Voor Tsjechische huizenbezitters

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ouwe_seun, jij schijnt nogal veel te weten. Ik heb zo het een en ander met mijn man besproken en hij zegt dat de materie interessant is. Een BV oprichten in Nederland is vrij duur en is zeker niet snel geregeld. Een SRO kost ook veel tijd. Nou valt me de prijs eigenlijk wel mee, want we hebben in Tsjechie hogere bedragen gehoord. Dat zal er dan wel aan liggen dat de bemiddelaar ook zijn werk er aan moet doen en er was ook sprake van een advocaat. Maar begrijp ik goed dat een advocaat niet nodig is? Op internet hebben we eens rondgekeken naar de oprichting van een LTD. We hebben een bedrijf gevonden dat schrijft dat het oprichten van een LTD slechts 10 minuten kost. Alles gaat online. Over de kosten zijn ze ook duidelijk. Voor 395 euro heb je een LTD. Je betaalt 150 euro per jaar voor de verzorging van de papierkraam. Ze schrijven ook dat je met je papieren naar de KvK en de belastingdienst kan gaan om je te laten registreren als binnenlandse belastingplichtige. Kijk en daar gaat bij ons ineens het licht uit. Je bent verplicht om een boekhouding te voeren volgens UK normen (immers hij wordt daar ingediend), maar je betaalt belasting in Nederland. In ons geval zou dat dan Tsjechie worden. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Moet je dan 2 boekhoudingen voeren? Moet je de wetgeving naleven van het land waar je ook je belasting betaalt? Als dat zo is, zul je toch ook een Tsjechische boekhouder moeten nemen. Wij hebben begrepen dat de regels nogal afwijkend zijn t.o.v. Nederland. Een ander ding is dat er geen KvK bestaat in Tsjechie. Waar moet je je dan inschrijven? En moeten de papieren van de LTD dan niet vertaald worden? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Jij mag het zeggen Ouwe_seun, want je hebt geschreven dat je er zelf ervaring mee hebt. Het zal dus bijzonder leerzaam zijn als jij jouw kennis met ons wilt delen. Ik denk dat er hoopjes mensen zijn, die graag een LTD willen oprichten, als de door jou (on)genoemde voordelen allemaal waar zijn. Alles beter dan een SRO.
 
We hebben een bedrijf gevonden dat schrijft dat het oprichten van een LTD, slechts 10 minuten kost. Alles gaat online.
Controleer de referenties van het bedrijf ook even. 6 jaar terug was er een mevrouw die ook LTD's verkocht en vervolgens haar klanten ruim 1 miljoen euro afhandig maakte middels misbruik van persoonsgegevens.
Over de kosten zijn ze ook duidelijk. Voor 395 euro heb je een LTD.
Dit is inderdaad een gangbare prijs. Echter, als je de LTD zelf opricht, kost het je slechts 25 GBP.
Je betaalt 150 euro per jaar voor de verzorging van de papierkraam
Wat versta je onder papierkraam?
Je bent verplicht om een boekhouding te voeren volgens UK normen (immers hij wordt daar ingediend), maar je betaalt belasting in Nederland.
Sterker nog, je bent VERPLICHT een boekhouding voor de Engelse vestiging bij te houden (simpele 0 aangifte) en voor je buitenlandse vestiging. Deze boekhouding moet je voeren in het Engels en omgerekend naar de GBP. Daarnaast wil de belastingdienst in het land waar je je bedrijf vestigt, de boekhouding in de taal en valuta zien die dat land hanteert.

Dus je onderhoudt 3 boekhoudingen

1. Hoofdvestiging (maar dat is 0)
2. Engelstalige boekhouding van je buitenlandse vestiging
3. boekhouding in lokale taal + lokale valuta voor je buitenlandse vestiging
een Tsjechische boekhouder moeten nemen
Als je goed met cijfertjes bent, doe je het zelf, anders zou ik inderdaad een boekhouder in de arm nemen.
Een ander ding is dat er geen KvK bestaat in Tsjechie
De kvk in Tsjechie heet Rejstrik. Het "Holland Trade House" kan je helpen bij je inschrijving als je LTD bemiddelaar dit niet doet (helpt die bemiddelaar je niet, zou ik als ik jou was even verder zoeken).
En moeten de papieren van de LTD dan niet vertaald worden
Nee. Engels is een bij de wet vastgelegde Europese Voertaal. Nu denken ze daar in Tsjechie vaak anders over, maar gewoon op je strepen staan. Als je ze helemaal pisnijdig wil gaan maken, moet je met documenten in het manderijn aan komen... vinden ze ook leuk.

