Warm eten: middag of avond?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Veel lekkere Tsjechische maaltijden vallen mij toch te zwaar op de maag, omdat ze ter plekke (bij mijn schoonmoeder) meestal 's middags worden geserveerd. En dan trek ik die megaportie vlees plus knedliky niet zo goed.
Hoe doen Tsjechen in NL dat; zijn jullie overgegaan op het warme avondeten? Hier lijkt me ook nog een verschil in 't noorden en zuiden van NL; Brabanders zijn ook gewend om 's middags warm te eten?
En hoe doen jullie dat op 't werk, als er een warme lunch wordt geserveerd, gaan jullie dan daarvoor?
En omgedraaid: NL'ers in Tsjechië: eten jullie 's middags of 's avonds warm?
 
Goeie vraag. Ik eet liefst 's middags warm, als het kan. Ik kan maar niet wennen om 's avonds warm te eten zoals Nederlanders dat doen, en dan nog een toetje toe. Als ik ’s middags geen warm eten naar binnen werk, heb ik dan de hele dag trek in iets lekkers en dat is natuurlijk niet zo goed voor je gewicht, hé?

Bartiku, en hoe doen jullie dat thuis? Heeft jouw vrouw geen moeite met warm eten ’s avonds?
 
Bartiku schreef:
Hoe doen Tsjechen in NL dat; zijn jullie overgegaan op het warme avondeten?
Jazeker overgegaan! Ik ben geen grote eter, ik heb liever ’s avonds warm eten.

Bartiku schreef:
En omgedraaid: NL'ers in Tsjechië: eten jullie 's middags of 's avonds warm?
Als we in Tsjechië zijn, en thuis eten, past onze familie zich aan. Aan ons. Lief hé? Dus lunch = broodmaaltijd en ’s avonds = warme maaltijd.
In een restaurant is het natuurlijk geen probleem, dan kun je eten wat je wilt.


PS: Vroeger, en vaak is het nu nog zo, at men op het werk. Bedrijfskantines in Tsjechië zijn altijd al uitgebreid in keuze van maaltijden geweest, voor een prikkie een goede warme maaltijd, desnoods met een pintje als je daar zin in had. En ’s avonds thuis, aten de mensen vaak wat lichter maaltijd. Hoewel in veel Tsjechische gezinnen tweemaal per dag warm gegeten wordt.
 
Bij ons zijn we overgegaan tot de warme avondmaaltijd. Daar hebben we niet eens zo bewust bij stilgestaan. Mijn vrouw vindt dat prima zo; anders zouden we door-de-weeks niet met z'n allen de warme maaltijd hebben. Lijkt me niet zo gezellig!

Gevolg is, dat als we in Praag zijn en we wel af en toe 's middags warm krijgen, dat onze magen van slag raken.
Mijn schoonfamilie heeft veel met ploegendiensten te maken, zodat het tijdstip van eten altijd flexibel is geweest; effe opwarmen is geen probleem. Dus ik meld me wel aan voor 't eten, maar doe 't op het gewenste tijdstip. Ook niet gezellig, maar om de een of andere manier is m'n schoonfamilie helemaal niet gewend aan het 'gezamenlijk' eten. Heeft met die ploegendiensten te maken, misschien ook met de wat kleine keuken/eettafel, maar misschien is dat ook een breder verschijnsel:

vraag twee dus: eten jullie altijd gemeenschappelijk of niet?

Ik heb tijdens m'n stage in Praag ook warme lunches gehad in de kantine. Daar zat ik echt verbijsterd te kijken hoe mijn chef die knedliky in twee minuten naar binnen schoof. Ja, hij had het druk. Ik zou de rest van de dag niets meer kunnen presteren.

Tot slot: hier in NL zijn mijn collega's altijd tuk op een vergadering in 't Belgische, want kans is groot dat er een lunch uit te slepen valt, en die zijn vermaard... maar ook dan zit je zo vol dat de rest van de dag weinig productief meer is.
 
Ik eet ook smiddags het liefst warm, vind het heerlijk en na een broodmaaltijd tussen de middag kreeg ik maar een suf gevoel, alsof ik niet goed gegeten had.
ahum.gif


Als je in Nederland werkt of studeert is het vaak moeilijk te doen om tussen de middag warm te eten, als er al iets open is op dat tijdstip, zijn het meestal snackbars, met als gevolg dat je maar een beperkte keuze (junkfood) hebt.
Bovendien zit die hele eetcultuur er gewoon niet in in Nederland, je pauze is vaak te kort om echt even goed te eten.

Bij ons thuis werd er gevarieerd daarmee, waren we toevallig thuis overdag, dan werd er wel warm gekookt, anders brood gegeten. Ik was altijd ontzettend blij als ik weer in Tsjechië was en lekker warm kon eten overdag.
Vaak eet ik daar dan s´avonds ook een kleine warme maaltijd.

