Voor Tsjechische huizenbezitters

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor Tsjechische huizenbezitters. Mijn man en ik zijn al jaren verliefd op dat prachtige Tsjechie. Als het even kan en het werk het toelaat, stappen we in de auto en tuffen dan naar Tsjechie. We hebben de afgelopen jaren al heel veel gezien en je kan zeggen dat we alle hoeken en gaten hebben bekeken. Natuurlijk valt er nog veel meer te ontdekken, maar we hebben nog even de tijd. Immers met 42 jaar ben je nog niet aan het eind van je latijn. Aangezien we steeds naar Tsjechie trekken, begon het idee te borrelen van een eigen huisje. We hebben de afgelopen jaren wat opzij gelegd en met een eigen zaak, kom je ietsje makkelijker aan geld. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en hebben een aantal makelaars benaderd met ons wensenlijstje. Zowat de helft reageerde vrij vlot en een enkeling liet niets van zich horen. Nou die hebben dan pech. Belangrijk bij de keuze van een makelaar vinden was wel dat deze het land moet kennen, de taal beheerst en ook de nazorg kan regelen. Na heen en weer schrijven hebben we een nederlandse makelaar in Tsjechie ingeschakeld en die heeft toen een aantal huizen geselecteerd om te gaan bekijken. We zijn begin maart naar Tsjechie afgereisd en zijn onze speurtocht begonnen. De makelaar was een aardige man en zat graag op zijn praatstoel. Vertelde over Tsjechie, hoe hij daar terecht was gekomen en hoeveel nederlanders hij al had kunnen helpen. Bijna alles tot tevredenheid. Natuurlijk had ook hij wel een klant er tussen zitten die minder tevreden was, maar dat hoort bij het zaken doen. Tijdens de lunch werd de toon wat zakelijker en vroeg hij ons hoe we in de toekomst het financieel deel wilde gaan regelen. Dus de aankoop, maar ook eventuele plannen voor verhuur. Hij ging daar uitgebreid op in, want hij wilde ons waarschuwen voor de belastingdienst. Iedereen weet dat de belastingdienst achter zwart geld aan zit. Frankrijk en Spanje zijn voorbeelden en nu is Tsjechie aan de beurt. Hij vertelde dat zijn bedrijf direct betrokken is bij de opsporing van zwart geld. Hij kan gebruik maken van een lijst met voorkomende namen in Nederland en op basis van deze lijst wordt gezocht of iemand een bedrijf heeft. Via het kadaster zou hij gegevens van eigenaren kunnen opvragen en bij het handelsregister kan gekeken worden naar jaarstukken. Hij vertelde dat aankoop van een tweede huis vaak contant betaald werd met zwart geld. Maar ook wordt vermogen verplaatst naar Tsjechie zonder dat de belastingdienst op de hoogte is. Om maar te zwijgen van niet aangegeven verhuurinkomsten. Kort gezegd kregen wij het advies om de aankoop te doen met wit geld en dat we bij verhuur precies moeten bijhouden wat de inkomsten zijn om dan aangifte te kunnen doen in Tsjechie. Hij noemde allerlei onderzoeks methodes en bijbehorende websites. Ik ben dat allemaal vergeten, maar van belang is natuurlijk wel de waarschuwing die deze man op tafel heeft neergelegd. Een waarschuwing niet alleen voor ons, maar wellicht ook voor mensen die dit forum bezoeken. Want voor je het weet, ligt er een blauwe brief op je deurmat en mag je de belastingdienst gaan vertellen hoe je de aankoop hebt gedaan. O ja, hij vertelde ook nog dat ze bij de belangrijkste grensovergangen Nederlandse kentekens op de foto vast gaan leggen. Dresden-Praag is er in ieder geval eentje van en nog eentje bij Libereck of zoiets. Nou rijden wij een eigen auto dus hebben we gelukkig niet te maken met een bijtelling. Maar er zijn zat nederlanders die daar wel mee te maken krijgen.
 
