Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Nieuwe wet: hooguit twee personen op openbare plaatsen, 2 meter afstand.

In Tsjechië kunnen mensen sinds dinsdag in groepen van maximaal twee op openbare plaatsen zijn. Het is het gevolg van de noodmaatregel van maandag van het ministerie van Volksgezondheid, die eerdere beperkingen van het vrije verkeer in Tsjechië heeft verlengd en uitgebreid vanwege de verspreiding van het coronavirus.
Het ministerie heeft echter pas in een persbericht vandaag publiekelijk geïnformeerd over de nieuw ingevoerde beperking. Uitzonderingen op de beperking van vereniging worden verleend aan leden van hetzelfde huishouden, aan begrafenissen of aan personen die hun beroep of bedrijf uitoefenen. Nieuw is ook dat het ministerie mensen beveelt om, indien mogelijk, minimaal twee meter afstand van anderen te houden.
Bron.ceskenoviny.cz.

Voor Nederlanders in Tsjechië zie ook:

De regering heeft het wetgevingskader voor de sluiting van vestigingen gewijzigd, zodat niemand een vergoeding ontvangt.

Rustig en zonder pers en camera's heeft de regering het wetgevingskader van het verbod op vrij verkeer en het verbod op detailhandel "aangepast" zodat niemand aanspraak kan maken op schadevergoeding van de staat.
 
Vrijwilligers hebben voor alle inwoners van de gemeente een mondkapje genaaid. De vorm lijkt op een halve BH. Riempjes rond de oren houden het geheel vast. Instructies er bij om het kapje regelmatig heet te wassen.
Er wordt ook aangeboden om inkopen aan de hand van een boodschappenlijstje te doen in het plaatselijke winkeltje. Ook wil men wel medicijnen ophalen. Aflevering voor de deur en betaling later. Wanneer je bijvoorbeeld voor schoolopgaven een afdruk nodig hebt en niet over een printer beschikt maakt men op het gemeentehuis een print.
 
  • Leuk
Waarderingen: Azum
op het nieuws het volgende ....

Roken verhoogt de kans op luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten. Beide chronische ziekten zijn gerelateerd aan een hogere kans op een ernstig verloop van COVID-19. Teveel alcohol drinken verhoogt ook de kans op hart- en vaatziekten.
als je nu nog rookt.........
het was al extreem dom maar nu nog gevaarlijker
 
Beperkingen eindigen niet eerder dan half april. Grenzen kunnen jarenlang worden gesloten.

Reizen kan worden beperkt tot twee jaar
Zowel Vojtěch als Prymula waren het erover eens dat grensmaatregelen lang zouden duren. 'We kunnen het ons niet veroorloven nog een golf van zieken te krijgen', zei de minister. In vragen bij CT scheidde Prymula dat de besmetting in sommige delen van de wereld een jaar of twee kan blijven, en het is dus onmogelijk om zo lang te reizen. 'De vakantie van dit jaar zal in Tsjechië zijn', verzekerde hij CT.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/...A200322_110842_domaci_jadv?zdroj=vybava_idnes
 
Dat kan alleen onder voorwaarden ....
- een Tsjech mag alleen het land uit, als hij/zij in het bestemmingsland een permanente verblijfsvergunning heeft.
- een Nederlander of Belg mag uiteraard het land uit en terugkeren naar het "eigen" land (maar mag daarna, gedurende de noodtoestand, Tsjechie niet meer in, ook niet als men een verblijfsvergunning voor CZ heeft).
Dat hoeft helemaal niet, als Kobus een verblijfsvergunning heeft, en sinds de noodtoestand niet in Tsjechie was.
Overigens moet hij dan wel 14 dagen in quarantaine, ook zonder symptomen ....
En zonder quarantaine, en over 13 dagen gewoon weer terug de grens over

Oja, en geheel legaal
 

kuurgast

Donateur
Corona-virus: hoe lang zijn de grenzen gesloten?