Nu ik in Mexico woon, vind ik het heerlijk dat hier zo´n sterke eetcultuur aanwezig is, ik eet dan ook elke dag warm tussen de middag (ze nemen er hier zelf dagelijks pauze voor tussen 14.00 en 16.00 uur!!) s´Avonds is het meestal een soepje of iets anders klein warms.
 
hangt vooraal af van iemand zen werk-familiesituatie:ik werk in ploeg: ene week van 05.00-13.05,andere week 13.05-13.10....
vroeg shift:voor ik vertrek een kom soep ofzo,na het werk:warme maaltijd(sinds mijn vader op pensioen is nu elke dag),savonds nog iets klein...
late shift:voor het werk altijd warm,na het werk ook nog een iets lichtere warme maaltijd
 
Ik eet ook `s avonds warm. Het is hier makelijker vind ik. Je kan op werk of op school niet warm eten
shocked.gif
. Dus als je wil warm eten moet je dat `s avonds doen. Maar als ik Tsjechie ben dan eet ik altijd `s middags warm
smiley20.gif
. Mijn dochter is gewend tussen de middag brood eten en in CZ wil ze ook niet anders
ooo.gif
.
 
in Nederland eten wij 's avonds warm, ivm werk overdag. Is inderdaad gezelliger samen warm te eten, in ons geval 's avonds. In Tsjechie eten we vaak gewoon 2x warm !! Is zo lekker, dat kunnen we niet laten lopen. Dat betekent wel dat we in NL weer een paar weken aan de lijn moeten doen, maar dat hebben we er graag voor over.

S pozdravem,
Josef
 
hier in china eet ik 2 keer per dag warm, wat ook niet anders kan, want hier vind je geen brood zonder suiker (ieuw). moest ik ontbijten, dan at ik gewoon 3 keer per dag warm. (een van mijn grootste wensen op dit ogenblik is een boterhammeke met boter en kaas: 3 dingen die hier niet te vinden zijn). in belgie is het warme eten beperkt tot 1 keer en das dan meestal savonds, in Tsjechie durfde ik wel eens regelmatig zondigen tegen dat principe en 2 keer warm eten, smiddags in de menza en savonds op restaurant of omgekeerd.
 
Wij eten ook 's avonds warm, al vind ik tussen de middag warm eten ook prima. Alleen heb ik 's morgens geen zin om al eten te koken. Wat wel grappig is, is dat we vooral in het weekend al om tien uur 's morgens precies kunnen ruiken wat de buren gaan eten. Vooral op de wc - lekker die zuurkool- of řízeklucht als je eens een keertje uitgeslapen hebt en net uit bed komt!!!
 
Lisa F. schreef:
Wat wel grappig is, is dat we vooral in het weekend al om tien uur 's morgens precies kunnen ruiken wat de buren gaan eten..... en net uit bed komt!!!

Mij maag draait dan werkelijk om.. Bij ons zijn het dan niet de buren, maar de familie die al om 8 uur met koken begint. Je ruikt dan al die kookluchten op de vroege ochtend.
Ik gooi dan het raam open; en ga me snel aankleden om vervolgens buiten even een ommetje te maken.
Het klinkt overdreven, maar ik kan er echt niet tegen, tegen die zware kook en bakluchten op de vroege ochtend.
(Daarbij gebeurd het nog ook vaak dat de kachel ook nog vollop staat te branden)
Het zijn geen dingen die ik gewend ben hier in Nederland.

Vervolgens krijg je te horen: rare jongens, die nederlanders
crazy.gif
 
Bij mij verschil het. Als ik in Nederland ben dan eet ik/kook ik ook s'avonds, maar als ik in tsjechie ben stap ik dan gewoon over om warme middag eten te hebben en geen warme avond eten. Ik moet wel zeggen dat de eerste week na de terug keer uit CR meestal wennen is. Dan ben ik hele dag in het his aan het zoeken wat ik te eten kan.
Ik kan dan ook niet in CR weigeren om niet s'middags te eten maar s'avonds. Vooral als mijn oma voor me komt staan met een heerlijke bord vol knoedels en "svickova" dan kan ik simpel weg ook geen nee zeggen en dan moet ik de ook bijzeggen dat ik zonder schaamte de Hele(sisku) knedliku naar binnen werkt.
 
Wij eten ook s'avonds,het kan niet anders als kinderen op school zitten en in weekenden heb geen "tijd" midden in de dag koken.Dan ga ik liever uitstapje met kinderen maken of zij moeten naar wedstrijden.
 
Maar ja, is het wel goed om 's avonds zoveel te eten??? Als het zou kunnen, zouden wij ook liever tussen de middag warm eten. Jammer is, dat mijn man niet mee kan eten... ik mis de "tsjechische" manier van eten.
 
Eet het liefst in de middag, maar helaas is het niet altijd mogelijk. Soms als ik de hele dag op school zit, eet ik dan broodje, soms neem ik een soepie in de kantine, maar het is dan niet meer zo lekker als zelfgemaakte. Meestal eet ik s avonds, maar als dat kan dan s middags.

Kvetinka
koffie.gif
 
Bovenaan