tsjechisch paarden stamboek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

blod type; ceskomoravska spolecnost chovatelo, a.s. laborator imunogenetiky, IBAG kÓd cs/h pracoviste hradistko pod mednikem.

Weet echt niet of iemand hier iets mee kan, maar ik vind het sowieso al geweldig hoe jullie hulpvaardig zijn!!
 
Nou, vandaag wordt Sonanta gekeurd, als alles goed is wordt ze morgen naar mijn stal gebracht. Heel spannend!!
Vivian, heb jij een foto van jouw paard? Ben wel benieuwd.
 
Vraagje aan de paardenliefhebbers,Wie kan mij helpen?
Hoe kan ik er achter komen of iemand bevoegd is om paardrijles te geven in n.l. daar zal een registratie van zijn maar waar vindt ik die? Dit alles i.v.m. slechte behandeling van mijn dochter door de instructrice.
ot.gif
sorry
 
hoi,
We hebben kenta zelf geimporteerd vanuit tsjechie. We hebben haar daar van de stal waar ze gefokt is vandaan.
En ik heb zeker (veel) foto's van kenta!
En over het les geven:
er bestaat een heel bekende instantie (ORUN) die mensen opleid tot instructeur/instructrice. Maar het meest belangrijk is dat eeen instructeur ERVARING heeft! Ervaring zegt namenlijk meer dan een papiertje!
Bij ORUN geldt het volgende:
ORUN basis: De instructeur/instructrice hoeft zelf geen wedstrijden te rijden. enkel hobbelen op een manege-pony geeft genoeg ervaring om hier aan deel te mogen nemen. Hier leert men vooral het omgaan met de lessende en wat basis-principes
ORUN 1e fase: De instructeur/instructrice moet hiervoor minimaal L-dressuur en B-springen zijn met winstpunten. Hier gaat het serieus worden! De deelnemer (instructeur/instructrice) wordt hiervoor ook beoordeeld op zijn/haar rijden (ook met paarden van anderen(waar zij vaak voor het eerst op zitten) en de kennis (groot stuk theorie) wordt steeds uitgebreider.
ORUN 2e fase:de deelnemer moet vanaf hier gaan kiezen: springen of dressuur. Voor beide geldt: minimaal M met minimaal 1 winstpun.
ORUN 3e fase: hiervoor geldt: Z met min. 1 winstpunt.

Vanzelfsprekend geldt: hoe hoger (fase) hoe zwaarder de theorie en het rijden en het lesgeven ook wordt beoordeeld.

Het hangt er natuurlijk ook erg vanaf wat je wilt met het paardrijden. Vaak gaan de (net beginnende) (ORUN-) instructeur/instructrice alles volgens 'het boekje' doen. Iemand met meer ervaring staat natuurlijk overal voor open en heeft vaak meerdere oplossingen voor 1 probleem.

Vraag dus naar zijn haar ervaring en evt. zijn haar opleiding (ORUN is de meest bekende, maar Deurne bv. heeft (Als vak) een instructeur/instructrice- opl.)

Mag ik vragen waar je woont? misschien weet ik nog wel iemand voor je!

En janet: is ze goedgekeurd?

Groetjes vivian
 
N.b. ik kan wel verder ingaan op de verschillende opleidingen maar als het nog niet duidelijk is dan lees ik dat vanzelf wel en antwoord ik hier zsm op!
groetjes
 
Wat fijn dat ze is goedgekeurd en dat het zo goed gaat!
Ik heb nog even gezocht op die website. Ze staat er wel in: kanagreen (e was a; heb nog even op de papieren gekeken) Ook de fokker/eigenaresse staat erbij (bij de jockeys) erg leuk! Kenta zelf staat er ook in, alleen niks bekend, jammergenoeg had me wel leuk geleken als er wat meer info en foto van haar op internet hadden gestaan!
 
vivian, kun jij ook wat van sonata vinden? vader Mineral, moeder Lumen(1). Ik wordt er niet wijs uit! Heb een cdrom van iemand geleend, horses small edition, helaas niets tsjechisch... misschien zoek ik ook niet op de juiste wijze...
 
http://chuchle.velka-chuchle.cz/jccr/kun.php?ID=16208
daar staat moeder lumen
Sonata en mineral kan ik ook niet krijgen...
Er is hier in nederland ook helaas weinig bekend en weinig te vinden over het tsjechiesch warmbloed.
Wij hebben nog contact met haar fokkker in tsjechie, waarschijnlijk gaan we daar ook nog een keertje heen. Lijkt me echt tof kan ik haar moeder ook eens zien (en berijden)en kom ik misschien wat meer te weten over haar vader. Hij mag dan wel een holsteiner zijn maar ook via het holsteiner verband in duitsland kan ik niks over hem vinden; hij is in tsjechie goedgekeurd er zal daarom wel niet veel bekend over hem zijn. Ik weet (door de papieren van kenta) dat haar vader (libertus) een lord calando x ahorn x farnese is; erg bekend en goed (spring) bloed. Maar ik zou ook graag meer weten over de vader zelf en haar gehele moederlijn (wat doen ze?)
ik heb via die website wel wat meer 'voorouders' van kenta kunnen vinden maar ik ben ook nieuwsgierig naar foto's!! ;o)
Hoe gaat het nu met sonata? Kan ze een beetje wennen bij je?
 
Bedankt voor het zoeken! Gister was ons outdoor concour op eigen terrein! Heb Sonata lekker buiten laten kijken en ruiken aan al het paardenvolk en alles erom heen. Ze vond het erg interessant, ze viel wel op, zo'n grote blonde!! Het rijden gaat super, ze is erg werkwillig.
 
Hoi Tonca,

Alweer een tijdje geleden, heb jij inmiddels wat over Sonata kunnen vinden?

Gr Janet
 

Bijlagen

  • 23615-DCP_1124.JPG
    23615-DCP_1124.JPG
    115,5 KB · Bekeken: 3
Bovenaan