Watermeter

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Half oktober komt er iemand van de gemeente kijken bij mijn Chalupa. Ik heb hem verteld dat ik geen watermeter heb (dacht heel naief dat het een vast jaarlijks bedrag was), en dus geen rekeningen ontvang. De beambte geef de Post de schuld. Wel betaalde ik gewoon gemeentebelasting (voor de container) waarvan ik dacht dat de waterrekening er ook in zat.

Nu maak ik me wat zorgen: Als de beambte geen watermeter vindt, zal hij mij er een laten aanschaffen, ok, maar wat gaat hij me rekenen over de afgelopen jaren? Geeft hij me ook een boete o.i.d.?
Vanzelfsprekend ben ik bereid een redelijk bedrag te betalen voor het vermoedelijk verbruikte water in de weken dat het huisje gebruikt werd de laatste jaren. Ben nieuwsgierig van welke leiding afgetapt wordt; gemeente of een van de buren?

Ben heel benieuwd of iemand mij hieromtrent iets kan voorspellen....
 
Ik zou niet weten hoe het werkt, ik heb een waterput.
Maar in de grote watertoren bij de zemelska drustvo daar zit een watermeter, die telkens als er een nieuwe geplaatst is, direkt weer aan diggelen wordt geslagen. Niet meten is niet weten.:top:
Maar ach, hier in het dorp zijn mensen die de vuilnisrekening al 2 jaar niet betaald hebben. :stout: Gevolg daarvan is dat wij volgend jaar meer zullen moeten betalen.:confused:
 
En ik maar denken dar men hier een goed systeem had.
Vorige week moest het bak bij het huisje geleegd worden en Harry kwam met een stikker om er op te doen. Vooruit betaald neem ik aan,anders krijg je geen stikkers toch?
Stikker er op, bak a/d weg, bek leeg en stikker door de vuilnismannen eraf gehaald!
 
Half oktober komt er iemand van de gemeente kijken bij mijn Chalupa. Ik heb hem verteld dat ik geen watermeter heb (dacht heel naief dat het een vast jaarlijks bedrag was), en dus geen rekeningen ontvang. De beambte geef de Post de schuld. Wel betaalde ik gewoon gemeentebelasting (voor de container) waarvan ik dacht dat de waterrekening er ook in zat.

Nu maak ik me wat zorgen: Als de beambte geen watermeter vindt, zal hij mij er een laten aanschaffen, ok, maar wat gaat hij me rekenen over de afgelopen jaren? Geeft hij me ook een boete o.i.d.?
Vanzelfsprekend ben ik bereid een redelijk bedrag te betalen voor het vermoedelijk verbruikte water in de weken dat het huisje gebruikt werd de laatste jaren. Ben nieuwsgierig van welke leiding afgetapt wordt; gemeente of een van de buren?

Ben heel benieuwd of iemand mij hieromtrent iets kan voorspellen....
hier in brno en omstreken zitten er vaak meerdere watermeters in 1 put. die van jouw kan dus goed bij de buren zitten, net zoals die van 2 buren er bij ons in de put zit.

ook wordt er bij de bouw vaak een aansluiting van water zonder meter gemaakt.

gewoon rustig blijven ,de put zoeken of de buren vragen. water is niet duur dus er kan niet veel gebeuren.

en waarom er meteen in bovenstaande topic met een advocaat geadviseerd wordt ? lijkt me niet al te slim. veel zaken worden simpel opgelost.

dat er half oktober iemand komt kijken wil niet zeggen dat je erbij moet zijn. ze moeten alleen toegang hebben tot de put.
zij zullen het wel weten,want zij moeten dit tenslotte jaarlijks/halfjaarlijks controleren
 
Zomaar een vraag: hoe sluit jij dan het water af bij afwezigheid of werkzaamheden in het huis.
De aftapkraan en afsluitkraan zitten vaak toch bij een watermeter?
Of heb je toch een bron zonder het te weten?

Succes met je zoektocht.
 
