary - Cheb - staatsgrens Tsjechië / Duitsland (Pomezí nad Ohří / Schirnding).
In 2026 zou de gehele D6 gereed moeten zijn.

De snelweg D7, die van vliegveld Praag via Louny naar Chomutov leidt, waar hij eindigt en aansluit op het wegennet. Alle ontbrekende secties worden voorbereid voor de start van de bouw, maar de afzonderlijke secties bevinden zich in verschillende stadia van voorbereiding. De start van de bouw tegen 2020 wordt dan verwacht voor het gedeelte dat de Panenský Týnec-bypass vormt, het gedeelte rond Chlumčany en het gedeelte dat de Louny-bypass vormt. Voor de overige trajecten start de bouw naar verwachting op zijn vroegst in 2022. Het eerste gedeelte wordt dan samen met het aangrenzende gedeelte van de D0 gerealiseerd.

De snelweg D11 (ook wel de snelweg Hradec Králové genoemd) is een Tsjechische snelweg die van Praag direct oostwaarts naar de omgeving van Hradec Králové leidt, met een operationele lengte van 92 km (in 2020) en een geplande lengte van 156 km. Het verbindt Praag en Oost-Bohemen (regio Hradec Králové, regio Pardubice). Bij Sedlice kruist het de snelweg D35 richting Olomouc.
Na voltooiing gaat de D11 door Jaroměř en Trutnov naar de grens met Polen, waar hij wordt gevolgd door de Poolse S3-snelweg.
In 2028 zou de D11 helemaal tot de Poolse grens klaar moeten zijn.

De snelweg D35 is een snelweg die is gepland op de route (Liberec) Úlibice - Hradec Králové,waar het samenkomt met de snelweg D11 en verder via Vysoké Mýto, Litomyšl, rond Svitavy, via Mohelnice en rond Olomouc naar Lipník nad Bečvou, waar het aansluit op de snelweg D1. Na voltooiing zal het de op een na langste snelweg in Tsjechië zijn en samen met de snelweg D11 in het gedeelte Sedlice - Lipník nad Bečvou een alternatieve route moeten worden voor de drukke snelweg D1.
De snelweg D35 zal de langste snelwegtunnel van Tsjechië herbergen, namelijk de Dětřichov-tunnel met een lengte van 3.983 meter, evenals twee kleinere: de Maletín-tunnel met een lengte van 1.100 meter en de Homole-tunnel met een lengte van 570 meter.
De D35 zou in zijn geheel in 2028 voltooid moeten zijn.

Snelweg D48 zal na voltooiing Bělotín, Nový Jičín, Frýdek-Místek en Český Těšín verbinden. Deze moet in 2022 klaar zijn.

Snelweg D49
zal in de toekomst Oost-Moravië verbinden met West-Slowakije. De weg begint in Hulín bij de afslag van de snelweg D1 en gaat via Fryšták, Lípa, Pozděchov en Horní Lideč naar Lysá pod Makytou in Slowakije, waar hij zal aansluiten op de Slowaakse snelweg R6, die zal aansluiten op de Slowaakse snelweg D1 nabij Púchov. De ingebruikname van het gedeelte Hulín naar Fryšták is in 2023, andere secties in de volgende jaren.

De snelweg D52 is een snelweg in Zuid-Moravië en maakt deel uit van de Europese route 461 om de steden Brno en Wenen te verbinden. Het begint in Rajhrad en eindigt na 17 kilometer in Pohořelice. Het is aan beide zijden verbonden door de weg I/52, voor Brno. In de toekomst zal de D52 ongeveer langs de route van de huidige weg I/52 van Pohořelice verder naar het zuiden leiden naar de Oostenrijkse grens bij Mikulov, waar hij zal aansluiten op de Oostenrijkse snelweg A5.
De voltooiing van de D52 van Rajhrad naar de Oostenrijkse grens wordt verwacht in 2030.

