Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een dag of twaalf geleden (toen nog juni !!) gevlogen, PRG - AMS. Ik kreeg zonder meer mijn boardingpass, geen test- of vaccinatiebewijs nodig. Het reisadvies Tsjechië is tenslotte groen. Kennelijk is hier iets per 1 juli gewijzigd.

Het bevreemdt me overigens wel. Je zou zonder iets moeten kunnen vliegen naar NL. Wellicht waren het reizigers op doortocht die in AMS moeten overstappen. Geen idee, eigenlijk.
Nog even de site van de KLM nagekeken. Zie: https://www.klm.nl/information/travel-alerts
2021-07-09.png
 

kuurgast

Donateur
Het R-getal staat R 1,22.

Licht stijgend aantal nieuwe besmettingen in Tsjechië.


Het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus blijft in Tsjechië licht stijgen. Donderdag werden 254 nieuwe gevallen gemeld. Dat waren er ongeveer 90 meer dan een week geleden. Wel is er minder getest dan vorige week.
Ook de zevendaagse incidentie is gestegen, donderdag was het landelijk elf gevallen per 100.000 mensen. Er zijn grote regionale verschillen. De situatie is het ergst in Praag, waar de zevendaagse incidentie steeg tot 33 nieuwe infecties per 100.000 inwoners. In de districten Zuid-Bohemen, Karlovy Vary en Zlín werden daarentegen slechts vier besmettingen geteld.

Ongeveer 25 procent van de in Tsjechië gedetecteerde gevallen van coronavirus is van de deltavariant en komt vooral veel voor bij mensen die terugkeren uit risicolanden, vertelde hoofdhygiënist Pavla Svrčinová vrijdag.

Wat zal de ontwikkeling van de epidemie in Tsjechië zijn?
Het ÚZIS presenteerde drie scenario's van 100 tot 11.000 of zelfs 40.00 besmettingen in augustus.
----------------------------------------------
Strengere coronaregels van kracht bij inreizen van Tsjechië.

In Tsjechië zijn vrijdag strengere coronaregels van kracht geworden. Hierdoor wordt vaccinatiebescherming pas twee weken na de tweede vaccinatie erkend in plaats van drie weken na de eerste vaccinatie. In alle andere gevallen is een negatieve coronatest vereist, tenzij u in de afgelopen 180 dagen hersteld bent van een infectie met het virus.
De regels gelden onder meer voor bezoeken aan restaurants en bars, voor allerhande evenementen en ook voor terugkeer uit het buitenland. De Tsjechische overheid heeft de regels aangescherpt vanwege de verspreiding van de zeer besmettelijke Delta-variant.

Ondertussen moeten degenen die niet aan de criteria voldoen, een coronavirustest doen voordat ze weer aan het werk gaan.
Anders mogen werkgevers, onder de huidige regelgeving om de verspreiding van het virus in te dammen, hen niet toestaan hun werkplek te betreden als ze zijn aangekomen uit een staat met een hoog Covid-risico. Als ze uit een land met een laag of gemiddeld risico komen, kunnen ze werken met een masker totdat ze een test op het coronavirus hebben gehad.
Critici vinden dat werkgevers niet mogen bijhouden waar hun personeel hun vakanties doorbrengt.
----------------------------------------------
Vanaf maandag staan Cyprus, Portugal en de Balearen op rood voor Tsjechië.
-------------------------------------------
Premier Andrej Babiš heeft de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó gevraagd om nog eens 200.000 doses covid-19-vaccins uit te lenen. Hongarije heeft eerder zo'n 140.000 vaccins aan Tsjechië uitgeleend.
-----------------------------------------------------------------------------
Slowakije heropende vrijdag al zijn grensovergangen met Tsjechië.
Niet-gevaccineerde bezoekers van het land zijn nu echter verplicht om bij binnenkomst in het land 14 dagen in quarantaine te gaan, een reactie van de Slowaakse regering op de meer besmettelijke deltavariant van het coronavirus.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Strengere coronaregels van kracht bij inreizen van Tsjechië.

