Twee oude knarren (weer!) in Kutna Hora

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Morgen wenden wij (Cor en ik) de steven voor de derde maal dit jaar naar het Oosten.... Kutna Hora is zoals gebruikelijk ons doel.
Hotel U Kata is gereserveerd, kaas en stroopwafels zijn ingepakt, dus we zijn er klaar voor.
Er zijn verder geen plannen gemaakt, maar een bezoek aan Jicin en de wijde omgeving van het Reuzenbgebergte zit er wel in denk ik..
Ook gaan we nog even onze foto's brengen naar de familie in Petrovice, waar we zo vriendelijk zijn ontvangen in juli.
Ik laat wel wat van ons horen deze dagen.
 
Zat net te denken dat de heren veel te bespreken hebben met vrienden , of moe zijn.
Ze hebben ons nog niet eens verteld hoe de rit is verlopen vandaag.
Het is natuurlijk ook met die kinderachtige flesjes in Nederland wel even wennen aan die grote glazen in Kutna Hora.

:stout:
 
Ja, Hendrikus, dat heb je goed ingeschat.
Het verschil was groot!
Na een plezierige reis van 9 uur waren we in Kutna Hora. Eerst onze spullen weggebracht naar de kamers en toen het restaurant opgezocht. Daar was het tijd voor een hapje en een drankje.
Natuurlijk hoorden daar een paar van die lekkere blonde dingen met een kuifje bij.
En voor ons beiden voor het eerst een gevuld brood met goulashsoep. VERRUKKELIJK!!!

DSCF3872.JPG
 
En toen viel de verbinding uit.
Nu doet hij het blijkbaar weer.
Gisteravond hebben we gedineerd met een Nederlands stel dat in het hotel logeerde en een rondrit van de ANWB door Centraal Europa doet, waarin 1 dag Kutna Hora is opgenomen.
Zij gaven de VVV hier gelijk in hun aktie "Jeden den nestaci" ofwel "1 dag is niet genoeg" om echt iets van Kutna Hora en zijn omgeving te leren kennen. Een week zou beter passen :).
Het was gezellig.....
Maar om 21.00 uur toch nog de taxi gebeld en naar de hospoda van Blanka gegaan.
Daar was het rustig met enkele stamgasten maar om 22.00 uur kwam er nog een aantal nieuwe gasten voor een borrel. Dat gaf wat commotie want in Tsjechie is alle drank boven 20% alcohol in de ban gedaan door problemen met methanol in de fles. Geen borrel dus maar een glas wijn en dat werd oom geacepteerd.
Om 23.30 uur bracht de "hospoda-service"(=Blanka) ons netjes naar ons hotel terug.
Vannacht lekker geslapen en vanmorgen weer fit opgestaan. Lekker weertje (zie foto uit mijn hotelraam) en de hele dag ligt voor ons open.

DSCF3873.JPG
 
Gisteren was een dag met bezoekjes.
Eerst Bert (Artkutnahora), waar we nog meer korfbalvrienden troffen en de ouders van Bert. Dat zijn ook krasse knarren van 85+ uit Apeldoorn, die elk jaar nog een paar keer naar Kutna Hora vliegen.
Toen naar Roman en zijn gezin. De bestelde kaas afgeleverd en afspraak gemaakt voor een BBQ vanavond.
Toen naar Michaela voor een soepje.
Daarna op zoek gegaan naar het huis in Petrovice, waar we in juli zo hartelijk waren ontvangen, om afdrukken van toen gemaakte foto's te brengen. De mensen waren thuis en we hebben nog even gepraat.
Kwamen we te spreken over sport en tot onze verbazing kenden ze korfbal!!
Het bleek, dat hun kleinkinderen dit jaar met hun basisschool uit Kutna Hora de plaatsen 1, 2 en 3 hadden behaald op het nationale Tsjechische schoolkorfbalkampioenschap.
Waar onze zendingsarbeid uit de '90 jaren al niet goed voor is geweest.
De dag rustig in het hotel besloten met een biertje en een duivelstoast.
Vannacht goed geslapen.
En nu op voor het ontbijt en daarna naar het noorden (Jicin en omgeving).
 
Ja, o.a. kaasproeven.
Al vroeg voor ons doen (09.00 uur) op weg en 1 uur en 20 minuten en 70 km verder op de markt in Jicin aangekomen. (Ik verbaas me er nog steeds over dat je in Tsjechie in zoveel steden nog midden in de stad op de markt mag parkeren).
We wisten via dit forum dat Jan en Akkelien er zouden staan met hun kaasstand, dus die hebben we van achteren beslopen om een spontane foto te maken.
Dat mislukte, want er stonden teveel mensen voor hen. En toen de meesten weg waren zagen ze ons direct staan! Maar toch!

DSCF3883.JPG

Even bijgekletst (dat wordt met Jan al gauw een uur!) en daarna nog even over het kleine marktje gelopen. Cor zag daar een reuzenpompoen en tuinliefhebber als hij is, kon hij die niet laten liggen. Dat zal wel ten koste gaan van twee kratten bier voor de meeting van 10 november, vrees ik.

DSCF3910.JPG

Daarna op naar Libun, 15 km west van Jicin.
Daar woont tegenwoordig Jeanette, waarmee ik ooit op Tsjechische les zat in Apeldoorn.
Zij en haar man Jan hadden toen net een huis gekocht in Libun en hadden camping/pensionplannen.
De bouwval van toen is nu een prachtig huis geworden met boven 3 appartementen geschikt voor verhuur.
Jan werkt nog in Nederland, maar was nu juist even in Libun om zaken te regelen.
Ook hier even bijgekletst, het huis bekeken (prachtig) en koffie gedronken. Het huis ligt vlak naast de spoorlijn, wat ook nog een leuk plaatje opleverde bij het vertrek.

