Tsjechische zoetzure salade met rode kool?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

L

linda_pinda

Guest
hallo!
ik ben een tijdje geleden naar tjechie geweest op vakantie, en ze hadden in bijna ieder restaurant een heerlijke salade, met rode en (witte?) kool, met een zoetzurige smaak

volgens mij noemden ze het gemischter salat in het duits?

heeft iemand hier een recept voor?
 

Pelhřimov

Donateur
Ik vind die salades ook lekker, maar ik heb nog geen recept gevonden.

Ik heb zelf geprobeerd iets te maken door:

Allereerst een stuk van een kool (rode, wittte, groene of spitskool) zeer fijn te snijden/raspen

Dan een dressing maken van: een scheut appelzijn, een paar schepjes suiker (naar smaak) en een scheut olijfolie.

Dit alles goed doorroeren en dan door de kool mengen.
Dit enkele uren laten staan, af en toe omroeren.
Eventueel kan je er een handje gewelde rozijnen en/of stukjes appel er door doen, dit smaakt er ook lekker bij.

(Ik weet dat er alleen maar Tsjechische recepten op het forum gezet mogen worden, of een vertaling erbij, maar dat kan ik (nog) niet.) Je kan het altijd proberen of het lijkt op de salades die je in Tsjechië bij je eten krijgt.

Maar misschien heeft iemand anders nog een suggestie?

Jeanne
 
monkey.gif
heerlijk he, vooral die rode kool salade,TIP:neem als je in cz bent potjes mee naar holland kun je het ,t hele jaar eten
 
Ja, het zou best kunnen dat je gelijk hebt hoor, ik had alleen zelf het idee dat het vers was, foutje!!

Groet

Corrie.

P.s. en toch zou ik best willen weten hoe je deze salade vers maakt!!
 
Het komt gewoon uit de grote potten maar mee eenst het is heerlijk. Rood of wit maak niets uit ik kan me er aan dood eten. En volgens mij is het ook in de Hypernova te koop in wat kleinere flessen. En ik geloof dat het niet eens zo duur is +/- 20 KC
 
R

rob.goverde

Guest
Volgens mij doen ze door de wittekool salade ook wat verse kummelzaadjes of komijnzaad. Of heet dit karweizaad?

Ik vind hem idd heel erg lekker en zou ook heel graag van die witte kool salade het recept willen hebben.
 
R

rob.goverde

Guest
Das een goe idee, ik zou dat recept graag van je ontvangen, wel in NL anders snap ik er geen barst van en wordt het misschien wel bloemkool. Ik ben het Tsjechisch niet echt machtig
 
Hoi Rob,

De zaadjes die in de witte koolsalade zitten (en in HEEEEEL veel Tsjechisch eten) heet op z'n Tsjechisch kmín, in het Nederlands is dat komijn of karwijzaad (en dit volgens mijn hele oude "van Goor" woordenboekje.)

Groet

Corrie.
 

Pelhřimov

Donateur
Ik heb ook nog wat gevonden op internet.
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar zo maak ik ook ongeveer mijn eigen koolsalades, alleen ik doe er geen zout of peper doorheen, en ik gebruik appelzaijn en olijfolie.
Het kan volgens mij met zowel rode, witte, groene of spitskool gemaakt worden.
Maar zodra ik het originele recept krijg laat ik het ook even weten.

Zonder de appel en rozijnen lijkt recept 1 naar mijn idee het meeste op de Tsjechische bijlages in een restaurant.

recept 1 kool salade

300 gram kool (witte of rode)
6 eetlepels olie,
75 gram suiker,
3 eetlepels azijn,
1 theelepel zout,
1 eetlepel komijn
snufje zwarte peper
1 appel
100 gram rozijnen

Wel de rozijnen,
Rasp de kool fijn, snij de appel in kleine blokjes.
Meng de olie, suiker, azijn, zout en peper goed door elkaar.
Schep de kool door de dressing.
voeg de appel, rozijnen en komijn erbij en schep alles goed door elkaar.
Laat de salade minimaal 1 uur op een koele plaats op smaak komen.
De salade kan ook met rode kool gemaakt worden.

recept 2 kool salade

300 gram kool (witte of rode)
1 ui,
6 el. olie,
75 gr. suiker,
3 el. azijn,
1 tl. zout,
1 tl. peper,
1 el. mosterd

Pel de ui en hak deze fijn.
Meng de kool met de ui.
Verwarm al roerende de olie met de suiker, azijn, zout, peper en de mosterd tot een lichtgebonden saus ontstaat.
Schenk de hete saus over de kool en laat dit 2 uur intrekken in de koelkast.
Ook lekker met een appel en rozijnen er door heen.

Eet smakelijk
 

Pelhřimov

Donateur
Ik kreeg zojuist dit recept via email toegestuurd uit Tsjechië (met dank aan: www.SKOLAVARENI.cz).

Helaas is mijn Tsjechisch nog niet zo goed dat ik het kan lezen/vertalen. Wil iemand dit vertalen?

Recept:
Nastrouhame nebo nakrajime zeli na slabe dlouhe nudle. Zasolime a dukladne propracujeme - dokud nepusti stavu a nezmekne.
Potom pridame olej, cukr, ocet ( muzeme pridat take kopr, sekanou cibuli, křen, kmin) a promichame. V uzavrene nadobe v lednici vydrzi tento salat az 14 dni stale vyborny.

Jeanne
 
snij of rasp de kool tot lange noodles. voeg zout toe (en kneed?? het, kheb ooit wel eens een Russische dame salade zien kneden, dus lijkt het me niet zo absurd), totdat er geen sap meer uitloopt. voeg olie, suiker, azijn toe (als je wilt kan je ook de volgende dingen toevoegen: dille, gesneden ajuin, mierikswortel, kmin) en meng het. in een gesloten kom kan deze salade zelfs na 14 dagen nog goed zijn!!
 
Hoi Elke

Bedankt voor je vertaling.
Weet jij ook de mengverhouding suiker / olie / azijn?
Ik ben zelf al aan het experimenteren geweest. (3 lepels olie, 6 lepels azijn en 4 zakjes suiker)

En ik denk dat de rode of witte kool ook wel vervangen kan worden door andere soorten kool of geraspte wortels. Zouden ze met dat kneden niet zoiets bedoelen als de salade en zout goed door elkaar mengen en uitlaten lekken? Want het zout is natuurlijk om het vocht eruit te laten trekken.
Dit vocht wordt dan later vervangen door het olie/azijn/suiker mengsel. Deze smaken kun je in de salade laten trekken door het inderdaad wat langer te laten staan, zodat die lekkere zoet-zure smaak eraan komt.

groetjes en eet smakelijk

Jeanne
 
Bovenaan