Valasske Mezirici

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

tja eigenlijk op zich pardubice is zeker nie de toeristische stad hoor:zelena brana,leuk centrum(trida miru),marktplein,de burcht,park eromheen....maar zoals je tss de regels wel al kon lezen: ga graag men vrienden er bezoeken. en ik vertoef zelfs liever in de buitenwijken dubina(echte volkswijk),polabiny.... .
de semtexfabriek ligt in semtin,maar kweet eigelijk dat semtin een wijk van pce is of een dorp. ik kom er alleszins nooit.... . en ik vrees dat ik die vriend straks zal moeten teleurstellen, vandaag terug men eerste werkdag alles nagekeken,en met kerst-nieuwjaarperiode hebben we maar 1 week vrij(kdacht 2 weken)...dus ga ik normaal gezien zelf naar pce
 
Tja zo een band met een stad is vaak emotioneel he?
Pardubice is zo een stad waarvan ik het station beter ken dan het centrum.
 
idd zo kun je het enigszins stellen,pardubice is een stad die toch voor een deel men leven heeft veranderd(weliswaar geen wereldschokkende veranderingen),maar karakterieel toch wel, 2 maand op zichzelf aangewezen,zelf je contacten leggen enz,stuk volwassenheid kweken:we kennen het allemaal zelf wel he.... . vannacht lag ik te denken:wat zou er van mij geworden zijn zonder pardubice-die uitwisseling enz.... .
en ook belangrijk:ik kom uit een 'vergelijkbare' stad:oostende:sportstad, ongeveer zelfde aantal inwoners, zelfde mentaliteit een beetje enz....
 
Zelf schipper ik een beetje tussen Praag en Brno. In Praag ben ik ook een tijdje geleden op mezelf aangewezen geweest, wat niet makkelijk was. Praag is vergelijkbaar met Amsterdam, maar dan nog wel een stukje groter. Toch heeft Brno een vriendelijker uitstraling en vind ik de mantaliteit wat relaxter daar. Toch blijft Praag me ook trekken, want de grote stad is voor mij heel herkenbaar. Overigens ben ik in de meeste middelgrote Tsjechische steden geweest en die hebben allemaal hun eigen charme, al moet je net zin hebben in Ostrava.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ik was in Ostrava een paar jaar terug, inderdaad heel apart de lucht ook, ik ben van de ene in de andere verbazing gevallen vwb de fabrieken enz. Zal in de toekomst wel verbeteren denk ik.
 
Ik kwam er een goede maand geleden nog langs, het blijft hoe dan ook een fascinerende stad. Maar dat geldt voor de hele omgeving. Bohumin, Karvina en Trinec bestaan ook allen maar vanwege de grote industrieen aldaar.
 
we waren met een aantal hc pce fans met de auto:kweet nog heel goed:bergachtige streek,kdacht dat we de 'grijze' stad ostrava gepasseerd hadden.... en bevindingen over trinec zelf: over 2 uurtjes dat je er zelf bent kun je moeilijk een echt oordeel over geven:als we ergens gaan op verplaatsing met hc pce is dat direct onze contacten van de tegenpartij opzoeken en spreken we af in een dichtbijgelegen hospoda.... .(wij kennen redelijk veel fans van andere ploegen:gezien de jaarlijkse fanclubmeetings in juli die georganiseerd worden).
 
Nou. je zal aan de stad weinig gemist hebben. Ik ben er zelf ook niet in geweest hoor, maar wat me opviel was de kilometerslange staalfabriek die volgens mij een stad op zich is.
 
Bovenaan