Week Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben redelijk voorzichtig met het bespreken van dit onderwerp want ik wil er geen welles/nietes discussie van maken.

Ik heb daar wel een mening over, zoals waarschijnlijk bijna iedereen maar ik vind het niet gepast om dat hier te gaan uitkauwen.

Leuk verslag met mooi geillustreerde foto's. Met mijn hond zal dat apporteren wel een "probleem" worden want die is opgeleid voor andere doeleinden.

240866692_5e37fc0825.jpg
 

Tabe

† In Memoriam
ik heb het voorrecht mogen hebben om met tsjechische jagers wild te beheren.Dit doen ze met veel respect voor de omgeving en dat zijn geen cowboyverhalen. Ze kennen hun terrein als hun broekzak en houden ervan daar te vertoeven.alles gaat officieel met stempels.ze beheren en zorgen voor de toekomst.

Ik weet er alles van. Ik zie ook het begin van een discussie.:denk:
 
Hallo Unita,
ik heb nergens geschreven dat ik tegen de jacht ben hoor :), maar dus ook geen echte liefhebber. Ik begrijp heel goed dat het voor jagers een bijzondere ervaring moet zijn als je samen met je hond op jacht bent. De eenheid, de spanning, de natuur enz. En dus vind ik het leuk dat je de foto's geplaatst hebt! Een discussie hierover voeren vind ik sowieso (hier) niet nodig. Dat krijg je een beetje hetzelfde als wel of geen vegetariër vind ik. Mochten we nog eens in eenzelfde gelegenheid komen, dan zal ik zeker wat plaatjes maken en op het forum zetten! Ik ben benieuwd naar de rest van jullie vakantie.
 
Wat leuk al jullie reacties!
En fotohuis wat een mooie foto van een mooie hond. Waar heb je jouw hond voor opgeleid? Sledehond?
Mijn verslag van de rest van de vakantie volgt. Ik was vandaag toeschouwer van de Nimrod 2008 (de jaarlijkse jachthondenwedstrijd van Nederland) vanmorgen om vijf uur op en nu net pas thuis dus tijd voor een rustpuntje.
 

Ron

Geroyeerd Lid
Inderdaad leuk verhaal, dit zijn nou (mijninziens) de leuke dingen van Tsjechie, de tijd heeft stil gestaan, en het word nog steeds gezien als noodzaak, enerzijds treurig anderzijds schitterend.

Ik ben persoonlijk voorstander van de jacht, en vind het prachtig, de hele entourage en hoe er met de natuur word om gegaan. Ik kom oorspronkelijk uit Oostenrijk en mijn Opa en vader jagen dan ook nog steeds. Dit is ook met behulp van honden, de langhaar Weimaraner, ook hier word opgedreven, zweetspoor uitwerken en het mooiste (sorry voor de tegenstanders ervan), een vos apporteren. Dit vooral omdat hier een hele lange cycles aan vooraf gaat. Maar goed, zoals de rest al zei: ik/we gaan er niet verder over uitwijden.

Naast alle jachtzaken vinden wij, de familie, het ook heerlijk om te eten. Daarnaast denk ik dat het ermee te maken heeft hoe je bent opgevoed. Zoals waar ik van origine vandaan kom is het de normaalste zaak van de wereld, hetgeen volgens mij in Nederland toch anders ligt.
 
Op maandag slapen we wat langer en als ik wakker word regent het dat het giet, het is acht graden en dat voor half september.
Echter niets kan mijn humeur verpesten want ik ben die dag jarig en we gaan er een fijne dag van maken.
Na een lekker ontbijtje rijden we naar Ceske Budejovice, op aanraden van de behulpzame jagers gaan we naar de Globus. We weten niet wat we hierbij voor moeten stellen maar we vinden het al snel. Het is een overdekt winkelcentrum met een hele grote winkel voor alle boodschappen met wel 36 kassa's.
De jagers hadden gezegd dat er ook een jachtwinkel moest zijn maar dit blijkt een dierenwinkel te zijn. Ik ben op zoek naar een bijzondere hondenfluit die ik drie jaar geleden heb gekocht in Luhacovice. Mijn medecursisten van de jachthondentraining zijn gek op dit ding en willen ook zo'n hondenfluit.
IMG_0893.jpg
We vragen iemand van de beveiliging of hij een jachtwinkel weet en deze aardige man schrijft voor ons de naam en het adres van de winkel op.
We kopen eerst heerlijke broodjes, bier, wijn en andere lekkere dingen en vertrekken richting jachtzaak.
Helaas kunnen we deze niet vinden, we rijden wat rond en geven het zoeken op. Dan maar richting huisje via Hluboka. Ik wil heel graag naar de aardewerkwinkel in Hluboka maar die is gesloten. We stoppen even bij de vvv en vragen wat informatie. We lopen wat rond in de regen en komen bij een messenwinkel. Hier verkoopt men handgemaakte messen, sommige zijn mooi maar ik zie ook messen waar ik liever bij uit de buurt blijf. Na te hebben rondgekeken vertrekken we weer richting auto maar komen nog bij een "bosbouwwinkel" terecht. Hier verkoopt men groene kleding, servies met wildtafereeltjes, houten hondenfluitjes en nog veel meer. Ik koop alleen twee houten hondenfluitjes en we vertrekken.
In het huisje aangekomen steken we de haard aan, het is best fris binnen en we hangen lekker in een stoel of op ons bed en lezen wat.
Aan het eind van de middag gaan we weer op stap op zoek naar een restaurant, we rijden weer naar Hluboka en vinden een goed restaurant. Het eten is heerlijk en de wijn smaakt ook goed.
In het huisje zetten we de gezelligheid voort en we drinken nog een glas wijn en besluiten om de volgende dag naar Cesky Krumlov te gaan.​
 