De snelweg D55 zal in de toekomst van Olomouc via Přerov, Hulín, Otrokovice (in verbinding met Zlín), Uherské Hradiště en Hodonín naar Břeclav leiden, met totale lengte van 101 km.
Slechts drie kleine delen zijn voltooid, andere zijn gepland tussen 2021 -- 2031.

De snelweg D56 is een snelweg in het oosten van Tsjechië die van Ostrava naar Frýdek-Místek leidt, en zal aansluiten op de snelweg D48. Hoewel de huidige lengte 33 km is, is slechts 12 km tussen Ostrava en Frýdek-Místek aangegeven als snelweg.
Alleen de rondweg van Frýdek-Místek naar de nieuwe kruising met de D48 ontbreekt nog. De oplevering is gepland voor februari 2022.

Zie ook en.wikipedia.org/wiki/Highways_in_the_Czech_Republic met verwijzing naar betreffende snelwegen.
Natuurlijk is er een Tsjechische interactieve kaart van geplande werkzaamheden voor komende jaar op rsd.cz/mapa-projektu.
 

kuurgast

Donateur
Nieuw gedeelte snelweg D6 ten westen van Praag geopend

Maandag is een nieuw deel van de snelweg D6, die Praag en Karlovy Vary met elkaar verbindt, ingehuldigd en opengesteld voor verkeer. Het is het bijna tien kilometer lange stuk tussen Nové Strašecí en Řevničov.

Na 10.00 uur mochten de eerste auto's op het nieuwe gedeelte rijden, waardoor de reistijd tussen Praag en het kuuroord met enkele minuten verkort wordt.

In 2017 is begonnen met de aanleg van het nieuwe snelwegvak. De kostprijs is bijna twee miljard kronen (76 miljoen euro) exclusief btw. Een deel hiervan wordt gedekt door EU-subsidies.

Bron deutsch.radio.cz

Zoals de meeste "nieuwe" snelwegen in Tsjechië betreft dit een bestaande weg die opgewaardeerd wordt tot snelweg.
 
Aanleg van wegen en snelwegen, Oplevering 2021-22

c790bf602d703670b9bbfc83ffd82c32_resize=1016,_.png
 

kuurgast

Donateur
Ministerie van Transport wil derde rijstrook om opstoppingen te verminderen

Het ministerie van Transport is van plan om de verkeersopstoppingen op de Tsjechische wegen geleidelijk te verminderen door 90 kilometer Tsjechische autosnelwegen uit te breiden met een derde rijstrook.

De aanleg van de derde rijstroken zal vanwege het ingewikkelde administratieve proces in fasen worden uitgevoerd en de werkzaamheden zullen over twee jaar beginnen aan de snelweg D1, van Praag naar Brno.

De Tsjechische Automotive Club heeft het nieuws verwelkomd en zegt dat het niet alleen tijd zal besparen, maar waarschijnlijk ook het aantal ongevallen met 20 procent zal verminderen.

Bron english.radio.cz
 

kuurgast

Donateur
De D35 tussen Hradec Kralove en Olomouc wordt al jarenlang gepland en is (deels) in aanleg, maar zoals altijd bij dit soort projecten duurt het verschrikkelijk lang...
snelweg d35.PNG

Woensdag opende het Directoraat voor Wegen en Snelwegen (ŘDS) een bijna 13 kilometer lang stuk van de snelweg D35 Časy – Opatovice in de regio Pardubice. Het traject is aangesloten op de snelweg D11. Het aansluitende drieëntwintig kilometer lange gedeelte van de snelweg D11 van Hradec Králové naar Jaroměř gaat vrijdag open.
De ŘSD is van plan om volgend jaar een ander deel of delen in gebruik te nemen.
In de toekomst zal de snelweg D35 Liberec verbinden met Hradec Králové, Olomouc en Lipník nad Bečvou.
Bron novinky.cz
 

kuurgast

Donateur
snelwegen 2022.PNG

Kaart van snelwegen 2022: Bekijk waar de nieuwe secties zullen openen en waar de bouw zal beginnen.

