Waterpomp voor waterbron

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We hebben recent een waterbron laten boren. Nu zijn we op zoek naar een firma die bij ons in de buurt (Velky Vrestov, ± 20 km van Hradec Králové) is gevestigd en advies kan geven over een juiste bronpomp (liefst Grundfos), aansluiten op huidige waterleiding en eventueel andere benodigdheden.
Heeft iemand prettige ervaring met een firma of weet je iemand een firma? Het liefst Engels of Duits sprekend.
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring en/of informatie.
 
We hebben zelf een huiswaterpomp gekocht en aangesloten, als leidingen hebben we tyleen met schroefkoppelingen voor het koudwater genomen en pte voor het warmwater .Bij de karwei bouwmarkt in de NL verkopen ze dit materiaal met snelkoppelingen.Zo hebben we een hoop geld bespaard. Van Cranenbroek verkoopt huiswaterpompen met de Nederlandse handleiding.Het geheel functioneert nu zo,n 2 jaar tot volle tevredenheid
 

Vodnik

† In Memoriam
omdat ruud/ester over BOREN praten en Grundfoss (btw, goede keus!) denk niet dat een huiswaterpomp zoals jozef noemt geschikt is. Een huiswaterpomp zoals die in vele sooren en maten bij de tsjechische DHZ zaken te koop zijn, zijn niet zelf aanzuigend en worden boven waternivo geplaatst.
Ik denk dat ruud/ester en cilinder pomp nodig hebben (10 cm diameter en naargelng de sterkte tussen 75 en 150 cm lang) deze pomp laat je in de boorschacht zakken. Dit is heel goed zelf te doen waarbij je op de volgende punten moet letten:
(er komen echter ook zaken bij die je niet zelf kan doen, de boorder zal ongetwijfeld iemand kennen die het voor je kan doen)

pomp mag niet aan de slang of pijp hangen, dus een staaldraad (roestvrij!!) aan de pomp bevestigen en andere einde "ergens" boven.

er moet een "inspectie koker" rondom de geboorde bron zitten van ongeveer 120 cm diam en 160 cm hoog.

de waterleiding die van de bron naar je huis loopt moet 80cm onder maaiveld liggen.

de bron moet gemeld worden bij "waterschap" dat kan je niet zondermeer zelf doen, dar heb je een projectant voor nodig.

D bron en alle aanverwante zaken worden door waterschap gekeurd (koulodace)

Er moet een rapport over de waterkwaliteit overlegd worden.

Pieter


BTW, Heeft pan Hentschel voor jullie geboord?



Even een aanvulling bij de foto's:

Het lijkt asof er met water geboord wordt, dat is niet zo! Toen er water bereikt werd was de druk zo hoog dat er een behoorlijke fontein ontstond, de boor is (tweede foto) net verwijderd.
Bij 15 meter werd water bereikt. Nu (stabiele toestand) staat de waterspeigel op 7 meter, dus 8 meter hoger, dat is een indicatie over de hoeveelheid water (zeer veel dus, en ook nog van zeer hoge kwaliteit, kan er een handeltje van gaan maken )
 

Bijlagen

  • 2007-0080.jpg
    2007-0080.jpg
    91,2 KB · Bekeken: 10
  • 2007-0088.jpg
    2007-0088.jpg
    157,7 KB · Bekeken: 11
  • 2007-0087.jpg
    2007-0087.jpg
    94,9 KB · Bekeken: 11
Hallo Semabyt,

Dit is de info die ik bedoelde, van de regeltjes omtrent de aanvraag zijn we redelijk van op de hoogte en hoe het moet gebeuren. Wij hebben gehoord dat je met de projectdocumenten naar het bouwambt moet om het daar een vergunning aan te vragen.

Maar niet dat er ook een waterrapport moet komen. Is dat ook noodzakelijk als het water alleen voor eigen gebruik is?

Maar een huishoudpomp is niet helemaal wat ik bedoelde. De bron is 30 meter diepgeboord. En het boorgat is ongeveer 150 mm. Dus een cilinderachtige bronpomp.

Voor wat betreft de waterleiding, er ligt een bestaande. De leiding moet alleen van de bron aangesloten worden op de bestaande leiding.

Wij kennen pan Hentschel niet. Wie is dat en wat doet hij?
 

Vodnik

† In Memoriam
Hentschel is boorder in de omgeving van Rumburk, maar werkt in een zeer ruime straal rond Rumburk.

Wij hebben de (grundfoss) pomp bij hem besteld. onze bron is 20 meter en de pomp is er een van 800 Watt, ruim voldoende. Voordeel van de grundfoss pomp is de softstart waardoor je weinig tot geen "klappen" in de waterleiding krijgt. Op hun site is veel informatie te vinden (opvoerhoogte!)

Je zal waarschijnlijk ook een nieuw drukvat met drukschakelaar nodig hebben. Mij is geadviseerd niet die van Grundfoss te kopen, te duur en biedt niet meer dan een standaard 50 liter drukvat.
In HK zijn ongetwijfeld installateurs die kunnen leveren,het zijn gangbare producten in CZ.