maar goed, back on topic :) Jagen is nuttig !

Volgens mij is het topic: week Tsjechië en geen jagen is nuttig!
Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat mensen wel eens vos hebben gegeten!!!
Onze week vakantie in Tsjechië is begonnen met :kiekeboe:kijken naar een jachthondenwedstrijd en hierna hebben we gewoon verder vakantie gevierd.
 
Dinsdag vertrekken we na ons ontbijt richting Cesky Krumlov. Ik had hier op het forum al veel gelezen over deze plaats en een bezoek stond dan ook op mijn verlanglijstje.
Het weer is beter dan de dag ervoor, het is tenminste droog, er staat een stevige wind en het is wel heel fris. We rijden via Ceske Budejovice richting Krumlov, we rijden langs het Blanský les, een natuurgebied lezen we op de kaart, nou het ziet er ook schitterend uit. Mooie heuvels, bossen, uitgestrekte velden en we genieten dan ook van al dat moois.
Als we Cesky Krumlov binnenrijden zien we hoe toeristisch het plaatsje is, er worden vele parkeerplaatsen aangegeven en we parkeren ergens op goed geluk.
We lopen het plaatsje binnen en komen lang allerlei leuke winkeltjes en fraaie gebouwen.
IMG_0536.jpg
De mannen in het gezelschap kijken rond maar ik merk dat ze het allemaal wel erg toeristisch vinden.
Ook zie ik hier een huis met een hele leuke dakgoot, zoiets had ik nog niet eerder gezien.​
aparte goten in cesky krumlov.jpg
Dan komen we bij de burcht, wat schitterend gebouwd zo op die rotsen/stenen werkelijk prachtig.​
IMG_0555.jpg
We verkennen het hele plaatsje, lopen nog eens rond, gaan ergens een pizza eten, dan nog even winkelen en bezoeken een antiekwinkel. We zien de bekende beren maar hebben geen zin om het museum of de burcht in te gaan en we lopen naar de auto.
We nemen een alternatieve route terug en rijden weer door het Blanský les, onderweg zien we heel veel reeën en proberen er iedere keer foto's van te maken. Soms op één dag hebben we er meer dan honderd gezien, het blijft iedere keer zo mooi om te zien.
één ree in 't veld.jpg
We stoppen ook nog in Holasovice, wat een leuk plaatsje om te bezoeken. Ik loop wat rond, maak wat foto's en de mannen blijven in de auto, ze vinden het net zoiets als Volendam en weer zo toeristisch. Ik zie een aantal Japanners met grote camera's en vind het verder wel meevallen maar bedenk me wel dat als het veel beter weer zou zijn er ook veel meer toeristen zouden rondlopen.​
holasovice linkerkant straat.jpg
Via allerlei binnenweggetjes rijden we terug richting Hluboka, op een gegeven moment komen we langs een soort drooggevallen meer. Er zitten hier duizenden vogels in de modder. Door de verrekijker zien we zelfs zwarte ooievaars!​
veel vogels onderweg.jpg
Een van de mannen heeft als hobby fotograferen en kent bijna de hele flora en fauna encyclopedie uit zijn hoofd, dit is heel leuk, zo zie en leer je nog eens wat en wordt je geattendeerd op al het moois om je heen. Gevolg is wel dat we op vele plaatsen stoppen om foto's te maken maar dat vinden we zelf net zo leuk.
Na het vogelspotten rijden we nog naar Ohrada en gaan daar ook nog even de auto uit. We zijn daar vijf jaar geleden in het jacht en visserij museum geweest en hebben daar onze ogen uitgekeken.
Bij Ohrada is een dierentuin en we besluiten daar later in de week eens naar toe te gaan.
voorkant ohrada.jpg
 
