Twee oude knarren (weer!) in Kutna Hora

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Gezellige verhalen Keesi. :toppie: Wat leuk om foto's te zien hoe de forumleden daar hard aan het werk zijn geweest met het opknappen van hun huis/bedrijven.
Op het plein van Jičín staat een webcam zo kan je mooi in de tijd terug gaan en plaatje van de markt maken. :D
 

Bijlagen

  • Keesi in Jicin.jpg
    Keesi in Jicin.jpg
    40 KB · Bekeken: 15
Nu pas even tijd om bij te lezen hier. Wat een mooie foto;s en leuke verhalen..jullie genieten weer volop zie ik wel. Jammer Keesi en Cor dat ik jullie niet gezien heb..gelukkig toch nog even over de telefoon gesproken. Volgende keer even laten weten dat je onze kant op komt en ik blijf thuis ..haha Nog heel veel plezier en wie weet tot gauw
 
Gezellige verhalen Keesi. :toppie: Wat leuk om foto's te zien hoe de forumleden daar hard aan het werk zijn geweest met het opknappen van hun huis/bedrijven.
Op het plein van Jičín staat een webcam zo kan je mooi in de tijd terug gaan en plaatje van de markt maken. :D
Uit die webcamfoto moet ik de plaats van de camera de volgende keer wel ongeveer kunnen vaststellen.
Overigens stonden Jan en Akkelien met hun mooie rode kraam helemaal op de voorgrond, ongeveer waar die stationwagen staat.

Maandag kwam alles wat in een stroomversnelling, omdat Cor me toen pas vertelde dat zijn vrouw dinsdag jarig was. Bij het plannen van de vakantie was hij dat vergeten! Omdat we verder geen bijzondere plannen hadden hebben we besloten dan maar dinsdag naar huis te gaan zodat Cor in ieder geval nog 's avonds thuis zou zijn op haar verjaardag.

Dus eerst maar eens bier ingeslagen vor de meeting (EN PUNK, IK HEB HET GERED! ER IS GEEN KRAT BIER MINDER MEEGEGAAN ONDANKS DE REUZENPOMPOEN VAN COR!!)
Daarna in de tuin van het restaurant van Michaela de resten van de petunia's en andere zomerplanten opgeruimd en de 40 plastic baskets van de afgelopen 6-8 jaar teruggebracht naar ons kwekertje voor hergebruik. En ze was er maar wat blij mee!
Na ons soepje op weg voor ons periodieke rondje rondom de Barbara kathedraal op zoek naar veranderingen daar en bij het Jezuietencollege. Er wordt hard gewerkt, getuige de foto's van de vorderingen. Ondertussen aan de hand van de gouden letters in de latijnse tekst op een standbeeld aan een groepje jongelingen uit Hongkong nog wat les gegeven in Europese kunstgeschiedenis en hen leren rekenen met romeinse cijfers (hihi...)
Ook nog even naar ons vriendinnetje Hana in de kavarna van het Jezuietencollege om wat bij te kletsen. Maar zij had het eigenlijk te druk om lang met ons te praten.

's Avonds weer met de korfbalclub gegeten bij Michaela en tot slot een afscheidsbezoek aan de hospoda van vriendin Blankla.
Bijtijds naar bed voor de lange terugreis op dinsdag.

Deze terugreis verliep voortreffelijk en na 9 uren onderweg zijn kon Cor zijn vrouw om 16.00 uur een kusje geven in Apeldoorn. Missie volbracht :D.

DSCF3941.JPG DSCF3942.JPG DSCF3943.JPG DSCF3947.JPG DSCF3948.JPG DSCF3949.JPG DSCF3950.JPG DSCF3951.JPG DSCF3952.JPG DSCF3953.JPG
 
Twee andere oude knarren in Kutna Hora. 13 november.
Van ons reisje in mei zullen enkele mensen zich misschien nog herinneren, dat ik nog een stel nieuwe winterwielen tegoed had van een garagehouder in Kutna Hora. Die lagen in het magazijn van deze garage en het was hoog tijd om ze op te halen daar!
Cor had het te druk om mee te gaan, dus heb ik een vervangende medechauffeur gezocht en gevonden in mijn 2e broer Johan.
Die wilde wel mee op avontuur en zo zijn we 13 november voor een 5-daagse reis vertrokken naar hotel U Kata in Kutna Hora. Na wat regen het eerste uur van de reis kreeg de zon de overhand en hebben we met schitterend weer de weg naar Tsejchie afgelegd.
's Avonds uiteraard gegeten bij ons vriendinnetje Michaela in restaurant U Kamenneho Domu en daarna nog even aan bij ons andere vriendinnetje Blanka in restaurace U Franz Josef. Wel wat de rem gehouden op de hoevelheid aangeboden gekregen Becherovka (en pivo), omdat je na zo'n reis toch wat gevoeliger bent voor alcohol. Bijtijds naar bed!
 