Zomaar een vraag: hoe sluit jij dan het water af bij afwezigheid of werkzaamheden in het huis.
De aftapkraan en afsluitkraan zitten vaak toch bij een watermeter?
Of heb je toch een bron zonder het te weten?
Water van waterbedrijf:
Van de hoofdleiding loopt een aftakking naar het huis. Hier is ook
een afsluit'kraan' geplaatst, die het waterbedrijf kan open of sluiten met een vierkante sleutel.
Binnen huis is dan ook een afsluitkraan (meerdere) die men zelf kan beheren.
De watermeter wordt er tussen die twee (binnen in kelder?) geplaatst. Het wordt 1x per jaar afgelezen.
De buitenkraan wordt afgesloten als er niet betaald wordt (of bij een lekkage).
De binnenkant beheerst men zelf.
 
Bedankt voor al jullie reacties;
Nog wat verdere uitleg:
Van mijn buren heb ik begrepen dat het echt obec-water is dus niet van een put of bron. De hoofdkraan zit buiten in de grond, die bedien ik met een vierkante sleutel i.v.m. vorst en in huis zitten nog ventielen met aftapkranen. Nergens een watermeter te vinden.

Heb na jullie reacties een iets beter gevoel over de afloop. Wat verbruik je nou aan water in een chalupa (zonder vaatwasser of ligbad) in die 5 weken per jaar? Na half oktober breng ik jullie uitgebreid op de hoogte.
 
Er kwam deze week via via een mailtje binnen dat de gemeente volgende week een hydrometer komt zetten, of ik nou in Tsjechie ben of niet.
Blijkbaar zijn ze overtuigd geraakt van mijn verhaal dat er echt geen is...
wordt vervolgd
 
Vorige week in Tsechie:
Op maandag stond er een loodgieter voor de deur om een afspraak te maken voor plaatsing in de keuken van een hydrometer, hij had hem in zijn hand, schatte hem op 1000,- CZK....
Donderdag 9 uur, was een duidelijke afspraak.
Na lang wachten zijn we op donderdag om 11.00 uur wat gaan wandelen, het was ten slotte prachtig weer.
Inmiddels weer thuis in Nederland de gemeente gemaild dat ik akkoord was met de hydrometer, maar dat de afspraak niet naar wens verliep...
(Overigens wist de locoburgemeester mij tussendoor te vertellen dat er geen waterrekening voor de afgelopen jaren te verwachten was.)
Wordt vervolgd.
 
je hebt dus weer geluk gehad,maar 1 ding moet je dus nooit doen in cz.
jouw Nederlandse normen over afspraken negatief ventileren naar de mensen die je helpen.
je zult ze vaker nodig hebben in de toekomst
 
Je moet niet verwachten dat ze Hollands reageren ,Je bent immers in Tsjechië en hier gelden andere normen en Waarden.

Zytra taky den = morgen is er weer een dag/we zien het wel, staat voor de Tsjechische houding tegenover werk

ff hiermee leren omgaan en er gaat een wereld voor je open,

Hou je wel armer voor dan je bent ,hoog van de toren blazen werkt averechts .Ken enkele forumleden die in hun stommiteit hoog van de toren bleven eisen

Zijn nu terug van een hele koude kermis
 
je hebt dus weer geluk gehad,maar 1 ding moet je dus nooit doen in cz.
jouw Nederlandse normen over afspraken negatief ventileren naar de mensen die je helpen.
je zult ze vaker nodig hebben in de toekomst
Wie een zonnige toekomst met zijn Tsjechisch bedrijf tegemoet wil zien zal zich aan de gemaakte afspraken moeten houden, zij die denken het te redden door véél te laat of helemaal niet op komen dagen trekken vroeg of laat aan het kortste eind. (En dat heeft niet alleen met het cultuurverschil tussen NL en Cz te maken.) Gelukkig zijn steeds meer Tsjechen zich hiervan bewust, zeker nu de zaken in Tsjechië vanwege de crisis steeds slechter gaan.
 
Bovenaan