Ik denk dat er hoopjes mensen zijn, die graag een LTD willen oprichten
Ik kan het alleen maar aanmoedigen!
 
En moeten de papieren van de LTD dan niet vertaald worden?
Nee. Engels is een bij de wet vastgelegde Europese Voertaal. Nu denken ze daar in Tsjechie vaak anders over, maar gewoon op je strepen staan. Als je ze helemaal pisnijdig wil gaan maken, moet je met documenten in het manderijn aan komen... vinden ze ook leuk
grappenmaker :) als je iets niet moet doen in cz bij de FU is dit het wel.
als je die mensen tegen je hebt ,kun je meteen een voordeelpak antidepressiva kopen.
 
We wonen in Europa en hebben hier wetten en regels. Zo ook over het gebruik van talen en hier heeft IEDER land binnen Europa zich aan te houden.

En om het nog moeilijker te maken dan dat het al is, Iedere inwoner van de EU heeft het recht om met een buitenlandse overheid in zijn of haar moedertaal te communiceren. Kortom, als ik in Tsjechie wordt aangehouden door de Politie, heb ik het recht om Fries te spreken. Dat hun daar geen donder van snappen, is op dat moment niet mijn probleem, maar hun probleem en hun hebben op dat moment maar een vertaler Fries /Tsjechisch te zoeken (maar goed, dan gaan we het wel heel erg ver zoeken).
 
heel leuk allemaal ,blijkbaar heb je in cz nog niet zoveel meegemaakt.
gelijk hebben en gelijk krijgen is iets heeeel anders
het eerste jaar dat ik hier woonde wist ik ook alles beter,nl mentaliteit niet de taal spreken etc.
na een aantal jaren zie je wat er gebeurd als je je niet aanpast.

als de politie je aanhoudt kun je natuurlijk een spelletje gaan spelen ,maar op het einde nemen ze je gewoon mee naar het bureau voor een tolk. hun maakt het niets uit en jij je zin.
dan zit je daar minimaal de hele dag of als het laat is tot de volgende morgen.
en natuurlijk de max boete .

en als je bijdehand gaat doen bij de FU ,kun je het zakendoen helemaal vergeten.
1 kleine fout in je boekhouding en ze blokkeren meteen je bankrekening .
en ze vinden altijd wat.
ik heb het gezien bij een bevriende onderneming ,die dachten ook dat ze wel even gelijk hadden.

voor ieder ander die hier wil leven, met de FU en de douane haal je geen grappen uit.

dus blijf lekker fries praten ,als toerist maakt het toch niet uit.
en zoals vele nl hier doen ,begrijpen ze je niet zeg je het nog een keer maar dan harder.....
 
Ik maak (mede door mijn werk) hier in CZ meer mee dan een politie agent uit Tsjechië ooit zal mee maken, dus aan ervaring heb ik geen enkel gebrek.

Het gelijk hebben en het gelijk krijgen zijn inderdaad 2 andere dingen, maar als je gelijk hebt, kan je dit op meerdere manieren kenbaar maken en mijn ervaring is dat wanneer je men een goede, duidelijke, onderbouwde uitleg geeft, ze je gelijk hebben als je gelijk hebt.

Ik woon hier nu zelf een tijdje en ik pas mij totaal niet aan naar de Tsjechen. Sterker nog, ik verdom het in de meeste gevallen ook om de taal te spreken en spreek mensen aan in het Slowaaks (maak aardig wat vooruitgang met die taal) en het wordt in het dorp door vrijwel iedereen geaccepteerd. Kom ik er niet uit in het Slowaaks, kan ik ook zonder problemen in het Duits of Engels praten. Dit in tegenstelling tot het Duitse gezinnetje wat hier in het dorp woont, deze mensen laat, mede door het feit dat ze geen woord Tsjechisch spreken, iedereen links liggen). Als ik met mijn hondje door het dorp loop, zegt bijna iedereen die ik tegen kom goedendag en een aantal knopen vaak even een kort praatje aan over koetjes en kalfjes.

Ook ben ik de beroerdste niet en als iemand even hulp nodig heeft, steek ik ook wel de handen uit de mouwen (denk aan het verwisselen van winter naar zomer banden voor de buurvrouw, samen met een oud omaatje even naar de dorpswinkel rijden zodat ze haar boodschapjes kan halen e.d.

Afgelopen week had ik het er met een dorpsbewoner over dat ik last had van schimmel en dat het waarschijnlijk een lekkende leiding was. 3 dagen later stond hij samen met zijn zoon en een kist met gereedschap op de stoep om mijn muurtje uit te breken, de leiding te repareren en vervolgens het muurtje weer schilder-klaar op te leveren zonder dat ik ergens om gevraagd had en zonder dat ik ze ook maar 1 CZK hoefde te betalen.

