Wandelen in het Reuzengebergte - deel 4 (Rozhledna Žalý)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De route is aangegeven met een rode stippellijn en gaat tegen de klok in.
Zaly1.jpg

Begin en eindpunt: parkeerplaats bij de piste van Benecko.


Het is tweede Kerstdag en we besluiten wat beweging te nemen om alle heerlijkheden die wij de afgelopen feestdagen tot ons genomen hebben enigszins weg te werken. Dat schept bovendien weer ruimte voor een gezellig gourmetavondje met vrienden. Deze keer nemen we een hele korte wandelroute van 3 km, maar wel met een redelijke klim erin. Het is de bedoeling dat we via Benecko over de rug van Žalý (Přední en Zadní Žalý, respectievelijk 1018 en 1035m) een rondje tegen de klok in te wandelen en passeren bij deze route de uitkijktoren. Vanaf ons huis hebben we ook uitzicht op Žalý, deze is gemakkelijk te herkennen aan, zoals wij het noemen, zijn pukkel. (Zadní Žalý) Op de top rechts staat de uitkijktoren.

Zaly2.jpg Zaly3.jpg
In de ochtend schijnt het zonnetje, maar als wij vertrekken is het al bewolkt, zelfs nevelig en zien we in de verte een nog donkerder wolkendek over de bergen onze kant op schuiven. We besluiten toch te gaan en zien wel waar het schip strand. We rijden met de auto naar Benecko en parkeren in de buurt van de piste. We gaan direct het omhoog lopende bospad op, de wandelroute naar de uitkijktoren staat duidelijk aangegeven. Ook al is het nog erg vroeg in de middag, in het bos lijkt het al te schemeren en wederom is het pad spiegelglad.


Beneden was het nog een paar graden boven 0, maar op deze hoogte vriest het momenteel.
Het pad naar boven gaat vrijwel helemaal door beboste gebieden, dus van uitzicht is weinig sprake. Daar waar het pad een haarspeld maakt krijgen we even uitzicht op het weidse landschap. Het bos biedt wel bescherming tegen de wind gelukkig.

Hier links het uitzicht op het langgerekte Horní en Dolní Branna.
Zaly4.jpg

Terwijl de sneeuw beneden grotendeels verdwenen is vanwege de regen en invallende dooi, ligt er hier nog voldoende en de weerkaatsing schept nog enigszins licht in het donkere bos.
Zaly5.jpg

Door het slecht begaanbaar pad zijn we toch nog langer onderweg dat gedacht,
maar de uitkijktoren lijkt nu toch in zicht te komen. In de zomer zal dit pad prima en eenvoudig te doen zijn. Het is ons trouwens al meerdere malen opgevallen dat veel kaarten niet overeen komen met de borden wat hoogteaanduiding betreft, ook hier weer, ipv 1018 op de kaart geeft het bordje 1019m aan. Ach, wij kijken niet op een meter hoogteverschil.
Zaly6.jpg
 
Na de volgende bocht komt de toren
en de bouda in beeld.
Zaly7.jpg Zaly8.jpg

De bouda dateert uit 1890,de stenen uitkijktoren is van twee jaar later.

De toren staat nog altijd in zijn oorspronkelijke vorm op de top van de berg Žalý.

Oorspronkelijk was de bouda een robenka, maar is, net als vele andere bouda’s, meerdere malen door brand verwoest.
Zaly9.jpg Zaly10.jpg

Tot aan de tweede wereldoorlog stond er een houten prefab gebouw, maar ook deze is tijdens de bezetting verwoest. Vanaf die tijd tot aan het jaar 2008 waren er alleen de fundamenten van het oorspronkelijke gebouw, die lagen te wachten op een wedergeboorte.

Zaly11.jpg Zaly12.jpg
De bouw van de nieuwe bouda nam twee jaar in beslag. Tijdens de zomer en najaar van 2008 is de ruwbouw gerealiseerd. Van augustus tot december 2009 is het verder afgebouwd. De bouda is reeds goedgekeurd voor vervroegd gebruik, maar het officiële gedeelte zal dit jaar (2010) pas plaats vinden.
 
