Vakantie Lisci Farma tijdens noodweer 2009

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi allemaal,

Ik heb me net geregistreerd en hou het voor nu even relatief kort. Mijn naam is Martijn Cogenbach en ik ben helaas/gelukkig het zwaarst getroffen slachtoffer op camping Lisci Farma in Vrchlabí, tijdens het noodweer vorige week. Helaas omdat ik iedereen van harte kan aanraden niet onder een boom te gaan liggen. Gelukkig omdat niemand de dood heeft gevonden die bewuste donderdagavond. Als ik dan het ergste gewond ben met 2 gebroken rugwervels, kan ik daar alleen maar gelukkig om zijn. Dit is tijdelijk en het gaat weer over. Ik kan zelfs alweer lopen. De psychische verwerking voor mij en vele anderen zal waarschijnlijk langer duren.

Ik zal hier binnenkort, tenzij ongewenst, wat uitgebreider mijn verhaal doen. Schijnt goed te zijn, aldus de dokter. Ik zit vanavond voor het eerst achter mijn computer sinds het ongeluk, wat sinds vanmiddag dankzij een corset dat mijn rug recht moet houden enigszins mogelijk is. Wel wil ik op dit moment mijn dank uitspreken voor iedereen die ons zo goed geholpen heeft.

In eerste instantie Timo en Marieke, de jeugdleiders van de Bivak. Jullie hebben onze twee kinderen en nog een stuk of 15 van anderen uit een instortend bos gered. Jullie zijn helden, jullie zijn fantastisch, ik ben zo ontzettend trots op jullie. Als jullie je hoofd niet bij elkaar hadden gehouden.. ik durf er niet aan te denken. Een medaille voor deze mensen, werkelijk waar. Dit zijn beide helden, echte helden.

Daarnaast wil ik Rob Veldman bedanken, voor het razendsnel inlopen van het getroffen gebied op de camping om overlevenden/hulpbehoevenden te zoeken. Hij trok me uit de resten en wees me de goede kant op. Daarnaast heeft Rob m.i. een groot aandeel gehad in het rampmanagement, zowel tijdens als na de ramp, waarvoor mijn respect.

En daarnaast de organisatie van Vodatent, Job, en alle betrokken ouders die onze kinderen hebben opgevangen terwijl wij in het ziekenhuis waren. Jullie zijn allemaal stuk voor stuk fantastisch en ik ben blij dat we in zo'n hechte groep vakantiegangers terecht zijn gekomen.

Er zijn ongetwijfeld mensen die ik vergeet. Ik ben zo erg blij dat mijn vriendin Marianne en de kinderen ongedeerd zijn gebleven. En dat natuurlijk verder niemand ernstig gewond is geraakt. Ik heb geen geloof waar ik dit aan toe kan kennen. Maar dankbaar ben ik, elke dag, elk uur, elke seconde.

En nu ga ik gauw naar bed voor ik alsnog een wervel forceer =P Een goede nacht allen en wellicht tot een volgende post.


---
Martijn
 

char

† In Memoriam
Goed om te lezen, dat het weer relatief goed met je/jullie gaat!...

Mocht je, je nou helemaal vervelen.... Lees dan, in de verloren uurtjes, >> Diversen>>Char vertelt... Of Kukels Kletsika...(Ook geweldig!).

Ik wens jou/jullie het allerbeste!!... En verder!.. Er valt hier op het forum zo ontzettend veel te lezen!!..

Char.

Oh,.. En dan vergeet ik de Columsz van Janszen nog!!.. En alle andere mooie verhalen en onzin!.. Maar het meeste berust op waarheid!!..Net als jouw verhaal!!..
 

Pelhřimov

Donateur
Martijn, ik heb jou in de tv uitzending op RTV Rijnmond gezien en ik vind het fijn om te lezen dat het lichamelijk alweer iets beter gaat.
Ik wens jou, je familie en alle andere getroffenen het allerbeste en ik hoop dat jullie het snel een plekje kunnen geven. Sterkte.
 
