Watermeter

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

jan, hangt dat niet een beetje van het probleem/bedrijf af? er zijn firma's die als enige in de omgeving gesetteld zijn. ik zie het als mijn eigen bedrijf, wij in svihov (plzensky kraj) en mijn kollega/konkurrent in zruc (midden tsjechie, ongeveer 250 km bij ons vandaan)
 
Als een bepaald bedrijf een monopoliepositie heeft, zal het inderdaad heel moeilijk worden. Als het om een vakman gaat, waarbij de ene netjes zijn afspraken nakomt en de ander bepaalde dingen niet afmaakt, ook niet na verschillende telefoontjes en bezoekjes, dan ga je met degene in zee, die alles wel netjes doet.
 
Nu weer terug naar de watermeter waar het allemaal mee begonnen is:
Ik kwam in de krokusvakantie in het huisje en hij zat er zowaar. Mijn buurvrouw had de sleutel aan de loodgieter gegeven.
Nog geen rekening gezien.
 
We hebben helemaal geen watermeter, het water komt bij ons uit een bron in de berg. Koel, helder water. Er zijn denk ik ongeveer 20 huisjes op aangesloten, waaronder dat van mijn buurman, de starosta. Als er wat aan de leiding gebeuren moet, worden de kosten omgeslagen over het aantal gebruikers. Het werk wordt gemeenschappelijk gedaan. Ik denk, mede gezien de positie van mijn buurman, dat het zo wel blijft. Lang zal die leven, en dat hij maar lang starosta mag blijven. :) De huisjes die niet op de bron zijn aangesloten hebben hun watervoorziening uit eigen bronnen of putten. Mijn vriend tonic pompt het op uit een put die al wel een 150 jaar oud is, heeft er ook geen omkijken naar. Hij heeft alleen onlangs een nieuwe pomp aangeschaft, nou, die gaat wel weer een 20 jaar mee, als het niet langer is.

Het vuilnis kunnen we in containers dumpen, huisvuil, glas, papier en plastic, staan aparte containers voor. Die kosten worden omgeslagen over het aantal dorpelingen. Je betaald per persoon. Wij betalen met z'n tweetjes 800 kronen in het jaar daarvoor. Ook voor de hondjes moeten we betalen, de eerste hond kost 50 kronen in het jaar, volgende kosten 250 kronen in het jaar. In de maand februari stap je naar het kultuurhuis, daar heeft de starosta zitting. Dan betaal je je kronen, je krijgt een kwitantie en de zaak is weer klaar voor een jaar. Voor de puppies hoefden we nog niet te betalen. Mochten we ze niet verkopen, pas volgend jaar.

Nou, gezien de tarieven die ik in Holland moest betalen, heb ik hier met liefde en plezier de 1600 kronen gelapt die ik verschuldigd was.:dank2:Wat ben ik blij hier te mogen leven.
 
jan ,zoals ik al eerder zei ,jij hebt het echt goed getroffen.
als je in een klein dorpje woont waar iedereen elkaar helpt,is het net een familie.
blijkbaar heb je je goed aangepast ,mijn bewondering.
hoe lang woon je er al ?
 
Nou, gezien de tarieven die ik in Holland moest betalen, heb ik hier met liefde en plezier de 1600 kronen gelapt die ik verschuldigd was.:dank2:Wat ben ik blij hier te mogen leven.

Jan, je zal binnenkort een tweede rekening moeten openen bij je bank, voor het geval de eerste vol is.
Als ik je berichten lees Jan, hebben jullie het goed getroffen in Tample.
Om on topic te blijven, je hebt niet eens een watermeter nodig.
Veel geluk daar.
 
jan ,zoals ik al eerder zei ,jij hebt het echt goed getroffen.
als je in een klein dorpje woont waar iedereen elkaar helpt,is het net een familie.
blijkbaar heb je je goed aangepast ,mijn bewondering.
hoe lang woon je er al ?
Wij wonen hier nu 3 maanden, maar ik kom hier al ongeveer 10 jaar met vakanties, o.a. bij vrienden in een caravan op het erf, Tample is maar een klein dorpje, ongeveer 40 inwoners. Vroeger woonden hier ongeveer 700 mensen.
Er is geen werk meer, meer dan 60% van de huizen zijn vakantiewoningen. Daarom was de starosta ook zo blij dat we permanent kwamen wonen. Er heeft hier een grote houtverwerkingsfabriek gestaan, waar het halve dorp werk had, die is echter op de fles gegaan, vandaar. Vroeger was hier veel bedrijvigheid. Voornamelijk agrarisch. Jongelui hebben geen zin meer in het boerenwerk. Hard werken op vaak kleine bedrijven. Zo rond de 20 hectare. Nu zijn de meeste inwoners bejaard, net als wij. Gepensioneerd of niet meer in staat om te werken. Vroeger waren er in Tample 3 Hospoda's, nu niet 1 meer. Daarvoor moeten wij naar Bela, een paar kilometer verderop. We zijn dus allemaal oude knakkers onder elkaar en we helpen elkaar voort waar we kunnen. Dat vind ik wel weer het leuke van zo'n dorp. Het hangt tegen Svojek aan, waar onze buurman ook starosta van is, want wat moet je met 40 inwoners nog regelen. In Svojek wonen wat meer mensen, maar over het algemeen ook ouderen. Het was vroeger een welvarend dorp, kasten van huizen. Geschikt voor inwonende kinderen. Kinderen willen dat echter niet meer en de oudjes blijven zitten in een veel te groot huis, wat ze eigenlijk niet meer onderhouden kunnen. In Tample hebben wij dus zo'n soort huis gekocht. Er kunnen twee gezinnen in wonen en wij zitten er maar met z'n tweetjes in. Je hebt dan wel de ruimte, dat is ook wel weer lekker.

Jan, je zal binnenkort een tweede rekening moeten openen bij je bank, voor het geval de eerste vol is.
Als ik je berichten lees Jan, hebben jullie het goed getroffen in Tample.
Om on topic te blijven, je hebt niet eens een watermeter nodig.
Veel geluk daar.
Nou, als dat eens waar was andrenel, dat zou leuk zijn, maar een oud huis slokt veel kronen op. Verder op het forum kun je lezen wat we er allemaal aan moeten doen, dat is echt niet weinig, maar goed, in je laatste hemd zitten ook geen zakken. We hebben praktisch geen familie meer in Holland die nog in leven is en kinderen hebben we ook niet, dus laten we dan maar zorgen dat we het zelf een beetje voor elkaar hebben.
 
Het plaatsen van de watermeter waarmee dit topic begon heeft een bevriezing en daarmee een lekkage opgeleverd. Gelukkig geen schade maar wel een paar dagen zonder water in februari. Alles gerepareerd, en toen ik over een faktura begon in de meivakantie kwam de loodgieter niet verder dan wat schouderophalen....
 
Nou, fijn te lezen dat het op zijn pootjes is terechtgekomen, het blijkt dus wel dat het soms met Tsjechen wat moeilijk is om afspraken te maken, tenminste naar NL maatstaven, maar dat ze uiteindelijk de beroerdste niet zijn.:D
Je moet er even aan wennen en ook om het e.e.a. maar eens de schouders ophalen, vaak komen de zaken toch wel in orde.
 
Bovenaan