Vloer renoveren (begane grond)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Ik hoor graag de menig van bouwkundigen over hetvolgende:

Bij tsjechische nieuwbouw wordt vaak "op staal" gebouwd. Onder de (buiten)muren wordt een fundatie gemaakt (ca 100cm diep) maar de vloer van de begande grond ligt direct op de grond.
Er worden dan eerst een paar kuub harde stenen (makadan) gestort waarover een betonnen vloer komt.
De muren worden vrij van optrekkend vocht gehouden door er een laag waterstoppende folie tussen te leggen (IPA of een ander soort bitumen) voor de feitelijke muren gebouwd worden. Zo'n folie wordt ook in de vloer verwerkt.
Vocht krijgt dus geen kans om via vloer of muren het huis binnen te dringen, bovendien wordt op deze manier ook Radon buiten gehouden.

Bij renoveren van onze 200 jaar oude chalupa krijg ik steeds het advies om met de vloer hetzelfde te doen als men bij nieuwbouw doet, dus: uigraven / makadan storten / ruwe betonvloer storten / IPA WATERSTOPPENDE FOLIE AANBRENGEN / afwerkvloer storten.
Ik ben het met dit advies niet eens om de volgende reden:
Optrekkend vocht kan nu niet door de vloer wegdampen en wordt gedwongen een andere weg te zoeken, dat zijn dus de muren die geen waterstoppende folie tussen muur en fundament hebben.
Volgens mij is de enige juiste methode om onder de vloer een luchtruimte te houden die ventileert, dit kan oa. met "bouw-iglo's" (zie www.gabex.cz)

Tot nu toe stuit ik op onbegrip bij tsjechische bouwers/aannemers, heeft iemand hier een goede mening over?
(cur. / Kuk. ?)


(NB. dit is niet het enige waar ik met bouwers over discusieer, maar vaak hoor ik toch achteraf "goed idee".
Op het volgende heb ik overigens nog steeds geen antwoord: waarom worden in CZ balken en/of (betonnen) vloersegmente altijd over de grootste lengte gelgd ipv over de kortste breedte?


pieter (die wel bouwt maar geen bouwer is)
 

pepo

† In Memoriam
Tot nu toe stuit ik op onbegrip bij tsjechische bouwers/aannemers, heeft iemand hier een goede mening over?

Ik wel. (echt goede?? Ik ben ook geen bouwer) Ik snap jouw benadering.
Ik heb ooit hier, op het forum, mijn situatie en oplossing geschetst, ook met fotos. Al jaren geleden. Stom genoeg, ieder Tsjech, ook bouwers, kijken stom verbaasd in mijn kruipruimte hier, in NL.
De vocht in oude huizen met dikke, stenem muren zonder isolatie tegen optrekkende vocht zal altijd een feest zijn, dat weet je! En de oplossing is altijd een som van diverse maatregelen.

Na 15 augustus ben ik weer een tijdje in mijn huis met die dikke muren in Tsjechie. Kom eindelijk even kijken onderweg naar J.
 
Ik vond een soort zand onder een superdun laagje beton .Heb de zandlaag uitgegraven en deze ruimte afgedekt met van die ademende noppenfolie hierover een laag bitumendakbedekking de tot de bovenste vloerlaag doorloopt tegen de muren Hierop vrijliggend houten balken kops 15x15 cm 50 cm uit elkaar [de balken zijn behandeld tegen vocht ,houtrot etc] .

Samen met geïmpregneerde muren levert dit een droge kamer op .Als vloer is watervast onderlayment gebruikt
 

Vodnik

† In Memoriam
Jozef, dit is dus precies wat ik niet wil!