In Tsjechië zijn vrijdag strengere coronaregels van kracht geworden. Hierdoor wordt vaccinatiebescherming pas twee weken na de tweede vaccinatie erkend in plaats van drie weken na de eerste vaccinatie. In alle andere gevallen is een negatieve coronatest vereist, tenzij u in de afgelopen 180 dagen hersteld bent van een infectie met het virus.
Zie ook: https://koronavirus.mzcr.cz/wp-cont...navratu_do_CR_CREU_od_9_7_08072021-scaled.jpg

Hopelijk springt NL niet terug naar rood. Dan is het allemaal best wel te doen, zeker bij dubbele vaccinatie plus 14 dagen.
 
Ik lees het nu pas goed. Je mag kennelijk op dit moment nog zonder test CR binnen, maar dan moet je je na aankomst laten testen: "pred nebo po prijezdu". Toch ??

2021-07-10.png 2021-07-10 (1).png
 
Ik woon sinds ruim een jaar officieel in Tsjechië en heb een permanente verblijfsvergunning.
Begin juli geeft de muziekschool in Turnov meestercursussen. De leraren en enkele leerlingen presenteren zich in enkele concerten. Bij het concert van leerlingen meldden zich ook leerlingen van conservatoria in Praha, Brno en Pardubice. Daarnaast was er een concert van een klezmerband in de synagoge. Dit betekent dat ik deze week (ik reken met de Christelijke tijdrekening waarbij de zondag de eerste dag van de week is (in Tsjechië wordt de zondag als behorend bij het weekend beschouwd)) in drie gebouwen een concert bij heb kunnen wonen. In geen ervan werd aandacht geschonken aan het in bezit hebben van een antigeentest. Wel had men een mondkapje op.
Ook in het zwembad, in restaurants waar ik was en bij de kapper werd in het geheel geen aandacht gegeven aan het beschikbaar hebben van een negatieve test.

Er is gevraagd naar mijn situatie ten aanzien van de corona. Die zal ik kort samenvatten. Gezien mijn leeftijd kon ik me op 1 maart opgeven voor een vaccinatie. Ondanks berichten over het overbelast zijn van de centrale computer werd, zoals ik dacht, mijn aanmelding goed verwerkt. Ik had me aangemeld voor Liberec. Je kon kiezen uit verschillende plekken waar men vaccineert. Ik koos op intuïtie. Toen ik na 6 weken nog niets had gehoord me maar opnieuw aangemeld. Nu kreeg ik een email met de bevestiging van aanmelding. Wanneer je later op een link clickte, zichtbaar in de mail, kon je zien dat ook mijn eerste aanmelding overeind was gebleven, maar dat ik me de tweede keer op een ander adres in Liberec had aangemeld. Na weer 5 weken nog niets gehoord. Toen ontdekt dat mijn huisarts ook vaccineert. Met hem een afspraak gemaakt en een week later het Janssen-vaccin gekregen. Hij wilde een print maken van de bevestiging dat ik was gevaccineerd. Opnieuw een probleem met de computer: overbelast en verbinding verbroken. Van mijn eerdere aanmelding had ik er één laten schrappen, maar het systeem gooide beide aanmeldingen er uit.
Ik heb nog steeds geen bewijs van vaccinatie en ga daarom maar braaf iedere week een antigeentest laten doen. Kost me wel elke keer 18 autokilometers want hoewel de bus voor de deur van het testcentrum stopt moet ik ongeveer 1,5 uur wachten voor een retourrit. (Natuurlijk fijn om zo in de natuur te wonen!)
Ik heb inmiddels contact gehad met de VZP (de belangrijkste verzekeraar voor ziektekosten). Die verwijzen naar het ministerie. Die ook een mail gestuurd. Wacht nog op antwoord. Na de vakantie van de huisarts zal ik hem benaderen. Is wat lastig omdat ik geen Tsjechisch spreek en zijn assistente alleen die taal beheerst.
Conclusie is dat je bij een test voor intern in Tsjechië een papier hebt gekregen waar niemand interesse in heeft: in zwembad, in restaurants en bij de kapper en concerten geen enkele controle. Het is meer voor jezelf en later als herinnering. De kosten komen wel voor rekening van de verzekering, maar ergens betekent het toch dat er voor zal moeten worden betaald.
 
aan de ene kant misschien pech,aan de andere kant 5 weken wachten omdat er niets gebeurd ???
iedereen maar dan ook iedereen die ik ken registreert zich op de website ,en max 1 week later kun je overal terecht.
En dat komt omdat er gewoon teveel mensen zich niet laten vaccineren.
Ja ieder zijn eigen mening en dat respecteer ik ,anderzijds heb je dan niets te zoeken op openbare plekken.
Een test is een absoluut nutteloos en doelloos middel . in de ochtend om 9u getest ,in de middag krijg je het in de super markt of een concert.
Ben je jong kan ik het nog begrijpen ,maar als je ouder wordt....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog steeds geen bewijs van vaccinatie
Als je niet zelf kunt inloggen op de site ocko.uzis.cz, wordt er aangeraden om terug te gaan naar de priklocatie waar ze dan een bewijs kunnen uitprinten. Misschien moet je even teruggaan naar de huisarts om alsnog dat bewijs te krijgen. Bij mij konden ze het zo uitprinten.
 
Een test is een absoluut nutteloos en doelloos middel . in de ochtend om 9u getest ,in de middag krijg je het in de super markt of een concert.
Hoewel ik het met je eens ben dat een enkele test van weinig waarde is, toch de volgende opmerking. Als je s'morgens negatief getest bent, en s'middags besmet wordt, ben je nog niet besmettelijk. Dat ben je pas na enkele dagen. Dus wat dat betreft weinig gevaar. Het gevaar zit erin dat je bijvoorbeeld 2 dagen geleden besmet bent maar dat het s'morgens nog niet aantoonbaar is en besmettelijk bent. Maar s'avonds wel. Ik denk dat je dat bedoelde. Het is daarom volkomen verkeerd beleid geweest alles in Nederland open te gooien voor ongevaccinneerden. Dat toegangstesten helpt voor geen meter. Ook niet wanneer er niet gesjoemeld zou zijn.
Daar komt bij dat het RIVM de rol van aerosolen en goede ventilatie nog steeds volstrekt onvoldoende onderkent. Dankzij de koppigheid van J.v.Dissel. Honderden ongeimmunniseerde mensen in een beperkt geventileerde ruimte die elkaars aerosolen lange tijd insnoven. Honderden superspreadevents verspreid door heel Nederland. Nu tienduizenden besmettingen. Zo ging het vorig jaar al 2 keer mis en nu weer. Nog stommer dus als een ezel. En nu zitten we met de gebakken peren. Nog enkele dagen en Nederland gaat op rood. Volgens de huidige waarde is Nederland dat eigenlijk al. Dus vul maar gauw die PLF in, dan kom je Tsjechië nog normaal in wanneer je volledig bent ingeënt (+2weken).
 
Laatst bewerkt:
... Dus vul maar gauw die PLF in, dan kom je Tsjechië nog normaal in wanneer je volledig bent ingeënt (+2weken).
Dat laatste volg ik niet helemaal.
De toegangsregels zijn toch zeker afhankelijk van de stand van zaken op het moment dat je van land A naar land B wil en niet van de datum waarop je het PLF formulier van land B invult?
 
Vandaag met KLM naar Praag. Gezien de nieuwe regels ruim van te voren een PCR-test aangevraagd, omdat het niet zeker was of met de nieuwe regels per 9 juli een Antigeentest voldoen zou zijn. Dat kon nu gratis via testenvoorjereis.nl . Ik heb 32 uren op de uitslag moeten wachten, dat is langer dan ik gewend ben.

Dus houdt er rekening mee dat je tijdig de test laat afnemen ! Die komt echt niet binnen 24 uur.
 

kuurgast

Donateur
Het R-getal is in Tsjechië gestegen naar R 1,46 het hoogste sinds oktober vorig jaar.

Experts zijn van mening dat de belangrijkste redenen achter de toename van het aantal gevallen de verspreiding van de zogenaamde "delta" -mutatie, de geleidelijke versoepeling van beperkingen en meer reizen zijn.
--------------------------------------------
Het aantal nieuwe besmettingen in Tsjechië neemt toe.

Het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus blijft in Tsjechië licht stijgen. Zondag werden 147 nieuwe gevallen gemeld. Dat waren er ongeveer 40 meer dan een week geleden.
Aan de andere kant is het aantal Covid-19-patiënten in Tsjechische ziekenhuizen afgenomen. Zondag werden in totaal 25 met corona besmette mensen opgenomen, van wie twee op de intensive care.