Pieter
 
Hallo Pieter,

Dank voor je info. Super.
Mijn vraag was ook of iemand een installateur uit de omgeving van HK kent die de Engels of Duits spreekt. Ik kan het wel doen via een vriendin, maar wat ik zelf kan probeer ik zelf.

Ook heb ik eerder gehoord over een drukvat. Die heb ik waarschijnlijk nodig om de waterdruk in huis te garanderen. 30 meter omhoog van uit de bron en dan nog de hoogte van de waterleiding. Bij elkaar 40 meter denk ik. Hierdoor vind ik het prettig om redelijk te kunnen communiseren met de installateur.

Ik heb al in de Zlaté Stránký gezocht, maar op alleen een bronpomp vind ik niet genoeg.

Weet je toevallig ook hoeveel een bronpomp kost en het drukvat met drukschakelaar?

Groet Esther
 

Vodnik

† In Memoriam
Voor waterpomp gebeuren moet je in de gouden-gids zoeken bij Studnarske prace, daar moet je bedrijven vinden (mijn gids is van Praag, daar heb je in HK niet veel aan)

Je kan de pomp ook rechtstreeks bij grundfos kopen (http://www.grundfos.cz), ik heb voor de pomp ca. 13.000 betaald en voor drukvat ca 3.000

Op hun NLse site veel info (nl ipv cz), zoeken in productlist naar SQ of SQE pomp (SQ is goed genoeg!!)
 

Vodnik

† In Memoriam
Wat je omschrijft klinkt als een hydrofoor, of bedoel je toch wat anders:confused:

Dit type pomp is niet zelfaanzuigend wat problemen geeft als de terugslag klep (die in de aanzuigopening zit) niet goed functioneert. Dat problem wordt groter naarmate de bron dieper is.
Prima pomp voor maximaal 10 meter diepte, en dan in CZ kopen, vele malen goedkoper dan in NL!
(vele soorten en maten in de DHZ zaken, daar worden overigens ook de cilinderpompen verkocht echter in kwaliteit niet te vergelijken met de grundfos, ook in prijs overigens niet)

Pieter
 
Een hydrofoor met een centrifugaalpomp is idd niet zelfaanzuigend, die met een zuiger- of tandradpomp weer wel. Kopen in CZ zou ook mijn optie zijn, al was het alleen maar vanwege garanties etc.

De truc van het drukvat (iig op schepen) is dat je altijd waterduk hebt;)
 

Vodnik

† In Memoriam
Een drukvat wordt toegepast om de pomp niet continu te laten schakelen. Het vat buffert ca 50 liter water, als de druk daalt onder bv 2, 4 bar gaat pomp aan, vult vat en slaat af bij 3 bar. Het vat heeft een rubber membraam dat de druk vast houd.

(als ik geen drukvat zou gebruiken schiet de druk razendsnel omhoog -zonder drukschakelaar zit ik zo op 10 bar, dat zie ik liever niet op mijn leidingen- schakel ik de pomp dmv drukschakelaar uit dan zakt de druk ook snel onder 2,4 bar waar de pomp weer inschakelt. Gevolg is dat de pomp elke 1 a 2 seconden in en uitgeschakeld wordt)

Op het plaatje van gorrit (de link) is drukvat goed tezien onder de pomp.

Op schepen (jachies dan) wordt drukvat ook gebruikt maar is alleen goed voor de omzet van de watersportwinkels, is daar eigenlijk niet nodig omdat de (veelal plastic) leidingen ook als drukvat functioneren.
(bij mij zit het er dan ook niet op, maar wel andere overbodige zaken . . .radar )
 
Het toeval wil dat we vandaag bij een loodgieterszaak geweest zijn om info over de prijs van een drukvat (50 ltr) met toebehoren ca 8.000,= kronen, dus dat zal je de kop niet kosten. Bovendien kun je die vrijwel overal in de Cz kopen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Da's dan zeker een van grudfos! zo duur hoeft een drukvat van 50 liter niet te zijn, zoals ik al eerder aangaf ca 3000 ck (2700 vat, 300 drukschakelaar)

Maar de conclussie is juis, kost je de kop niet en verlengd de levensduur van je pomp!
 
Dank Pieter, Gorrit en Antonin, allemaal hartelijk voor jullie top informatie. We gaan even neuzen in de Gouden Gids CZ. Hiermee kunnen we in iedergeval verder.

Als jullie nog een goede loodgieter weten waar jullie goede ervaring mee hebben, dan horen we dat graag. En natuurlijk alle relevante informatie is hartelijk welkom.
 
Ik ken wel een prima (Duits sprekende) loodgieter, maar die zit in Susice en dat is niet bepaald bij jullie in de buurt.
Maar mocht je er geen kunnen vinden, dan kun je altijd zijn telefoonnummer wel van me krijgen.
 
Bovenaan