Dus ergens zou ik zonder dat ik mij heb aangepast, want ik trek ook gerust mijn snater open als iets mij niet aanstaat (en ik kan prima vloeken en tieren in het Tsjechisch) toch iets goeds hebben gedaan.

Als de politie je aanhoud en je spreekt geen woord Tsjechisch, Engels of wat dan ook, speel je geen spelletje, maar beroep je je op je rechten als EU burger. Daarnaast bestaat er inderdaad de kans dat je tijdelijk wordt meegenomen naar het bureau, maar dit moet dan wel in contrast staan met het strafbare feit dat je hebt gepleegd! Dus voor 5 km per uur te hard rijden, zullen ze je nooit mee nemen maar zullen ze hooguit een telefonische tolk regelen en dat kan ter plaatse (telefoontje naar de NL ambassade bijvoorbeeld).

Met de FU en de Douane heb ik, behalve dat de Doune een client van mijn baas is, niets te maken dus kan ik daar ook niets over mededelen.
 
Seun: De kvk in Tsjechie heet Rejstrik. Het "Holland Trade House" kan je helpen bij je inschrijving als je LTD bemiddelaar dit niet doet (helpt die bemiddelaar je niet, zal ik als ik jou was even verder zoeken)”

Over welke rejstrik heb je het hier. Er schijnen er verschillende te zijn. Overigens heb ik wilde verhalen gehoord en gelezen over Holland Trade House. Er is toch een Nederlander geweest die via hun een kasteel had gekocht en daar vreselijk mee het schip in is gegaan? Ik meen me te kunnen herinneren dat ik het ergens op dit forum ben tegen gekomen. Wat er allemaal van waar is, weet ik niet, maar wij gaan dan toch maar op zeker. Overigens dacht ik dat je die inschrijving zelf eenvoudig kon doen. Jij had dat toch zelf gedaan? en wat kost dan die hulp van dat bureau? ze werken vast niet voor niets.

En moeten de papieren van de LTD dan niet vertaald worden?

Seun: “Nee. Engels is een bij de wet vastgelegde Europese Voertaal. Nu denken ze daar in Tsjechië vaak anders over, maar gewoon op je strepen staan. Als je ze helemaal pis nijdig wil gaan maken, moet je met documenten in het manderein aan komen... vinden ze ook leuk”

Dat is zeker een grapje van je. Op je strepen gaan staan? Ik denk dat je dan niet ver komt. Het zijn volgens mij de bureaucraten die op hun strepen gaan staan en jij mag dan naar hun pijpen dansen. Dat ze in Nederland zo gek zijn om standaard veeltalig te werken, hoeft geen wet te zijn dat ze in Tsjechië genoegen nemen met de Engelse papieren. Ik heb gisteren nog gebeld met die kennis van ons in Tsjechië en gevraagd hoe hij dat heeft ervaren. Hij vertelde ons dat elk stuk papier via een beëdigde vertaler omgezet moest worden in het Tsjechisch. Zelfs een bewijs van goed gedrag, welke meertalig wordt uitgevoerd, moest vertaald worden. En als er een papiertje in het dossier niet correct was of dat er een stempel ontbrak, dan kreeg je het dossier geheel terug en kon je weer opnieuw beginnen. O ja en de houdbaarheid datum van papieren is max. 3 maanden. Die kennis van ons had dus pech. Zijn bewijs van goed gedrag was door het versturen per post (en het zetten van legale stempels in Nederland) in combinatie met de afwijzing, bij een tweede verzoek over de datum heen. Moest hij dus alles voor de derde keer over doen. Overigens wat heb jij met Mandarijns?

Seun: Dus je onderhoud 3 boekhoudingen
1. Hoofdvestiging (maar dat is 0)
2. Engelstalige boekhouding van je buitenlandse vestiging
3. boekhouding in locale taal + locale valuta voor je buitenlandse vestiging

Al met al dus een hoop werk en niet echt eenvoudig.

