Tsjechische aardappelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Nederlanders zijn echte aardappeleters. Vincent van Gogh schilderde ze al. Sinds de Spanjaarden de aardappels in Europa brachten eet de halve wereld aardappelen. In Nederland heb je veel verschillende soorten; Doré's, Rode star, Borgers, Bintjes, uit klei- en uit zandgrond. Om te bakken en om te koken. Nederlanders nemen zelfs hele kilo's aardappelen mee op vakantie. Men denkt kennelijk dat ze in Tsjechie niet te verkrijgen zijn. Maar hoe zit het nu met de Tsjechische aardappelen? Zijn er, net als in Nederland, verschillende soorten, merken, namen etc? Zijn ze minder lekker dan in Nederland? Eten de Tsjechen minder aardappel dan de Nederlanders bijvoorbeeld?

Moet zeggen dat onze ervaringen met Tsjechische aardappel goed zijn. Smaken lekker; zeker gebakken. Met een uitje of knoflook. Maar misschien komen die aardappelen wel uit Griekenland of Hongarije, wie zal het zeggen.

Het valt me wel op dat in Tsjechische restaurants nauwelijks goed gebakken aardappel op de menulijst staan. Jammer.
 
de tsjech eet heel veel knedik van meel. en ook aardapel knedlik .geraspte aardapel erdoor aardapel knedlik is voor tsjech goodkoper dan aardapels

Dat is onzin. Tsjechen eten misschien minder aardappels dan Nederlanders, maar wel genoeg....
Ik vind zelf Tsjechische aardappels niet zo lekker als Nederlandse.
Hier weet ik tenminste of ik kruimige of vastkokende aardappel koop....
En patat kennen we ook…. ;)
 
als wij terugkomen uit Tsjechië nemen we (als er plaats over is) altijd aardappels mee! Er zit als je het mij vraagt, veel meer smaak aan dan aan de aardappels die je in NL kunt kopen. 't zal misschien afhankelijk zijn van waar je ze koopt, maar de piepertjes uit centraal en noordoost bohemen zijn heerlijk! Knedlik kunnen we gelukkig elf thuis in NL maken tegenwoordig
 
Dat is nu nog eens interessant, aardappelen uit Tsjechië, ja die eet ik het grootste gedeelte van het jaar en voor mij zijn ze tot nu toe echt de lekkerste!!!!

Ik was in ons huis in het Reuzengebergte en de buurman wilde graag wat aardappelen aan mij verkopen, en wel 70 kg. Daar had ik niet veel zin in om die helemaal mee te nemen naar Nederland, omdat mijn auto al vol zat, maar de buurman was goed voor mij, en daar moest iets tegenover staan, dus heb ik 70 kg gekocht en meegenomen naar NL.

Eenmaal thuis hebben we de aardappelen gegeten, en die waren zo lekker dat we hebben besloten om de kleine aardappels die er ook inzaten, zelf thuis te gaan verbouwen, zodat we nu al 5 jaar zelf aardappelen uit Tsjechië bij ons thuis verbouwen, en ze zijn echt lekker.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen zoiets doen.
Arie


2.jpg
 

MartinaK

Moderator
Ben eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen zoiets doen
Doe ik ook, ik koop alles van lokaal buren of farms in Tsjechië of in Nederland.
Aardappelen, appels, groente… in Moravia wijn, ook Dahlia’s van lokaal DAGLA club, en hier in NL tulpen, narcissen, krokussen en hyacinten… ook buxus bijvoorbeeld.


Kwaliteit is uitstekend, prijzen perfect! :top: Dus waarom niet iets direct kopen van je eigen buren. ;)
 

Vodnik

† In Memoriam
of de tsjechische aardappel nou echt lekkerder is betwijfel ik, maar wél vind ik dat ze beter gekookt worden! Namelijk met kummel en peterselie toegevoegd en dat geeft veel meel meer smaak!
 
