Wat komt er kijken bij aankoop/gebruik tweede huis in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Dit meisie is eerst fabrieksmatig behandeld en gerookt. Vervolgens hebben wij haar afgemaakt en boven het vuur geroosterd.
Voordeel hiervan dat het minder lang boven het vuur hoeft te hangen.
 

Tabe

† In Memoriam
Helaas Joep, je zult zelf in jouw eigen omgeving een meubelmaker/timmerman moeten vinden. Stanja is inmiddels met pensioen.

2.jpg


De terrassen: Een klus die we grotendeels in “eigen beheer” hebben gedaan. Nadat de grond naast het huis in 2002 zo'n anderhalve meter was opgehoogd met modder en puin is het in 2006 verder opgehoogd met zand en grind. Tevens
is de fundering van de terrassen gemaakt. Als fundering hebben we plastic waterleidingbuizen met een diameter van 22 centimeter gebruikt. Deze buizen zitten tot 1.20 diep in de grond en zijn volgestort met beton. Toen de buizen nog niet waren volgestort met beton troffen we regelmatig dieren aan in de buizen. Hagedisjes, muisjes een soort cavia, padden en kikkers. De meesten hebben we kunnen redden. Zie foto.

3.jpg
De bovenste laag is van de welbekend zwarte steentjes. De Tsjech weet wel hoe ze heten en worden erg veel gebruikt. Onder deze laag zit worteldoek.
Nu kon worden begonnen met de eigenlijke aanleg van de terrassen.

4.jpg

Samen met forumlid Loek (dank, dank ,dank) hebben we op de fundering een raamwerk aangelegd van dikke houten balken, nadat we ze eerst hadden ingesmeerd met ordinaire zwarte teer. Vervolgens werden lange hardhouten planken geschroefd. Dit was nog een probleem omdat degelijk hout in Tsjechië niet te krijgen was. De redding lag in Duitsland bij de OBI. Deze kon Canadese planken leveren die aan onze wensen voldeed. Het kostte wel wat maar dan heb je ook wat. De Tsjechische buren en vrienden verklaarden ons voor gek, Zoveel geld voor een terras? Ook het hekwerk op de terrassen gaf aanvankelijk wat problemen. Het hout dat wij daarvoor wilden was wederom niet te krijgen, Lawaaibomenhout. Buurman Stanja, die van het maken van de voordeur, kwam met de oplossing. Hij wist dat er nog een 8-tal dikke planken in de schuur lagen. Ja, de afgekeurde planken van de voordeur. Hij bood aan om deze planken te verzagen tot hekwerkplankjes. Heeft hij keurig gedaan. Alles is twee- tot driemaal in de bekende Tsjechische verf gezet. Te samen met de door forumlid Smiley geleverde tuinstoelen en -tafels hebben we nu twee voortreffelijke terrassen met het uitzicht over de velden. Al vele malen hebben wij op dit terras genoten van de rust en stilte, soms tot diep in de nacht(o.a. met Belgische Fred). Een wijntje, biertje, fernetje en een sigaartje. De terrassen, en zeker het Loekieterras is, wat dat betreft het geld dubbel en dwars waard geweest.

5.jpg
Hierna zou nog één grote klus gedaan moeten worden, namelijk het vernieuwen van de houten scheefgezakte en deels rotte vloer van de woonkamer.

Wordt vervolgd.
 
Een woning in het buitenland, helemaal voor jezelf. Hoeveel moeite kost het iets te vinden dat helemaal naar je zin is? Wat komt daar verder allemaal bij kijken? En loop je niet enorme risico’s?

‘We hadden eigenlijk helemaal geen plannen om ons in een tweedehuisjes-avontuur te storten. Onze vrienden hebben zoiets in Spanje, en dat is één bak ellende. Maar ik had tegen mijn vrouw Lucia gezegd: als er iets betaalbaars is waar je geen omkijken naar hebt, dicht bij het water, waar je kunt zwemmen, golfen, wandelen en van de natuur kunt genieten dan wil ik er wel instappen. Dat leek me een onmogelijk wensenlijstje, maar een tijdje later zag mijn vrouw een advertentie van een project waarbij al deze wensen vervuld zouden worden.’