Twee andere oude knarren in Kutna Hora. 14 november.

Na een verkwikkend ontbijt eerst maar eens op weg om bij de garage een afspraak te maken voor de wielenwissel. Dat kon al om 13.00 uur.
Dus stond de rest van deze dag open voor mijn broer om kennis te maken met Kutna Hora.
Omdat we toch in Malin waren voor deze afspraak meteen gekeken bij het nieuwe project van Michaela en Lukas in Malin, maar daar was verder niemand om uitleg te geven, dus toen maar naar Sedlec naar de bottenkerk (het Ossuarium.)
Meteen ook daarna de Kathedraal van Maria Hemelvaart, die er vlakbij staat bekeken.
Toch elke keer weer indrukwekkend als je bedenkt, dat een kleine gemeenschap in die tijd al de middelen heeft opgebracht om zulke grote bouwwerken te realiseren.
Toen was het tijd voor de wielenwissel. een kwartiertje werk voor 2 man....
Op naar een late lunch en daarna heb ik mijn broer op stap gestuurd met een printje van mijn wandeling door Kutna Hora in dit forum en een getekende stadsplattegrond erbij. (Schitterend in relief getekende plattegrond van de binnenstad met alle belangrijke gebouwen en op de achterkant een verklaring wat ze inhouden, Kc 70,-)
Omdat ik zulke lange wandelingen nniet meer kan maken ben ik ben zelf koffie gaan drinken bij Hana in de kavarna van het Jezuitencollege en heb daarna op broertje gewacht. Hij heeft voor de wandeling geruime tijd uitgetrokken en toen hij terug was was het alweer bijna tijd voor de avondbezigheden: Eten bij Michela en een borrel bij Blanka. Daar was onder andere ook Jirka, onze chauffeur naar Dolni Lanov in mei. Het werd een gezellige avond.
Commentaar van broer Johan na ruim 1 dag Kutna Hora: "Ik begrijp nu wel waarom je hier zo vaak naar toe komt. Het is een erg mooi stadje en je kent er aardig wat lieve mensen."
 
Kees nu maar 5 dagen , en dat is pas de vierde keer dit jaar.
Ik neem aan dat je rond de kerst ook nog gaat.

Geniet er samen van en zeg tegen je broer dat Kutna Hora speciaal is maar Tsjechië kent nog meer mooie steden .
Misschien weer een vakantieganger rijker.:top:
 
Ja, Kuur, maar ik heb vandaag pas de eerste foto's gemaakt.
Broer Johan is vandaag naar Praag geweest. Trein van 08.54 uur uit KH naar Praag, trein van 17.05 uur uit Praag terug.
Kosten 192 Kc retour (viel me een beetje tegen, ik dacht dat het nog steeds maar ca. 6 euro was).
Ik had eerst wel mee gewild, maar zo'n 6 uur struinen door Praag trek ik niet meer, dus ik heb hem naar het station gebracht en daar ook weer opgehaald. (Achteraf bezien ook niet nodig omdat via de lokale spoorlijn ieder uur een trein naar het hoofdstation van KH vertrekt op 100 m van het hotel....)
Ik ben eerst de restanten van de meeting gaan inleveren bij Kaufland in KH. (2 bierkratjes en een 10-tal losse flesjes) en meteen de boodschappen gedaan daar. O.a 5 flessen Becherovka 0,7 L gescoord voor 159 Kc per stuk. (koopje, toch als een liter Kc 339 kost. Was zeker nodig om de omzet te laten aantrekken na het methanol-debacle).
Daarbij zag ik een fenomeen op de parkeerplaats, dat in NL navolging verdient: Parkeerplaatsen voor moeders of vaders met kinderen, extra ruim om het in- en uitladen van het kroost te vergemakkelijken! Chapeau!!

