Waterpomp voor waterbron

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb een hele goede loodgieter en die zit 15 km bij jullie vandaan, hij spreekt alleen tsjechisch, maar doet voor ons al bijna 10 jaar al het loodgieterwerk. Mocht je interesse hebben stuur dan maar even een PM
 
wij gebruiken al jaren een hydrafoor,een duits produkt D A B in nederland gekocht voor 129 uero(kranenbroek)
de aanzuigleiding is duims met een voetklep ,aan de pers kant gaat hij over op halfduims ( leidingen in het huis)
de voet klep zorg er voor ,dat er water blijft staan in de pomp waar door hij zelf aanzuigend is.
de leidingen zijn uitgevoerd in zwart kunstof dat gebruikt word voor drinkwater ,en elektrisch verwarmd en geisoleerd.
dit werkt perfekt en in een halve dag is het ge instaleerd

groet Loek
 

Vodnik

† In Memoriam
Hoe diep steekt je aanzuigleiding? Het gaat hier (voor Ruud/ ester) om een diepte van (als ik me goed herinner) 30 meter. Dat lukt niet met een hydrofoor met centrifugaal pomp.

P
 
Bij ons in Jindrichovice hebben we waterputten ,is het ook mogelijk om zo,n bron te boren bij ons? de bodem is behoorlijk rotsachtig. De wateropbrengst van een put is wel redelijk veel,maar van de zomer kwam de bodem in zicht.
 
Wel, Jozef, het gaat erom of er in de rotsen een natuurlijk reservoir zit.

Zo ja dan kan er geboord worden en je hebt prima drinkwater.

En hoe kom je dat aan de weet?

Tja, dat weet ik niet hoe ze dat in Tsjechie doen.

Wel hoe ze het in Frankrijk doen.

Er is vast wel iemand die dat weet.
 
Bij ons in Jindrichovice hebben we waterputten ,is het ook mogelijk om zo,n bron te boren bij ons? de bodem is behoorlijk rotsachtig. De wateropbrengst van een put is wel redelijk veel,maar van de zomer kwam de bodem in zicht.

De man die bij ons de bron geboord heeft doet het met een wichelroede (ja, een takje). En het werkt, ze kunnen zelfs een inschatting geven over de hoe diep de bron geboord moet worden. Wij hebben een opbrengst van max. 2000 liter p/d. Door rotsen heen is geen probleem, ook wij hebben een rotsondergrond.
Esther
 

Vodnik

† In Memoriam
Hoe water gevonden wordt?

Ik heb het al eens eerder geschreven maar nog eens dan:

Bij ons kwam een oude man (pan Prazak, tussen 75 en 80 jaar oud). Kwam aanlopen met zo'n takkie in hand, net iets voor mij! (ben nogal betta aangelegd, moet niet zoveel heben van dat vage gedoe waar geen wetenschappelijk bewijs aan ten grondslag ligt!)

Pan Prazak liep de tuin in en plop, daar ging z'n takkie omhoog! Wat hij niet kon weten maar ik wel was dat hij op dat moment over een oude waterafvoer stapte! Dat gebeurde nog een tweede keer toen hij over een door mij in de grond weggewerkte waterslang stapte.

Uiteindelijk vondt hij een plek in de tuin waar veel water zou zitten, de boorder, pan Hentsel (die Prazak had meegenomen) vroeg hoe diep het water zou zitten. Antwoord was een meter of 15 a 20.

Vervolgens werd er geboord en inderdaad op 15 meter werd water aangeboord! Omdat er altijd een aantal meters dieper geboord moet worden (een soort zak-put) werd er doorgeboord en kwam er op 18m een enorme hoeveelheid water omhoog (zie fotos in een paar postings hiervoor)
De schatting is dat we zo'n 1500 liter per dag kunnen oppompen maar in de papieren is vermeld dat we maximaal 500 liter verbruiken (anders wordt er een watermeter tusen geplaatst)

Ik ben inmiddels wat voorzichteger met m'n "oordelen" over "vaag gedoe". (heeft wat jaartjes geduurd).

