Tsjechisch leren & lesmateriaal bestellen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

werkwoordenboek 401 CZECH VERBS !!!

Toen ik een tijdje met de Tsjechische taal bezig was
liep ik telkens tegen vervoegingsproblemen aan van de werkwoorden.

Er bleek geen Tsjechisch Nederlands werkwoordenboek voorhanden
te zijn of andersom.

Misschien is het bij u al lang bekend, maar ik vond na lang zoeken
op internet het boek van BRUCE DAVIES EN JANA HEJDUKOVA

401 CZECH VERBS.

Het boek geeft de vervoegingen en vertaalt de werkwoorden
van Tsjechisch naar Engels.
Achter in het boek staan de werkwoorden van Engels naar
Tsjechisch. Ik vind het een praktisch naslagwerk voor mezelf .
Destijds heb ik Dhr. Davies aan de telefoon gehad. Het boek was helaas niet in Nederland te koop,maar is in Tsjechie in iedere boekhandel gewoon te bestellen.

ISBN 80-239-7260-X

www.401czechverbs.com
brucibaby9@hotmail.com

sukses !
 
Er gaat eind deze maand ook nog een cursus Tsjechisch 1 van start op de Vu Gorinchem. Ik heb mij daar op ingeschreven maar ben erg benieuwd of het doorgaat. Vorig jaar werd het in Nieuwegein ook al geschrapt.

Groeten Wesley
 
ik ben naar Praag geweest en probeerde daar wat Tsjecische woorden uit te spreken, vind het altijd leuk om wat woorden van een andere taal te leren, maar dit lijkt echt een onmogelijke opgaven! Hebben jullie nog tips/ezelsbruggetjes?
 
Schaf een ANWB boekje aan Tsjechisch-Nederlands. Daar staan woordjes in en korte zinnetjes die handig zijn.

Hoe gaat het met u? - Jak se máte?
Goed, en met u? - Dobre, a vám?
Goede reis - Šťastnou cestu
Dat is goed - Dobre
Ik ben een Nederlander/Nederlandse - Jsem Holand'an/Holand'anka
Dank u wel - Dìkuju
Dank je wel - Děkuji
Alstublieft (vragend) - Prosím vás
Alstublieft (antwoord) - Prosím
Tot ziens - Na shledanou
Mag ik u wat vragen? - Mohl(-a) bych se něco zeptat?
Ik heet .. - Já se jmenuju..

Bron: Tsjechiepagina.nl
 
Ik weet niet of ik hier een nieuwe pagina voor moet maken maar in eerste instantie dacht ik van ik plaats het even hier:

Ik ben zelf half tsjechisch en kan wel zeggen dat ik goed tsjechisch kan. Maar omdat ik het nooit op school heb gehad en er graag een papiertje voor wil hebben studeer ik dit jaar als minor voor naast mijn huidige opleiding: Tsjechisch aan de Universiteit van Amsterdam.

Omdat ik op dit forum wel eens heb gelezen dat mensen graag Tsjechisch willen leren maar het moeilijk vinden om aan goede boeken te komen, dacht ik van: ik zal mijn rijkdom even met jullie delen! Het zijn erg fijne en duidelijke boeken:

Tsjechisch voor Beginners 1 (Grammatica boek en Leerboek) - geschreven door M. van Duijkeren - Hrabova

Ik heb zelf ook wel eens wat boeken ingekeken, maar deze vind ik veruit de duidelijkste!

Mochten mensen interesse hebben in deze boeken, dan kunnen jullie mijn docente mailen op het volgende e-mailadres:
M.vanDuijkeren-Hrabova@uva.nl

Leerse!
 
Ook wij hebben les uit dezelfde boeken als jij maar ik vind ze helemaal niet zo makkelijk. Heel veel regels op een ingewikkelde wijze neergezet. Wat wel fijn is, zijn de bijhorende oefenboeken, die verhelderen gelukkig veel. Als combi dus wel aan te raden!
 
LOI cursus aangeboden

Ook een perfecte cursus is TSJECHISCH van LOI
5 delen en cd's erbij. Met deze cursus leer je in eerste instantie
overlevings tsjechisch,over allerlei onderwerpen, maar de cursus gaat ook direkt in op de grammatica en de Tsjechische kultuur.
De cursus is samengesteld door M. de Bruin-Hublova en M.van Duijkeren-Hrabova.

Wie kan ik blij maken met deze cursus? Over de prijs worden we het wel eens.
 
ik heb die LOI cursus ook aangeschaft, ben nog steeds bezig in t eerste boek...leuke cursus, maar niet voor gevorderden, echt dus voor beginners zoals mij...:stout:

ISBN 80-7335-057-2 slovniky cesko-nizozemsko door Emmy Macelova-van den Broecke en Dana Spevakova. ISBN 80/85927/12/8, nizozemsko/cesko, door dezelfde dames... dure woordenboekjes, wegen wel 2 a 3 kilo....denk ik.:stout:
 
Bovenaan