Veiligheid in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
ongelukken met kinderen op roltrappen in de metro worden veroorzaakt door de grote speling/ruimte tussen trede (horinzontaal) en zijwand (verticaal) Deze ruimte is groot , te groot volgens EU normen. Komt voor op de oudere roltrappen van russische makelij.

Gebruik je met kimderen de roltrap laat ze dan in het midden staan en niet aan de zijkanten!
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechie onveilig ?

Dit bericht kwam ik tegen en het verbaasde mij. Ik heb tot nu toe nog niet het gevoel gehad, dat ik mij onveilig voelde in Tsjechie.
In ieder geval niet onveiliger dan in andere landen cq. steden.
Overigens nemen ook wij wel onze maatregelen om geld en goederen veilig te stellen, maar dat doen we altijd al.
 
Ad, ik voel me in Tsjechie ook niet onveiliger dan waar ook.

Als dat bericht juist is betekend dat denk ik dat ook een aantal forumleden zich daar onveilig voelt.

De vraag is of dat ook zo is?

Groet André
 
Nederlanders die met de auto op reis gaan stoppen vaak de ingepakte koffers de avond voor vertrek al in de auto. Ook tijdens de reis laten ze de spullen in de auto wanneer ze een tussenstop maken (dit doet 50%).
Tja ik ga echt niet om half 5 's ochtends alles nog inpakken.

Maar wie haalt in hemelsnaam bij een koffiepauze in een Raststaette zijn koffers uit de auto!! Natuurlijk gaan papieren, portomonee en fototoesteltas wel mee naar binnen......


Maar opzich dat veilig voelen. Ik liet in Cz mijn kookkist met levensmiddelen niet buiten staan, in Frankrijk wel. Bovendien lees je bij veel campingreviews toch dat er gestolen is op de camping in Cz. Dat bevordert de gemoedsrust niet....
 
Wij wonen hier al weer een tijdje en voelen ons beslist niet onveilig. Dit is dan wel op het platteland, maar we komen ook zeer regelmatig in Praag en daar heb ik eigenlijk ook geen onveilig gevoel. Verder kan ik melden dat er bij ons gelukkig nog nooit gestolen is.
 
Wij zijn een aantal keren lang in Praag geweest en we hebben ons nog nooit onveilig gevoeld, ik vind Amsterdam onveiliger hoewel ik daar toch jaren gewoond heb.
En wat voor onderzoek is het eigenlijk precies, hoeveel mensen zijn ondervraagd? Tegenwoordig is er elke dag wel een onderzoek over het één en ander, maar ik ken niemand die aan deze onderzoeken heeft meegedaan.
 

kuurgast

Donateur
Het onderzoek: hoe en wat
Bovenstaand artikel is gebaseerd op een onderzoek van..............van veiligheidsrisico’s en gezondheidsproblemen op reis. Het gaat hier om een online onderzoek naar veiligheid op reis, afgenomen door Stadspeil / Isiz, en wel via een representatieve steekproef onder 1059 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Bron:infonu.nl.
 
Ondanks dat onze auto (ja,ja, een Skoda) een aantal jaren geleden tijdens onze vakantie in Susice gestolen is, hebben wij ons de afgelopen 12 jaar niet onveilig gevoeld in Tsjechie.
Zeker nu we de taal enigszins machtig zijn (nou ja..) begrijpen we meer van het land en zijn gewoontes. Dan verdwijnt ook de angst voor het onbekende. En wellicht is dat de basis van het gevoel van onveiligheid? (in welk land dan ook):confused:
 

kuurgast

Donateur
Elke tweede gestolen auto in Tsjechië is een Škoda........Sinds 2004 loopt het aantal diefstallen van auto's terug. Na de Škoda volgen Volkswagen ,Alfa Romeo ,Audi ,BMW ,Ford ,Renault en Peugeot van gewilde wagens. In auto.aktualne.centrum.cz staat een lijstje van auto's die minder of niet gestolen worden : Fiat ,Peugeot ,Ford ,Toyota en Honda.
In NL is het aantal gestolen auto's in 2010 gestegen tov 2009.....
Boya hebben jullie nu een andere kleur die niet zo gewild is? ;)

Voel me in Lázně Bělohrad net zo veilig als thuis in het dorp. Alleen 's avonds in het donker minder want
dan zie je niemand op straat en schrik je wel als er ineens iemand achter je loopt ook al weet je dat er
niks gebeurt. In het hotel kan je ook alles op je kamer laten liggen is nooit wat verdwenen.
Ze komen zelfs achter je aan als je naar huis gaat en je hebt wat overbodige spullen laten liggen.
 
