Wandelen in het Reuzengebergte - deel 3 (Ruïneburcht Nístějka)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vakantie in Hradsko

Hallo Lina,
Ik wist niet dat er 3 Hrasko's in het reuzengebergte waren. Ik heb het linkje van ons vakantieadres bijgevoegd. Even wat meer over ons. We zijn een gezin van 5. Mijn zoon Kaj is 17 en gek op vissen. Mijn dochter Puck is 14 en gek op klimmen en outdoor en dan nog Tess, helemaal gek op stenen zoeken en grotten. Volgens ons is er voor ieder van ons wel wat in het reuzengebergte we weten alleen niet waar. Heb jij leuke tips voor ons?
Gr. Mascha




http://www.tsjechoreizen.nl/vakanti...izen/7-persoons-vakantiehuis-stanislav-rh360/
 
Als je sommige websites van boekingsorganisaties bekijkt is het Reuzengebergte 3 x zo groot en ligt zelfs Praag nog op de rand van het Reuzengebergte. :D Jouw tips zijn trouwens ook voor de Hradsko bij Kokořín Kuurtje, ;) of was dat de bedoeling?

De Hradsko waar jullie verblijven ligt inderdaad in het Reuzengebergte, niet ver bij ons vandaan, wij zitten aan de andere kant van Nístejka. (4km) Ik ken de omgeving goed maar nog niet helemaal als "mijn broekzak", aangezien we zelf nog maar paar jaar een huis in deze regio van Tsjechië hebben. En gelukkig maar, er valt zoveel te ontdekken! Je hebt gelijk wat betreft dat er voor jullie allen wel iets te doen valt. Van vissen of vliegvissen, wat ook veel gedaan wordt, heb ik geen verstand maar het is zeker mogelijk. Een vergunning is wel noodzakelijk, misschien helpt dit topic je verder?
Puck kan iig terecht in happyworld/monkeypark in Spindl of Harrachov (Harrachov is relatief dichtbij) In beide plaatsen heb je oa. een monkeyworld en rodelbaan.
Een leuke grot vind je in Bozkov, ik schat zo'n 15 km vanaf Hradsko. Geen grot maar ook in Harrachov (ook 15km?) heb je een mijnmuseum.
Ik las afgelopen week hier op het forum van iemand iets over stenen zoeken maar kan het nu niet zo gauw terug vinden. Zelf wandelen wij veel, je kunt de wandelingen overzichtelijk terug vinden op onze eigen website. Er zullen vast nog veel meer tips zijn wat bij jullie past, er komt vast wel meer opborrelen bij mij of andere forumleden. ;)
 
Mascha, Kuurgast attendeerde mij op de locatie die je vindt op de website van Tsjecho-reizen, hier wordt aangegeven dat het de Hradsko bij Kokorin is. Ik heb dat niet gezien, ik ben uitgegaan van de tekst behorende bij het door jullie gehuurde huis:

Een centraal gelegen vakantiehuis, gesitueerd midden in de prachtige en bergachtige omgeving van het Reuzengebergte. U viert vakantie 4 km ten zuiden van Jablonec nad Jizerou en 20 km ten noorden van Semily. De leuke recreatieplaatsjes Harrachov op 15 km en Rokytnice nad Jizerou op 6 km zijn vanuit deze bestemming makkelijk te bezoeken. Bergwandelaars kunnen gelijk vanuit het huis tochten ondernemen, want zij lopen zo de bossen in met prachtige wandelroutes. U verblijft buiten het dorp aan de rivier de Jizera. Vliegvissers let op! Prima mogelijkheden direct bij het huis. Zwemmogelijkheden in het in de bossen verscholen zwembad op 1500 m of in de rivier bij het huis.
Dat is de Hradsko aan de 14 ( die bij ons ). Dus pas op, Tsjecho-reizen geeft de verkeerde locatie op hun map aan. (Of de tekst is totaal verkeerd:D)
 
Hallo Lina,

bedankt voor jullie leuke reacties.
Ideeën genoeg weer. Ben wel erg benieuwd welke Hradslo het nou is.
Ik hoop binnenkort de papieren te krijgen en hopelijk ook wat meer informatie.

groetjes
Mascha
 
Ik heb nog even naar een steengroeve gezocht, de dichtsbijzijnde steengroeve (van Hradsko in het Reuzengebergte ;)) is volgens mij die in Kostalov, kamenoleum Kostalov. Ik ken de groeve niet maar ga ervan uit dat je niet zomaar toegang hebt tot het terrein uiteraard.
 
