Tsjechische aardappelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zo gauw we gevestigd zijn, wil ik kijken of ik een akkertje kan aanleggen en daar wat NL piepers de grond in stoppen. Heb vroeger het ras parel verbouwd op de zandgrond. Ik weet niet of deze pieper het ook gaat doen op de nogal roodachtige kleigrond, maar ik wil het wel eens proberen met een paar.
Als het lukt, noe, dan gaan me aardappel'n verbouw'n.:)
Mogen jullie allemaal bij mij Hollandse piepers kopen.:D
 

kuurgast

Donateur
In Velhartice zit een aardappel groothandel
Aardappelboer bij Velhartice profiteert van het toerisme in het gebied met een unieke Bramboromat=aardappelautomaat.

Het lokale bedrijf Vesa, een toonaangevende Tsjechische veredelaar en aardappelteler, zorgde voor een ongewone hit voor toeristen en inwoners in Velhartice in de regio Klatovy. Sinds 3 juli elke werkdag geopend van 7 tot 15.30 uur tot in het najaar.

Mensen kunnen voor 30 kronen, 2 kilo verse aardappelen kopen uit de Bramboromat. De aardappelsoorten zullen veranderen, afhankelijk van het seizoen. Op dit moment verkoopt de machine de Suzan-aardappelen en binnenkort zullen ze Magda-aardappelen en andere variëteiten hebben, afhankelijk van wat ze oogsten.
Je kan in de herfst ook aardappelen kopen om in de winter te bewaren.

De aardappelautomaat ziet er niet uit als gewone automaten, het is geen metalen kast met aardappelen erin. De verkoop is vastgesteld op twee kilo aardappelen. Klanten komen naar de schuurdeur, waaruit de buis tevoorschijn komt. Ze nemen een bijhorende papieren zak, stoppen precies 30 kronen in de muntautomaat en schenken verse aardappelen uit de pijp in de zak.
In de schuur staat een bandweger die twee kilo gewas weegt, en als de klant een muntje aan de andere kant van de deur gooit, transporteert de band de gewogen aardappelen naar de monding van de pijp.

Het idee met een aardappelmachine is vooral om de belangstelling van de mensen voor Tsjechische producten en lokale gerechten te wekken en hen er aan te herinneren dat ze in het najaar ook aardappelen kunnen kopen voor opslag in Velhartice.

Het bedrijf in Velhartice bebouwt sinds 1957 aardappelen op 430 hectare grond in de buurt van de regio Šumava. In de loop der jaren hebben ze tientallen verschillende soorten aardappelen gekweekt.
De meeste aardappelen die in de winkel verkrijgbaar zijn, worden in feite niet in Tsjechië geteeld. Van het variëteitenassortiment dat op de Tsjechische markt wordt aangeboden, is ongeveer 80 procent buitenlands en slechts 20 procent Tsjechisch.
Bron news.expats.cz + facebook.com/Vesa-Velhartice-as.

Leuke tip om na een bezoek aan hrad Velhartice eens een ander origineel souvenir mee te nemen naar huis.

Op landbouwbedrijven in de regio Vysočina worden dit jaar op 8065 hectare aardappelen verbouwd, wat volgens het Tsjechische bureau voor de statistiek (ČSÚ) een derde van de velden met dit gewas in Tsjechië is. Volgens het ČSÚ verbouwden boeren in Tsjechië dit jaar aardappelen op in totaal 23.877 hectare velden. Vroege aardappelen worden voornamelijk langs de Elbe en Zuid-Moravië geteeld.
Bron agris.cz.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag toevallig dit topic over Tsjechische aardappelen voorbij komen en las dat sommige reageerders de Tsjechische aardappelen niet lekker vinden. Ik ben het daar niet mee eens. Smaken verschillen natuurlijk, maar wanneer ik een maaltijd in Tsjechië in een restaurant eet met gekookte aardappelen, vind ik die heerlijk. Zeker op de wijze zoals ze in Tsjechië geserveerd worden, met gesmolten boter in plaats van vette jus zoals in Nederland.
 
Smaken verschillen, zo ook de namen.
In de afgelopen jaren hebben we wij kleine en grote aanbieders ook de Paula's, Bernadette's en de Adele's voorbij zien komen.
Het blijft zoeken naar een "smakelijke" pieper, een geen "starch", of zetmeelbom, alleen geschikt voor friet en chips.
http://www.vesa-velhartice.cz/en/
Maar,.... die automaat, hier zo'n beetje om de hoek, gaan we zéker uitproberen.
Ná het touristenseizoen.
 
Bovenaan