Als gevolg van de Corona-crisis heeft de Tsjechische regering enkele maatregelen ingevoerd die verder gaan dan bijvoorbeeld in Duitsland. Hieronder valt bijvoorbeeld de verplichting om in het openbaar een gezichtsmasker te dragen, ook al zou men bijvoorbeeld buiten gemakkelijk afstand kunnen houden. Of het compromisloos sluiten van grenzen. Natuurlijk zijn mensen in dit land geïnteresseerd in hoe lang welke maatregelen nodig zijn. Epidemioloog Roman Prymula gaf daar zondag commentaar op, hij is hoofd van de Corona Virus Crisis Unit van de Tsjechische regering. Vooral zijn verklaring over een lange sluiting van de grenzen heeft scherpe kritiek gekregen.

Tot dusver gelden in Tsjechië nationale grensbeperkingen. Ze zijn voorlopig tot dinsdag gepland. Maar het is duidelijk dat ze zullen worden verlengd. In een talkshow op de Tsjechische televisie gaf crisischef Roman Prymula zijn beoordeling van een mogelijke toekomstige koers:
“Ons doel is om eind maart maximaal 8500 besmette mensen in dit land te hebben. Dat zou betekenen dat we de groeicurve kunnen afvlakken. En de komende tien dagen willen we het aantal nieuwe gevallen terugdringen, zodat we een deel van de landelijke maatregelen kunnen schrappen.'
Dit mag echter pas na de paasvakantie gebeuren, aldus de epidemioloog, die staatssecretaris is bij het ministerie van Volksgezondheid. Dit is volgens Prymula wenselijk om de economie niet te lang te belasten.

Prymula sprak zondag echter zeer restrictieve ideeën uit over de grensafsluitingen:
'De grenzen hier zullen lange tijd worden gereguleerd. Omdat er waarschijnlijk veel infectiehaarden in de wereld blijven bestaan. En dat betekent echt beperkingen op het reistoerisme. Dat kan ook een jaar of twee zijn, zoals sommige studies zeggen.'

Op vraag van de talkmaster bevestigde Prymula dat de Tsjechen in het ergste geval hun land in die tijd niet zouden kunnen verlaten.

Deze woorden hebben bij politici van de oppositie een golf van verontwaardiging veroorzaakt. Dus schreef Vít Rakušan, voorzitter van de burgemeesterpartij STAN, op Twitter:
“Ik begrijp het reisverbod in het huidige hoogtepunt van de epidemie en ik steun het. Maar dreigen met twee jaar, dat mag niet de beslissingsbevoegdheid zijn van een epidemioloog, ook al waardeer ik hem zeer. "

Top 09-baas Miroslav Kalousek noemde de verklaringen van Prymula zelfs schokkend. De civiel-democratische voorzitter Petr Fiala, daarentegen, riep op tot een objectiever debat:
'We moeten nadenken over hoe we over een maand zullen leven. En wat we doen zodat mensen dit allemaal kunnen overleven in termen van gezondheid en economie. Maar laten we geen angst verspreiden met dingen die we vandaag niet weten."
Bron radio.cz/de. + news.expats.cz.
-----------------------------------------------------------------
Ik ben niet van plan Tsjechen te verbieden twee jaar te reizen.

Vice-minister van Volksgezondheid Roman Prymula legt in een interview met Hospodářské noviny uit hoe het was met zijn verklaring op zondag in de debatten op de Tsjechische televisie en Prima Television, dat de Tsjechen het komende maximaal twee jaren zouden moeten doorbrengen in Tsjechië. De verklaring waarvoor hij kritiek kreeg op sociale media en van oppositieleden, maar in zijn woorden bedoelde hij niet dat de grenzen gesloten moesten blijven.