Een mooie locatie dus, maar ook heel belangrijk is natuurlijk hoe de woning eruit ziet?
‘Het is een appartement van ruim vijfenzeventig vierkante meter. Met een grote living, een flinke master bedroom en een kleiner kamertje dat we als logeerkamer kunnen gebruiken, of gewoon om wat spullen te bewaren. Het staat op een schitterend plekje, met een eindeloos uitzicht over het stuwmeer bij het dorpje Lipno nad Vltavou. In het Tsjechisch betekent dat zoveel als ‘het dorpje Lipno boven de Moldau.’ De Moldau ontspringt vlak bij ons in de buurt. Ik maak ook wel eens het grapje dat je bij ons de eerste noten van ‘De Moldau’ van Smetana kunt horen.’

Dat klinkt bijna sprookjesachtig. Maar u had alleen nog maar een brochure gezien?
‘Na het bekijken van de informatie zijn we mee gegaan met een bezichtigingsreis van de makelaar voor dit project. Zo’n reis duurt echter drie dagen, en omdat wij de omgeving helemaal in ons wilden opnemen, hebben we in de buurt iets voor veertien dagen geboekt. Een medewerker heeft ons rondgeleid over het terrein, alleen de funderingen lagen er nog, en zeer gedetailleerd de plannen met ons doorgesproken. Bovendien maakten we kennis met mensen die ook geïnteresseerd waren, en dat voelde meteen goed. Het project kreeg steeds meer contouren en langzaam werden we echt enthousiast.’

359_Naamloos.jpg


Het appartement zelf kon u dus alleen in de brochure zien. Is dat wel prettig kopen?
‘Zo’n project moet wel vertrouwen uitstralen. We kregen eerlijke informatie, je werd niet ‘ingepakt’. Wat betreft de inrichting kregen we alle ruimte. We mochten zelfs de indeling nog aanpassen. En we hebben zelf de meubels mogen uitkiezen, dus we konden het helemaal naar onze eigen smaak inrichten. Wij vonden dat echt geweldig. Met wat schilderijen aan de muur die ik zelf gemaakt heb is het echt helemaal ‘van ons’. Natuurlijk hebben we er geen familiefoto’s opgehangen want we verhuren het tenslotte ook.’

Was het financieel, fiscaal en juridisch niet een enorm avontuur?
‘Het paste binnen ons budget. Bovendien stoppen wij liever ons geld in stenen, dan dat wij het op de bank laten staan. Mazzel was ook dat we net in een nieuwe regeling vallen waarbij niet-Tsjechen ook onroerend goed kunnen bezitten, dus er hoefden geen trukendoos te worden geopend. Verder lijkt het ons gewoon een aantrekkelijker appeltje voor de dorst en bovendien hebben we nu een adres waar we vrijwel gratis op vakantie kunnen, zo lang en zo vaak als we willen. De verhuur wordt voor ons geregeld. Twee keer per jaar krijg je een overzichtje van de inkomsten uit verhuur en daarnaast de kosten voor onderhoud. Een balans die nu voor ons al positief uitvalt en nog eens bewijst dat we een goede beslissing hebben genomen.’

Hoe was het om voor het eerst in jullie eigen appartement te overnachten?
‘Nou, daar ging eerst nog een weekje inrichten en gordijnen ophangen aan vooraf. Speciaal daarvoor hadden we het appartement van de overburen gehuurd, zodat we alle vrijheid hadden ons eigen huis klaar te maken. Ja, we zijn wel een beetje eigenwijs, want veel andere mensen gaven er de voorkeur aan het turn key op te laten leveren.’