Tja, nu zijn er tal van manieren om dat gedoe met "zwart geld" te ontlopen. Er zijn genoeg manieren om dit op eenvoudige wijze wit te wassen, maar daar gaan we maar niet op in...

Dat met die kentekens vast leggen, geloof ik niet zo heel erg in. Ik leg jaarlijks heel wat kilometers af en wordt regelmatig geflitst maar krijg vrijwel nooit de boete thuis (en als ik hem dan al thuis krijg, schrijf ik een net Fries briefje er bij, en stuur ik hem terug met de uitleg dat ik als Europeaan met iedere Europese overheid in mijn moedertaal mag communiceren en dat is in mij geval Fries (en om het nog mooier te maken, Oud Fries).Vaak laten ze de boete dan per direct vallen want probeer maar eens een beëdigd vertaler Bulgaars / Tjechisch / Slovaaks, Frans, Spaans naar Oud Fries te krijgen. Precies, die zijn er niet ;) ) dus dat met het registreren van je kenteken zou ook wel wat los lopen.

Maar uhh, hoe willen jullie het toekomstige huisje kopen? Als prive persoon of als bedrijfje?
 
als mij een makelaar zal vertellen dat die met de belastingdienst samenwerkt dan zal ik me direkt omdraaien en hard van die vent weglopen...

ik vind het een onfris en twijfelachtig verhaal, beetje opschepperig...

wie gelooft nu dat nederlandse overheid zou toestemming krijgen van duitsers om aan de duits-tsjechische grens foto's maken van de passerende auto's???
 
Maar uhh, hoe willen jullie het toekomstige huisje kopen? Als prive persoon of als bedrijfje?

Die man vertelde ons dat we het beste een huisje kunnen kopen op eigen naam. Dan heb je ook geen gedoe met boekhoudingen en zo. Wel moet je een prive boekhouding bijhouden van je uitgaven en inkomsten. Hij vertelde ons dat je bij verhuur inkomsten dit op moet geven in Tsjechie. De belastingdienst in Holland heeft daar niks mee te maken. Verder mag je de gemaakte kosten aftrekken en ook op het huis afschrijven. Je kunt ook kiezen voor 40% aftrek aan kosten. Dan hoef je niks van kosten vast te leggen. Over de netto opbrengst betaal je dan 15% belasting. Wij weten echter nog niet of we straks als we een huisje hebben, ook gaan verhuren. Laten we eerst maar eens een huisje vinden dat naar ons zin is. We hebben een aantal leuke gezien, maar we denken dat we nog even verder moeten zoeken.

'link' heel goed en spreekt goed Nederlands.Weet de weg en ook de nazorg. Suc6

Reggie bedankt voor je reclame boodschap. Maar we zijn niet op zoek naar een makelaar. Overigens hebben we deze dame een mailtje gezonden, maar tot op heden niks vernomen. Ik ga dan zeker niet in zee met dit bedrijf. Het moet wel van harte gaan.

als mij een makelaar zal vertellen dat die met de belastingdienst samenwerkt dan zal ik me direkt omdraaien en hard van die vent weglopen...
ik vind het een onfris en twijfelachtig verhaal, beetje opschepperig. wie gelooft nu dat nederlandse overheid zou toestemming krijgen van duitsers om aan de duits-tsjechische grens foto's maken van de passerende auto's???