De zevendaagse incidentie in Tsjechië is gestegen, op zondag was het 13 gevallen per 100.000 mensen in het hele land. De slechtste situatie is in Praag met een zevendaagse incidentie van 35, gevolgd door de regio Pilsen (29) en de regio Midden-Bohemen (18). Het district Karlovy Vary daarentegen rapporteert de beste situatie met 3 gevallen per 100.000 inwoners.

Afgelopen week zijn er geen sterfgevallen door/met covid gemeld in Tsjechië.
---------------------------------------
Premier Andrej Babiš zal voorstellen om vanaf donderdag 15 juli het interval tussen de eerste en tweede dosis van het Pfizer/BioNTech-vaccin te verkorten tot 21 dagen. In een verklaring op Twitter zei de premier dat het doel was om de inenting zoveel mogelijk te versnellen met het oog op de verspreiding van de besmettelijke Delta-variant in Europa.
Op dit moment wordt de tweede dosis het vaakst toegediend na 34 dagen, voorheen was dit 38 tot 42 dagen. Pfizer/BioNTech is het meest voorkomende vaccin dat in Tsjechië wordt toegediend.
Meer dan een derde van de bevolking, ongeveer 3,8 miljoen mensen, is nu volledig gevaccineerd, nog eens 1,4 miljoen mensen hebben een enkele dosis gekregen.

Ook komen er meer mobiele prik-locaties in de steden waar je zonder reservering kan vaccineren.
-------------------------------------------------
Spanje heeft de meeste Tsjechische regio's op de lijst van staten met een hoog risico voor de verspreiding van nieuwe mutaties van het coronavirus geplaatst. Vanaf maandag moeten mensen uit Tsjechië die naar Spanje reizen een PCR- of antigeen-test overleggen die niet ouder is dan 48 uur, of een certificaat van volledige vaccinatie tegen Covid-19. Zuid-Moravië is voorlopig vrijgesteld van de nieuwe eisen.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Laatst bewerkt:
Een aanvulling mijnerzijds:
Het invullen van een EU Digital Passenger Locator Form blijkt toch nog noodzakelijk.
Voor de terugreis geldt hetzelfde.
Update:
Paspoort en boarding pass lijken voldoende in Vaclav Havel Airport Prague, Ruzyne.
Kennelijk zijn paspoort, E-DPL en vaccinaties al gekoppeld.
Dus: doorlopen.
Aan de gate nog eenmaal paspoort en boarding pass laten zien en gaan.
Zoeken nog uit of de bestaande E-DPL ook voor de terugreis kan worden gebuikt.
We gaan het zien en ik zal weer berichten.
 
Het is allemaal zo langzamerhand nog steeds erg ingewikkeld. Ik kan begrijpen dat mensen niet meer naar het buitenland gaan met die steeds wisselende adviezen, regels, documenten. Wat is een EU digital passenger locator form? Bedoel je het digitale formulier van de Tsjechische overheid dat je invult voor vertrek naar Tsjechië of bestaat er ook nog een EU versie? Voor zover ik weet moet je bij vertrek naar Nederland alleen een Nederlandse non-covid verklaring hebben met eventueel een testbewijs, entbewijs, of EU coronapaspoort, quarantaine verklaring bij je hebben naar gelang het land/risicogebied je vandaan komt.
Maar volgens mij is er niets gekoppeld. Mensen uit zeer hoog risicogebieden zoals India kunnen de quarantaine plicht nog steeds ontlopen wanneer ze bijvoorbeeld via Parijs naar Amsterdam reizen. Alleen bij directe vluchten worden de verplichte quarantaine verklaringen bij de aankomstgate ingenomen en per koerier weggebracht naar de controlerende instantie. Niks digitale, gewoon ouderwetse papieren. De passagiers die bijvoorbeeld via Parijs in Amsterdam aankomen bevinden zich in de Schengenzone en hoeven hooguit hun EU coronapaspoort/QR code te laten zien. Er is niets gekoppeld en het systeem is aan alle kanten lek.
Per 17 juli verandert er weer het een en ander. Wanneer je uit een zeer hoog risico gebied binnen de EU of hoog risico gebied buiten de EU naar NL reist, volstaat een complete vaccinatie die minstens 14 dagen oud is en is een negatieve test niet meer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Een aanvulling mijnerzijds:
Het invullen van een EU Digital Passenger Locator Form blijkt toch nog noodzakelijk.
Voor de terugreis geldt hetzelfde.
Wel naar Italië. Voor Tsjechië de Tsjechische PLF. Absurd dat er een EU PLF bestaat die alleen Italië en Malta gebruiken. De andere landen hebben allemaal hun eigen. Soms gewoon een papiertje die je bij je moet hebben zoals in NL.
 