En toen was het moment daar, beviel het?
‘Gewoon perfect. Dankzij de prachtige omgeving, de sfeer en het sympathieke dorpje. Maar ook omdat er in die streek nog zo ontstellend veel te ontdekken is. Boedapest, Praag, Brno, München liggen allemaal in de buurt. Steden die we niet kenden, omdat we nooit zo van die Oostblok-fans waren. Je wordt er ook een beetje een ander mens van: ik heb nog nooit zo veel gewandeld. In de winter vriest het stuwmeer dicht, dus je kunt lekker schaatsen. Er is een prima skigebiedje dat heerlijk rustig is met uitstekende voorzieningen. Okay, geen zwarte pistes, maar wel blauw, groen en rood en prima liften en gezellige restaurantjes. Ook de skispullen die ze verhuren zijn het nieuwste van het nieuwste en van de beste kwaliteit. Dat allemaal voor verrassend lage prijzen. Een skiparadijsje dus.’

Maar je moet wel even reizen voordat je in dat paradijs bent.

bron, een vriend en vriendin!
 
Een huis of grond in Tsjechie kopen is nu echt niet moeilijk meer.
Als private niet-Tsjech een huis (en aanpalende grond) kopen kan sinds begin verleden jaar,
en andere grond kan vanaf midden dit jaar.
Dus geen SRO meer nodig !
Door een nogal bizarre hobby kwam ik vrij veel in Tsjechie (Pisek), over een periode van een vijftiental jaar.
En nadien dan, omdat het een prachtig land is, verlof zo nu en dan.
En daarna, via een Tsjechische vriend, in zijn huis (Susice) terwijl hij in Belgie werkte.
Toen we eens wat tijd over hadden begin verleden jaar stapten we een immo-kantoor binnen, en beschreef ik mijn droom :
een boerderij, met groot binnenplein, veel schuren, in goede staat, direct bewoonbaar, met restaurant, cafe, en winkel op wandelafstand, en de rest van de wereld (grootwarenhuizen, winkels van sanitair, electro, enz.) op fietsafstand.
En dat was er ! Ik kon het net betalen (en dat zegt veel ! het was dus heel goedkoop). En alles was er : meubels, huisraad, beddegoed, ... : er stond ons daar gewoon een nieuw leven te wachten. Direct ter plekke ja gezegd dus. Extreem impulsief. Maar nog geen moment spijt van gehad.
Bij de aankoop komen heel weinig extra kosten (geen notaris nodig, enkel een advokaat), lage verzekering, enz.
De bedoeling is daar te gaan wonen als ik op pensioen ben.
Want in Belgie zou het niet schitterend zijn, vrees ik, met mijn pensioentje later, en Di Rupo er nu nog eens bovenop ...
Dit jaar hebben we dan ook nog 2 stukken landbouwgrond (grasland) gekocht, gewoon omwille van de ligging, en het prachtig uitzicht.
Dan kunnen familie, vrienden en kennissen enz. er kamperen, als ik ze daartoe kan verleiden.
En nu nog Tsjechisch leren ...
mluvim Cesky, ale jen trochu ...
 

Tabe

† In Memoriam
Jan en Camyl, bedankt voor de reacties .

Er bleef nog één grote klus over in dit 12 jaren project. De oude houten vloer in de woonkamer. In de topic "Tabe kijkt vooruit" heb ik al enigszins beschreven hoe in een tweetal werkvakanties deze kamer een metamorfose kreeg.