Voor kerst ging in Tsjechië bijna 40 kilometer aan nieuwe snelwegen open. Het hele jaar was in dit opzicht bovengemiddeld.
De kaart van Aktuálně laat zien waar wegwerkers van plan zijn te openen en waar te bouwen in 2022. Het brengt ook een blik op de jaren 2023 en 2024. De toekomstige minister van Verkeer Martin Kupka heeft grootse plannen om de bouw te versnellen, maar concrete stappen maakte hij niet bekend.

In totaal gaat volgend jaar 25,5 kilometer aan nieuwe autosnelwegen open voor automobilisten. Dit blijkt uit de kaart van het online dagblad Aktuálně, dat is gebaseerd op gegevens van het Directoraat voor Wegen en Snelwegen (ŘSD). Het geeft een overzicht van eersteklas snelwegen en wegen die in het nieuwe jaar in gebruik worden genomen of aangelegd, maar ook die volgens de plannen van wegwerkers pas in 2023 en 2024 open gaan.

Bron zpravy.aktualne.cz met kaart.
 

kuurgast

Donateur
Renovatie Barrandov-brug in Praag

Maandag 16 mei begint de reconstructie van de drukste verkeersader van Tsjechië, de Barrandov-brug in Praag, met dagelijks gemiddeld meer dan 140.000 auto's. Chauffeurs zullen zich moeten voorbereiden op files, die niet alleen worden verwacht rond de brug, maar in heel Praag. Het ergste zullen de eerste tien dagen zijn, waarschuwt de stad.
Het onderhoud aan de brug gebeurt in etappes tot 2025. De eerste reparatiefase begint in het weekend van 14-15 mei en moet eind augustus klaar zijn.
Bron oa garaz.cz + expats.cz.
 

kuurgast

Donateur
silnice nova paka.PNG

Constructie I/16 Nová Paka - Bypass

Bij Nová Paka, tussen Jičín en Trutnov, wordt na 30 jaar plannen eindelijk in september begonnen met de nieuwe bypass. Alle vergunningen zijn er en alle grond is gekocht en onderzocht op archeologie etc.
De totale lengte van de bypassconstructie is 8.480 m en omvat 13 verkeersbruggen, 3 overwegbruggen, 2 rotondes, 22 geluidsschermen met een lengte van 4.180 m.
De Directie Wegen en Snelwegen verwacht dat de aanleg van de 8,5 kilometer lange weg drie jaar in beslag zal nemen.
Bron oa mdcr.cz met PDF. + jicinsky.denik.cz.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een behoorlijke bypass ! Wij komen op weg naar Vrchlabi daar ook altijd langs. Soms wel druk in dit stadje, dus ik snap de omleiding wel. Best veel bruggen zijn er voor nodig ! Ik ben benieuwd wanneer het echt klaar is.
 

kuurgast

Donateur
Grote wegwerkzaamheden aan snelweg D11 beginnen.

Maandag is begonnen met het herstel van de snelweg D11 en het aangrenzende deel van de D35. Het is de grootste reconstructie sinds de voltooiing in 2006. Voor automobilisten die van Praag naar het oosten van Tsjechië reizen, betekent dit vertragingen, omdat er altijd één rijstrook is afgesloten. Wegenwerkers op de snelwegen vervangen het asfalt, de beperkingen duren tot 7 oktober dit jaar. Volgens de Directie Wegen en Snelwegen hebben ze geprobeerd de verkeerscomplicaties tot een minimum te beperken.
Bouwvakkers werken niet alleen aan de snelweg D11, maar repareren ook het aangrenzende deel van de D35.
Bron expats.cz.
 

kuurgast

Donateur
snelweg D1 21 december 2022.PNG
De snelweg D1 is na 55 jaar bijna klaar. De bouw van het laatste deel is begonnen.