'Het is niet dat ik mensen verbied om ergens heen te gaan. Als ik alleen naar de huidige voorspellingen kijk, denk ik dat het heel, heel moeilijk zal worden', zegt Prymula. Reizen is volgens hem mogelijk, maar het is een vraag welke staten zelfs buitenlandse burgers hun grondgebied zullen binnenlaten. Hoewel de toename van coronavirusinfecties consistent is met ministeriële voorspellingen, en de regering de huidige maatregelen na Pasen lijkt te versoepelen, waarschuwt Prymula voor overmatig optimisme.
En rekent er niet op dat het bijvoorbeeld voor de zomervakantie in Tsjechië mogelijk is om massa-evenementen te organiseren.
Bron archiv.ihned.cz.

Hij heeft dus zijn woorden afgezwakt.
Al merk ik wel dat veel mensen in Tsjechië panisch zijn voor iedereen die hun land inkomen, want iedereen brengt het virus mee hun land in. Daarom is die regeling voor pendelaars aangepast omdat er overal geklikt werd dat mensen pendelden zonder geldige reden.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Vanaf vrijdag 27 maart worden de beperkingen op de detailverkoop versoepeld.
Verbod op detailhandel en serviceverkoop is dan niet meer van toepassing op slotenmakerij of reparatie, onderhoud en installatie van machines en apparatuur voor huishouden. Autowasstraten worden ook niet beperkt.
Dit vloeit voort uit een bijgewerkte noodmaatregel die door het ministerie van Volksgezondheid op de website is gepubliceerd.
Bron mzcr.cz.

Tsjechische levensmiddelenwinkels moeten vanaf vrijdag bij binnenkomst hygiënische handschoenen verstrekken.

Het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid heeft alle supermarkten en levensmiddelenwinkels in Tsjechië opdracht gegeven om plastic handschoenen aan klanten te leveren.
Als onderdeel van een aantal nieuwe maatregelen die Tsjechische functionarissen vanmiddag tijdens een persconferentie hebben geïntroduceerd, heeft het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid alle supermarkten en levensmiddelenwinkels in Tsjechië opdracht gegeven om klanten handschoenen te geven bij de ingang van de winkel.
Afhankelijk van wat de winkel beschikbaar heeft, hoeven de handschoenen geen letterlijke handschoenen te zijn. Kleine plastic zakken, die door klanten als handschoenen worden gedragen bij het hanteren van voedsel, zouden ook aan deze eis voldoen.
Sommige winkels waren eerder dit jaar gestopt met het leveren van deze tassen in een poging om plastic afval te verminderen.
De handschoenen of tassen moeten gratis aan klanten worden verstrekt.

Minister van Financiën Alena Schillerová kondigde ook aan dat zelfstandigen die getroffen zijn door de coronavirusmaatregelen in aanmerking zouden komen voor 15.000 kronen aan maandelijkse uitkeringen.
Bron news.expats.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Tsjechië heeft op donderdagmiddag in totaal 1925 besmettingsgevallen bevestigd.

Tot dusver zijn bijna 27.000 mensen getest op het coronavirus. De ziekte is bij 34 patiënten ernstig aan het worden, meldde minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch donderdag. Tot nu toe zijn negen Covid 19-patiënten overleden, tien mensen zijn genezen.
Bron radio.cz/de.
-------------------------------------------------------------
Regering zal het toerisme binnen Tsjechië bevorderen.

De regering plant uitgebreide maatregelen om het binnenlands toerisme te bevorderen. De financiering is gepland op het gebied van marketing, media en financiën, zoals vice-premier Karel Havlíček donderdag na de kabinetsvergadering aankondigde.
Het ministerie van Industrie en Handel wil onder meer lokale reisbureaus ondersteunen die door de coronaviruscrisis met grote problemen zijn geconfronteerd. De mensen in het land moeten worden gemotiveerd door de overheidsinstantie CzechTourism, om tijdens de grenssluiting in eigen land te reizen.
Bron radio.cz/de.
----------------------------------------------------------------------
Tsjechië schenkt 10.000 beschermende pakken aan Italië en Spanje.

Tsjechië zal 10.000 beschermende pakken aanbieden aan Italië en Spanje, de Europese landen die het zwaarst worden getroffen door een pandemie van het coronavirus, zei minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamacek op Twitter.
Hamacek zei dat dit land 250.000 beschermende pakken heeft, terwijl Italië en Spanje dergelijke uitrusting 'hard nodig hebben.
Tsjechië heeft veel beschermende pakken sinds zijn toetreding tot de NATO in 1999. Ze hebben zich daarna gericht op verder ontwikkelen van zijn expertise in het bestrijden van chemische, biologische, radiologische en nucleaire (CBRN) bedreigingen.
Minister van Buitenlandse Zaken Tomáš Petříček heeft woensdag aangegeven dat extra hulp aan die landen zou kunnen komen in de vorm van het sturen van Tsjechische militaire medische teams. Minister van Defensie Lubomir Metnar zei donderdag echter dat dergelijk personeel niet kon worden gestuurt omdat ze in eigen land nodig zijn.
Bron radio.cz/en.
------------------------------------------------------------------------
Renovaties op de Malostranské náměstí in Praag zullen van start gaan om banen te creëren.

De revitalisering van Malostranské náměstí vordert nu na jaren van vertraging.
Het stadhuis van Praag heeft fondsen goedgekeurd voor de renovatie van de Malostranské náměstí in Praag en zal op zoek gaan naar een aannemer voor bouwwerkzaamheden. Het project heeft sinds vorig jaar een bouwvergunning. De voorbereidingen bevinden zich in de eindfase en de werkzaamheden zouden dit jaar moeten beginnen. Het project zal banen creëren in tijden van crisis.

“Traditioneel heeft de bouw in tijden van crisis een hoog opnamevermogen van de beroepsbevolking. We kunnen onze economie helpen door redelijke en noodzakelijke investeringen te doen in infrastructuur en hoogwaardige openbare ruimte. Renovatie van Malostranské náměstí kan de eerste stap zijn, ”zei de eerste loco-burgemeester van Praag, Petr Hlaváček, op de website van het stadhuis.
Bron news.expats.cz.
-----------------------------------------------------
De huurprijzen van appartementen in Praag zijn afgelopen 2 weken gehalveerd, zie expats.cz/praguerealestate.
 
Laatst bewerkt:
Zou het dan niet een idee zijn om wel de grenscontroles in takt te laten, desnoods voor 10 jaar, ik ben namelijk totaal niet tegen grenscontroles, en net als in de VR China met thermometers en desnoods met verplichte twee weken quarantaine voor toeristen en verplichte gezondheidscontroles op kosten van die toeristen.

Daar kan ik mee leven en ik ben van harte bereid zelf de kosten te dragen voor die controles.

Tsjechie is zo'n mooi land, het enige land ter wereld volgens mij waar je echt God kunt ervaren. Door de stilte, de rust.

Ook zou het een idee kunnen Praag en andere grote steden als Olomouc, Brno, Plzen en Pardubice af te sluiten voor toeristen. Grote steden kunnen juist bronnen van epidemien zijn, kleine dorpen veel minder.

Enfin, wellicht is het wel mogelijk naar een ander land te gaan tijdelijk totdat Tsjechie de grens weer open doet. Dat is dan wel echt een tweede keuze, maar dat moet dan maar. Eigenlijk nooit gedacht dat ik zo van Tsjechie zou gaan houden.
Ik ken dit forum al veel langer, maar ik schreef hier nooit iets, want ik heb ook weinig met internet eigenlijk. Ik ervaar gewoon liever dingen alleen, dan dat ik erover schrijf of foto's post (ik weet niet eens hoe dat moet).

Ik ben wel blij dat dit forum er is.
 