Vorig jaar kregen we gekookte aardappelen bij een stuk vlees in een restaurant.
Het waren echt GELE aardappelen , Maar lekker!!!!!! ik zou ze zo weer bestellen.
Maar we weten niet" hoe die te bestellen".



(en we weten natuurlijk dat iedereen proeft met zijn ogen, blauwe soep is niet te eten , we willen niet eens proeven.)
 
Ik ben niet zo'n aardappeleter en vind de CZ aardappel al helemaal niet lekker. Wel zoals Pieter ze beschrijft met kmin en peterselie, gebakken met spekjes en uien zijn ze ook lekker maar zo kun je een baksteen nog lekker maken.

A3.
 

MartinaK

Moderator
Als ik naar deze discussie kijk, moet ik erg lagen…
By the way, van de genetica en landbouw studie en ervaringen, er zijn geen Tsjechische of typische Nederlandse aardappelen. Dat gaat over de rassen en soorten, en heel veel mutaties. Ook bijvoorbeeld Tsjechen boeren kopen soorten voor planting in Nederlands of universiteit in Wacheningen en in Praag werken op mutaties en verbeteringen.

Dus als je blind test doet, denk ik dat je kunt niet zegen welke zijn Tsjechisch of welke zijn Nederlandse. Er zijn goede en slechte, invloed is ook plaats van planting, weer, water en andere…

Ik heb nooit de aardappelen allen in het water kookt. Ik vind komijn of peterselie of andere kruiden met olijven oil lekker. En geen verschil tussen NL of CZ aardappelen…

http://brambory.prodejce.cz/

Vorig jaar kregen we gekookte aardappelen bij een stuk vlees in een restaurant.
Het waren echt GELE aardappelen , Maar lekker!!!!!! ik zou ze zo weer bestellen.
Maar we weten niet" hoe die te bestellen".



(en we weten natuurlijk dat iedereen proeft met zijn ogen, blauwe soep is niet te eten , we willen niet eens proeven.)


Baan, denk ik dat je over de soort van "žluté - rohlíčky" delicatese aardapelen praat. Volgende keer vraag de restaurant voor de soort van aarpapelen

cuketka.cz_bramborovy_salat2.jpg
 
In veel restaurantjes waar ik m'n lunch at, waren ze vergeten de aardappelen met wat zout te koken. Als ik ze thuis zelf kookte, smaakte ze net zo lekker als in NL. Dus in principe is er niets mis met Tsjechische aardappelen. :D
 
hoi allen,

Nog maar net aangekomen in Zacler en nu al een aardappel vraag.
Maar voor ik mijn vraag stel, we zitten hier heerlijk in een net huisje.

We gingen boodschappen doen bij Albert in trutnov, en zochten eigenlijk iets makkelijks wat de kinderen ook lusten en dachten aan gebakken aardappelen in een zakje of pakje maar konden het niet vinden.
Is dit er niet in Tsjechië of hebben we niet goed gekeken?
Heb nu toch maar aardappelen staan schillen en waar we heerlijk van hebben gegeten.
:top:
 
In restaurant Sedlbauer in Cachrov heerlijke gekookte aardappels gegeten .

Naar de soort gevraagd kwam Jerzik [de waard] met een rode aardappelsoort aanlopen .

Hranolky maakt hij van de gele aardappelsoort
 
Lekkere aardappelen in Stara Paka

Voor de liefhebbers, vlak bij het grote marktplein in Stara Paka is een groentewinkel waar ze prima CZ aardappelen verkopen, de geelachtige soort. Heb er een grote zak van meegenomen naar Nederland, ze zijn erg smakelijk, ik vind ze beter dan de doorsnee aardappel die ze in de nederlandse supermarkt verkopen ik weet niet precies meer wat ze kostten, maar ze waren nog geen 10 kronen de kilo. Je kon ze uitzoeken in kratten, ze waren niet voorverpakt
 
Bovenaan