Week Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Half september zijn wij een week op vakantie geweest in Chotycany/Dobrejovice.
Eerst zijn we op 14 september zondagmorgen vroeg naar Tyn nad Vltavou gereden om te gaan kijken naar de Dr. Kuhna Memorial. Een jachthondenwedstrijd georganiseerd door de Tsjechische Fousek vereniging.
Toen we uit de auto stapten sloeg de kou ons in het gezicht, het was rondom het vriespunt, we hadden hier gelukkig rekening mee gehouden dus was het goed te doen.
We hebben een aantal bekende mensen begroet, een kopje koffie en thee genomen en toen moesten alle deelnemers zich verzamelen.
De wedstrijd wordt dan weer officieel geopend met jachthoornblazers en toespraken. De dag ervoor was de eerste dag van deze wedstrijd want zo'n memorial duurt altijd twee dagen. Helaas zijn wij door ziekte een dag later vertrokken en hebben dus die eerste dag gemist.
Ik vind het altijd een mooi gezicht als alle voorjagers daar zo met hun honden staan en de keurmeesters op rij met hun hoed in de hand. Het gaat er altijd heel officieel aan toe.

Daarna zijn we naar het veld gereden waar het veldwerk werd gehouden. Dit is mijn favoriete onderdeel, de honden mogen hier hun natuurlijke aanleg laten zien en "zigzaggen" dan zo mooi over het veld. Ook moeten ze hier sleepjes lopen en apporteren.
Het zonnetje scheen en de velden lagen er prachtig bij, we hebben leuk hondenwerk gezien.

Ik weet niet goed hoe ik foto's kan plaatsen en daar tussendoor weer een stukje tekst dus nu staan alle foto's achter elkaar. Op de foto's zie je de deelnemers van de wedstrijd, de keurmeesters, de jachthoornblazers, een deelnemer tijdens een proef met daarachter de keurmeester, diezelfde deelnemer die wacht op de volgende proef, twee Tsjechische toeschouwers en de laatste foto is de keurmeester die de punten goed bijhoudt.

Wij vinden alles om de wedstrijd heen ook zo leuk. Midden in de natuur op een stukkie land wordt er verzameld. Er staan een aantal tenten, tafels en stoelen, en je kunt er heerlijke klobasa kopen en deze keer ook gyros. Natuurlijk is er aan drinken gedacht en wordt er ook bier gedronken. Een paar jaar geleden kregen wij van een aardige Tsjechische man vrouwenbier zoals hij het noemde en ja hoor, uit zijn jaszak kwam een flesje met heerlijke likeur.
Daar genieten we nu zo van, ieder jaar van die vriendelijke Tsjechen die je graag willen helpen en een gesprek met je proberen aan te knopen. Met een paar tsjechische woordjes en handen en voeten komen we een heel eind.

Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • deelnemers officiele gedeelte.jpg
    deelnemers officiele gedeelte.jpg
    131,4 KB · Bekeken: 11
  • keurmeesters op rij.jpg
    keurmeesters op rij.jpg
    90,7 KB · Bekeken: 9
  • jachthoornblazers memorial.jpg
    jachthoornblazers memorial.jpg
    86,6 KB · Bekeken: 9
  • prachtig plaatje, deelnemer en keurmeester.jpg
    prachtig plaatje, deelnemer en keurmeester.jpg
    49 KB · Bekeken: 8
  • tevreden wachten op de volgende beurt.jpg
    tevreden wachten op de volgende beurt.jpg
    174,8 KB · Bekeken: 9
  • twee tsjechen met hun commentaar.jpg
    twee tsjechen met hun commentaar.jpg
    162 KB · Bekeken: 9
  • helaas een 0.jpg
    helaas een 0.jpg
    136 KB · Bekeken: 12
Dank je C.P.
Ik vind de foto van die twee Tsjechische toeschouwers zo mooi, het waren vriendelijke mannen en ze zien er zo leuk uit met hun hoedjes en wandelstokken.
En wat denk je trouwens van dat "geval" waar die keurmeester op zit?
 