DSCF3888.JPG DSCF3885.JPG

Toen koers gezet naar Dolni Kalna, in de hoop iemand te treffen in de sprookjesmolen van Lau en Miranda (Clowntje).
En dat was zo, want toen we op het erf stopten ging de deur open en kwam Romano naar buiten. Hij vroeg netjes of wij voor de camping kwamen. Nee, zeiden we, we komen voor jouw vader en moeder. Zijn moeder was niet thuis, zei hij, maar hij zou zijn vader roepen. En toen verscheen Lau in de deuropening (die was gemaakt voor kleinere tsjechen, want Lau paste er maar net in, zag ik).
Met Lau hebben we de vorderingen van het laatste halfjaar voor de camping en de rest bekeken. Wat een werk is er verzet! En wat zal de sanitaire voorziening voor de camping mooi worden als hij helemaal af is. Luxe als je daar gaat kamperen.
Ook de bar was gezellig ingericht. Er moet nog wat afwerking plaatsvinden, maar dat zal wel goed komen.
Op de camping staan de resten van de graansilo's als speelhuisjes voor de kinderen heel kleurrijk te wezen.
Miranda hebben we nog wel even aan de telefoon gesproken.
Toen was het tijd om spoorslags weer naar Kutna Hora terug te gaan want om 18.00 uur was er de afspraak voor de bbq bij Roman.

DSCF3899.JPG DSCF3897.JPG

Roman verraste ons met spareribs uit zijn eigen rookoven. Omdat er toch nog een frisse wind stond, hebben we gegeten in de "wijnkelder" achter het huis. Daar was de temperatuur net lekker. De maaltijd was overvloedig en paste precies bij mijn eiwitarme dieet: weinig vlees, het meeste is toch botten. :)
Terwijl Cor op een houtje zat te bijten heb ik me tegoed gedaan aan een ribbetje of wat. De eigen gestookte Slivovice smaakte best in het half drooggelegde Tsjechie (>20% alcohol is helemaal uit roulatie genomen in de horeca en de winkels)

DSCF3900.JPG DSCF3906.JPG DSCF3903.JPG

Om 23.00 uur werden we weer opgehaald door Martin, onze vaste taxichauffeur in Kutna Hora.
 
Tja, voor die kratten bier moet ik nog een oplossing vinden. Misschien het aantal deelnemers aan de meeting beperken, zodat ik met minder bier uitkan. ... (Au, wie slaat daar?)

Zaterdagmorgen wat inkopen gedaan en daarna op weg naar Umonin, een gehucht een tiental km's zuid van Kutna Hora.
Daar werden de regionale wedstrijden voor "Sterkste man" uitgevoerd en familie van vriendin Blanka was onder de deelnemers, vandaar....
Er werd heftig gestreden. De gebruikte materialen waren met fantasie samengesteld uit de plaatselijke sloperij.
De klobasa, het gevogelte en het bier waren weer goed van smaak.
In het soort clubhuis zag ik iets wat we in ons eigen clubhuis al 10 jaar hebben verboden: Het gebruik van bonnetje met consumpties van lokale gebruikers van het clubhuis (10% bleek bij ons achteraf niet inbaar).
's Avonds hebben we gegeten met enkele leden van ons korfbalclubje uit Apeldoorn, die die middag in Kutna Hora waren gearriveerd.
De dag werd afgesloten met een gezamenlijk bezoek aan de hospoda van Blanka. Het was erg gezellig.

DSCF3913.JPG DSCF3914.JPG DSCF3915.JPG DSCF3916.JPG
 
Zondag kalm aan gedaan na de "natte" zaterdagavond....

We werden al vroeg gewekt door een vreselijk kabaal achter het hotel.
Bleek dat de wegenbouwers besloten hadden dat deze zondag(!!) het hele wegdek van de grote straat achter het hotel moest worden afgeschraapt.
Een grote schraapmachine en enkele vrachtwagens hebben dat karwei in de loop van deze dag geklaard.

DSCF3925.JPG DSCF3926.JPG

In de middag toch nog even eruit en toen kwamen we in Vysoka terecht.
Of beter OP Vysoka, want het is een heuvel zo'n 8 km west van Kutna Hora.
Er staat een zendmast voor mobiel telefoonverkeer, die ook publiekelijk toegankelijk is. Verder is er een ruïne van een oud landhuis, dat in de 2e wereldoorlog het verzet huisvestte voor de regio Kutna Hora. Onder het huis is een soort grot, waarin de verzetsstrijders zich verborgen, helaas niet met goed afloop.
Het is ook de plaats waar 30 april altijd de belangrijkste heksenverbranding voor Kutna Hora en omgeving plaats vindt.
Hier troffen we deze zondagmiddag 2 teams met light vliegtuigjes, waarvan we er een hebben zien opstijgen.

DSCF3929.JPG DSCF3932.JPG DSCF3934.JPG

Even later streek er ook nog een klim-team neer bij de toren. Er klommen 3 mensen de toren op en die lieten zich even later op een spectaculaire manier langs een touw afzakken (abseilen??)
Ik zou dat voor geen goud hebben durven nadoen. Brrrr.

DSCF3937.JPG DSCF3938.JPG

's Avonds hebben we met de hele Nederlandse kolonie gegeten in ons hotel. Was gezellig!
 
Bovenaan