In Koštálov worden gewoone steenen gedolven, steenen voor de weegenbouw zijn het,hoor,donkergrijs en hard. Het is een enorm gat in een berg en die word weer met huisvuil opgevuld.Er is daar een koomen en gaan van heele groote vrachtwagens.Daar vind men geeen halfedelsteenen.Die zijn in de steengroeve in de berg Kozakov, in Votrubcuv lom. De heer Vortubec neemt daar entreegeld of zo iets en komt de zaak daar kontroleeren op zijn blauwe motor. Het is een coerieus gezicht.... en zijn vrouw is verlamd en zit bij mooi weer voor hun huis waar zich de steenslijperij bevind en daar kan men het gevonden goed slijpen laaten....
 
Wandelen

Ook hier op de rand van het Sumavawoud zijn veel mooie wandelingen te maken .
Ben zelf elke dag ca 1 1/2 uur per dag onderweg met de honden en heb al aardig wat mooie wandelingen ontdekt ,soms met alleen een gps over ongemarkeerde wegen.:stout:

Mooie fotoreportage Lina ,als ik er weer eens tijd voor heb kom ik de kant van het Reuzegebergte op om te wandelen.

Hier wat foto,s http://www.deer.estranky.cz/fotoalbum/ja-a-muj-svet/sumava-3-8.9.08-081.html van een andere wandelaar.
 
Heel erg mooi Lina. We hebben deze wandeling onlangs gemaakt. Auto in Vysoké op het plein gezet en op pad. Een heel mooie wandeling. Eerste deel steeds omlaag, dus tweede deel (terug) klimmen!:( En hoe soms. Maar het was de moeite waard. Denk er aan als je start in Vysoké, zijn er geen hospoda's langs de route. Als je start bij Nisteka ben je halverwege in Vysoké, waar je natuurlijk op het plein kunt uitrusten en wat drinken.
 
Ahoj! Er was vast niemand thuis. ;)
Het is inderdaad een behoorlijke klim om weer bij ons op de heuvel te komen maar leuk om te lezen dat jullie het een mooie route vonden!
Misschien lukt het volgende week om weer samen een route te lopen.
 

Pelhřimov

Donateur
Lina, bedankt voor de tip. Ook wij hebben de route onlangs gelopen vanuit Vysoké en kwamen zelfs nog een Nederlands echtpaar tegen.


wat foto's van de wandeling:
IMG_7650.jpg IMG_7647.jpg

IMG_7654 let op de stoel bij de mesthoop.jpg IMG_7659 waarop natuurlijk even uitgerust moest worden.jpg
op de stoel die bij de mesthoop stond moest natuurlijk even geposeerd worden...

IMG_7692.jpg IMG_7678.jpg IMG_7682.jpg
steile helling met enorm diepe geulen, vandaar de doodskop als waarschuwing voor fietsers
 

Pelhřimov

Donateur
Het was leuk om deze route in een ander jaargetij te lopen als Lina en Gorrit gedaan hebben.
De bomen hadden nu hun bladeren en het graan in de velden langs de route was klaar om bijna geoogst te worden.

IMG_7621.jpg
Toen we 's morgens naar het restaurantje bij de skipiste (Šachty) liepen om te gaan lunchen was mijn schoenveter gebroken. Maar gelukkig was de sportwinkel in het dorp open en hadden ze voor mijn wandelschoenen een paar nieuwe veters.

IMG_7675 genieten van het uitzicht en de rust.jpg IMG_7651.jpg
Zowel André als Vera genieten van het uitzicht en de stilte van de omgeving...

Naar de ruïne zelf zijn we niet gelopen, want dat vonden mijn knieën niet zo fijn en het was toch ook al wat later dan we gedacht hadden :D

IMG_7696.jpg IMG_7702.jpg
Daarom hebben we het pad bovenlangs de molen en bron (?), terug richting Vysoké genomen.

IMG_7731.jpg IMG_7732.jpg
Zoals aan de schaduwen te zien is was het al wat later en we moesten nog een stuk terug wandelen.
Maar gelukkig hadden we nog een beetje water over voor de hond.

We hebben enorm genoten van deze wandeling.
 
Leuk om onze directe omgeving eens door andermans (-vrouws:stout:) ogen te zien! En handig bakkie voor de hond! :D
(Ps: Ik moet nog een deel van jouw foto's bekijken bedenk ik me nu!!!:bloos2:)
 
Bovenaan