Tsjechische zoetzure salade met rode kool?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Jeanne,

Wat is de hoeveelheid van "een zakje suiker"?? En is 6 lepels azijn niet een beetje te veel?? Lijkt mij zo erg zuur worden!!
ahum.gif
ahum.gif


Zomaar wat vragen omdat ik deze kool zo lekker vind.
yeah.gif
yeah.gif


Alvast bedankt.

Groetjes

Corrie.
 

Pelhřimov

Donateur
Hallo Corrie,

Met een zakje suiker bedoel ik gewoon een zakje suiker, die je in je koffie doet. Ik gebruik verder niet zo veel suiker, dus ik heb van het werk een paar suikerzakjes "geleend" voor het geval dat ik visite krijg die koffie met suiker drinkt.
Verder moet je even experimenteren met de hoeveelheid olie en azijn. En het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel kool je hebt. Wij zijn maar met z'n tweeen, maar ik neem aan dat je voor een heel gezin meer van alles gebruikt.
En met die suiker compenseer je weer het zure van de azijn. Ik gebruik zelf meestal appelazijn.

Ooit hebben wij de fout gemaakt, door alleen appelazijn te gebruiken, want door het woord appel in de naam appelazijn, dachten wij dat het zoetzure azijn was. Nu weten we wel beter...en gebruik ik voldoende suiker erbij.

Groetjes

Jeanne
 
E

eefke

Guest
Groentewijzer > witte kool > recept
------------------------------------------------------------ook nog een recept gevonden op het net , komt zo'n beetje op hetzelfde neer maar hier hebben ze het over kneuzen ,ik vermoed dat ze dat bedoelen in het Tsjechische recept-------------------


Salade van rauwe witte kool

250 g witte kool, zeer fijn geschaafd
1 theel karwijzaad of gekneusd mosterdzaad
1-2 theel geraspte sinaasappelschil
1-2 theel zout
1/2 eetl appelazijn
1 eetl olie
1 theel honing
1/2 sinaasappel, in kleine stukjes gesneden
1/2 sinaasappel, in dunne schijfjes gesneden
1 toefje peterselie of selderijblad.

Vermeng in een kom de kool met de karwij, de sinaasappelrasp en het zout.
Kneus de kool met een houten stamper.
Maak van azijn, olie en honing een sausje en meng dit door de kool.
Laat de kool zo een poosje staan, hij wordt dan wat malser.
Schep daarna de sinaasappelstukjes door de koolsla en proef of er nog wat zout bij moet.
Doe de sla in een glazen schaal en leg er de halve sinaasappelschijfjes op, in de vorm van een bloem, met in het midden een toefje peterselie.
 
wij gaan dan voor de kleine hoeveelheid, daar ging het om grote zakken....... tja..... ff omrekenen naar hoeveelheid. We waren vorige week ff op visite, cake/gebak, walnoten in choclade en cacao en een ander soort noot(groen
allemaal heerlijk. Maar per hoeveelheid personen op tafel gezet. waren met 4, 4 noten!!
 
Bovenaan