We betalen een klein bedrag aan de vriendelijke, Engels sprekende dame en zij opent voor ons de deur van de toren. De hond nemen we niet mee, zij blijft even achter, tijdelijk vastgebonden aan een picknicktafel. De sporen van ruim een eeuw voetstappen zijn duidelijk te zien op de uitgeholde traptreden. Maar geeft wel een prachtig sfeertje, we zijn even terug in de tijd. Dat het ook vriest in de toren is wel duidelijk, de ijsbloemen zitten op het raam en de leuningen van ijzer voelen onaangenaam aan zonder handschoenen.
Zaly13.jpg Zaly14 (2).jpg

Een oude metalen deur, die niet goed meer wil sluiten, geeft toegang tot het bovenste gedeelte van de toren. Het is begrijpelijk, maar we vinden het jammer dat de meeste torens inmiddels behangen zijn met schotels en antennes.
Zaly15.jpg Zaly16.jpg

Het uitzicht is alleszins redelijk, we hadden nog meer nevel verwacht. Het bovenliggende wolkendek is donker, maar het strijklicht van een paar zonnestralen geven zelfs daar een vriendelijk beeld aan. Vrchlabi, is duidelijk te zien en in de verte zien we volgens ons de top van Zvičina, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wie het zeker weet mag me aanvullen.
Zaly17.jpg

Bij goed helder zicht kijk je tot Hradec Kralové, Turnov en zelfs Praag is te zien.
Iets terug naar het oosten zien we de stad Jilemnice met de top van Strážník erachter, maar we gokken wederom.
Het bord wat aangeeft welke bergtoppen je ziet is al enige tijd in gebruik door een enthousiaste Tsjech.
Zaly18.jpg
 
Als we verder over het westelijk deel van het Reuzengebergte kijken is onze eigen woonplaats al snel gevonden. De twee duidelijk zichtbare pistes zijn van Paseky, de kleine witte streepjes zijn de pistes van Vysoké. Als ik inzoom met de camera zie ik ons huis nu ook op de heuvel. Op de achtergrond de top en toren van Černá Studnice (869m), welke ook op ons verlanglijstje staat om eens te bezoeken. Helemaal rechts zien we nog vaag de spits van Ješted, Liberec.
Zaly19.jpg Zaly20.jpg

De snijdende wind maakt het niet aantrekkelijk om hier lang te blijven staan en Gorrit maakt aanstalten om naar beneden te gaan. Bovendien hebben we de hond ook al horen piepen, dus we moeten een beetje vaart maken. In de zomer zal het vast beter vertoeven zijn op deze hoogte, sterker nog, er kan dan zelfs getrouwd worden op de toren van Žaly.
Ik maak nog wat foto’s richting de noordzijde, en zie de pistes van Misečky (linker top) en Spindl. (Hromovka)
Zaly21.jpg

Ook leuk om de “pukkel” van Žalý van dichtbij te zien.
Zaly22.jpg

Omdat bij het infobord inmiddels weer nieuwe mensen staan, besluit ik niet te wachten en ga ook naar beneden. Om op te warmen nemen we binnen, waar het lekker warm is, nog even een warme versnapering voor we weer naar beneden wandelen.
We besluiten om dezelfde route terug te lopen omdat het snel donker wordt. Volgende keer beter.
Zaly23.jpg Zaly24.jpg
 
Žalý is natuurlijk ook bekend vanwege zijn skipistes Herlikovice aan de oostzijde en aan de westzijde Benecko. Voor wie niet wil of kan wandelen, maar toch een kijkje wil nemen op Žalý, kan dus met de skilift naar boven. De bouda is dagelijks geopend van 10-17u.
Zaly25.jpg Zaly26.jpg
De zon komt nu bijna onder het wolkendek vandaan, wat een mooie rode gloed geeft. Ruïneburcht Trosky (Boheems paradijs) steekt hierdoor prachtig af aan de skyline.

Wanneer we langs de nieuwe uitkijktoren U Borovice rijden moet ik toch echt nog wat plaatjes schieten. Die zonsondergang is werkelijk heel bijzonder!
Zaly27.jpg Zaly28.jpg
Zaly29.jpg
**Foto van de bouw van de chata is afkomstig van www.zaly.cz
 
Leuk om te lezen maar dan komt er toch een vraag bij mij op. Ik neem aan dat je op de wandelkaarten loopt die je bij elke kiosk kunt kopen. Wij hebben er ook diverse maar vind het erg moeilijk om daarop te zien of een wandeling goed te doen is voor ons, niet zo ervaren wandelaars en hoe lang de wandeling is en of je hem beter links of rechts om kunt lopen. Hoe doen jullie dat of is daar een regel of trucje voor?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hoe doen jullie dat of is daar een regel of trucje voor?

