Tsjechisch brood

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat vind jij van Tsjechisch brood?

  • Heerlijk!

    Stemmen: 41 56,2%
  • Wel OK, maar eet liever ander brood

    Stemmen: 27 37,0%
  • Voor mij nooit meer!

    Stemmen: 3 4,1%
  • Tsjechisch brood? Nog nooit gegeten!

    Stemmen: 2 2,7%

  • Totaal aantal stemmers
    73

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Wat vind jij van Tsjechisch brood?

Zelf ben ik dol op Tsjechisch brood (zuurdesem), maar anderen gruwelen ervan...
grin.gif
 

Bijlagen

  • 27129-chleba.jpg
    27129-chleba.jpg
    54,9 KB · Bekeken: 20
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

Ik eet graag het Tsjechische brood met komijn (kmín ) erin en dik besmeerd met verse hoeveboter, hééééérlijk ! Ook eerst geroosterd en daarna ingewreven met een lookteentje en dan erbovenop warme gepelde tomaat, om van te watertanden
tongue.gif
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

rohlik met veel boter er gewoon onderop en ham erop.. kwijl
laugh.gif
Ik ga ze niet eens open snijden ofzo. En als het kan nog wat hongaarse salami erbij
laugh.gif


Topinka maakt mijn moeder nog regelmatig voor mij.. mijn broertje en pa vinden het niet lekker.. ik vind het super.

Ik ben trouwens denk ik wel de enige hier die kan zeggen dat ie zelf rohliks gemaakt heeft. Mijn oma had namelijk een aantal jaren geleden nog een bakkerij op de mostecka (praag) en daar stond ik dan als 13 jarig mannetje ff in mee te helpen omdat ik dat wel een leuk idee vond. En ik heb ook meegeholpen aan van die gevlochten zoete kerstbroden.
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

Vroeger kreeg ik het met geen mogelijkheid door mijn keel. Onze moeder kocht altijd rohliky voor ons. Maar nu heb ik het leren eten en is het best ok. Vooral se sadlem a skvarky. hmmm. Jammer dat ik nog steeds aan het Atkins dieet bezig ben.........geen brood!
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

Was atkins niet toevallig 110kg toen hij overleed aan een hartinfarct? :P

Ik moet zeggen dat ik nog steeds moeite heb maar van die donke bruine en grijze mik te eten hiero in nl. Maar ja ik geef toe.. toen ik jonger was at ik sowieso bijna nooit brood.. blerghhh.

Heeft er hier iemand vroeger als kind zijnde ook altijd verse cacoa voorgeschoteld gekregen? Mij oma zette altijd een pannetje melk met dat spul op het vuur bij het ontbijt.
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

Ik ben een rohliky fan. Ik eet ze gewoon puur, zonder iets d'r op of d'r in of d'r onder, dit tot wanhoop van m'n schoonmoeder die daar toch wel wat ham of salami voor me in wil stoppen. Als 't effe kan eet ik eerst de korst er af (begin in 't midden, zoals bij croissant), heb je op 't laatst het middenstuk zonder korst, ahhh...
Blij dat rohliky bestaan, want mijn maag & smaakpapillen kunnen niet tegen het zware tsjechische brood, en het witte brood (toastovy chleba) moet je inderdaad linea recta in de toaster gooien om eetbaar te zijn.
Tot slot: de rohliky doen nu 1,5 kroon; 14 jaar geleden was dan 1 kroon. Ik had verwacht dat dit veeeel duurder was geworden; het heeft de inflatie nauwelijks bijgehouden. Of zit er een maximum op de prijzen, zoals vroeger ook in NL? (zal wel niet na de Klaus regeringen...)
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

Heerlijk het Tsjechische brood. Voor mij één van de lekkerste dingen in Tsjechie en wat ik het eerst wil eten als ik daar ben. Lekker verse Sumava, de geur alleen al mmmmmmm! Boter en een snufje zout a DOBROU!
smiley20.gif


Nou heb je in Nederland nog wel brood dat er op lijkt, maar hier in México is het tevergeefs
smiley6.gif
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

wa is er beter dan een goeie rohlik?
qau brood:duidelijk een verschil met het belgische brood,tsjechisch brood is veel zwaarder.... .
in men twee maand durende project werden we ook enkele keren tewerkgesteld in een 'pekarna' en moesten we daar alleen 'vanocky'(bij ons de zesvlecht genoemd) ofzo maken.....
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

stef schreef:
wa is er beter dan een goeie rohlik?
qau brood:duidelijk een verschil met het belgische brood,tsjechisch brood is veel zwaarder.... .
in men twee maand durende project werden we ook enkele keren tewerkgesteld in een 'pekarna' en moesten we daar alleen 'vanocky'(bij ons de zesvlecht genoemd) ofzo maken.....

Dat bedoel ik dus met die gevlochten kerstbroden. Ik probeer het alleen te vermijden om tsjechische woorden op te schrijven om me zo niet voor lul te zetten
wink.gif
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

het grappige was dat ik rond 17 januarie er werd toegekomen en daar vollen bak van die zesvlechten(of kerstbroden) werden gemaakt.... .
in belgie hebben we ook enkele varianten:vb zachte luxedeeg(sandwichdeeg) met daarin een marsepeinmengeling gebakken enz:maar alleen te krijgen in de kerstperiode.... .
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

stef schreef:
het grappige was dat ik rond 17 januarie er werd toegekomen en daar vollen bak van die zesvlechten(of kerstbroden) werden gemaakt.... .
in belgie hebben we ook enkele varianten:vb zachte luxedeeg(sandwichdeeg) met daarin een marsepeinmengeling gebakken enz:maar alleen te krijgen in de kerstperiode.... .

Mwa dat lijkt me weer minder. Bij mijn oma in de bakkerij was het altijd super druk omdat we de enige niet moderne bakkerij waren op dat moment. We gebruikten dan ook echt veel amandelen.. echt boter.. en als er kaas gebruik moest worden ook van die goede edammer kaas. Naar ons nederlands idee al helemaal uniek gewoon.
 

pepo

† In Memoriam
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

geef me maar tsjechisch (of duits) brood. Makkelijk in te vriezen. Heerlijk, een dikke laag boter er op en dan nog olomoucke, romadour of tucny tvaroh (stinkkazen of kwark). Ja, je moet er van houden!
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

daburnd:daarmee dat ik zeg: veel variatie,de ene strooit amandalen op zen kerstbrood,de andere geeft een laagje boter over de korst,de andere gebruikt struesel enz... .
en marsepein is gemaakt van (gepelde)amandelen en suker
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

stef schreef:
daburnd:daarmee dat ik zeg: veel variatie,de ene strooit amandalen op zen kerstbrood,de andere geeft een laagje boter over de korst,de andere gebruikt struesel enz... .
en marsepein is gemaakt van (gepelde)amandelen en suker

Ik vat em ook wel. Maar het is naar onze maatstaven al echt niet meer gewoon dat brood met bijvoorbeeld boter enzo gemaakt word.

Marsepijn vind ik echt veel te zoet.. maar dat komt omdat ik echt gevoelige tanden heb. Vandaar. :P

Maar oh my god.. dat zoete brood, dat vind ik echt te lekker. Ook suikerbrood, dat vind ik super. Des ondanks mijn gevoelige tanden
laugh.gif
 
Re: Wat vind jij van Tsjechisch brood ?

idd,grootste reden:kostprijs en tegenwoordig heb je ook veel margerines waar dat er ook een redelijk gehalte aan boter inzit.... :wordt veel gebruikt om boterkoeken te maken... .
 
Bovenaan