Bekijk je niet eerst de bon, voordat je betaalt dan? Ik ben nog nooit in Tsjechie bekeurd, maar lijkt me toch de meest logische volgorde. Dat je een bekeuring contant moet afrekenen is vrij normaal, buitenlanders moeten dat in Nederland ook.

Doet me weer denken aan de vorige keer dat we in Tsjechie waren (in 2000). Al wat later op de avond na een lange reis reden we door Praag en ineens hoorde ik sirenes en zag ik politieauto de hoek om scheuren die achter me aan zat en me aan de kant zette. Eerste wat agent zei was : Grosses Problem. Ik dacht nog dat valt toch wel mee. Wist ook niet wat er aan de hand was, maar á la Blik op de weg mocht ik de videobeelden zien. En toen was er te zien dat op het moment dat mijn licht rood was ik er doorheen ging. Was ook net rood. Zag wel dat ie op oranje sprong maar kon ook niet meer remmen. Was van te voren ook al gewaarschuwd om af te dingen. Helaas net gepind, maar zei dat ik nog geen geld had. De boete van toen 60 gulden werd verlaagd naar 30 en ik vroeg om een bonnetje. Vond ie zeker niet leuk. Kreeg iets van tig vage bonnetjes. ;-)
 
Ik denk dat er vele zijn die een verhaaltje hebben over de politie in tsjechie.
Wij dus ook, het zal een jaartje of 10, 11 terug zijn.
Ik negeerde een stopbord, was nog niet de hoek om of werd aangehouden.
Ojee we spraken toen nog geen woord tsjechisch maar ja. de agent probeerde met zijn beste duits ons te vertellen dat we hadden moeten stoppen.
De goeie man had natuurlijk gelijk.
In zijn gebrekkig duits vertelde hij, Zie schone vrouw eigenlich 2000 kronen aber heute vur zie 500 met een grote glimlach erbij. :recht:
We hebben met een glimlach terug die 500 kronen betaald, bonnetje hebben we nooit gezien, maar hebben er zelf lekker om kunnen lachen tenslotte waren we het zelve schuld.
En wat de veiligheid betreft in tsjechie, voel me er net zo veilig als thuis.
2 jaar terug laat ons zoontje zijn gameboy liggen in het restaurant, dat was in december. [wij wisten niet of het gestolen was of vergeten en ook niet waar].
En geloof het of niet, maar toen we in februari in hetzelfde restaurant gingen eten, kwam de eigenaar van de zaak opeens met de gameboy aan lopen met de mededeling dat we die vergeten waren in december.
En praag bezoeken we ieder jaar, nog nooit iets mee gemaakt.
 

Op de lijst van de tien gevaarlijkste landen ter wereld staat al een Europees land​

De wereld is de afgelopen vijftien jaar gevaarlijker geworden, blijkt uit een nieuw onderzoek dat elk jaar de gevaarlijkste en vreedzaamste landen rangschikt. Het meest risicovolle land, namelijk Afghanistan, behaalde voor de achtste keer de weinig vleiende eerste plaats, terwijl het veiligste land, IJsland, voor het elfde jaar zijn benijdenswaardige positie heeft behouden. Als gevolg van de oorlog werd Oekraïne ook tot de gevaarlijkste landen gerekend. Tsjechië is het twaalfde veiligste land ter wereld.

De 17e editie van de Global Peace Index werd aangekondigd door het Institute for Economics and Peace, beschreven als een onafhankelijke non-profitorganisatie gevestigd in Sydney, Australië.
De resultaten van zijn onderzoek van dit jaar zijn gerapporteerd door de Independent en zijn helemaal niet bemoedigend. De mondiale vredesindex verslechterde in 2023 gemiddeld met 0,42 procent. Hoewel dit geen significant procentueel verschil is, heeft zich in de afgelopen vijftien jaar al voor de dertiende keer een soortgelijke verslechtering voorgedaan.

Het meest vreedzame land ter wereld 2023
1. IJsland
2. Denemarken
3. Ierland
4. Nieuw-Zeeland
5. Oostenrijk
6. Singapore
7. Portugal
8. Slovenië
9. Japan
10. Zwitserland
12. Tsjechië

bron: novinky.cz
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan