Wat voor roofvogel zie ik?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De foto van Lina lijkt heel veel op de bijgaande. in dat geval is het echt een arend (adelaar) in het gebied van Lina geen ongewone verschijning.

En,................., zo bleek,
Hadden we ineens gelijktijdig hetzelfde idee:

Geweldig!

Maar welke Arend bedoel je dan?
Zeearend, Visarend,, Steenarend, Keizersarend, Schreeuwarend, Bastaardarend, Steppearend, Savannearend, Zwarte Arend, Slangenarend, Dwergarend of de Havikarend?

Oke, ze komen niet allemaal in Tsjechië voor maar toch wel een paar ervan

En dat de foto van Lina erop lijkt vind ik persoonlijk wat ver gezocht, hij is veel te onduidelijk om dat te kunnen vergelijken (zoals Lina zelf ook al aangaf).
 
Jaaaaaa...............Wikipedia heeft geen grenzen.;)

Voorlopig ga ik er nog steeds van uit dat het een steenarend is. Ook volgens Wikipedia een van de meest voorkomende arendsoorten van Centraal Europa.

En.........Nee! Een Harpij is het ook niet. Maar misschien biedt de complete fotoserie van Readers Digest (Time Magazine) mogelijk de oplossing.

Alternatief:

Misschien moeten we Lina alsnog op pad sturen met haar Nikon om het beest definitief te determineren!

Vogelaars aller landen, verenigt u!
 
zapalky schreef:
Misschien moeten we Lina alsnog op pad sturen...
We zijn zeer regelmatig op pad als we in Tsjechië zijn en dit exemplaar hebben we gespot net boven Roprachtice, het eerste dorp wat onder Vysoké NJ ligt. Om de hoek dus. :)
Wij hebben de vogel wel dichterbij gezien, maar konden niet stoppen in eerste instantie. Veiligheid boven alles. Vanwege zijn warme bruine gloed die glanst in de zon ben ik ervanuit gegaan dat het om een steenarend gaat. Ik hoop dat we nog eens de kans krijgen om het beter vast te leggen. Of misschien een ander forumlid die in het Reuzengebergte vertoeft. Het blijft nu inderdaad koffiedik kijken.
 

char

† In Memoriam
Ik wil dit Topic verder niet vervuilen,.. vandaar deze vraag:

Kan/wil iemand een link leggen naar >> Mooie Verhalen>> Char vertelt>> bericht 196,..De vogelaar.. (23-03-08)??..

Ik weet nog steeds niet hoe dat moet!!..

Ik vind het zo jammer, dat ik die man zijn adres of telefoonnummer niet heb!!..

Char.
 
Christmas hunting/Vánoční lovy:
Hert.jpg
Ik kreeg vandaag een Tsjechisch filmpje toegestuurd van een adelaar die een ree vangt, best spectaculair om te zien. Ik ben niet echt op de hoogte van de jagerstradities in Tsjechië, maar het is dus mogelijk dat men rond deze tijd van het jaar dit soort jagersmethoden te zien krijgt.
Op deze site nog veel meer foto's.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Adelaars komen voor in de heraldiek, de wetenschap die zich bezighoudt met de betekenis van wapenschilden.

Een adelaar, arend of arn is een heraldische figuur die vooral in Midden-Europa veel wordt gebruikt. In de Nederlanden zijn de leeuwen veelgebruikte wapendieren, maar in Oostenrijk en Duitsland valt vooral de adelaar op.
 
Dat zeg ik ook niet, maar officieel heten ze Arend. Een "Adelaar" is in geen vogelboek te vinden.
En dan zijn er wel 20 soorten Arenden, vandaar mijn aanvulling.
Ik heb maar 1 vogelboek (over vogels in Nederland), dus daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Wiki herkent de adelaar wel als zijnde een arend heb ik net even opgezocht. Wij noemen van jongsaf thuis de steenarend al een adelaar, de rest zijn allemaal arenden. :confused: Dus het zal wel aan onze 'spreektaal" liggen. :zwijg:
 
Bovenaan