DSCF3968.JPG

Daarna eindelijk mijn mail eens beantwoord en naar huis gebeld. Toen een soepje gegeten en op weg gegaan om een kleine ergernis weg te nemen.
Korfbalvriend Bert (ArtKutnaHora) had namelijk foto's op Facebook van een klein openluchttheatertje bij het Jezuitencollege. En ik kon dat maar niet vinden!!!
Dus de boel maar eens helemaal van de andere kant benaderd (letterlijk!!!) En zowaar, ik ontdekte een nieuwe parkeergarage en daarnaast een veld, dat ik niet kon overzien, maar waar zomaar een openluchttheater in zou passen.

DSCF3970.JPG DSCF3971.JPG

Beneden bij de ingang van de garage liepen mensen en ik er op af. Ik werd aangesproken op wat ik daar deed, dit was een bouwplaats. Ik legde uit, dat ik een Holandan was en vroeg of ik foto's mocht maken van het openluchttheater, dat naar ik vermoedde achter de heuvel lag. Kwam niks van in. Over een maand wordt er geopend en dan was ik welkom. Dat ik dan weer in NL was, was mijn probleem...
Maar het sterkte me wel in het vermoeden, dat het theatertje daar achter die grondberg lag. Terug op de openbare weg stond ik voor een muur van 1,70m. Mijn fototoestel maar eens erboven gehouden en afgedrukt. En zie het resultaat.

DSCF3972.JPG DSCF3973.JPG DSCF3974.JPG DSCF3976.JPG

Al fotograferend mijn weg vervolgd en nog wat plaatjes geschoten bij de Barbara kathedraal
(Wordt vervolgd)
 
Verder wandelend langs de nieuwe muur kom je bij de Barbara terecht. Iedere keer weer schitterend en indrukwekkend!

DSCF3979.JPG

Naast de Barbara is de tuin van het Jezuitencollege volop in ontwikkeling. De stadsmuur is daar weer op de oude hoogte teruggebracht en staat als een baken van zekerheid mooi te wezen. De trap naar boven is nog niet helemaal af.

DSCF3987.JPG

Het zonnetje staat laag op dat moment en dan betekent ook een speciale kleur van het licht. De Jacobskerk en het Italiaanse Hof flankeren de valei van de Vrchli.

DSCF3985.JPG

Achter het Jezuitencollege is een terras ter hoogte van de 1e verdieping. Daar is tegen de wal naar de tuin bovenop een waterval gecreeerd. Deze werkte deze week voor het eerst.

DSCF3989.JPG

Terug naar de auto op de parkeerplaats langs de grote weg door Kutna Hora moest ik wel weer omhoog wandelen. Dat viel niet mee. Dat laatste stukje is verrekte steil mag ik wel zeggen. Terwijl ik stond uit te rusten viel mijn oog op een mooie oude deur. (Invloed van Hendrikus?)
Er zat een papier opgeprikt met de tekst: POZOR PES!!
En ik dacht: Ach, dat is ook een bekende term voor dit forum.

DSCF3990.JPG

Broertje Johan was rond 5 uur terug uit Praag. De voeten waren afgesleten tot aan de knieen ongeveer. Dus lekker rustig in het hotel gegeten. Ik heb me gewaagd aan een kolena. Maar dat is me deze keer slecht bekomen. 's Nachts werd ik wakker van de misselijkheid. Te vel vet, te veel vlees.
Een ijskoude Becherovka (uit de vensterbank buiten) deed wel goed.
 
Vrijdag stond de hele dag in het teken van afscheid nemen.
Bij Blanka nog 24 halve-liter bierglazen op de kop getikt voor gebruik bij de forummeeting. (Ja, ik denk wel aan jullie!!)
Bij Roman koffie gedronken in zijn nieuwe web-winkel (BuBuSport). Hij gaat er steeds op vooruit. Eerst was zijn garage zijn magazijn, toen een ruimte van een garagebedrijf vlakbij in de buurt. Nu heeft hij een redelijke winkel met magazijn erachter. Partikulier initiatief loont blijkbaar ook hier.
Bij Michaela lekker gegeten in alle rust. Nog even zitten praten met Hana in het hotel en daarna bijtijds naar bed, want de volgende morgen om 07.00 uur wilden we vertrekken naar huis.
Dat is ook gelukt en ondanks een file van 4 km vlak na Hannover waren we om 15.30 in Zwolle terug.
Het was weer een heel fijn(, maar te klein) weekje!

En @Hendrikus: Nee, met de Kerst blijf ik thuis (zoals Addy dat graag wil)
En @Jeanne: Bert was in Nederland deze dagen! Heb hem dus gemist.
en @Andre: Nee, winterbanden ophalen is niet erg hoor, dat doe ik er graag bij :D
 
Bovenaan