Wat voor roofvogel zie ik?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Slaapkamergeheimen?

Februari is de maand dat adelaars paren, met heel veel geluk is de paring van Filoména en David vastgelegd.

D&F.jpg D&F2.jpg D&F3.jpg

Ik ben heel erg benieuwd wat het dit jaar zal gaan brengen, ik hoop natuurlijk op beter resultaat dan afgelopen jaar.
 
Gisteren werden de eerste videobeelden gepubliceerd van Filomena op het nest. Uiteraard kan men nog niet overzien of het succesvol zal zijn. De beelden zijn van slechte kwaliteit omdat de camera op 900m afstand opgesteld staat maar welke wel een veilige afstand is voor een ongestoorde videocontrole. Men werkt aan betere kwaliteit. Het paartje Kysučanem en Isabel zijn ook een nest aan het bouwen, alleen verkeren zij in dezelfde situatie als Filomena en David vorig jaar deden, ze zijn eigenlijk nog te jong.


bron: zo čsop
 
Ik word niet vrolijk van dit bericht:

Opnieuw is er een adelaar uit het project gestorven door vergiftiging.
De vrouwelijke adelaar Orava werd opgespoord nadat haar zender geen signaal meer gaf. Het kadaver werd terug gevonden op de plek waar voor het laatst een signaal werd verzonden, tussen Loučka en Blatnice, okres Hodonín. Ze had een prima gewicht en goed uitziend verenkleed. De volgende dag werd ze onderzocht in het veterinair instituut in Olomouc, alwaar men tot de ontdekking kwam dat ze is vergiftigd door carbofuran. Carbofuran is een zeer giftige en potentieel dodelijke stof voor mensen, zoogdieren, vogels, vissen en andere waterorganismen. Het werd (en blijkbaar nog wordt!) ingezet tegen bodeminsecten bij de teelt van onder meer maïs, bieten of zonnebloemen. Sinds 2007 is carbofuran in de EU niet meer erkend en dus een verboden pesticide. Er is een aanklacht ingediend tegen een onbekende dader op verdenking van het plegen van een misdrijf in relatie tot de wet van natuur-en landschapsbescherming.

Orava.jpg Orava2.jpg

Bron: ZO ČSOP
 
En iets vrolijker bericht :):

Adelaar Dina, waarover ik al eerder schreef, krijgt misschien wel een medaille voor haar verdienstelijkheden. Minister van milieu, Tomáš Chalupa, vindt de prestaties van Dina uitzonderlijk en is van mening dat ze hiervoor zeker een medaille verdiend heeft. De in 1977 ernstig gewond gevonden adelaar heeft met haar bijzonder moederinstinct inmiddels meer dan 200 jongen geadopteerd waarbij het haar niet uitmaakte of het nu haviken, buizerds, sperwers of bruine kiekendieven zijn. Tot afgelopen jaar zaten er 14 adelaars onder haar vleugels, zonder haar zou het project "de terugkeer van de adelaar in Tsjechië" bijna onmogelijk zijn geweest.

Dina.jpg
Dina

De adelaars zullen meer hebben aan een hard optreden van deze minister van milieu tegen het gebruik van verboden pesticiden in plaats van een medaille, maar dat is slechts mijn toegevoegde mening in dit bericht.

Bron: ZO ČSOP
Bekijk bijlage 13822

Sinds woensdag 26 mei helpt adelaar Dina wederom een “vreemde” jonge steenarend voor het project om de steenarend terug in de Tsjechische natuur te krijgen. Na het plaatsen van het kuiken in het nest begon ze meteen voor het hongerige kuiken te zorgen. De 36 jarige Dina heeft een ongelooflijk sterk ontwikkeld moederinstinct en geniet sinds 1977 van menselijke zorg toen ze door een zinloos schot van een jachtgeweer in Věžky-Kroměříž permanent invalide werd.

Dina heeft als de adoptiemoeder al tientallen kuikens verzorgt,vanuit het perspectief van een succesvol project is haar rol onvervangbaar. Helaas is ook dit jaar wat broedsels betreft, net als vorig jaar, een slecht jaar vanwege oa het slechte weer, te jonge en onervaren stelletjes, sommigen kwamen niet eens aan broeden toe. Ook het controleren van de nesten was bijna onrealiseerbaar vanwege het weer en/of wilde men het eventuele broedsel niet verstoren. Zoals het nu lijkt zal 2010 ook weer slechts twee nakomelingen van deze majestueuze vogel in Tsjechië nalaten. Voor de liefhebber hier een filmpje van Dina en haar nieuwe adoptiekuiken.
 
Sloupy smrti
(vrij vertaald, masten van de dood)

Het is lang geleden dat ik schreef over David en Filomena.
Dat is ook geen wonder want ze zijn al bijna een jaar van de radar verdwenen, omdat het ergens op een mistige decemberdag vreselijk fout is gegaan. Maar waar?