Net de reis AMS-PRG met KLM achter de rug. Alleen mijn boardingcard onder de scanner in AMS. In Praag alle documenten inclusief mijn ID in een doorzichtig plastic mapje aan de betreffende ambtenaar gepresenteerd, vergezeld van mijn allervriendelijkste "dobry vecer". Ik kreeg het per direct terug, eveneens met een welgemeend "dobry vecer". :)
 

kuurgast

Donateur
Het aantal nieuwe besmettingen weer boven de 300.

Dinsdag werden in Tsjechië zo'n 317 nieuwe gevallen van Covid-19 bevestigd. Het is voor het eerst sinds 8 juni dat het aantal nieuwe besmettingen de 300 overschrijdt.
Ook het aantal reproducties neemt toe, het staat momenteel op R 1.45.
De zevendaagse incidentie groeide tot 16 gevallen per 100.000 inwoners.
De veertiendaagse incidentie is momenteel 24 nieuwe infecties per 100.000 inwoners.

Volgens een rapport van het Staatsinstituut voor Volksgezondheid toonden PCR-tests in Tsjechië aan dat in Praag en de regio Liberec het aandeel van de delta in de onderzochte monsters meer dan 90 procent bedraagt.
Experts klagen: "We hebben niet genoeg informatie, we hebben nog steeds weinig sequencing. Mutatie sequencing wordt niet voldoende ondersteund, daar zouden we ons meer op moeten richten. September zal ons verrassen."
Ondertussen is er een grote groep (600.000) senioren en kwetsbaren die wel willen, maar nog steeds geen vaccin hebben gekregen.......
-------------------------------------------------
Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch wil dat de preventieve tests op coronavirus per 1 september 2021 niet meer worden vergoed vanuit de basisverzekering, "omdat iedereen zou kunnen zijn ingeënt". Het zou een stimulans moeten zijn voor niet-gevaccineerde mensen om zich te laten vaccineren.

Tsja....de verkiezingen komen eraan, dus zal Babiš het wel terugdraaien tegen die tijd.........
-------------------------------------------------
Grote belangstelling voor coronavaccinatie zonder voorafgaande registratie in Praag.

In Praag is er grote belangstelling voor coronavaccinaties zonder voorafgaande aanmelding. Hiervoor zijn maandag twee vaccinatiecentra geopend: één op het centraal station en één in het winkelcentrum Chodov. Het Instituut voor Klinische en Experimentele Geneeskunde (Ikem), dat het station in Chodov exploiteert, heeft andere geïnteresseerden op Facebook gevraagd hun bezoek uit te stellen vanwege de grote vraag. De wachtrij voor het vaccinatiecentrum was 150 meter lang en de wachttijd zou meer dan twee uur bedragen.
Op de openingsdag werden in Chodov ongeveer 600 mensen ingeënt. Dinsdag waren het er 800 en woensdag wordt een nog hoger aantal verwacht. In het station bij het centraal station zijn maandag 240 mensen ingeënt.

De minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch wil volgende week een vergelijkbare centra openen, waarschijnlijk in Brno.
-----------------------------------------------------------------
Hij nam een overdosis 'wonder' ivermectine. Hij meldde hallucinaties en onvast lopen.

Begin maart van dit jaar - tijdens de laatste golf van de covid-19-pandemie - trok het medicijn ivermectine ongekende aandacht in Tsjechië.
Premier Andrej Babiš drong aan op de aankoop en het gebruik van het medicijn ivermectine tegen covid. Het medicijn (10.00 dosis) werd gekocht voor 12,5 miljoen kronen, ongeveer een derde is nog in voorraad.
Dit antiparasitaire middel wordt vaak gebruikt bij paarden om te ontwormen en is gegeven aan patiënten met coronavirus in het St. Anne's Universitair Ziekenhuis. Premier Andrej Babiš drong aan op het gebruik van het medicijn en de aankoop ervan, ondanks de twijfels van een aantal experts.
Eind april hadden artsen in het ziekenhuis van Brno ivermectine gegeven aan ongeveer 150 mensen. De meesten lagen op de intensive care.

