Veiligheid in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Ach,... dan probeer je het toch gewoon een keertje, na tienen, met een lege portemonee!!!..

Het ligt er maar net aan waar je naar toe gaat!!..En dat wil ik wel even weten!.. Centrum Amsterdam of Centrum Rotterdam?....Of Utrecht?..

Waar wil je in Tsjechie naartoe?..

Ik wil alleen maar zeggen dat je overal op deze aardkloot geript kan worden!!...

De kans dat dit gebeurt in Tsjechie lijkt mij iets lager te liggen..
In Tsjechie is een gevangenisstraf dus ECHT een straf!!.. Daar sta je na een aantal diefstallen niet zomaar weer, na een paar uur, op straat,.. zoals in Nederland.

Char.
 

char

† In Memoriam
Corrie,?.. Ervaringsdeskundige?.. Of alleen maar van :... Horen Zeggen ? "...

Zodra je, in welke grote stad dan ook, de Toerist uit gaat hangen dan loop je een groter risico.

Ik loop altijd in mijn oude klofje,.. met werkschoenen...

Ik weet niet beter..

Net als thuis....

Char.
 

Fredsr

Ex Lid
nep-politie

Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar het kanspercentage is heel erg klein. De vergelijking met Rotterdam of Den Haag, gaat, denk ik niet op. In Amsterdam loop je meer kans om tegen een verdwaalde kogel op te lopen. Criminaliteit is overal. Wel leuk was een voorval vorige week, waarbij een nep-politieman, gekleed in blauwe broek en een T-shirt met het opschrift Politie, hoge boetes, zonder afgifte van een bewijs van betaling, oplegde aan duitsers en ook andere nationaliteiten die langs de weg van Cheb naar Sokolov zochten naar prostituees. Deze man was na enkele uren opgepakt door de echte politie. Het T-shirt had hij gestolen in de cantine van de politie-sportvereniging. Dus voor wie het aangaat, wees voorzichtig. Misschien volgen anderen het idee wel op. Maar als je 's-avonds in donker alleen over straat loopt, reageer niet als er iemand aan je vraagt of je een cigaret hebt of een vuurtje. Gewoon doorlopen en en gebeurt niets. Ook een hele oude truc is om geld te wisselen. Men heeft voor 20 kronen kleingeld en vraagt je of je dat kan wisselen voor 1 muntstuk van 20 kronen. Pak je dan je portemonnee om te kijken of je dat hebt, is een snelle greep heel vlug gebeurd. Doorlopen en niet reageren.
 
Heeft iemand van jullie wel eens na 12 uur de metro in Amsterdam genomen? Mijn ervaring is dat het er helemaal zwart ziet en het blinkt van de gouden tanden. Dat geeft mijn geen veilig gevoel. Als ik hier in Praag laat de metro neem zie ik 8 van de 10 keer politie om alles in de gate te houden. Ik wil niet zeggen dat het hier veiliger is maar het steld me wel gerust. En inderdaad zolang je nergens op reageerd gebeurd er ook niets. Lekker op vakantie gaan s3wage. En misschien is er iemand op het forum die met je mee wil reizen.....
 
Tijdens onze vakantie kwam twee maal dezelfde oplichter op ons pad.

Langs de weg met kaart zielige uitdrukking etc. Kees was gestopt en had al zijn `goud`als onderpand al bijna in zijn handen. Geen geld, ziek kind graag 50 euro. Toen Kees hem door bleek te hebben was hij zo weg. Paar dagen later met zijn allen op weg. Staat dezelfde figuur in gesprek met een paar oudere dames. weer met kaart. Nu met `zijn familie` in de auto.

Kees is gedraaid . Toen we stopten en hij hem aan sprak, maakte hij zich uit de voeten. Toen we onze weg vervolgden en dezelfde kant opreden was hij al snel uit het zicht. Maar we zagen hem verdekt opgesteld bij het voorbijrijden.

Bij het waarschuwen bij onze bevriende campinghouders, kwam dezelfde tactiek ter sprake. Maar nu toegepast in Brabant.

Wat er gebeurd als je je portemonee werkelijk te voorschijn haalt weten we niet. Maar ik zou het ook niet graag uit proberen. :nee:

Jammer dat je niet zonder nadenken meer kunt stoppen om iemand te helpen.


Hilde :fool: :stom!: :zwaai2:
 
In dezelfde lijn ligt de situatie waarbij 2, op het oog meestal goed geklede, heren langs de weg staan met een auto met geopende motorkap die druk gebarend je tot stoppen proberen te manen. Vaak is de auto van een wat duurder merk, maar wel oud.
Ik ben nooit gestopt en dat is ook mijn advies aan anderen.
 
In Praag rijdt de metro niet na 12 uur...

Overigens moet je voor politieagenten in de Praagse metro op je hoede zijn!