Ook complimenten van mij. En dat terwijl ik zeker geen `jachttype `ben.
Ja Karakteristieke mannen. Mooie honden. prachtige plaatjes

Het tussenplaatsen van foto`s doe je door te klikken op de bijlage en dan op het plaatje van je keuze 10.gif Niet vergeten eerst achter je atach te gaan met je cursor en dan het volgende plaatje
61.gif
Deze plaatjes en deze uileg zijn natuurlijk wel :offtopic: Maar goed bedoeld.
groetjes , Hilde
 
Hilde, ik ga het de volgende keer proberen maar wat is eigenlijk atach, is dat van attachement?
Je moet de foto's toch uploaden tijdens het schrijven van je bericht?
 
Bedankt voor je verhaal.

Ik kan mij voorstellen dat je genoten hebt.

De foto's geven de sfeer goed weer.

En ach, een betje fris weer is goed voor mens en dier.

Groet.
 
Hallo Unita.
Het uploaden doe je tijdens het schrijven van je bericht.
Wil je plaatjes tussen de tekst plaatsen: klik dan op de paperclip en selecteer dat plaatje dat je op die plaats wilt hebben.
Ik ben zelf niet zo`n computer-nerd,maar hoop het zo duidelijk uitgelegd te hebben. :bloos2:

groetjes ik ben in afwachting van het vervolg.
 
Dank je Hilde, ik weet nu hoe het moet, ik had al een vervolg klaar maar drukte op de verkeerde toets en alles is weer weg. Moet ik weer opnieuw beginnen...................:snotter:
 
Na onze klobasa en broodje gyros vertrekken we richting Chotycany naar onze vakantiewoning. We zouden er tegen de klok van enen zijn dus rijden we op het gemak erheen. We rijden vlak langs Temelin en de koeltorens van de kerncentrale liggen als dominante factor in het gezichtsveld. Van heinde en verre zie je de koeltorens steeds opduiken.
IMG_0712.jpg
We rijden via Hluboka nad Vltavou naar onze bestemming. Vijf jaar geleden waren we ook al eens in deze omgeving en het is leuk om het kasteel van Hluboka weer eens te zien.
IMG_0695.jpg
Een aantal kilometers voorbij Hluboka komen we in Chotycany, onze atlas doet zijn werk goed, alle wegen staan erop en we slaan op een gegeven moment dan ook links af een verhard pad op. Na een aantal meters wordt het meer een landweggetje. We rijden tussen weilanden en velden. Dan komen we ineens in een stuk bos waar op een hoek een gedenksteen staat met vier namen erop. Zo plompverloren midden in het bos. Via dit forum ben ik erachter gekomen dat hier vier treinbaanmedewerkers tragisch zijn verongelukt.
IMG_0642.jpg
Toen ik de steen de eerste keer zag vond ik het maar triest, ik heb het idee dat er niet veel mensen zijn die het gedenkteken zien. Misschien komt er nog wel regelmatig familie van de omgekomen mannen bij de steen om hen te gedenken.
Na het gedenkteken maakt de weg een bocht naar rechts (rechtdoor beneden in het bos ligt de spoorbaan) en dan eindelijk na 2,4 kilometer ligt daar onze vakantiewoning, midden tussen de weilanden,hoogzitten, velden en bossen. Het ligt helemaal afgelegen, het ligt er werkelijk prachtig zo in de natuur.
vakantiewoning ligt afgelegen.jpg IMG_0699.jpg
We hebben sporen gezien van wilde zwijnen en ik ben blij dat er een hek om het huis staat.
hierachter het hek lopen de reeën.jpg
Ik heb het niet zo op wilde zwijnen. We vermoeden dat er rondom het huis ook reeën voorkomen. We hebben onderweg al meer dan 100 reeën geteld.