Op woensdag gaan we na het ontbijt op het gemak gewoon langs allerlei binnenweggetjes een stuk rijden en kijken waar we uitkomen.
Eerst rijden we door allerlei landerijen en bossen vlak langs de spoorbaan achter ons huis om. We hebben de avond hiervoor de herten horen burlen en zijn benieuwd waar dat vandaan is gekomen. We komen bij een groot stuk bos waar een soort van houten afscheiding is gemaakt, we vermoeden dat het geburl hiervandaan is gekomen.
Dan besluiten we om verder te rijden en richting Trebon te gaan.
We hebben in een gids gelezen over het mausoleum van de familie Schwarzenberg en willen dit wel eens gaan bekijken.
Het mausoleum ligt in een soort van park buiten het centrum van Trebon.
Als we bij het mausoleum komen is het behoorlijk stil en er staat boven bij de ingang een bord met 13.00 erop, we vermoeden dat we dan om één uur naar binnen kunnen en gaan eerst nog even een stukje lopen.
In het park staan een paar mooie bomen maar omdat het weer behoorlijk bewolkt en fris is komt het park niet echt tot zijn recht.
park trebon schwarzenbergers.jpg
In het park staat een mooi beeld en op het mausoleum staan ook van die schitterende beelden.
IMG_0624.jpg details mausoleum.jpg beeld op gebouw mausoleum.jpg
Tegen één uur lopen we terug richting mausoleum en het is er ineens veel drukker, we kunnen inderdaad een kaartje kopen voor een rondleiding. De andere mensen zijn allemaal Tsjechisch sprekend en wij krijgen een paar A4 velletjes met Duitse tekst over het mausoleum. De vrouw die in het "kerkgebouw"' gidst doet dit met veel overgave. Ik vind het jammer dat we haar niet kunnen begrijpen. Dan krijgen we een mannelijke gids die een paar woorden Duits spreekt en we gaan naar beneden de grafkelder in. Het is een beetje luguber vind ik maar aan de andere kant is het ook weer zo bijzonder om dit te mogen zien. De gids zoekt ons steeds op en bij elke tombe wijst hij ons op ons papier aan wie daar in ligt.
Eén verhaal blijft me bij, er ligt een vrouw in een tombe en schuin voor haar tegen de muur staat een soort van urn waar het hart van haar gestorven kind in zit. Zij had voor haar dood de wens uitgesproken dat zij vanuit haar "kist"' uitzicht wilde hebben op het hart van haar gestorven kind.............ik vond het heel apart en ook wel droevig. mausoleum trebon.jpg
Na onze rondleiding lopen we terug richting auto en nemen bij een standje bij het park een warme klobasa en koffie en thee, we hebben het best koud dus komen hier een beetje van bij.
We besluiten om richting Jindrichuv Hradec te gaan. Daar aangekomen gaan we even winkelen. De temperatuur wil maar niet omhoog, het blijft behoorlijk fris.
Ik vind dit een leuke plaats, wat ik wel jammer vind is dat de pleinen van al die leuke plaatsen tegenwoordig als parkeerterrein worden gebruikt maar dit zal wel normaal zijn.
IMG_0631.jpg IMG_0626.jpg
We komen bij een leuke aardewerkwinkel en ik koop er een theepot, het is een cadeau voor iemand thuis en ik heb de hoop nog steeds gevestigd op die leuke aardewerkwinkel in Hluboka maar tot deze dag aan toe is die helaas nog steeds gesloten. Toch gok ik het er maar op dat we nog wel andere aardewerkwinkels tegenkomen want ik wil nog meer kopen, die winkel in Jindrichuv Hradec heeft veel geglazuurde artikelen en ik ben op zoek naar iets anders.
Dan rijden we weer richting vakantiewoning en daar aangekomen steken we de haard aan.
's Avonds gaan we weer uit eten in Hluboka en als we terugkomen in Chotycany horen we de herten weer burlen. We gaan toch nog even proberen om te kijken waar dit geluid vandaan komt en rijden met de auto weer naar het bos met houten afscheiding. We gaan uit de auto en lopen langs het hek op het bos in. Dan horen we inderdaad vanachter het hek een hert burlen, de jonge hond die we meehebben staat stil en luistert ook. We lopen verder en opeens gaan bij de hond de haren op zijn rug recht omhoog staan, men ruikt wilden zwijnen wordt er gezegd, ik krijg een iets minder prettig gevoel bij de gedachte oog in oog te staan met een wild zwijn. In gedachten vraag ik mezelf af of het hek me zou houden als ik erop spring als ik een zwijn zou zien maar gelukkig zijn we ze niet tegengekomen. We hebben een aardig eindje gewandeld maar helaas geen hert gezien, het horen van deze prachtige beesten was al een belevenis op zich en tevreden gaan we weer terug naar het huis.​
 
