Waar is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Bingo!!!

Sousoší Humanita.

48df3f40df641cdbed120000.jpg
015.jpg



Jan Štursa was de schepper van Sousoší Humanita/standbeeld van de Mensheid. (1911-1913), die aanvankelijk was geplaatst op de pylonen bij de ingang van Hlávkův most/brug in Praag.
In het karakter van man met een hamer op het standbeeld toont het werk van Jan Štursa zichzelf als
een metselaar. De sculptuur was te wijten aan de uitbreiding van de brug.

Jan Štursa - beeldhouwer
* 15 mei 1880 Nové Město in Moravië
02 mei 1925 † Praag.
Na zijn afstuderen aan school in de steen-beeldhouwwerk Hořice studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten met professor. Josef Vaclav Myslbek, die hem koos als zijn opvolger.
Štursa werd de grondlegger van de moderne Tsjechische beeldhouwkunst en beeldhouwer van wereldfaam.
Jan Štursa is tragisch overleden (zelfmoord) 2 Mei 1925 en begraven op de begraafplaats Vysehrad Slavin in Praag.
 

char

† In Memoriam
Dit beeld staat nu niet meer op de oorspronkelijke plek, bij dat gebouw..

Char.

Lang geleden was ik in Horice,. en ik was er vaak!!...de bakermat van de beeld/steenhouwkunst...
Ga o.a. maar eens naar het kerkhof daar!!..

Hoewel het vergane glorie is,..weet je niet wat je ziet!!..Geweldig!!..

Daar zag ik ook foto's van dit beeld,..maar ik kon het hier even niet meer plaatsen... (geen foto's, maar herinneringen)

Knap gevonden, Kuurgast!!..

Char.
 
Waar is dit?
Ik wil graag een foto plaatsen, maar het lukt mij weer niet. Er wordt links bovenin het scherm een url adres gevraagd, ik zou niet weten wat dat is. Ik hoopte op een "bladeren" knop of ik wilde een kopie maken en plakken, maar helaas, niet gelukt........
 
Bovenaan