Na de koop in 1998 hebben we de vloer in de woonkamer laten liggen hoewel die niet in een beste conditie was. Aan de kopse kant waren de grote vloerbalken rot, waardoor de vloer op bepaalde gedeeltes, zachtjes gezegd, niet erg vlak was. In sommige planken van de vloer zat de onvermijdelijke houtworm. Maar in het begin waren er andere prioriteiten om het huis bewoonbaar te maken. De vloer was dus van een latere zorg. Een goedkope vloerbedekking en dat was voorlopig alles wat we er aan gedaan hadden.

catacombe.jpg

Maar na een jaar of tien begon te vloerbedekking er toch wel bedenkelijk uit te zien. Grote vlekken van vermoedelijk.... bier....wijn....koffie etc. en een zuchtende directrice. Ik was ontzettend bang voor een domino-effect. En achteraf heb ik daar een beetje gelijk in gekregen. Op advies van Martin, onze Tsjechische klusjesman hebben mijn zoon en ik de voorbereidingen gedaan. Het sloopwerk van de vloer. Alles in hapklare stukken zagen. Het uitgraven van de ondergrond dat voornamelijk bestond uit zand en leem. Zo'n 6 kuub. Daarbij kwam het eerste probleem al aan het licht. Onder de woonkamer zit de kelder en de boog van de kelder zat te hoog waardoor de nieuwe vloer zo'n 5 centimeter hoger zou komen te liggen. Dit had weer gevolgen voor de openslaande deuren. Die zouden dan niet meer open kunnen.

Ituindeuren.jpg

Na het uitgraven van de zes kuub zand en leem is het "gat" opgevuld met de bekende zwarte steentjes ook zo'n 4 kuub. Door de hele kamer werd een plastic gele slang gelegd met een ontluchting naar buiten. Hier kwam dus het probleem van de te hoge boog van de kelder tevoorschijn. En bult midden in de kamer waar geen zwarte steentjes konden liggen. Volgens Martin konden we wel om "het probleem" heen werken. Tijdens deze werkzaamheden werd ook nog het oude stucwerk in de kamer verwijderd en opnieuw gestuct.

Op de zwarte steentjes werd een betonlaag van gemiddeld 8 centimeter gelegd. Op de bult zo'n 5 centimeter (volgens Martin voldoende ). Het leggen van deze vloer is nog een apart verhaal. We zouden de vrijdags weer vertrekken en 's woendagmiddags was Martin nog niet langs geweest om de vloer te leggen. Maar....tegen de avond verscheen er een vrachtauto met een soort cement/beton wat voor de deur werd neergekieperd. Even later was Martin er en in een tijdsbestek van vier uren werd er een mooi egaal nieuw vloertje aangelegd. Wonderlijk hoe snel dat ging.

Bij de volgende werkvakantie in het voorjaar hebben Gerben en ik de vloer driemaal in een soort bitumen laag gezet en ook nog driemaal voorzien van een impregneringsmiddel. de vloer was nu net een grote badkuip. Verder is de hele kamer opnieuw gesausd. Martin heeft vervolgens in één dag de nieuwe houten vloer gelegd. Alleen bij de openslaande tuin/terrasdeuren kwam een klein drempeltje van 2 centimeter, als gevolg van het ietsjes ophogen van de vloer. Een klein domino-effect vanwege de te hoge boog van de kelder. Maar het is mooi geworden!!

kruiwagens.jpg

Inmiddels zijn we in een fase beland dat we met een tweede ronde moeten beginnen. De keuken en de gang opnieuw gesausd, de kozijnen gelakt en ga zo maar door. De volgende stap is het opnieuw sausen van de slaapkamer die eens een varkensstal was. Ach je blijft werk houden aan zo'n huis.
 
“En dat was er ! Ik kon het net betalen (en dat zegt veel ! het was dus heel goedkoop). En alles was er : meubels, huisraad, beddegoed, ... : er stond ons daar gewoon een nieuw leven te wachten. Direct ter plekke ja gezegd dus”

In NL en de UK is het gebruikelijk om over de koopprijs te onderhandelen om deze naar beneden te krijgen. Er wordt zelfs hier rekening mee gehouden in de vraagprijs en de simpele ziel die zegt ‘dit is mijn prijs’ wordt veelal niet begrepen.