De Directie Wegen en Snelwegen (ŘSD) is dinsdag begonnen met de aanleg van het laatste deel van de snelweg D1 van Přerov naar Říkovice. De bouw kan beginnen dankzij het feit dat de minister van Transport Martin Kupka de afgelopen dagen de bouwvergunning voor dit gebouw heeft bevestigd na bespreking van zes ingediende voorstellen. De bouw van het 10,1 kilometer lange traject zal naar verwachting 39 maanden in beslag nemen. Deze constructie maakt de oudste, langste en belangrijkste snelweg compleet.

De voorbereiding was buitengewoon complex en behoort het tot de meest gecompliceerde in Tsjechië. 543 erfdienstbaarheden en 890 huurovereenkomsten werden opgelost. De ŘSD moet nu nog de laatste tien koopcontracten voor onroerend goed rond de route afsluiten, in totaal 929. In zeven gevallen is het onteigeningsproces gestart.

De aanleg zou bemoeilijkt kunnen worden door mogelijke rechtszaken door degenen die ertegen zijn.
Ze verwachten dat bv de Kinderen van de Aarde een rechtszaak gaan starten.. Het zal afhangen van de uitkomst van de rechtszaak. Als het positief is dan zal de bouw zonder problemen doorgaan. Als de rechtbank de bouwvergunning zou intrekken, zou dat fundamenteel zijn en de bouw aanzienlijk vertragen.

Minister Kupka noemde de start van de bouw een historische mijlpaal. “De aanleg van deze snelweg begon in 1967. Er is de afgelopen bijna 20 jaar omstreden, gedebatteerd en gepland. Na voltooiing van het laatste deel, dat de uitstroom van vrachtverkeer uit Přerov aanzienlijk zal bevorderen, zal het een lengte van 377 km bereiken. Het verkeer op de D46 zal ook rustiger worden, omdat de meeste voertuigen net na dit laatste stuk van de D1 van Ostrava naar Brno zullen komen", benadrukte Kupka.

Tsjechië heeft nu 1.355,5 km aan snelwegen
De totale lengte van het wegennet in Tsjechië is nu 1.355,5 km, waarvan de ŘSD momenteel 158,3 km aan het aanleggen is. Nog eens 60,6 km wordt aanbesteed.
Dit jaar heeft ŘSD 21,2 km nieuwe wegvakken in gebruik genomen. Een ander deel van de D35 tussen Časy en Ostrov (14,7 km) is bijzonder belangrijk. "21 december openden ze nog een stuk van vijf kilometer van de rondweg Frýdek-Místek. Het is daar geen volwaardige snelweg, maar dankzij de snelweg hebben ze het vrachtverkeer uit het stadscentrum gehaald, en dat is essentieel.

In 2023 wil ŘSD starten met bijvoorbeeld andere delen van de snelwegen D6, D35 of D55, het deel D11 tussen Trutnov en de grens van Polen wordt een belangrijke aanleg. De snelweg D7 bij Louny of D48 bij Bělotín wordt in gebruik genomen, ook de ringweg Frýdek-Místek wordt voltooid.
Ze verwachten een grote openstelling in 2024, wanneer ongeveer 110 km nieuwe snelwegsecties in gebruik zou worden genomen, wat een soeverein record zou moeten zijn in de geschiedenis van de voorbereiding en implementatie van snelwegen in Tsjechië.

Bron novinky.cz.
 

kuurgast

Donateur
Bereid je voor op verkeersbeperkingen: waar snelwegen, wegen en bruggen dit jaar worden gereconstrueerd.

De Directie Wegen en Snelwegen (ŘSD) wil dit jaar beginnen met het repareren van ongeveer 60 kilometer Midden-Boheemse snelwegen en wegen van klasse I. Reconstructie van zeven bruggen is ook gepland. In het voorjaar bijvoorbeeld de volledige reparatie van de brug over het spoor op weg 32 bij Libice nad Cidlinou in de regio Poděbrady of de sloop en bouw van een nieuwe brug op weg 2 in Doubravčany in de Kolín regio gaan beginnen. Dit jaar voltooit de ŘSD ook vijf grote reparaties die vorig jaar zijn gestart, bijvoorbeeld de brug op de D4 bij Stará Huta of de geluidswal op de D10.