Waarom zouden we niet met deze makelaar samenwerken? Alleen omdat hij nog een ander bedrijf bezit dat samenwerkt met de belastingdienst? Ik vind het heel netjes dat die man ons op de hoogte brengt van actuele situaties. Kan hem alleen een compliment maken. Natuurlijk is het voor mensen die zwart geld hebben gebruik of hun huuropbrengst niet opgeven, een zure appel, maar als deze man het niet doen, doet een ander het vast wel. Begrijp ook niet waarom de Nederlandse overheid toestemming van Duitsland moet hebben om kentekens vast te leggen. Het wordt uitgevoerd door een tsjechisch bedrijf die naar hun eigen zeggen, per foto een bedrag betaald krijgen. Ze verkopen dus de foto's. Blijkbaar is dat in de tsjechische wet geregeld. Hij vertelde ons dat in Tsjechie zelf snelheidsovertredingen zouden mogen vastleggen en deze zouden kunnen verkopen aan gemeentepolitie e.d. Ik schreef het al, die man zat graag op zijn praatstoel. Wij vonden het wel leuk, want dan hoor je ook eens hoe het daar aan toe gaat.

Dat met die kentekens vast leggen, geloof ik niet zo heel erg in. Ik leg jaarlijks heel wat kilometers af en wordt regelmatig geflitst maar krijg vrijwel nooit de boete thuis

Het gaat niet om snelheids bekeuringen, maar het vastleggen van kentekens van Nederlandse auto's. Ze gaan dan kijken of de eigenaars een bedrijfsauto hebben waarvoor ze een bijtelling opgeven. Doen ze dat niet, dan hebben ze wat uit te leggen aan de belastingdienst.
 
Hmm Iets zegt mij dat dit verhaal niet helemaal klopt. Ik kom namelijk een hoop tegenstrijdigheden tegen...

Maargoed,

als mij een makelaar zal vertellen dat die met de belastingdienst samenwerkt dan zal ik me direkt omdraaien en hard van die vent weglopen...

ik vind het een onfris en twijfelachtig verhaal, beetje opschepperig...

wie gelooft nu dat nederlandse overheid zou toestemming krijgen van duitsers om aan de duits-tsjechische grens foto's maken van de passerende auto's???
Als een bankier, makelaar, bemiddelaar of wie dan ook zo iets tegen mij zou zeggen, zou ik vriendelijk bedanken voor de koffie en per direct opstappen en weglopen. Een makelaar bemiddeld alleen tussen verkoper en koper en daar houd het bij op. Oke, hij kan eventueel nog wat advies geven, maar dit soort advies zou een normale makelaar je NOOIT geven. Wat intereseerd hem het nou of je met zwart of wit geld wil betalen? Precies, helemaal niets.

Ook het verhaal van de kentekens gaat bij mij niet helemaal op. Dit niet alleen omdat het WETTELIJK NIET MAG (Grens Controles zijn bij wetgeving van Europa opgeheven, maar er staat ook een heel stuk over in de grondwet) maar ook omdat de kosten te idioot hoog zijn om een dergelijk systeem te maken.

Die man vertelde ons dat we het beste een huisje kunnen kopen op eigen naam. Dan heb je ook geen gedoe met boekhoudingen en zo. Wel moet je een prive boekhouding bijhouden van je uitgaven en inkomsten. Hij vertelde ons dat je bij verhuur inkomsten dit op moet geven in Tsjechie. De belastingdienst in Holland heeft daar niks mee te maken. Verder mag je de gemaakte kosten aftrekken en ook op het huis afschrijven. Je kunt ook kiezen voor 40% aftrek aan kosten. Dan hoef je niks van kosten vast te leggen. Over de netto opbrengst betaal je dan 15% belasting. Wij weten echter nog niet of we straks als we een huisje hebben, ook gaan verhuren. Laten we eerst maar eens een huisje vinden dat naar ons zin is. We hebben een aantal leuke gezien, maar we denken dat we nog even verder moeten zoeken.
Wat een onzin. Je moet ten alle tijden een boekhouding bij gaan houden dus waarom zou je kiezen voor een riskante prive mogelijkheid, terwijl je een veilige risicoloze zakelijke mogelijkheid kan krijgen voor slechts 300 euro? Daarnaast heeft zakelijk aankopen aanzienlijk meer voordelen dan een woning prive aankopen. Vooral als je gaat verhuren. (Je bedrijf krijgt inkomen, dus een waarde. Mocht je ooit je huisje willen verkopen, kan je dan beter je verhuur bedrijf + woning + klantenbestand verkopen voor 2x de jaaromzet van je bedrijf + de prijs van de woning + een paar honderd euro voor je klanten bestand). Ook speelt het mee dat je dan in CZ een auto van de zaak kan aanschaffen, je je huisje kan inrichten en de BTW kan terug krijgen, boodschappen kan doen bij de Makro (tja, je verhuurd je huis inclusief eten en drinken). Denk ook eens aan de mogelijkheid van het direct inkopen bij leveranciers e.d.

Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Reggie bedankt voor je reclame boodschap. Maar we zijn niet op zoek naar een makelaar. Overigens hebben we deze dame een mailtje gezonden, maar tot op heden niks vernomen. Ik ga dan zeker niet in zee met dit bedrijf. Het moet wel van harte gaan.
Dan vraag ik me toch af waarom je in je eerste post het volgende zegt;

. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en hebben een aantal makelaars benaderd met ons wensenlijstje
en

Belangrijk bij de keuze van een makelaar vinden was wel dat deze het land moet kennen
en

De makelaar was een aardige man
en in post 8 zeg je

Waarom zouden we niet met deze makelaar samenwerken?
Kortom, je wil geen zaken doen met een makelaar maar doet wel zaken met een makelaar? Een beetje raar en tegenstrijdig als ik heel eerlijk mag zijn.

Begrijp ook niet waarom de Nederlandse overheid toestemming van Duitsland moet hebben om kentekens vast te leggen.
Dat is vrij simpel, iedere politie agent weet dat, je hebt namelijk als burger van de EU het recht om je ZONDER enige vorm van controle door de Europese Unie te verplaatsen. De grenscontroles en de paspoort controles zijn namelijk afgeschaft. Zelfs aan de paspoort controles op een vliegveld hoef je niet mee te werken zolang je maar binnen de EU blijft. Dat de KMAR hier anders over denkt, is een ander verhaal maar op basis van de grondwet mag je weigeren. Ook als je iets strafbaars hebt gedaan. Je bent als inwoner van de EU namelijk niet verplicht om mee te werken aan je eigen veroordeling en controle op identiteit mag alleen worden gedaan als jij van een strafbaar feit verdacht word! Het oversteken van een grens is dus GEEN strafbaar feit.

Daarnaast is er ook zo iets als de wet op privacy en ga zo maar door...

Als ik dit allemaal in detail ga uitleggen, wordt het wel een hele droge stof voor dit forum.
 
Wil ik graag ook wel even een aantal andere dingetjes aanhalen uit de eerste post

Zowat de helft reageerde vrij vlot en een enkeling liet niets van zich horen.
Tja, (helaas) ben je niet de enige met deze ervaring. Dit komt omdat vele makelaars de Engelse taal niet beheersen en dus maar zo iets hebben van, oke.... laat maar... Ook speelt het feit mee dat je online makelaars hebt benaderd. Dit kost een makelaar veel tijd en in 9 van de 10 gevallen wordt er nooit over gegaan tot verkoop bij een online kennismaking. Het is daarom beter de adressen op te schrijven en gewoon even langs te gaan.

Tijdens de lunch werd de toon wat zakelijker en vroeg hij ons hoe we in de toekomst het financieel deel wilde gaan regelen.
Is het niet zo dat een makelaar vraagt hoeveel geld je te besteden hebt? Ik neem namelijk aan dat je eerst met een bank of financieel adviseur gaat praten om te kijken hoeveel geld je hebt om te kopen? Je gaat toch ook niet naar de BMW dealer als je alleen maar geld hebt voor een Kia?

want hij wilde ons waarschuwen voor de belastingdienst.
Een makelaar of verkoop bemiddelaar, zou zich hier absoluut NOOIT druk om maken. Hij krijgt namelijk een bepaald percentage betaald over de verkoop prijs van de woning + de bemiddelingskosten die hij aan jullie door berekend. Ik heb zelf een aantal kennissen in de UK die bemiddelaar zijn en die vragen rond de 10% van de verkoopprijs. Kortom, een bemiddelaar gaat het alleen maar om het geld en het zou hem een zorg zijn waar dat vandaan komt.