Martijn, ik wens je van harte beterschap.
Ik vind het fijn wat van je te lezen hier op het forum. Toen ik eerst de verhalen over de camping hoorde en later de foto's zag, schrok ik enorm en ik leef met jullie mee. Het is dieptriest dat dit soort dingen op je vakantie gebeuren, maar het allerbelangrijkste is nog dat je het hebt overleefd en weer volledig zal herstellen. Ik hoop dat je het geestelijk goed kan verwerken, want het lijkt me niet niets.
Hoelang moet je zo'n corset dragen en verwachten ze dat het herstel zal duren?
Schrijf alles maar lekker van je af hoor, dat kan hier op het forum.
Hoe lang waren jullie op de camping toen dit gebeurde? Hebben jullie daarvoor ook nog wat van Tsjechië kunnen zien en al een beetje vakantie kunnen vieren?
 
Hoi Martijn, fijn om te horen dat je alweer zo opknapt. Het is inderdaad moeilijk te begrijpen dat
zoiets kan gebeuren, wij zijn er ook nog steeds mee bezig. Onze 2 jongste kinderen waren ook bij de bivak in het bos. Wij stonden in de 2 caravans tegenover jullie. heel veel sterkte gewenst.
 
Martijn, welkom op dit forum. Vreselijk voor jullie wat er is gebeurd! Dit forum en de leuke verhalen zullen echt meewerken aan een spoedig herstel!!! Trouwens, je schrijft zelf ook leuk. Ik hoop dat we meer uit jouw pen kunnen verwachten!
 
Hoi Martijn,
bijna elke dag zien zien we de getroffen huizen, gebouwen, bomen en ook de camping waar jullie verbleven tijdens de storm passeren we zo af en toe. Voor deze streek is het denk ik vooral de lijn Vrchlabi, Jilemnice die het meest getroffen is, en vaak heel plaatselijk. Wij verbazen ons over de schade, ik denk dat jullie heel erg veel geluk gehad hebben dat het nog zo is afgelopen. Groet vanuit Tsjechië en een spoedig herstel gewenst!
 
Een indrukwekkend verhaal Martijn. Mede daarom vind ik dat het zijn eigen plaats op het forum verdient. En natuurlijk ben je van harte welkom de ongetwijfeld angstaanjagende beelden en belevenissen hier "van je af" te schrijven.

Sterkte en natuurlijk ook veel forumplezier.

PS
Mocht je de titel die ik bedacht heb niet helemaal "je dat" vinden, stuur me dan even een PM met verbetering
 
hier nog een paar foto's van vlak voor de windhoos toen de wind nog van de andere kant kwam tot het overzetten van de overgebleven tenten naar de andere kant van de camping

ramp 3 (1 van 1).jpg ramp 1 (1 van 1).jpg
ramp 2 (1 van 1).jpg ramp 4 (1 van 1).jpg
ramp 5 (1 van 1).jpg ramp 6 (1 van 1).jpg
 
hoi martijn,

ik ben nu al een week in hetzelfde gebied en ik heb het noodweer niet meegemaakt. zie wel nog steeds de sporen links en rechts, waaronder zeer grote dikke bomen die gewoon geknapt of gevallen zijn.
ben blij dat je het er gelukkig redelijk goed van af gebracht hebt. had dus zoals je zelf al aangaf, veel erger kunnen zijn.

veel sterkte en beterschap
 
sterkte martijn
ik hoop dat je van je af kan schrijven. :denk:
wij stonden vorig jaar in een tent van vodatent, wij hadden toen de eerste tent tegen de bosrand aan. als ik nou zie aan de foto's is daar mij weinig van over.
ik vind het wel super van vodatent dat ze gelijk met nieuwe tenten en dergelijke aan komen zetten.
verder moet je maar gewoon opknappen en volgend jaar gewoon weer naar tsjechie gaan.
 
Fijn dat het weer een beetje beter met je gaat Martijn.

Ook wij stonden tijdens dit noodweer met onze caravan op Lisci Farma.
Nu ik jou verhaal gelezen had wil ik ook nog wat vertellen.
Ik vind dat jullie een stel pracht kinderen hebben. Die kids stonden van het een op het andere moment helemaal alleen op de camping en hebben zich prima staande gehouden. Wat een SUPER kinderen:top:
Daar kun je trots op zijn.
 
Wat een lieve reacties van iedereen. Dank jullie wel, mede namens Marianne en de kinderen!

Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb. Het kost langzaamaan wat moeite om met het gebeurde bezig te zijn. Ik heb het verhaal inmiddels tig keer verteld aan alle vrienden en bezoek, en hoewel het een succesverhaal is - het is af en toe best moeilijk. Een vriend van mij heeft wat verzekeringszaken geregeld en vertelde daarbij over de telefoon wat er zo ongeveer gebeurd was met ons. Dat vond ik nog het moeilijkst.
Qua fysieke gezondheid gaat het met mij goed. Ik heb een korset en daarmee kan ik aardig mijn gang gaan binnenshuis. Ik heb weinig pijn en ben van alle medicatie af. Over een week of vijf zit de boel gewoon weer aan elkaar gegroeid. Marianne heeft meer last van haar hersenschudding. Ze heeft veel last van hoofdpijn, moeite met concentreren en is snel moe. Het is een tijdskwestie volgens de artsen, ik hoop dat het opschiet. Dit is waardeloos.
Met de kinderen gaat het ook goed. Bedankt voor het mooie compliment 'visje'. Wij zijn ook erg trots. Het is erg naar om in het ziekenhuis te liggen terwijl je kinderen de restjes bij elkaar moeten rapen. Ik ben blij met de hulp die ze van iedereen hebben gehad, maar uiteindelijk hebben ze het zelf gedragen. Het gaat goed met ze, gelukkig.

Met een beetje geluk hebben we komende week ook weer een auto. Binnenkort hopen wij 'Blue', een blauwe Kangoo, in ons gezin te mogen verwelkomen. Niet op kosten van de verzekering helaas, maar dat is maar niet anders. Ons Gele Monster en de Tomaat zijn inmiddels ingeklaard en 'legaal ingepikt' door de Tsjechen. Hier in Nederland krijg je tenminste nog 50 euro voor je wrak =P

En verder proberen we maar heel blij te zijn met wat we allemaal nog wél hebben: met name elkaar. Bovendien hebben we ondanks het ongeluk een erg leuke vakantie gehad in Tsjechië. We hebben gelukkig de kans gehad het een en ander van het land te zien en dat was prachtig. De Snezka en Adrspach zal ik zeker niet snel vergeten. Ik zou met een gerust hart weer naar Tsjechië gaan. Met uitzondering van het ziekenhuis te Vrchlabí overigens, daar hoop ik nooit meer terecht te komen. En dat vooral vanwege de meer dan gebrekkige zorgverlening - die was echt heel erg slecht.

Tot slot nog wat foto's die mijn vader ter plaatse gemaakt heeft.
 

Bijlagen

  • 03onstomaatje.jpg
    03onstomaatje.jpg
    102,9 KB · Bekeken: 44
  • 02hetbos.jpg
    02hetbos.jpg
    73,9 KB · Bekeken: 47
  • 01onzetent.jpg
    01onzetent.jpg
    117,9 KB · Bekeken: 45
  • 04bedstondnog.jpg
    04bedstondnog.jpg
    113,5 KB · Bekeken: 46
  • 05gelemonster.jpg
    05gelemonster.jpg
    100,6 KB · Bekeken: 44
  • 06camping.jpg
    06camping.jpg
    62,6 KB · Bekeken: 44
  • 07levemijnzakmes.jpg
    07levemijnzakmes.jpg
    80,1 KB · Bekeken: 38
tsjechie blijft mooi

Hallo allemaal,

Ik ben de vriendin van Martijn, ook gewond geraakt dus. Ik heb al jullie berichtjes gelezen en wil jullie langs deze weg bedanken voor jullie reacties en medeleven.

Het doet me goed om te merken dat mensen in mijn omgeving maar duidelijk ook daarbuiten meeleven met Martijn, de meiden en mijzelf.

Op dit moment heb ik nog niet zo'n zin om ooit weer op vakantie te gaan, maar dat gaat vast veranderen en dan blijft Tsjechie één van mijn favoriete bestemmingen.

Marretje.
 
Hallo Martijn fijn dat je er zo over praten kunt,wij zijn zelf donderdag s,morgens vertrokken van Liscifarma,het was schrikken ,toen we de berichten zagen,
nog van harte beterschap.
gerrit
 
Bovenaan