De eigenaar van het huis verwelkomt ons heel vriendelijk. Ik ben verbaasd dat hij een pet draagt van de Tsjechische Cesky Fousek vereniging. Puur toeval, we hebben immers gewoon bij een organisatie deze woning geboekt. De man vertelt ons dat zijn schoonzus een cesky fousek heeft die internationaal kampioen is, ik vind het wel grappig. We hebben zelf een fousekpup bij ons en de man is er meteen gek mee.
Nadat de eigenaar is vertrokken laden we de auto uit en gaan even een tukkie doen. We zijn al onderweg vanaf de avond ervoor en willen even uitrusten maar op tijd zijn voor de prijsuitreiking van de Memorial.
Om tien voor vier schrik ik wakker en maak de anderen wakker. We frissen ons snel op en vertrekken richting Temelin waar in een restaurant de prijsuitreiking plaatsvind, volgens het programmaboekje begint dit om 18.00 uur. Tegen vijven zijn we bij het restaurant, nog net op tijd want men is net begonnen met de prijsuitreiking. Het verbaast ons niets en zijn blij dat we dit nog kunnen meemaken.
Om mij heen staan vele "groene" mannen, een aantal staat te zwabberen op hun benen, de drank doet zijn werk. Naast me staat een man rechtop te pitten en schrikt af en toe wakker van het applaus. De dames achter de bar knikken naar me en samen hebben we gewoon lol.
Na afloop willen we graag een hapje eten, we hebben zo langzamerhand trek gekregen en proberen aan de dames achter de bar te vragen of dit mogelijk is.
Ineens verschijnt daar een vriendelijke Tsjech, ook geheel in groen gekleed, hij gebaart dat we mee moeten lopen naar later blijkt het restaurant. Hij regelt een schnitzel, friet en wat groenten voor ons.
We nodigen de man uit om bij ons te komen zitten en samen met twee maten drinken we een biertje. Binnen de kortste tijd staat ons eten op tafel en hebben we hele gesprekken met de mannen. We spreken maar enkele woorden Tsjechisch en de mannen misschien twee woorden Duits maar met handen en voeten komen we ver.
De ene roept maar Holub, holub en als we het niet begrijpen roept ie: Roekoe, roekoe. Oh hij heeft het over een duif. Prachtig hoe we elkaar dan toch verstaan.
Dan wordt het tijd om naar Chotycany te gaan, de meest behulpzame Tsjech krijgt van één van ons een lokaal Nederlands drankje in een leuk kruikje. Zijn gezicht staat verbaasd maar de man is er erg blij mee. We hebben zo genoten en waren blij met ons eten wat zo heerlijk heeft gesmaakt.
We nemen afscheid en rijden terug naar onze vakantiewoning waar we nog vijf dagen zullen verblijven.
IMG_0700.jpg

Wordt vervolgd​
 
Aha Punk, ik begrijp de hint. Ik ben alleen steeds voorzichtig geweest wat betreft de jachthondenwedstrijd, niet iedereen is hiervan gediend alhoewel ik geen rare foto's hiervan heb hoor. Het gaat er trouwens allemaal heel fatsoenlijk aan toe.
Ik zal later wel wat foto's plaatsen in het album.
 
Tja, ik ben niet echt een jachtliefhebber, maar ik vind de foto's top omdat ze karakteristiek zijn. Ik kan me niet herinneren dat ik zulke foto's als deze voorbij heb zien komen in de fotogalerij, dus hup, in de galerij ermee. :)
Afgelopen weekend hadden ze bij ons (we waren in Tsjechië) een jachtdag. De jagers vertrokken rond een uur of acht 's ochtends in grote getale naar de jachtvelden. Allen in dezelfde stijl als op jouw foto's, sommigen met hond. Gewoon, op een aantal boerenkarren, in goed gezelschap van een aantal kratten bier ook nog. Helaas geen foto's gemaakt.
 
Lina, ikzelf ben nog nooit op jacht geweest. Toen ik uit Tsjechië mijn oudste cesky fousek kreeg ruim negen jaar geleden, kwam ik in contact en in aanraking met het fenomeen jacht en jagen. Ik had hier vroeger een oordeel over en was falikant tegen de jacht.
Toch ben ik met mijn hond jachttraining gaan doen, de hond was daar erg in haar element en omdat het een jachthond betreft heb je een beter appèl over de hond.
De natuurlijke jachtaanleg van de hond zit er gewoon in "gebakken", fousekken zijn voorstaande jachthonden, dit betekent dat de hond werkt voor het schot. Wanneer ze een veld doorkruisen ruiken ze al ver van te voren waar de fazanten, patrijzen of ander wild zich bevindt. De hond gaat dan voorstaan, misschien ken je dat beeld van de hond wel, ze staan snaarstrak stil met meestal een voorpoot omhoog. De hond stoot op een gegeven moment het wild op en de jager kan deze dan schieten. Zonder dat je dit je hond hebt geleerd doen ze dit al als vanzelf. Het is dan de bedoeling dat je hond het geschoten wild apporteert en het bij de baas brengt.
IMG_0076.jpg