De planning van de geplande 25 nieuwe reparaties zal volgens Martin Buček van de ŘSD afhangen van het voorbereidingsproces en de oplossingsmogelijkheden van verkeerskundige maatregelen in het gerepareerde deel. “Enerzijds is het noodzakelijk om tijdens de uitvoering van reparaties het vereiste niveau van arbeidsveiligheid te waarborgen, anderzijds om te zorgen voor voldoende veiligheid en vlotheid van het wegverkeer en voldoende service in de gegeven regio, ook met betrekking tot andere geplande bouwevenementen door andere investeerders", aldus Buček. Geplande acties omvatten ook drainage, reparaties aan geluidswerende muren of het veiligstellen van het rotsmassief.

Op de snelwegen staat bijvoorbeeld de afronding van de brug over de D4 bij Stará Huť gepland, waar vorig jaar de bouwers een deel van de brug richting Praag afbraken en een nieuwe bouwden, dit voorjaar gaan ze verder in de richting Příbram.
Dit jaar worden de snelweg D10 bij Kbel bij Benátky nad Jizerou en het herstel van geluidsschermen voortgezet.
Op de snelweg D1 starten begin maart de werkzaamheden aan het herstel van beide rijstroken ongeveer tussen de 16e en 20e kilometer. “In dit vijf kilometer lange traject zijn we al in het derde kwartaal van vorig jaar begonnen met de voorbereidende werkzaamheden aan de brug en de geluidswallen met als doel het gerepareerde traject eind 2023 als geheel in gebruik te kunnen nemen. bouwseizoen", zei Buček.
Volgens hem moet het herstel van het wegdek en de brug van Malín (Kutná Hora) naar Nové Dvory op weg 2 en de brug bij Ješín nabij Velvary op weg 16 nog worden voltooid.

De ŘSD selecteerde ook bouwbedrijven voor reparaties aan het knooppunt Kněževes op de snelweg D7, reparaties van geluidsschermen bij Bavoryně op de snelweg D5, reparaties aan de rondweg van Kolín of weg 2 van Mukařov (Praag-oost) naar Kozojed. De werkzaamheden starten bij aanvang van het bouwseizoen.

De ŘSD selecteert nu bouwbedrijven voor het herstel van ongeveer tien kilometer van de snelweg D5 en voor het herstel van de uitgehakte rots bij Stránov (Mladá Boleslav district) aan de weg 16. Het aanbestedingsproces wordt ook voortgezet voor de herbouw van de brug op weg 38 in Církvice (Kutná Hora), voor het herstel van de rondweg door Miličín op weg 3 (E55) en voor het herstel van de snelweg D11 ongeveer tussen de afritten Sadská en Vrbová Lhota .
Bron garaz.cz.

Ik las ook ergens dat ze in 2025 gaan beginnen aan de verlenging van de D11 vanaf Jaroměř langs Kuks, Dvůr Králové nad Labem, Trutnov en tussen Lampertice en Bernartice door naar Polen, waar die uiteindelijk aangesloten zal worden aan de E65.
 

kuurgast

Donateur
Wegwerkzaamheden met interactieve kaart, dit jaar in Liberec-regio en regio Hradec Králové en Regio Pilsen en Regio Zuid-Bohemen.
Overig regio's zijn te vinden op kraje.rsd.cz, klik op de regio en dan op betreffende pagina bovenaan "Aktuality" en zie je vanzelf in de nieuwtjes: Aktualizovaný přehled významných oprav v roce 2023= Bijgewerkt overzicht van belangrijke reparaties in 2023. Daarin staan 2 links waarvan een de download is van interactieve kaart.
 
Bovenaan