De meesten van ons weten dat door het veelvuldig gebruik van landbouwgif het sterftecijfer van oa. roofvogels in Tsjechië zeer hoog was (en is nog steeds actueel!) maar weinigen weten dat er nog een groot gevaar op de loer ligt. In de leefomgeving van David en Filomena, wat notabene in een beschermd natura2000 zone ligt, staan er tientallen.
Het gaat om een elektriciteitspaal en wel in deze vorm:

Sloupy smrti-2.jpg

Van dit soort palen staan er ongeveer 750.000 in Tsjechië en juist deze palen vormen jaarlijks honderden vogelslachtoffers vanwege hun vormgeving, met name ook in de groep van de grotere (ernstig bedreigde) soorten roofvogels. Tijdens het landen of opvliegen is de kans groot dat deze grotere soorten de onbeschermde delen van de mast raken. Zeker wanneer bij vochtig weer de flashover nog groter is.

Sloupy smrti.jpg

In het beste geval is de vogel direct dood, in het slechtste geval is de vogel veroordeeld tot een langzame, pijnlijke dood. Brandwonden aan vleugels en poten maken dat de vogels blijvend letsel houden en daardoor aan een lange hongerdood sterven.

sloupi.jpeg

De strijd tussen ecologie en economie is op dit punt al enkele jaren geopend, natuurbeschermers zetten zich op diverse punten in voor verandering van leefomgeving. Want waar gaat een vogel zitten in een kaal agrarisch landschap zonder bomen?

sloupi.jpg

Roofvogels gebruiken deze palen niet alleen als rustpunt maar ook als uitkijkpost. Deskundigen buigen zich over een goede vogelvriendelijke vervanger, ook het plaatsen van solitaire bomen in het landschap is een stap in de goede richting.

makety1.png

Bron: qap.cz stanicebuchlovice.ic.cz
 
Hey ja, mijn laatste stukje tekst mist, sorry.

Maar op de foto staat op de voorgrond de paal die voor deze problemen zorgt.
Op de achtergrond de "parat", een nieuw type elektriciteitspaal die je ook inmiddels ook in Tsjechië tegen kunt komen.
Dit type maakt het vogels moeilijker om zo'n paal als rustplaats te gebruiken.

En misschien nog als aanvulling:
Diverse energiemaatschappijen zoals de CEZ of de E.ON zijn natuurlijk al jaren bezig met dit probleem. Zo zagen we de plastic kappen over de kabelverbindingen of de scherpe punten kam op de horizontale delen.

Printscreen- 2012-10-07-0002.jpg Printscreen- 2012-10-07-0004.jpg

En zo Kukel, bekijk je vast straks een doodgewone elektriciteitspaal ook even vanuit een ander perspectief. ;)
 
:lmfao: Dat verbaast me niks. De roofvogel-stand is nog steeds slecht in Tsjechië, met een aantal met uitsterven bedreigde soorten waarvan dus de (steen, vis of zee-) arend, maar ook de steenuil, slechtvalk of rode wouw die je onderweg in Duitsland 's zomers wel regelmatig ziet. (Is een trekvogel) Ook de kerkuil, havik, kiekendief, sperwer etc staan allemaal op de lijst van bedreigde roofvogelsoorten. De bruine kiekendief die wij bij ons dorp hebben gespot (eerste post) staat ook op de lijst van bedreigde vogels.
 
Jaren geleden stond ik op een camping in Tsjechie.
En mijn ultieme droom was en is om een uil in levende lijve te zien.
De campingeigenaar vertelde mij dat langs de weg op de elektriciteitspalen elke avond uilen te zien zijn.
Dus ik elke avond de weg op, twee km heen en twee km terug.
U gaat het raden: nooit een uil gezien.
Tot vandaag de dag nog nooit zo een beessie gezien.

Maar eens komt de dag dat ik.................
 
Misschien kun je ergens een uilenkast ophangen Kukel? Je weet maar nooit. ;) Wij hebben iig een uil en regelmatig een valk in de buurt van ons huis. We vonden zelfs eens een braakbal in de vensterbank van onze slaapkamer. Vorig jaar hebben we, jawel, vier Hollandse :D wilgen in CZ gepoot die komend jaar geknot mogen worden. Wilgen kun je namelijk op een speciale manier knotten, kleine roofvogels mogen er graag in zitten en in nestelen. Een torenvalk bv voelt zich meer thuis in een wilg dan in een toren, :D en ook de bosuil, ransuil, steenuil of kerkuil hebben een voorliefde voor deze bomen. Ik hoop dat we het ooit zover komt.
 
Bij Vivara (webshop) hebben ze een mand voor Ransuilen te koop, ook hebben ze kasten voor Torenvalken en voor Bos- en Steenuilen.
Mijn schoonouders (in Drenthe) hebben in een uilenkast op zolder al jaren een stelletje Kerkuilen zitten. Ze hebben er een infraroodcameraatje in, zodat ze alles via een tv-tje kunnen volgen. Erg leuk.
 
Het vliegbeeld lijkt op dat van een kiekendief, v vorm, de licht kop wijst op een vrouwtje Bruine Kiekendief.

..... Zeearend zou wel kunnen, hij wordt ook wel "vliegende deur" genoemd omdat zijn silhouet (met een lichte kop en lichte staart) daar zeker aan doet denken.
Maar..... als het beest nog niet volwassen is, en uitgekleurd zijn ze vaak pas in hun vierde jaar, dan zijn ze vaak nog helemaal donker en zien ze er dus weer anders uit. .....
Buizerden zijn er in alle kleur variaties, van heel wit tot heel donker.
 
Bovenaan