Ademende noppenfolie ken ik niet, bestaat volgens mij ook niet en als het al zou bestaan dan sluit je de mogelijk van ademen af door de bitumen die je daar over gelegd hebt. Deze methode dwingt het vocht dat uit de grond optrekt naar de muren! Als de muren vrij zijn van de grond (bv doordat de muren doorgezaagd zijn en er dampdichte plaat aangebracht is -meestal roestvrijstaal-) kan je de vloer dampdicht maken maar in mijn geval zijn de muren niet doorgezaagd,

{de nieuwe vloer van mijn keuken heb ik tegen alle adviezen van tsjechen ook niet geisoleerd met IPA (een soort bitumenfolie). Echter geen "kruipruimte" gemaakt die ventileert maar daarvoor in de plaats ..tig meter drainage pijp onder de vloer gelegd en die buizen met de buitenlucht verbonden. damp kan nu via die pijp weg.}


......................Na 15 augustus ben ik weer een tijdje in mijn huis met die dikke muren in Tsjechie. Kom eindelijk even kijken onderweg naar J.

Zal ik doen!
 
Hoi Pieter, Volgens Wim heb je helemaal gelijk. Ventilatie onder de vloer kan het vocht afvoeren zodat het niet in de muren optrekt! gewoon doen op de Hollandse manier! Dit voorkomt ook schimmel. Dus een goed geïsoleerde vloer met daaronder ventilatie is het beste dat er is. (volgens kenner Wim dus)
Groetjes Carla
 
Wij hebben de oude vloer eruit gehaald, en de nieuwe vloer er op bijna dezelfde wijze weer ingelegd. Ik geloof dat de huizen erg slim gebouwd zijn en je er het beste zo min mogelijk moderne foefjes mee kunt uithalen. Maak je het ergens helemaal dicht, moet het vocht een andere uitweg vinden op blijft juist staan, trekt in de muren, etc...

De oude balken die in de aarde lagen vervangen voor nieuwe (flinke klus, alles waterpas en goede afstand van elkaar). Daarbovenop hebben wij OSB-platen gedaan waartussen hier en daar een millimetertje of twee tussen zit, ook een stukje van de muur af. Het is hout en de vloer kan dus ademen zoals het ooit ook bedoeld is. Het is natuurlijk niet mooi, maar het is bij ons de slaapkamer dus komt er een vloerbedekking overheen (ook ademend, sisal o.i.d.). Maar dit kan natuurlijk ook met een mooie houten vloer!

Vocht in de muur verder opgelost door buitenlangs drainage aan te leggen.

In een kleine ruimte beton storten, zoals wij doen in de badkamer, is geen probleem. Het vocht wat daar niet weg kan vind makkelijk een andere weg. Maar zou je een grotere ruimte (bijv. keuken) willen doen, dan zeker zand en drainagebuis eronder welke met een rooster door de buitenmuur komt.

Ik ga weer verder klussen, groetjes uit (regenachtig) Tsjechië!
 
ik zou zeggen ga eens kijken bij de buren.

volgende voorbeeld: ik had eens een boerderij (in nl)op kleigrond.geen kruipruimte
wel iets van optrekkend vocht
andere huizen staan op zand en hebben vaak een kruipruimte die belucht wordt.

dus kleigrond oppassen voor de fundering (beweegt)
water kan niet weg, dus andere drainage

is dus niet zo eenvoudig.
 
Wij hebben het zelfde gehad, zowat onder de houten vloeren al aarde.
Het huis is dan ook van 1870.

Uitgegraven, makadan erin, beton gestort, IPA, piepschuimen isolatie, vloerverwarming en daar natuurlijk de benodigde laag gietbeton over heen. Verwarming werkt perfect.

Het enige wat wij ook wel gedaan hebben en wat ze onzin vonden (vinden ze al snel als het anders is, of meer werk) is dat wij drainage slangen in de makadan (misschien nog in zand, maar weet ik zo niet meer) hebben liggen waardoor het vocht waar nodig door naar buiten kan. En het ventileert gelijk zeg maar.

Het zit er nu een jaar in en de overige muren worden nu gestuckt, maar geen problemen met vocht (dat zie je anders al snel in de kale muren naar boven komen.