Nu is dit medicijn bekend geworden nadat het State Institute for Drug Control aankondigde dat het gevallen had gemeld waarin mensen een overdosis ivermectine hadden genomen.
Volgens zijn gegevens hebben twee mannen een overdosis ivermectine genomen, de een slikte 2,9 milligram en de ander zelfs 5 milligram vloeibaar diergeneesmiddel.
Hoe de twee mannen aan het medicijn en de hogere dosering kwamen, weten de vertegenwoordigers van het Toxicologisch Informatiecentrum niet.
Het medicijn is op recept verkrijgbaar en de wet staat verkoop via internet niet toe. Voor het illegaal aanbieden van geneesmiddelen kunnen boetes tot twintig miljoen kronen worden opgelegd.
----------------------------------------------------------------
V zemi tulipánů rozvolnili a mají problém. Nakažených rychle přibývá.
Ze zijn losgeraakt in het land van de tulpen en hebben een probleem. De infectie neemt snel toe.

Het aantal nieuwe gevallen van coronavirus in Nederland is de afgelopen week met ruim 500 procent gestegen.
Het reproductiegetal was gestegen tot R 2,17.
Meer dan 60 procent van de nieuwe gevallen in de afgelopen week betreft mensen van 15 tot 25 jaar. De meeste nieuwe besmettingen namen toe in de leeftijdsgroep 18-24 jaar, waar het aantal besmettingen met 262 procent toenam. Van het totaal aantal besmettingen dat de bron van de besmetting wist te vinden, werd 37 procent overgedragen in een bedrijf als een bar of club.
De deltavariant nu verantwoordelijk voor 60 tot 65 procent van de besmettingen.
---------------------------
Stačil jeden víkendový festival a hned se nakazilo 1 000 lidí.
Één weekendfestival was genoeg en 1.000 mensen raakten direct besmet.

Zo'n duizend mensen brachten het coronavirus mee van het festival, dat in het eerste weekend van juli in Utrecht plaatsvond. Volgens de organisatoren namen in totaal 20.000 mensen deel aan het evenement.
Het festival Verknipt in Utrecht zou dienen als testevenement voor de verspreiding van het coronavirus bij soortgelijke evenementen. Bij binnenkomst moesten bezoekers een QR-code tonen waaruit bleek dat ze ofwel waren ingeënt, een negatieve test hadden of de ziekte hadden geleden.
Volgens de Nederlandse autoriteiten is dit het grootste aantal besmettingen bij het massa-evenement van dit type in het land. Volgens hem zijn er de komende dagen mogelijk nog meer besmettingen. Ook burgemeester Sharon Dijksma was bij het evenement aanwezig, die op Twitter beschreef dat ze een vreemd gevoel en een zekere spanning voelde bij zoveel mensen zonder maskers en afstanden.
---------------
Nizozemsko znovu zpřísňuje. Premiér se omluvil za unáhlené rozvolnění.
Nederland verstrakt weer. De premier bood zijn excuses aan voor de haastige ontmanteling.

De Nederlandse premier Mark Rutte erkende dat de recente opheffing van de beperkingen op de verspreiding van het coronavirus te vroeg kwam en bood daarvoor zijn excuses aan. Het aantal gevallen groeit nog steeds in het land.
Het aantal nieuwe besmettingen steeg fors na de opening van restaurants en clubs in juni en Nederland hernieuwde in het weekend enkele beperkingen. Het 17 miljoen mensen tellende Nederland hief de meeste coronavirusbeperkingen op 26 juni op, toen er minder nieuwe besmettingsgevallen waren en ongeveer tweederde van de bevolking minstens één dosis van het vaccin kreeg.

Leuke reactie onder het excuus van Rutte:
Ik houd geen rekening met de inhoud, maar het is fijn dat als er een fout is gemaakt, het goed is om dat jongensachtig toe te geven en geen excuses te verzinnen. Dat is leuk. En onbekend bij onze politici.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Bovenaan