Bij de jachttraining kwam ik steeds meer in contact met jagers en drijvers. Door de jaren heen heb ik steeds meer respect gekregen voor de jagers, deze mensen hebben vaak heel veel verstand van de natuur en kunnen je er heel veel over vertellen. Niet iedere jager knalt zomaar alle dieren af maar gaat overwogen te werk. (de verkeerde daargelaten)
Aangezien ik al mijn hele leven vlees eet vond en vind ik het van mijzelf hypocriet om geen wild te eten en heel zielig te doen over het jagen an sich mits het voor consumptie of schadebestrijding is en niet voor de lol.
Ik krijg wel eens eendenborst, duivenborst of hertenbiefstuk toegestopt en ik moet zeggen dat het ons heerlijk smaakt.
Ik ben redelijk voorzichtig met het bespreken van dit onderwerp want ik wil er geen welles/nietes discussie van maken.
Wel kan ik melden dat er heel veel mensen in Nederland zijn die met hun jachthond jachttraining volgen en dat de meesten dit alleen als hobby doen en graag aan hondenwedstrijden meedoen.
(De zeventien beste jachthonden van 2008 doen aanstaande maandag mee aan de Nimrod die wordt gehouden in Vianen.)

Wij zijn nu een aantal maal naar een Memorial van de Tsjechische Cesky Fousek vereniging geweest en de sfeer daar vind ik altijd heel bijzonder. Ik kan enorm genieten van het fantastische hondenwerk, de toeschouwers en alles erom heen. En ook niet te vergeten de jachthoornblazers.
IMG_0096.jpg
Dat karakteristieke zoals jij die foto's beschrijft Lina dat zie je daar dan twee dagen. De Tsjechen jagen nog heel veel en daar vindt men het geloof ik ook heel gewoon. Een goede jachthond zorgt voor eten op tafel en hoe men daar met deze zaken omgaat is gewoon te volgen op zo'n wedstrijd. Tot nu toe heb ik alleen nog maar gezien dat men met veel respect omgaat met het geschoten wild. Wel moet ik zeggen dat dit in Tsjechië toch over het algemeen genomen nog echt een mannenwereld is.
Oh ja, de Tsjechen kijken je heel raar aan als ze horen dat je als eigenaar van een jachthond niet jaagt in Nederland want daar heb je toch je hond voor. Ze weten ook niet dat er nog maar heel weinig wordt gejaagd in ons land, dat is bijna niet uit te leggen.
IMG_0055.jpg

Lina misschien kun je de volgende keer wel eens wat foto's maken van die jagers op boerenkarren. Ennuh zonder drank kunnen ze geloof ik niet, dat zie ik wel veel, ik hoop altijd maar dat ze niet zelf naar huis rijden met de auto. Ik begrijp wel dat een borreltje ze warm houdt tijdens een koude jachtdag.

De foto's die ik er nu bij heb geplaatst zijn van 2007.

En mijn volgende bericht is hoe onze vakantie verder is verlopen en dan niets meer over de jachthondenwedstrijd want die was zondagavond toch echt afgelopen.
 
ik heb het voorrecht mogen hebben om met tsjechische jagers wild te beheren.Dit doen ze met veel respect voor de omgeving en dat zijn geen cowboyverhalen. Ze kennen hun terrein als hun broekzak en houden ervan daar te vertoeven.alles gaat officieel met stempels.ze beheren en zorgen voor de toekomst.
 
Nee Char ik deed niet mee, ik ga puur voor het kijken.
Er wordt ook wel erg veel van je gevraagd, je moet met de hond zoveel onderdelen beheersen, watewerk, boswerk, veldwerk etc.
Het kijken naar de voorjager en de hond is gewoon genieten:)
 
Bovenaan