Van het woord burlen had ik nog nooit gehoord Unita! :fluit: Ik dacht altijd dat dat brullen was, weer iets geleerd dus. Maar ik weet precies wat voor geluid je bedoeld, dit burlen is inderdaad indrukwekkend en doordringend. Bedankt weer voor je verslag. :)
 
Op donderdag vermaken we ons wederom in het Blanský Les. Wat is het toch een schitterend natuurgebied. We zien zoveel om ons heen, op een gegeven moment zit daar midden in de weilanden een zeearend, werkelijk prachtig om te zien. Helaas is mijn camera niet sterk genoeg om deze mooie vogel te fotograferen maar ik zie het beeld nog zo voor me.
We rijden richting de berg Klet en als we bij de parkeerplaats aan de voet van de berg aankomen gaan we een stukje wandelen. Het gaat redelijk stijl omhoog de berg op en we besluiten dan ook om niet de hele berg op te lopen. Het bos waar we in lopen heeft hele recht omhoog groeiende bomen, het geeft een beetje onwezenlijk idee.
IMG_0678.jpg
We lopen een beetje rond, staan af en toe even stil om van het uitzicht te genieten en zijn gewoon tevreden. Het is er heel rustig, je hoort alleen de vogeltjes en dat geeft een lekker sfeertje.
IMG_0686.jpg
We gaan terug naar de auto en rijden naar Holubov waar we wat lekkers gaan eten. Het restaurant wordt aan de buitenkant opgeknapt en staat in de steigers, het ziet er niet echt aantrekkelijk uit maar binnen is het gezellig en het eten is heerlijk.
Op het gemak rijden we na het eten weer richting Chotycaný en zijn we eind van de middag weer terug in het huis.
Na het eten lopen we nog even naar de hoogzit bij het huis en klimmen naar boven. Het zonnetje schijnt en we hebben een fantastisch uitzicht over velden en bossen.
IMG_0702.jpg IMG_0700.jpg
Morgen de laatste dag want zaterdag vertrekken we alweer richting huis dus nemen we nog een biertje en een wijntje en genieten van het vuur in de haard.
 
... op een gegeven moment zit daar midden in de weilanden een zeearend, werkelijk prachtig om te zien.
Heb je hem ook zien vliegen? Dan kan je je voorstellen dat ze hem ook wel "een vliegende deur" noemen. (hij heeft een spanwijdte van 190 cm tot 240 cm) De witte kop en staart vallen dan weg tegen de lucht en de vleugels zijn zo vierkant dat het echt net een deur lijkt!
 
Leuk je interesse Corrie, ben je vogelaar?
Deze had geen witte kop, ik weet dat ze vliegende deur worden genoemd en ik ga nu eigenlijk twijfelen of het een zee- of visarend was. Ik zal het nog even navragen aan degene met wie ik mee was. Ik heb wel een foto van het "beessie" maar die is heel slecht en het is ook niet mijn foto dus vind ik niet dat ik die zomaar hier mag plaatsen.
Ik heb net bij google gezocht op afbeeldingen van de zeearend en zag er daar ook een paar die geen witte kop hebben. Dat de vogel heel groot is, was voor ons duidelijk te zien maar vliegend zijn ze natuurlijk nog indrukwekkender, dat vind ik al van een buizerd als ik die hier in de bossen tegenkom.

Ik heb ook nog een vage foto van een vogel uit de dierentuin in Ohrada waarvan wij ook niet weten wat voor een vogel het is dus Corrie die weet jij misschien dan wel?
 
(Nog) niet alle Zeearenden hebben trouwens een witte kop hoor, dat heeft met de leeftijd te maken, adulte (dus volwassen) exemplaren hebben het wel, maar juveniele (jonge) exemplaren nog niet.

Visarenden zijn veel en veel witter en nu absoluut niet aanwezig, die trekken naar warmere gebieden, dus je hebt je vast niet vergist hoor!

En ja, mijn man is vogelaar dus ik weet er wel wat van en anders kan ik (bijna) alles wel opzoeken in onze boeken. ;)
 
Bovenaan