Is dat ook zo bij het kopen van onroerend goed in CZ of gelden daar andere gebruiken?

Men zegt dat je hier in NL wel 10 – 20% van de prijs zou af kunnen dingen!
 
Wat betreft het discussieren over de prijs :
allerbelangrijkst daarin is : fijngevoeligheid.
Zeker ten opzichte van de eigenaar zelf.
Een immo kantoor mag je al wat harder benaderen, maar toch.
Het is altijd beter om te zeggen "voor mij zal dat wat te duur zijn" of "ja, dat valt nogal mee, maar er moet zoveel werk aan gedaan worden, dat zal voor mij niet zijn" dan "zoveel is dit huis niet waard",
als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik ken wel wat Nederlanders die door een iets te bruusk optreden, nadien ondervonden dat een huis goedkoper verkocht was dan wat zij ervoor hadden willen betalen !:(
Niet vergeten : Tsjechen zijn fiere mensen, en houden ervan correct en vriendelijk behandeld te worden.
(ja, wie niet, eigenlijk ?)
Op huizen met werk aan is meestal wel (heel wat) korting mogelijk.
Maar meestal niet op de manier die je zou verwachten.
Bijv :
hier bij ons stond een heel degelijk huis, maar met schade aan het dak, daardoor extreem vochtig binnen, en niet gemoderniseerd, te koop voor (geloof ik) 900000 kronen.
Het is uiteindelijk verkocht voor 350000.
Een drietal maanden later was het al bewoond !
De prijs zakt dus niet door afdingen,
maar door wat de koper (of het immo kantoor) ondervindt dat de reele waarde is.
Waarin jouw eigen bod dus uiteraard ook een belangrijke rol in speelt.
Het is dus een kwestie van het huis in het oog te blijven houden (de prijs),
en een goede band op te bouwen met het immo-kantoor (Belgische schokolade en Trappistenbier),
omdat ze jou het eerst zouden verwittigen bij elke prijsdaling.

Antwoord op je vraag dus :
ja, maar

Je mag gerust fotootjes tonen, dan kan ik misschien proberen een prijsschatting te doen ?
 

Tabe

† In Memoriam
Ik weet niet of het nu nog zo is. Maar bij de koop van het huis in 1998 moest de verkoper de kosten van de transactie betalen. In overleg hebben wij destijds besloten deze kosten op ons te nemen. Over de koopprijs is niet of nauwelijks onderhandeld. Zij vroegen en wij hebben geboden. Ons bod werd direct aanvaard.
Dus is onderhandelen wel mogelijk.
 
Dan is het in elke geval niet iets wat als "not done" wordt beschouwd.
Jan-be het is idd een kunst, onderhandelen, waar Nederlanders nogal bot in kunnen zijn.
Het is wel een voordeel als je vanuit een 'huizenruil' situatie kan rond kijken EN de makelaar paaien met Belgische delicatessen!
Het enig wat wij gemeen hebben is denk ik een wat rijpere leeftijd.
Wij hebben Tsjechië pas kort geleden ontdekt - een late roeping zou je kunnen zeggen. De kriebel om een eigen stekje te hebben zodat je kan komen en gaan naar believen steekt weleens de kop op. Maar wij zijn op internet aangewezen om de mogelijkheden te onderzoeken. Daar merk je ook behoorlijke verschillen in prijzen die niet snel te relateren is aan ligging o.i.d.
Ja - als je even in de auto kon stappen om te kijken zou ongetwijfeld veel duidelijker worden!
 