Er zijn meerdere trucjes.

Eén ervan is als je een wandeling hebt waarbij ook de tijd aangegeven is, deze te vergelijken met uw eigen wandelprestaties. Aan de hand van het verschil kan je een inschatting maken welk "wandeltempo" de kaartmaker hanteert. Na enkele wandelingen krijg je een indruk of je het haalt of dat je de voorziene tijd moet aanpassen.

Wandelingen op papier moet je ook vergelijken met de aanduidingen onderweg. Kloppen de afstanden op papier met de bewegwijzering en hoeveel "speling" zit ertussen.

Vergelijk de aangegeven tijdsduur op de wegmarkeringen met uw eigen tempo. Maak ook hier de inschatting om uw wandeltijd aan te passen.

Een geslaagde wandeling is ook grotendeels afhankelijk van een goede bewegwijzering. Hoe meer men moet zoeken en hoe minder zeker men is van de goede richting hoe meer tijd er verloren gaat.

In vlak gebied is het verschil met links of rechts lopen verwaarloosbaar. In bergachtig gebied is, zeker bij langere wandelingen, een beetje voorstudie wel belangrijk. Begin met de grootste en moeilijkste klimpartijen als iedereen nog fris is en maak de afdalingen liefst op het eind van de wandeling. Let wel, steile afdalingen na een vermoeiende dagwandeling zijn zeker even lastig. Om het reliëf in te schatten is enige kennis van kaartlezen wel belangrijk of laat u voldoende informeren op de toeristische dienst of bij uw gastheer.

Veel wandelplezier alvast.
 
Dit was een hele korte route Aad! :stout: Dus ook iets voor jou denk ik. ;)
bedankt voor alweer een mooi verslag en schitterende foto's van jullie wandeling
Had jij deze dan nog niet gelezen Jeanne? ;)
Leuk om te lezen maar dan komt er toch een vraag bij mij op. Ik neem aan dat je op de wandelkaarten loopt die je bij elke kiosk kunt kopen. Wij hebben er ook diverse maar vind het erg moeilijk om daarop te zien of een wandeling goed te doen is voor ons, niet zo ervaren wandelaars en hoe lang de wandeling is en of je hem beter links of rechts om kunt lopen. Hoe doen jullie dat of is daar een regel of trucje voor?
Goeie vraag Petra, op de kaart lijkt het vaak eenvoudig en altijd korter als in werkelijkheid. Zoals Freddy al aangeeft, het hangt af van je eigen wandelsnelheid, maar vooral ook van de hoogteverschillen die je moet overbruggen. Wij hebben inderdaad diverse wandelkaarten, maar als goede leidraad heb je ook boekjes met uitgezette wandelingen op diverse niveaus. (moeilijkheidsgraad) Ik zal even moeten zoeken van welke firma wij er eentje hebben, het is in ieder geval Duits. Voor jou handig, in dit boekje staat niet alleen bij de hele route de verwachte wandeltijd, maar ook nog eens de verwachte tijd bij diverse punten die je onderweg passeert. We hebben het al eens gecheckt, het is natuurlijk een globale tijd, maar het komt aardig overeen. Ook wetenswaardigheden komen aan bod en het totale verschil in hoogte wat je moet overbruggen wordt ook aangegeven. Voor de lange wandelingen als in -Wandelen in het Reuzengebergte deel 1- trekken wij sowieso altijd een dagdeel uit.

*edit* Wij gebruiken oa dit boekje Petra:

Rother.jpg

Hier vind je meer informatie, maar wij hebben het destijds bij een VVV in Tsjechië gekocht.
 
Lina, ik weet wat wij in april gaan doen...en wat een prachtige foto's. Juist door de bewolking krijg je een schitterend effect. Bij een van de foto's lijkt de berg en de boom ervoor haast transparant. Goh ik word er helemaal lyrisch van.
 
dat boekje kon ik nog niet, wij lopen op die groene kaarten waar ook gps coördinaten in staan maar zoals ik al zei rood, geel groen en ik geloof ook blauwe routes en ja dan ben ik het "boekje" zoek want weet dan niet of wij dat aan kunnen. staan die kleuren voor moeilijkheidsgraad?
jammer dat het boekje in het Duits is al snap ik wel dat ze niet alles in het Nederlands kunnen vertalen. maar eens kijken of het wel in het engels te verkrijgen is dat leest nl even beter dan het Duits.
 
Bovenaan