Die drainage hebben we trouwens ook in de nieuwe achteraanbouw in de vloer liggen. Hier zit geen vloerverwarming in, maar gewoon beton op de makadan. Dat zit er nu al iets van 5 a 6 jaar in. Zorg wel dat je de openingen naar buiten goed afsluit met gaas, zodat er geen ongedierte in komt.

Maar zo moet je altijd een beetje van Maggi, een beetje van Tsjechië en een beetje van je zelf toepassen haha

Wel lastig hoor, meestal krijg je geen goed advies.

Succes ermee!
 

Vodnik

† In Memoriam
Eindelijk een aannemer gevonden die begrijpt wat ik wil, ventilatie onder de vloer, óf dmv iglu's (gabex.cz) óf door het leggen van drainage pijp in een bed van makadan of (grote) kiezelstenen. De pijp mag overigens niet op de grond (zand) liggen maar moet rondom in tussen de stenen liggen.

De aannemer heeft het systeem met drainage pijp in zijn eigen huis toegepast, weet dus hoe en waarom!

Volgende week gaat hij aan het werk, geplande benodigde tijd voor 36 m2 vloer en 70m2 muur afbikken en opnieuw opzetten en stucen: 15 dagen.
 
Eindelijk een aannemer gevonden die begrijpt wat ik wil

Goed hey :top:

geplande benodigde tijd voor 36 m2 vloer en 70m2 muur afbikken en opnieuw opzetten en stucen: 15 dagen.

Haha. Dat is de planning ja :D
Mijn ervaring is dat 2 weken, dan 2 maanden wordt... :slik:
Want ja, er zat dit nog tegen, zus nog tegen, in het andere dorp regende het etc

Maar goed, laten we positief blijven :)
Het is te doen met de juiste spullen en mensen.
 

Vodnik

† In Memoriam
JA!!!! Er wordt nu een plavuizenvloer op gelegd, is vrijdag klaar zodat ik weer kan gaan inruimen!
De oude vloer is ca 40 cm uitgegraven, vervolgens stenen erin met daar doorheen drainage pijp (ca 50 meter in drie delen) die door de muur naar buiten ventileren. Daarover beton / 50 mm "tempex"/ beton / electrische vloerverwarming / egaline / tegels.
tevens zijn de muren afgebikt en opnieuw van een cementlaag en stuc voorzien.
Ook nieuwe draagbalken geplaatst (5 ipv 4) met daartussen nieuw plafond (mijn eigen patent systeem:D) en daarboven komt weer een nieuwe vloer (maar eerst even uitrusten!!)
Ga binnenkort alle fotos rangschikken en op m'n site zetten, kan je zien wat er gebeurd is.
De aannemer is binnen de 25 werkdagen gebleven! Zijn er 13 geworden.
Dat nog niet helemaal klaar is komt door de tegellegger, zwak ziek en misselijk . . . . die dus maar niet voor een volgende klus!
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik ben werkelijk verschrikkelijk benieuwd naar de foto 's.

......................

die zijn er, na een selfmade speodcursus picasa is het me gelukt zo'n 54 foto's te uplaoden mét commentaar!
Bekijk huiver en verwonder! Later zal ik nog wel is wat fot's van het hele origineel plaatsen (om de indruk weg te nemen dat ik in een vlaag van verstandsverb ijstering gekocht zou hebben, hoewel . . .. )

zie: http://picasaweb.google.nl/11552424...lafondRenovatie?authkey=Gv1sRgCMKJ8eX1luDSQA#
 

Vodnik

† In Memoriam
............ Nog even doorbijten ............... ;)



De eerste die ik morgen ga bijten is de tegellegger! Er lagen twee tegels niet goed horizontaal, die zou hij er wel even uithalen, ja met de beitel erop en er ligt strak onder (in de egaline) electrische verwarming!
Ik heb er even niet van geslapen maar net optijd aan de rem kunnen trekken!
 
Bovenaan