Heeft iemand van jullie wel eens na 12 uur de metro in Amsterdam genomen? Mijn ervaring is dat het er helemaal zwart ziet en het blinkt van de gouden tanden. Dat geeft mijn geen veilig gevoel. Als ik hier in Praag laat de metro neem zie ik 8 van de 10 keer politie om alles in de gate te houden. Ik wil niet zeggen dat het hier veiliger is maar het steld me wel gerust. En inderdaad zolang je nergens op reageerd gebeurd er ook niets. Lekker op vakantie gaan s3wage. En misschien is er iemand op het forum die met je mee wil reizen.....
 
In elke grootstad lopen er mensen rond met speciale bedoelingen. Allerhande voorzorgen nemen en gewoon op je spullen passen, niet opvallen, oogkontakten negeren, liever overdag geld uit de muur halen, kleding met een binnenzakje, niet alle geld op dezelfde plaats bewaren ....

In Praag of de rest van Tsjechië is me onderweg nog nooit eerder iets overkomen . Ik voel me daar beslist even veilig als in Antwerpen.Toch ben ik in Praag eenmaal bestolen geworden in het jeugdhotel. De oorzaak lag aan mijn eigen goedgelovigheid :
Een ontslagen Roma kamermeisje kwam opduiken in het hotel en sprak me aan. Ze stelde eerst allerlei vragen om zeker te zijn dat ik me daar alleen bevond. Stom dat ik dus probeerde om me verstaanbaar te maken in haar taal...

Plots simuleerde ze ontzettend hevige buikkrampen alsof ze ging bezwijken en ze vroeg me om hulp. Terwijl ik me omdraaide om mijn rugzak te openen, vermoedde ik een schijnbeweging in de richting van mijn cameratas maar dàt wist ze heel behendig af te leiden. En ja hoor... nadat ze zich uit de voeten had gemaakt, stelde ik vast dat er 1000 kronen ontvreemd waren..Het had erger kunnen zijn en het lesjeheb ik ervan geleerd.

Het juffertje had me een staaltje van hoogstaand toneel en psychologische aanpak gedemonstreerd ! Wààrom had ik haar niet naar de receptie van het hotel gestuurd ? Vandaar mijn hoogst antipathieke raadgeving: wees vooral niet TE hulpvaardig als iemand je aanspreekt voor een "foefke" (banaal excuus).
Geld wisselen op straat, weg uitleggen, iets laten aansmeren... ik ben er voortaan op mijn hoede voor!
 
Nou Tieske,ik doel eigenlijk meer op verhalen van politie agenten die je vals beschuldigen en dan geld willen om je weer vrij te laten.

Ook dat gebeurt niet meer. Het werkt natuurlijk van beide kanten. En uiteraard is beide goed!

Ik voel mij in Tsjechie een heel stuk veiliger dan in Nederland. Ik loop veel liever alleen 's nachts in Praag over straat dan in bijv. Utrecht of Rotterdam. Maar overal kan natuurlijk wat gebeuren, en net als in Nederland moet je gewoon op je spullen passen en niets waardevols in de auto achterlaten etc.

Veel plezier in Tsjechie!
 
Maar in Praag zou ik mijn portemonee toch nog scherper in de gaten houden dan in Rotterdam, Amsterdam of Den Haag.

Corrie,?.. Ervaringsdeskundige?.. Of alleen maar van :... Horen Zeggen ? "...

Zodra je, in welke grote stad dan ook, de Toerist uit gaat hangen dan loop je een groter risico.

Ik loop altijd in mijn oude klofje,.. met werkschoenen...

Ik weet niet beter..

Net als thuis....

Char.

Mijn antwoord heb ik hier wat aangescherpt, nog dus.
En ja, niet persoonlijk maar als twee van de vier vrienden die dat jaar in Praag met vakantie gaan beroofd worden van hun papieren weet ik zeker dat dat meer is dan in andere grote steden.
En dat heeft het vakantiegedrag van deze mensen er mee te maken, dat weet ik ook zeker!! :ja:
 
veiligheid

Beste mensen, ik leef alweer enige tijd in Praag als inwoner en ik wordt alleen maar door de politie opgelicht. Elke bekeuring wordt opnieuw bepaald naar rato van de inhoud van de portemonee die ze zien. Draai altijd van ze weg als er een geldbedrag wordt gevraagd! Ze vragen 2000 kronen voor een wielklem en schrijven een bon van 100 uit. De rest steken ze in eigen zak. Hier ben ik achter gekomen toen ik ging protesteren in het politieburo. Vervolgens dekken ze elkaar.
Verder is het gewoon om alles contant te betalen. Let er op bij welke bank je geld trekt. Scheelt veel in de kosten omdat de verschillen groot zijn.
 
Bovenaan