Vanmorgen ben ik de grens over, bij Rozvadov. Aan de grens aangehouden en na controle van pas, een opgestuurde copy van mijn verblijfsvergunning (de nederlandse pas zorgde gelijk voor verwarring) en het formulier wat ik hieronder post, zijn we doorgereden naar mijn huis zonder enig oponthoud. De wegen waren zeer rustig, mede omdat het nacht was, maar toch. Thuis heb ik mij aangemeld bij mijn dokter (wat dan wel weer verplicht is voor mij) en ga nu eerst maar een paar dagen thuis zitten, er is toch niets te doen.

https://www.mvcr.cz/clanek/vyjimky-...XDPNqPQYaq2UEK5rMNrGGA56sBqfmkiQoa4F7TQoDVq0M

En aangezien ik onder 1.1 val is reizen en karantena (boodschappen doen) geen probleem. Dus daar het stukje Legaal.
Dit betekent echter wel dat ik me net als iedereen hier gewoon aan alle maatregelen moet houden.
En dus ook dat we voor de grens al een mondkapje op deden.

https://www.mvcr.cz/soubor/covid19-soubory-vzor-potvrzeni-pro-pracovniky-mezinarodni-dopravy-cz.aspx

https://www.mvcr.cz/clanek/vzory-potvrzeni-pro-cestovani-po-dobu-nouzoveho-stavu.aspx

Hoop dat jullie wat hebben aan deze info, maar maak er geen misbruik van.
 
Inderdaad, voor beroepschauffeurs (en piloten etc.) was er vanaf het begin ook al een uitzondering.
En zo zijn er nog een paar (artsen etc. en bepaalde andere gezondheidsfunctionarissen).
- Voor grensarbeiders in andere beroepen wordt het steeds lastiger om nog de grens over te komen.

Maar ik denk niet dat er nog heel veel andere medeforummers zijn, die van deze regeling gebruik kunnen maken...
 
Hallo Kobus,

Bedankt voor je reactie!
Dus je bent binnengekomen zonder problemen met NL pas, verblijfsvergunning en dat formulier dat je werkzaam in de transport bent?

Ik ga binnenkort ook weer naar het buitenland om te werken en ben me aan het voorbereiden om weer binnengelaten te worden.
 
Het formulier moet voorzien zijn van een firma stempel. En met het internet is dit snel te controleren.
Ik heb dit dan ook geplaatst als info voor degenen die voor woon-werk over de grens moeten en niet als een mogelijkheid om de wet te omzeilen. Want als ze dit straks ook gaan verbieden, komt ook het transport tot stilstand.
 

kuurgast

Donateur
@camyl klopt grotendeels.
We hebben nu bijna dezelfde regels als in Tsjechië.
Onze grenzen blijven open en we hebben geen mondkapjes en alle winkels zijn open op enkele na die dat zelf niet willen..
Verder met niet meer mensen dan 3 personen samenscholen, 1 1/2 meter afstand houden, minder mensen samen in winkels.
Zorginstellingen etc is bezoek verboden.
Er wordt nadrukkelijk op onze eigen verantwoordelijkheid gewezen, meer afstand is minder doden.
Het duurde alleen even voor alle neuzen dezelfde kant op stonden en dat er carnaval gevierd werd met mensen die niet wisten dat ze toen al besmet waren. Daarbij hebben ze veel mensen besmet en op het Brabantse platteland leven veel ouderen, de jongeren vertrekken naar de steden. Veel jongeren hadden niet in de gaten dat de ziekte ernstiger kan zijn ook voor hen, en dat ze juist de oudere en zwakkere de dood injaagden door gewoon bovenop elkaar te zitten.
Wat betreft het beleid waar op gedoeld werd is zoals omschreven:

Dříve či později dožene koronavirus skoro každého, říká zdravotní statistik.
Vroeg of laat zal het coronavirus bijna iedereen inhalen, zegt gezondheidsstatistieken.
Bron idnes.cz.

Dat is begrijpelijk maar.....niet iedereen tegelijk ziek, want dan krijg je Italiaanse toestanden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan