Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Accommodaties moeten zich aan de regels houden die voor hun zijn opgesteld (https://covid.gov.cz/opatreni/maloobchod-sluzby/podminky-vstupu-do-provozoven-sluzeb#2021-07-09), maar moeten ze ook de quarantainevoorschriften die voor binnenkomst van het land gelden controleren? Dat vraag ik me wel af.

Wat betreft alternatieven: er zijn verschillende omringende landen die geen quarantaine vereisen voor kinderen onder de 12 die met gevaccineerde ouders reizen. Kijk eens op https://reopen.europa.eu/nl/map/POL/7001. Dat geldt bv. voor Polen, Oostenrijk en Slowakije, zo te zien.
 
Dank allemaal voor de tips en reacties. Punt is dat we al geboekt hebben.. Beetje naïef, maar in de verwachting dat we wel zouden kunnen gaan. We kijken wel even wat handig is, uiteraard willen we de regels respecteren. Ik ga idd even contact leggen met het hotel.
 
...Of men daadwerkelijk overal een scanner heeft waarmee de QR uitgelezen kan worden waag ik te betwijfelen.
...
Ik ga mezelf corrigeren. Dat moet ook in the middle of nowhere geen probleem zijn.
Ik heb de Tsjechische app čTečka op mijn smartphone geïnstalleerd en die leest probleemloos het in NL aangemaakte en op papier afgedrukte Europese Digitale certificaat uit en springt vervolgens op groen als dat certificaat geldig bevonden wordt. Heb je een tweede smartphone waarop je met de NL-coronacheck app het Europese certificaat genereert of toont dan kan de čTečka-app ook die QR uitlezen op dezelfde manier als de papieren QR code gescand wordt.
Downloadlinks voor zowel de Google-playstore als de App-store op https://koronavirus.mzcr.cz/aplikace-tecka-ctecka/
 
Update:
Paspoort en boarding pass lijken voldoende in Vaclav Havel Airport Prague, Ruzyne.
Kennelijk zijn paspoort, E-DPL en vaccinaties al gekoppeld.
Dus: doorlopen.
Aan de gate nog eenmaal paspoort en boarding pass laten zien en gaan.
Zoeken nog uit of de bestaande E-DPL ook voor de terugreis kan worden gebuikt.
We gaan het zien en ik zal weer berichten.
Update.
Per vliegtuig reizen naar Italië ( via Ryanair) verlangt men informatie via:
https://app.euplf.eu/#/

Van Italië terug naar Praag, wil men graag dat je het formulier https://plf.uzis.cz/
invult. Ik denk tevens voor alle reizen naar Tsjechië.
Op een Laptop of PC blijkt dit het meest handige: Op mijn Iphone was dit een ramp,

Ondertussen ben ik weer gewoon thuis in Bilenice.
Het gaat u goed.
 
Ik ga mezelf corrigeren. Dat moet ook in the middle of nowhere geen probleem zijn.
Ik heb de Tsjechische app čTečka op mijn smartphone geïnstalleerd en die leest probleemloos het in NL aangemaakte en op papier afgedrukte Europese Digitale certificaat uit en springt vervolgens op groen als dat certificaat geldig bevonden wordt.
Goede tip die Tsjechische scanapp. Heb em ook geïnstalleerd en werkte perfect. Zo kun jezelf checken of je QR code in Tsjechië geldig is. Ik heb ook de versie van de overheid in NL, maar die accepteerde mijn QR code niet omdat ik hem had ingesteld op internationaal. Ik vraag mij dan af hoe ze in Nederland buitenlanders kunnen checken met de app.
 
Geweldig, ja, het werkt! Ik heb de NL papieren QR-codes gescand (de internationale) en onze namen verschijnen met daarvoor een groen vinkje. Klik je er op, dan zie je het type bewijs. Ook handig dat je meerdere personen kunt toevoegen. Bedankt voor de tip.
 
Ik vraag mij eigenlijk wel een beetje af wat het nut van die PLF''s is. In Tsjechië is het een digitale variant. Na 2 weken worden de data vernietigd. Je kunt hem ook niet uitprinten. Dus als je langer dan 2 weken in Tsjechië bent kun je het niet meer tonen. En de vragen die erin staan. Als je er een met ja beantwoord mag je niet reizen. Dus ik denk niet dat er iemand ja invult. Eerlijk gezegd ik zie het nut er niet zo van in. Zeker met de papieren varianten zoals in Nederland. Daar wordt helemaal niets mee gedaan. In Tsjechië kunnen ze enig nut hebben omdat het PLF wat minder vrijblijvend is en je je telefoon nummer en e-mail en adres moet invullen hoewel naar adres de laatste keer dat ik het deed ook niet wordt gevraagd. Maar na het invullen hoor je verder niets. Geen email of SMS dat je in quarantaine moet of getest en info hoe dat moet en waar. Je hoort verder niets.
Dan vind ik die Europese Coronapas een veel beter middel.
 
Zijn ze niet simpelweg bedoeld voor bron en contact onderzoek (BCO) ? Moet er inderdaad wel minimaal één adres in staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag mij eigenlijk wel een beetje af wat het nut van die PLF''s is.
Vorige week werd er weer om een adres gevraagd bij het invullen van het PLF. Ik ben nogal van vooruit plannen, dus had bij aankomst een PLF bij me zeker ouder dan twee weken. Als ik eerder berichtte, ik kreeg alleen een vriendelijk "dobry vecer" te horen bij aankomst op het vliegveld in Praag. Ik heb ook nog nooit enige respons vernomen op dat PLF.

Dus, inderdaad, het nut zie ik ook niet zo, anders dat het wellicht inkomende reizigers scherp houdt met het testen en het naleven van de maatregelen.

Wat ik al helemaal niet begrijp, is dat er bij binnenkomst geen scanner staat waar je QR-code wordt gescand. Bijvoorbeeld van je test of vaccinatie. Dat kan met de meest eenvoudige apparatuur. De inkomende reiziger biedt z'n QR-code aan en z'n ID, klaar. En dan nog, op Schiphol heb ik nog nooit iets gemerkt van enige controle.
Moet er inderdaad wel minimaal één adres in staan.
Nu weer wel. :)
 
Ik vraag mij eigenlijk wel een beetje af wat het nut van die PLF''s is.
De naam zegt het, Passenger Locator Form.
ALS je hem juist invult en ALS je je inderdaad bevindt op de plek die je hebt aangegeven kan men je traceren ALS men je zoekt. ;)
Het heeft dus geen status om iets van vaccinatie of test of iets dergelijks te kunnen tonen.
Voor een uitgebreider toelichting: klikkerdeklik

Na 2 weken worden de data vernietigd.
Volgens zowel de Tsjechische als de Engelse tekst op https://plf.uzis.cz/ worden de data niet bewaard voor een periode van 2 weken maar 2 maanden.
2 Weken zou voor veel vakantiegangers ook iets aan de korte kant zijn lijkt me.



Je kunt hem ook niet uitprinten. Dus als je langer dan 2 weken in Tsjechië bent kun je het niet meer tonen.
Volgens de toelichting op https://www.mvcr.cz/mvcren/file/public-health-passenger-locator-form.aspx krijg je een bevestigingsmail en moet je die bevestigingsmail afdrukken en kunnen tonen bij instappen van internationaal vliegverkeer of busverkeer en/of bij eigen vervoer bij het passeren van de grens.
Als je hem niet kwijt raakt kun je die bevestigingsmail dus ook na 2 maanden of langer nog laten zien.


Zeker met de papieren varianten zoals in Nederland. Daar wordt helemaal niets mee gedaan.
...
Dan vind ik die Europese Coronapas een veel beter middel.
PLF en Coronapas zijn twee verschillende zaken.
Het eerste is bedoeld om je te kunnen lokaliseren.
Het tweede is bedoeld om aan te kunnen tonen dat je gevaccineerd, deels gevaccineerd, getest enz. bent.
Ik heb me trouwens suf liggen googelen maar bestaat er wel een PLF voor NL?
Ik kan er iig nergens een voor Nederland vinden en ook de overheidssites melden geen PLF dat buitenlandse reizigers zouden moeten invullen voor binnenkomst in NL.
Wel een Public Health Declaration, toelichtingen voor binnenkomende reizigers enz. enz.

Al met al, reizen door Europa is er dit jaar niet makkelijker op geworden met al die landen die hun eigen formulieren en regels hebben.
 
Vanaf september betaalt de staat niet meer voor covid-testen

Vanaf 1 september betaalt de staat geen preventieve tests voor het coronavirus uit de openbare verzekering.
Dit zei de minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch (voor ANO) na de vergadering van het kabinet.

"Vanaf 1 september vallen testen niet meer onder de basisverzekering. Deze zijn bijvoorbeeld bedoeld voor reizen, kroegenbezoeken of bijvoorbeeld voor bezoeken aan culturele evenementen”, aldus de minister.

Volgens hem is dit de juiste weg. "Vaccinatie is beschikbaar voor vrijwel iedereen die ervoor kiest", legde hij uit.

De verandering heeft echter geen gevolgen voor kinderen onder de 12 jaar, mensen die om gezondheidsredenen niet kunnen worden gevaccineerd of mensen die midden in een vaccinatiecyclus zitten. Voor hen blijven de tests gratis.
"Voor anderen wordt de betaling geannuleerd. Het is een legitieme stap, de primaire optie om terug te keren naar het normale leven is vaccinatie.
We moeten preventie ondersteunen, dat wil zeggen vaccinatie", aldus Vojtěch.
Hij riep ook op tot vaccinatie. "Je helpt voorkomen dat ziekenhuizen overbelast raken en lockdowns, zoals de sluiting van restaurants, bijvoorbeeld", zo voegde hij eraan toe.

(bron: www.novinky.cz)
 
Mooi, en nu vasthouden dit principe. En dus niet toe gaan geven aan de maffe antivax lobby die ook in Tsjechie redelijk groot is.
Het nieuwste wat ik vandaag las, van een of andere vage homeopaat; 'bakpoeder innemen helpt om Covid te voorkomen'.
Ze vertelde er niet bij hoeveel en waar deze in te nemen. Oraal, rectaal?
Mocht iemand dus Tsjechen zien met bakmeel die uit de korte broek stoft, dan weet je waar het vandaan komt.

Om met Youp van 't hek te spreken; 'wapper-wapper'... :slik:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, niet specifiek voor Covid zoals een aantal maanden geleden als je vanuit CZ Duitsland in wilde. Ik rij via Dresden naar Teplice en daar zijn nu geen controles.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi,
Ik heb momenteel één vaccinatie. Negatieve PCR test (72 uur geldig). Ik blijf 3 dagen in Praag (72 uur lol). Officieel moet je dan dus in quarantaine. Hoe is de controle daar op? Iemand daar ervaring mee?
 
Hoi allemaal! Een vraag over reizen naar Praag: samen met een vriendin van mij heb ik een tijdje terug verblijf en vliegreis geboekt voor 5 dagen verblijf in Praag. Zoals bekend is dat sinds de strengere maatregelen die gister voor Nederland zijn ingegaan een stuk ingewikkelder geworden. Vijf dagen in quarantaine en dan nog een PCR test doen wordt ingewikkeld als we er slechts 5 dagen zijn. Die vriendin van mij is gelukkig volledig gevaccineerd, maar ik nog niet (moet mijn tweede prik nog). Wat raden jullie me aan om te doen? Ik zou bij aankomst al een PCR-test kunnen doen zodat ik wel een bewijs heb daar, maar dan voldoe ik niet aan de 5 dagen quarantaineplicht. Wordt hier streng op gecontroleerd?
 
Hi,
Ik heb momenteel één vaccinatie. Negatieve PCR test (72 uur geldig). Ik blijf 3 dagen in Praag (72 uur lol). Officieel moet je dan dus in quarantaine. Hoe is de controle daar op? Iemand daar ervaring mee?
Is geen controle op, we hebben meerdere hotels in Tsjechië. Is je PCR test te oud, dan is het bij veel hotels mogelijk een zelftest te doen. De autoriteiten hebben de controle bij de hotels neergelegd, deze zien toeristen liever komen. Maak je dus geen zorgen :). fijne trip
 
Hoi allemaal! Een vraag over reizen naar Praag: samen met een vriendin van mij heb ik een tijdje terug verblijf en vliegreis geboekt voor 5 dagen verblijf in Praag. Zoals bekend is dat sinds de strengere maatregelen die gister voor Nederland zijn ingegaan een stuk ingewikkelder geworden. Vijf dagen in quarantaine en dan nog een PCR test doen wordt ingewikkeld als we er slechts 5 dagen zijn. Die vriendin van mij is gelukkig volledig gevaccineerd, maar ik nog niet (moet mijn tweede prik nog). Wat raden jullie me aan om te doen? Ik zou bij aankomst al een PCR-test kunnen doen zodat ik wel een bewijs heb daar, maar dan voldoe ik niet aan de 5 dagen quarantaineplicht. Wordt hier streng op gecontroleerd?
Hoi Litty, zie antwoord op Jaap, antwoord is nee.
 
Bovenaan