Vloer renoveren (begane grond)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heel herkenbaar.......heb nog een verdieping meer dan dat jouw pand heeft en heb ook nieuwe balken in de muren gehangen . Had echter niet de drevomorca wel heel veel boktor:kwaad: .

De prijs van het hout viel mij reuze mee heb ze bij de zagerij in susice besteld
 
pieter, ik vind dat toch behoorlijk aan de prijs, als ik het volume van de balk neem kom ik op 0,54 kubieke meter voor een prijs van 400x25kc=10.000 kc...
had voor onze chalupa 3 balken nodig, 2 van 5 meter lang ook 20/20, en 1 balk van 7 meter ook 20/20..
qua volume kom ik op 0,68 kubieke meter en bij 2 zagerijen prijs gevraagd..
de een rekende 5000 kc, de andere 6000 kc....
zonder transport natuurlijk..
 

Vodnik

† In Memoriam
Balken die ik gebruikt heb zijn constructie balken, dwz drie van 6,6 x 20 tegen elkaar verlijmd (onder druk) Vochtgehalte 10-12%. Geschaafd/geslepen en van "decoratie" voorzien. (zat overigens niet in de kuub-prijs, is apart verrekend)
Dit type trekt niet krom!
 
Ik heb ook van die goedkopere erin liggen ,heb ze gelijk geimpregneerd .was ook ca 5000 kc kwijt had er 10 nodig van 5 meter .ze liggen er nu bijna een jaar en zijn nog steeds recht .Ik heb wel van bovenaf er watervast betonplex van 18 mm opgeschroefd .
 
Zo, net de foto's gezien.
En ik buig diep!
Wat een klus zeg.
Jeetje m'n kreetje gigantisch!
Petje af!
Maar het wordt mooi, bijzonder mooi.
Pieter, dit is toch werkelijk een mooie besteding van je vrije tijd.
En, het is met vakmanschap gedaan.

Een goeie groet van Kukel.
 

Tabe

† In Memoriam
Met heel veel interesse dit topic gevolgd en de uitgebreide fotosessie van Pieter bekeken.

Op 16 oktober gaan mijn zoon en ik naar ons huis in Zbyslav en dan krijgen we ongeveer hetzelfde voor de kiezen als wat Pieter nu zo'n beetje achter de rug heeft. Gelukkig hoeven we aan het plafond niets te doen, maar de hele vloer gaat er uit in de woonkamer. Ben benieuwd wat we allemaal gaan tegenkomen en ben een beetje bang voor het "domino"effect. Zal één en ander ook op de foto vastleggen.
Maar als ik zie wat voor werk Piet c.a. hebben gehad dan krijg ik de kouwe kriebels. Ik kan nu nog de zooi laten liggen!.
 

Vodnik

† In Memoriam
Pieter, zijn jullie al ingericht?

Bijna! Gistern en vandaag en alle spullen uit opslag gehaald. Omdat het niets anders doe dan regenen kon dat niet op de trailer maar moest alles in de auto. Zo'n octavia stationcar is toch wel groot blijkt, alles kon ermee vervoert worden.
Nu nog ff de puntje op de i zetten en dan een foto van het eind resultaat.

Pieter
 
Met heel veel interesse dit topic gevolgd en de uitgebreide fotosessie van Pieter bekeken.

Op 16 oktober gaan mijn zoon en ik naar ons huis in Zbyslav en dan krijgen we ongeveer hetzelfde voor de kiezen als wat Pieter nu zo'n beetje achter de rug heeft. Gelukkig hoeven we aan het plafond niets te doen, maar de hele vloer gaat er uit in de woonkamer. Ben benieuwd wat we allemaal gaan tegenkomen en ben een beetje bang voor het "domino"effect. Zal één en ander ook op de foto vastleggen.
Maar als ik zie wat voor werk Piet c.a. hebben gehad dan krijg ik de kouwe kriebels. Ik kan nu nog de zooi laten liggen!.

Waarde Tabe, gewoon de oude vloer laten liggen.
Wapeningsnet er over heen.
Zandcementdekvloer er over en klaar is Tabe.
Makkie toch!

Groet van een erkende vloerenlegger.
 
Pieter,
Ik moet zeggen dat je het keurig aangepakt hebt, het is werk wat wij in Nederland regelmatig uitvoeren en ik weet uit ervaring dat je altijd meer tegenkomt dan dat je van te voren kan zien. Met andere woorden: het valt altijd tegen en wordt altijd duurder.
Wil je nog wel een advies geven: behandel de onderzijde van je dakdelen (spanten en dakbeschot) goed tegen de zwam, er blijven sporen achter die later weer met hun "werk"verdergaan.
Je bent in ieder geval niet bang geweest om aan te pakken.
Petje af, :top:
 
Goed, die vloer is klaar en ik ben blij voor je dat de klus geklaard is.
Voor andere vloerenleggers (benedenvloeren) het Nederlandse systeem van betonnen balken met piepschuim broodjes ertussen is ook zo gek niet. Over het piepschuim kun je beton storten met een krimpnet erin. Dan heb je een degelijke goed geisoleerde vloer met een lucht (kruipruimte) eronder. De buitenmuren rondom vrijgraven, folie ertegen, of bitumen (dakleer van de rol) en dan de geul weer opvullen met puin, schotter of ander fijn steenachtig materiaal, waar je een drainanage doorheen legt. Dan heb je ook geen problemen meer met optrekkend vocht of vloerbalken die verrotten aan de kopse einden waarmee ze in de muren zitten.
Ik weet niet of het broodjessysteem met de betonbalken in Tsjechie bekend is, dat zou je eventueel uit nederland kunnen betrekken.
 
Bovenaan