Hij vertelde dat zijn bedrijf direct betrokken is bij de opsporing van zwart geld.
Onzin. Een makelaar cq bemiddelaar is GEEN opsporingsinstantie en heeft geen enkele bevoegdheden of wat dan ook om mensen met zwart geld op te sporen. Dit verhaal is dus uit een grote fujara gevloten...

Hij kan gebruik maken van een lijst met voorkomende namen in Nederland en op basis van deze lijst wordt gezocht of iemand een bedrijf heeft.
Nee dit kan hij niet. Dit is namelijk bij wet VERBODEN. Hij maakt namelijk geen deel uit van enig opsporingsapparaat omdat hij slechts een makelaar CQ bemiddelaar is. Hij heeft GEEN toegang tot dit soort lijsten.

Via het kadaster zou hij gegevens van eigenaren kunnen opvragen en bij het handelsregister kan gekeken worden naar jaarstukken.
Dit kan IEDEREEN van boven de 18 jaar doen in ieder Europees land. Deze informatie is namelijk openbaar en dus vrij opvraagbaar.

Hij vertelde dat aankoop van een tweede huis vaak contant betaald werd met zwart geld
Dat is onzin. Mensen met zwart geld weten hoe ze dit moeten wit wassen en ze weten ook dat alle contante betalingen boven de 10.000 EUR worden geregistreerd in Europa. België is nu bezig dit te verlagen naar 5000 EUR. Er is dus NIEMAND die cash 50 tot 150.000 EUR neer legt voor een huis (tenzij je een domme zwart spaarder / crimineel bent).

maar van belang is natuurlijk wel de waarschuwing die deze man op tafel heeft neergelegd.
De enige waarschuwing die deze man (als hij bestaat) heeft neergelegd, is dat je geen zaken met hem moet doen en zo ver mogelijk bij hem uit de buurt moet blijven met zijn waanzin praatjes.

Kortom, ik denk dat dit verhaal uit een grote FUJARA geblazen is (en ik ben gezien mijn inbox niet de enige die daar zo over denkt).

Mocht het verhaal nou wel waar zijn, vraag dan eens de leden op het forum om een lijstje met goede, betrouwbare makelaars / adviseurs en bankiers waar zij zaken mee hebben gedaan in het verleden of nog steeds zaken mee doen. Zo zijn er mensen die (meerdere) huisjes in Tsjechie hebben en die je een behoorlijk eind op weg kunnen helpen!
Maar goed, ik zet mijn spellingscontrole weer op de Engelse taal als je het niet erg vindt
 
Beste Sumava,

Het zal vast een "hartelijk" gesprek zijn geweest, maar het rammelt aan alle kanten.
Ongeloofwaardig en ik ben bang dat menigeen met veel ervaring in CZ dit zal beamen.
Desalniettemin wens ik je veel succes en vooral wijsheid m.b.t. je zoektocht naar een passend pandje.
Tip: laat alles vertalen en geef je gezonde verstand vooral voorrang!
 

Vodnik

† In Memoriam
Het verbaast me wel dat TS (Topic Starter) wel erg snel met allerlei serieuze adviezen en tips komt na een paar dagen lid te zijn van dit forum. Veel van de (belasting)informatie klopt overigens wel maar is door de "makelaar" een fors aangedikt. Ik raad de TS aan is verder te lezen op dit forum die zal dan zien dat er al veel bekend is.
Die "makelaar"zou in mijn ogen trouwens beter scoren als hij info geeft over betalen van OGB, Kijk en luistergelden, lokale belastingen . . . . daar gaan nog steeds heel wat huiseigenaren op "plat".
 

Marcel

Moderator
Je moet ten alle tijden een boekhouding bij gaan houden dus waarom zou je kiezen voor een riskante prive mogelijkheid, terwijl je een veilige risicoloze zakelijke mogelijkheid kan krijgen voor slechts 300 euro? Daarnaast heeft zakelijk aankopen aanzienlijk meer voordelen dan een woning prive aankopen. Vooral als je gaat verhuren. (Je bedrijf krijgt inkomen, dus een waarde. Mocht je ooit je huisje willen verkopen, kan je dan beter je verhuur bedrijf + woning + klantenbestand verkopen voor 2x de jaaromzet van je bedrijf + de prijs van de woning + een paar honderd euro voor je klanten bestand). Ook speelt het mee dat je dan in CZ een auto van de zaak kan aanschaffen, je je huisje kan inrichten en de BTW kan terug krijgen, boodschappen kan doen bij de Makro (tja, je verhuurd je huis inclusief eten en drinken). Denk ook eens aan de mogelijkheid van het direct inkopen bij leveranciers e.d.

veel van bovengenoemd is van toepassing als je in Tsjechie gaat wonen.
als je in Nederland blijft wonen, gewoon op eigen naam zetten, dan heb je geen boekhouding nodig. en verhuren ... niets zeggen aan Kees-Jan de Jager ...
je blijft uiteraard dan wel OGB houden en Kijk-Luistergeld en opstalverzekering. Water en electra ook op eigen naam zetten (een sro betaald een duurdere electra prijs).
wel een tsjechisch postadres regelen (bij tsjechische buren ? eventuele beheerder van je huis in CZ ?) en post laten doorsturen naar Nederland. en vergeet niet om een tsjechische bank te nemen waarmee je vanuit NL kan internetbankieren.
zo heb je alles in eigen hand en beheer. en geen jednatel die namens/op jouw sro wellicht zaken kan gaan doen.
 
Moet je kijken hoeveel werk je al hebt als je het niet op een SRO aanschaft. Ik blijf er persoonlijk bij dat een bedrijf (sro of wat dan ook) beter is om vastgoed aan te schaffen. Mocht er bijvoorbeeld privé wat met je gebeuren (schulden of wat dan ook) kan niemand aan je huisje in (in dit geval) Tsjechië komen.

SRO kan je ook prima zelf beheren (komt niet zo erg veel bij kijken)...

Maar goed, iedereen moet voor zichzelf maar de voordelen tegen de nadelen op laten wegen en zelf een beslissing nemen...
 

Vodnik

† In Memoriam
Een huis in CZ aanschaffen op SRO geeft veel meer werk dan het particulier kopen. Bovendien, denk is na wat je moet doen als je het wilt verkopen!! De sro maakt dan winst, mag je een leuke belasting over betalen. WEen sro sluiten is ook niet gratis! boekhouding voeren, jaarstukken publiceren . . . . Moet je allem aal maar leuk vinden!
Bovendien.....er is jaren geleden een rechtzaak geweest (ergens tweede helft negentiger jaren) eaarbij een nederlandse eigenaar zijn OG op sro verloren is omdat de rechter het misbruik van sro vond. Een sro is om business te runnen en niet een huis te kunnen kopen was het argument. Zo'n uitspraak zal tegenwoordig wel niet meer voorkomen maar wel wordt de tsjechische KvK steeds activer met het controleren van sro's of diewel aan hun verplichitngen voldoen. (Eén ervan is het gebruik van de databox, verplicht voor sro's)
 
Het verbaast me wel dat TS (Topic Starter) wel erg snel met allerlei serieuze adviezen en tips komt na een paar dagen lid te zijn van dit forum. Veel van de (belasting)informatie klopt overigens wel maar is door de "makelaar" een fors aangedikt. Ik raad de TS aan is verder te lezen op dit forum die zal dan zien dat er al veel bekend is.
Die "makelaar"zou in mijn ogen trouwens beter scoren als hij info geeft over betalen van OGB, Kijk en luistergelden, lokale belastingen . . . . daar gaan nog steeds heel wat huiseigenaren op "plat".
Voordat mijn man en ik lid werden van dit forum, hebben we al geruime tijd meegekeken en verschillende interessante berichten gelezen. Als ik dan sommige berichten lees, schijnt het normaal te zijn dat mensen eerst de kat uit de boom kijken, voordat ze zich aanmelden en berichten gaan schrijven. Wij zijn niet anders dan de anderen. Het is een goede zaak als een bemiddelaar informatie geeft over niet alleen de aankoop van een huis, maar ook alle bijkomende zaken. De man waar wij het over hebben, heeft ons breed geinformeerd. We kregen zelfs een boekwerkje mee waarin zulke zaken als onroerend goed belasting, kijk- en luistergeld, afvalrecht, verzekeringen, nutsvoorzieningen, registratie eigen waterbron, etc. in beschreven staan. Het aanbod is zelfs zo dat hij zulke zaken samen met ons kan regelen. Natuurlijk tegen betaling, maar dat spreekt voor zich. Die man besteed zijn tijd en moet natuurlijk daarvoor betaald worden.
 
Een huis in CZ aanschaffen op SRO geeft veel meer werk dan het particulier kopen. Bovendien, denk is na wat je moet doen als je het wilt verkopen!! De sro maakt dan winst, mag je een leuke belasting over betalen. WEen sro sluiten is ook niet gratis! boekhouding voeren, jaarstukken publiceren . . . . Moet je allem aal maar leuk vinden!
Bovendien.....er is jaren geleden een rechtzaak geweest (ergens tweede helft negentiger jaren) eaarbij een nederlandse eigenaar zijn OG op sro verloren is omdat de rechter het misbruik van sro vond. Een sro is om business te runnen en niet een huis te kunnen kopen was het argument. Zo'n uitspraak zal tegenwoordig wel niet meer voorkomen maar wel wordt de tsjechische KvK steeds activer met het controleren van sro's of diewel aan hun verplichitngen voldoen. (Eén ervan is het gebruik van de databox, verplicht voor sro's)

Er zijn meer rechtsvormen dat de SRO. Je kan namelijk in ieder gewenst Europees land een bedrijf oprichten en deze in een land naar keuze laten inschrijven. Vaak is de Britse LTD een handige oplossing (kost slechts 3 Euro tientjes om op te richten en je hebt dezelfde aansprakelijkheden en plichten als bij een NL BV).

Ik heb zelf een LTD waarop ik een appartement in de UK heb gekocht. Het is niet groot, slechts 1 kamer en een badkamer/wc, maar het levert wel iedere maand 500 GBP op. De eerste jaren heb ik met de LTD op papier een verlies gedraaid (aanschaf, renovatie, onderhoud) en heb ook geen cent belasting hoeven te betalen. Sterker nog, de belastingdienst is mij financieel tegemoet gekomen in de kosten de eerste jaren. Echter is het appartement inmiddels afbetaald en maakt de LTD nu wist (voor het 2e jaar). Hierover betaal ik 20% belasting.

Bij een eventuele verkoop, kan je zonder problemen alleen de woning verkopen (mits afbetaald) en dan kan je (in mijn geval) de LTD behouden (veilige haven voor je centjes).

Je kan er ook voor kiezen om je gehele bedrijf te verkopen. Dit zal wat langer duren, maar dan kan je er per saldo wel meer geld voor krijgen omdat je bedrijf winstgevend is.

Kortom, een dure SRO met de vele verplichtingen is totaal niet noodzakelijk.

Ik ben wel met je eens dat je een goede boekhouding moet bijhouden, maar een administartie kantoor kan dat voor je doen. Kost je slechts 100 EUR per jaar (12 verhuur facturen en maximaal 24 overige facturen)
 
Bovenaan