Seun: “Als je goed met cijfertjes bent, doe je het zelf, anders zal ik inderdaad een boekhouder in de arm nemen”

Volgens mij denk je hier te makkelijk over. Ikzelf heb Mba gedaan en weet dus wel het een en ander over de inrichting en het onderhouden van een boekhouding. Ik heb met onze kennis gesproken die in Tsjechie een SRO heeft. Hij stelt dat de regels omtrent het voeren van een boekhouding daar behoorlijk verschillen en de belastingdienst kijkt heel kritisch naar fakturen en bonnen.Je kunt niet alles op naam van het bedrijf kopen. Relatiegeschenken is een typisch voorbeeld. De zaak mag ze betalen, echter je mag het niet van je winst aftrekken. Dat geldt voor alle zaken die feitelijk niet direct in verband staan met de realisatie van omzet. Een auto van de zaak? Er zijn allemaal regeltjes voor gemaakt om het zo moeilijk mogelijk te maken. Veelal heb je geen BTW aftrek van een auto, tenzij je weer aan de regeltjes voldoet. Vergoeding voor je prive auto? Hier ben je ook gebonden aan regels. Volgens onze kennis kom je er per kilometer zwaar tekort aan. Tenzij je een tweedehandse auto hebt in een prijsklasse van minder dan 200.000 kronen. Hij adviseerde ons om als het zover is, een boekhouder in Tsjechie te nemen. Kost wat geld, maar veel minder als het verlies en boetes die je riskeert, als je hetzelf gaat doen.

Seun: “Mocht er serieus interesse zijn, wil ik best wel een apart topic openen omtrent de oprichting en het handelen met de LTD waar ik wat dieper op bepaalde zaken inga... “

Natuurlijk is er interesse en we zouden er graag meer van weten. Zeker ook omdat je nauwelijks startkapitaal nodig hebt en er geen aansprakelijkheid is. Om over de ander (onbesproken) voordelen nog maar te zwijgen. Je hebt al aangegeven dat er meer voordelen zijn te noemen, maar hebt deze niet genoemd. Als je dan toch een verhaaltje maakt over die LTD, zou je de nog niet genoemde voordelen even op een rijtje kunnen zetten.
 
Kuurgast bedankt voor je antwoord. Had het eigenlijk van Ouwe_Seun verwacht. Maar wat zijn dan die andere rejstrik's? Ik heb gehoord van een obchodni rejstrik, wat gelijk zou staan aan een Nederlandse k.v.k. Moet je je daar dan ook laten inschrijven?

Om de draad weer even op te pakken. Ja we zijn voornemens een pand te kopen. We zouden dat prive gaan doen. Maar op dit forum worden suggesties gedaan (mede door Ouwe_Seun) die voor ons interessant zouden kunnen zijn. We hebben in Nederland een eigen bedrijf en met de gedachte van een aankoop in Tsjechie zouden we ook kunnen bedenken dat we het bedrijf uitbreiden of verplaatsen. Eerlijk gezegd hadden we daar nog niet erg serieus naar gekeken, maar de opties die worden genoemd, kunnen voor ons aantrekkelijk zijn. Op die basis willen we nu zoveel als mogelijk informatie verzamelen en als we weer in Tsjechie zijn, willen we dat bespreken met onze bemiddelaar. Ook zijn visie willen we graag horen.
 

kuurgast

Donateur
Kijk eens op wiki naar Obchodní rejstřík in het Nederlands en via een vertaalprogramma. ;)
Er zijn meer mensen dan Ouwe_Seun op het forum die je kunnen helpen en zoek zelf ook eens het forum af.
Het verhaal waar jij op doelt is Kasteel Zacler. Dat kan iedereen overal ter wereld overkomen. Zoek dus goed uit met wie je zaken doet.

*edit* vond nog iets: Homepage > Czech Republic > Business in the Czech Republic.
 
Ik zou geen huis kopen met een sro, maar gewoon prive.
Wil je dan later toch een bedrijf beginnen zit je huis niet in de sro, is veel beter!

Een sro moet altijd aangemeld worden bij het Obchodni rejstrik!
 

Vodnik

† In Memoriam
ik word steeds meer nieuwsgierig wie /wat ouwe seun is/ uitvoerd hier in CZ! Van z'n profiel word ik niet veel wijzer behalve dan dat ik zie dat hij de nederlandse nationaliteit heeft en dat ik ergens gelezen heb dat dat een andere zou moeten zijn. Neem me niet kwalijk maar ik vraag me af hoeveel wol dit geblaat oplevert.
30 april is zo'n mooie datum waarbij veel nederlanders elkaar ontmoeten, ik ben benieuwd of we elkaar treffen (ik ben al wat ouder en dat haar wat ik heb is erg grijs:D, maar mijn vrouw is goed te herkenen als één van de weinge tsjechische die gek is op haring:ja:.
 

Vodnik

† In Memoriam
Aha, dat heb ik gemist maar dat is een leuke plek, helaas blijven de kleinkinderen "uit" anders zou ik er ook in duiken!
(ik houd er wel stiekum rekening mee, net een G7C4 aangeschaft (de kenners herkennen deze code wel)
 
Bovenaan