Pieter
 
Bij ons in Jindrichovice hebben we waterputten ,is het ook mogelijk om zo,n bron te boren bij ons? de bodem is behoorlijk rotsachtig. De wateropbrengst van een put is wel redelijk veel,maar van de zomer kwam de bodem in zicht.
Als je je zwembad vult dien je er rekening mee te houden hoeveel water je nodig hebt, vooral midden in de zomer.:bad:
Maar in een ander Topic schreef :schrijven:je, dat je meerdere putten hebt, lijkt me logisch dat je het dan verdeelt.:zwem:
 
Hoe diep steekt je aanzuigleiding? Het gaat hier (voor Ruud/ ester) om een diepte van (als ik me goed herinner) 30 meter. Dat lukt niet met een hydrofoor met centrifugaal pomp.
ik heb het geluk dat ik over een bron kan beschikken,dus heb ik geen probleem met aan zuigen.
volgens de specs van de pomp kan hij met voetklep 10 meter aanzuigen.
als Ruud/ ester van 30 meter diep het water moeten aanzuigen heb je een plunjer pomp nodig en dan nog....

groet Loek
 
vervolg waterbron

Inmiddels hebben wij Tjebal uit Nova Paka gevonden. Hij heeft 3 jaar geleden ook onze cv aangelegd. Hij bleek ook waterleidingen te leggen en een pomp te plaatsen.

Na een jaar hebben wij eindelijk de benodigde documenten en mogen we officieel de bron gebruiken.

Vorige week is de betonnen ring om de bron geplaatst. De geulen voor de nieuwe leidingen zijn gegraven (1 mtr diep). De oude leiding wordt niet meer gebruikt wegens ouderdom (20 jaar). Ook komt er in de geul de elektrakabel in gelegd. Deze week worden de leidingen gelegd. Eindelijk kunnen we dan ons eigen water gebruiken.

Geen gezeur meer van de andere gebruikers van de oude waterbron, als we ons zwembad willen vullen. Men sproeit veel vuldig de eigen tuin, was de auto en elke druppel die wij gebruiken is te veel. Geen gesputter meer als het een lange periode droog is. De oude bron ligt op 12 meter diepte en er zijn 6 huizen op aangesloten.
 

Bijlagen

  • De betonnen ring om de bron.jpg
    De betonnen ring om de bron.jpg
    93 KB · Bekeken: 1
  • De geulen voor de waterleiding en elektra.jpg
    De geulen voor de waterleiding en elektra.jpg
    71,9 KB · Bekeken: 2
waterpomp

Wij hebben een woning in de buurt van Cheb en zijn voornemens om een waterbron te laten boren.
Heeft iemand ervaring met een firma in de omgeving van Cheb/Karlovy Vary.
 

Vodnik

† In Memoriam
je zou Advera uit Liberec kunnen proberen, hebben we een goede ervaring mee (maar ook met Hentschel echter die komt zeker niet in jullie buurt)

Nog even een tip betreffende een pomp:
Wilo heeft tegenwoordig een electronsiche drukregelaar waardoor je geen drukvat meer nodig hebt! Helaas verkopen ze de regelunit (sirio) alleen in combinatie met hun eigen pompen ,een losse aanschaffen en aansluiten op je bestaande pomp is dus niet mogelijk:kwaad:)


Pieter
 
mini-jaknikker

Op mijn nieuw te worden huis staat een pomp de precies hetzelfde eruitziet als een jaknikker waarmee ze olie omhoog pompen .
De bron is gelegaliseerd en het water zit op 30 meter diepte .

Het geheel ziet er antiek uit en word aangedreven door een zware 380 volt motor .

Als ik de zaak wil moderniseren wat moet ik dan kopen?
 
Op mijn nieuw te worden huis staat een pomp de precies hetzelfde eruitziet als een jaknikker waarmee ze olie omhoog pompen .
De bron is gelegaliseerd en het water zit op 30 meter diepte .

Het geheel ziet er antiek uit en word aangedreven door een zware 380 volt motor .

Als ik de zaak wil moderniseren wat moet ik dan kopen?
maar is een foto van dit spektakel!
 

Vodnik

† In Memoriam
Volgens de mensen die ons geadviseerd hebben is Grundfoss één van de betere.

Dat is zeker waar, maar WILO heeft op dit moment modernere techniek waardoor je geen drukvat meer nodig hebt (de SIRIO meet electrisch de druk en regelt daarvoor het toerental van de pomp) "helaas"wordt de srion alleen in combinatie met een wilo pomp geleverd en is niet los te koop.

Als ik nu moest kiezen koos ik voor dit syteem (ik heb een grundfos SQe55)
 
Bovenaan