grofweg zou je kunnen zeggen :
alles vanaf 1000000 kronen moet eigenlijk volledig in orde zijn,
veel werk aan : vanaf 300000 tot 800000,
afhankelijk van de ligging, het karakter van het huis, en de grootte van het terrein.
volledig gemoderniseerd en vernieuwd, goed gelegen, aantrekkelijk authentiek :
waarschijnlijk vanaf 2000000.
in Sumava hier dan toch ...
oppassen : Nederlandse makelaars willen een niet te verwaarlozen deel van de koek
(maar vermelden dat meestal niet, het zit inbegrepen in hun prijs)
rechtstreeks zoeken op internet, en de zaak regelen met het Tsjechisch immo-kantoor is echt niet moeilijk.
als je je natuurlijk een beetje redelijk kunt behelpen in Duits of Engels (of zo'n vriend hebt)
zoeken : voorbeeld :
http://reality.mesec.cz/plzen-jih/rodinne-domy/?txt_obec=%8Ed%EDrec+-+Smederov
daar vind je ook het bewuste huis
hoe werkt het :
http://reality.mesec.cz/
je kan op de kaart aanduiden waar je iets zoekt,
of bij oOKRES (gebied) iets kiezen : in jullie geval : plzen-jih
dan kies je het soort huis : typ nemovitosti (rodinny dum : familiehuis)
het moet te koop zijn : druh akce : prodej
cena od / cena do : prijs vanaf / tot
op hledat drukken = zoeken
de resultaten staan op prijs gesorteerd, zie ik,
maar als dat niet zo is : op de kolmhoofding cena drukken.
met google maps kan je dan proberen een idee te krijgen hoe de ligging is.
in zo'n website rondneuzen is echt heel informatief.
en leuk !
iedere immo-firma (reality) heeft zo'n website, ze lijken allemaal op mekaar.
meestal vind je hetzelfde huis bij verschillende immo-kantoren.
 
Ik weet niet of het nu nog zo is. Maar bij de koop van het huis in 1998 moest de verkoper de kosten van de transactie betalen. In overleg hebben wij destijds besloten deze kosten op ons te nemen. Over de koopprijs is niet of nauwelijks onderhandeld. Zij vroegen en wij hebben geboden. Ons bod werd direct aanvaard.
Dus is onderhandelen wel mogelijk.
Het is nog steeds zo "kosten verkoper" en de notaris is goedkoper dan de advocaat.
Onderhandelen doet de tsjech ook, zeker te weten en hard ook, in Nl wordt niet gepingeld om 2000 euro maar de tsjech wel.
 

Tabe

† In Memoriam
Het lukt me eventjes niet om op de juiste manier wat fotootjes in te voegen.
Bij deze: twee fotootjes hoe de woonkamer nu geworden is.

P1000363.jpg

P1000364.jpg

Terugkijkend is het een project dat twaalf jaren heeft geduurd. Leuke klussen om te doen maar ook kluswerk wat ik zeker geen tweede keer zou willen doen. Veel zelf gedaan (samen met vrienden en zoon) en veel laten doen door voornamelijk kennissen uit de buurt/omgeving van Zbyslav.
Wat zouden we anders gedaan hebben? Ik denk dat we in de slaapkamer vloerverwarming zouden hebben aangelegd. De slaapkamer is de voormalige varkensstal en het blijft vochtig, te vochtig naar onze zin. Vloerverwarming had dat mogelijk voorkomen. Nu is optrekkend vocht in oude Tsjechische huizen een vrij normaal verschijnsel en we maken ons er niet zo druk om. Het tweede punt wat we absoluut anders hadden gedaan was het stuckwerk van de muren. Ik heb zo het gevoel dat men niet het beste soort zand/cement/ verhouding heeft gebruikt. Gevolg? scheuren en loslatend stuckwerk. En het derde punt is; De Tsjech maakt nooit iets helemaal af. (ik weet het, dit is een beetje generaliserend gezegd). Bijna overal moet je achteraan om het helemaal voor elkaar te krijgen. Advies? betaal nooit vooraf het gehele bedrag voor de werkzaamheden.

En het blijft uiteraard een oud huis. Regelmatig onderhoud moet geschieden maar dat schiet er vaak bij in. Als we "op vakantie zijn" willen we niet alleen maar klussen. Een er is altijd wat te klussen. Je moet er een beetje van houden om een dergelijke klus te doen, zeker als je zo als ik, eigenlijk twee linkerhanden hebt.

Het resultaat is, een leuk vakantiehuis waar je eventueel ook 's winters kunt verblijven. Maar geen luxe zoals in Nederland. Daar staat tegenover; veel rust ruimte, gemoedelijkheid, mooie natuur, gezellige buren en een (in onze ogen) een schitterend terras met uitzicht over de velden van Tsjechie. Onbetaalbaar in Nederland
 
Als ik het stukje van Jan - Be lees, heb ik het vermoeden dat hij de Belg is die we vorig jaar juni op een terras in Susice samen met zijn vrouw ontmoet hebben. Klopt dit Jan?
Samen met de bus teruggereisd naar Cepice, waar wij altijd vertoeven. Later nog een keer op bezoek geweest in, ik geloof het plaatsje heette Jordanishe. Hij woonde daar op een flinke boerderij met een grote lap grond. Leuk om een keer van je te horen hoe het allemaal gegaan is.:wow:
 
Wat ontzettend leuk om te lezen, Tabe!
Heel herkenbaar ook. Wij hebben bijna exact dezelfde stappen ondernomen om onze 'bouwval' op te knappen.
Verschil is dat het voor ons een meer zakelijk project was, waar we een half jaar full-time de tijd voor hebben genomen.
In die tijd hebben we er een 9-persoons vakantiehuis van weten te creëren, die we nu voor het 2e jaar met veel plezier verhuren aan Nederlanders, Duitsers, Belgen en Tsjechen. We dachten dat we het vorig jaar al goed hadden gedaan, maar dat was niks vergeleken met de boekingen die we tot nu toe al binnen hebben voor komend jaar!

Al met al was de verbouwing de mooiste tijd van m'n leven - dat kan ik wel stellen. Hetzelfde geldt voor mijn partner.
Nu zijn we ook nog vrij jong (25 en 34), dus je kan je voorstellen dat dit ook een hele spannende en ondernemende tijd voor ons was! Des te fijner dat de verhuur al onze verwachtingen overtreft.

Het is natuurlijk wel heel wat anders dan zoals jullie er een echt tweede thuis van te maken. Heel erg mooi geworden trouwens!
Wij gaan in April weer naar onze chalupa toe om het zomer-klaar te maken. Kan niet wachten!

Hier heb ik tijdens de verbouwing trouwens onze avonturen bijgehouden voor vrienden en familie: www.u-jablka.blogspot.com Misschien ook leuk om te lezen/bekijken :)
 
Jazeker leuk om te lezen, Nine! Fijn dat het goed gaat met verhuren, jullie verdienen het!
De verbouwing is zo mooi geworden! Ons huis ondergaat op dit moment een renovatie: Laminaat eruit, plavuizen erin, muren gesaust etc, etc... Ook wij gaan in April weer naar Tsjechie, wellicht kunnen we elkaar dan weer zien?

Groeten, Kees en Paulien
 

Tabe

† In Memoriam
Camyl, bedankt voor de tip.
Maar in ons geval blijft het een kosten / baten afweging. Een dure oplossing om het vocht helemaal te verdrijven is niet aan de orde. Ik weet ook dat in sommige gevallen de hele muur wordt doorgezaagd om de nodige aanpassing tegen vocht aan te brengen. Maar het blijft een chalupa. Zouden we er het gehele jaar wonen dan zou het met het optrekkend vocht ook een stuk minder zijn. En in het voorjaar, zomer en ook de herfst kan met mooi weer de deuren open en is er niet of nauwelijks een vochtprobleem. En nogmaals, ik zie ons vochtprobleem in veel huizen in Tsjechie voorkomen. Zeker als de huizen op dezelfde wijze zijn gebouwd als de onze. En er is mee te leven.
 
Bovenaan