Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Wat en wanneer wordt geopend in Tsjechië?

Op dinsdag 14 april heeft de Tsjechische regering een gefaseerd plan onthuld om de coronavirusbeperkingen de komende weken te verminderen.

Het plan is gepresenteerd door de minister van Industrie en Handel Karel Havlíček. Het is nog een conceptversie, dit betekent dat bepaalde data kunnen worden verschoven als de situatie in het land verslechtert.

Tsjechen blijven voorlopig maskers dragen, zei minister van Volksgezondheid Adam Vojtech. Zijn plaatsvervanger, Roman Prymula, voegde eraan toe dat "nu een persoon met het virus gemiddeld minder dan één persoon infecteert" en dat de epidemie afneemt, meldde Reuters.

20 april
- Autoshows
- Verkoop van kofferbak
- Professionele atleten kunnen in het openbaar trainen
- Bruiloften tot 10 personen
- Boerenmarkten
- Ambachtelijke markten

27 april
- Winkels tot 200 vierkante meter op (behalve in winkelcentra)

11 mei
- Winkels tot 1000 vierkante meter (behalve in winkelcentra)
- Rijscholen
- Fitnesscentra en sportscholen, maar zonder douches en kleedkamers

25 mei
- Restaurants, bars en cafés, met service vanuit ramen of tuinen.
- Kappers
- Schoonheidssalons
- Zonnestudio's
- Musea en galerijen
- Dierentuinen buitenverblijven

8 juni
- Winkelcentrum
- Restaurants, cafés en bars
- Hotels, hostels, etc.
- Theaters
- Kastelen en paleizen
- Boekhandels
- Bioscopen en theaters
- Het is mogelijk om evenementen voor maximaal 50 personen te houden
- dierentuinen kunnen ook binnenruimtes openen

"Elke operator die zal openen, moet beseffen dat het ervan afhangt of we kunnen blijven losmaken of dat er schommelingen zijn", deed Vojtěch een beroep op de verantwoordelijkheid van ondernemers en klanten.

Scholen
Scholen gaan ook geleidelijk open. De toelatingsexamens voor de universiteit staan gepland voor juni en als de ontwikkeling van de ziekte het toelaat, staan scholen op 11 mei open voor schoolverlaters en op 25 mei voor jongere schoolkinderen (inclusief kleuterscholen).
Bron praguemorning.cz.

De noodzaak om de noodtoestand verder uit te verlengen, die geldig is in heel Tsjechië tot 30 april, zal voor het einde door de regering worden overwogen, om up-to-date gegevens over de epidemie te hebben, zei Vojtěch.
Bron ceskenoviny.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
@dennuzzz klopt.
Maar je wil niet weten wat een commentaar bv de pendelaars krijgen dat ze de grens overtrekken voor geld.
Moeten ze maar thuis werk zoeken of over de grens gaan wonen.
Terwijl de pendelaars geen uitkering krijgen als ze thuis blijven en wel het buitenlandse geld uitgeven aan huur en boodschappen etc in Tsjechië. In tegenstelling tot hun dorpsgenoten die steun trekken met huurtoeslag etc.

Ik zou de mensen met camping/hotel/pension/huisjes in Tsjechië aanraden om in gesprek te gaan met hun buurtgenoten en vragen hoe zij er over denken "als het weer toegestaan wordt" dat buitenlanders in hun accommodatie komen.
 

kuurgast

Donateur
De geplande vlucht gaat van Bangkok-Amman naar Wenen.
Mijn vraag is nu: hoe kom ik vanuit Wenen naar mijn woonplaats.
Bussen van regiojet.cz rijden van diverse vliegvelden en steden in Europa naar Praag terug.
Ander is umbrellaholiday.com met bussen en speciale auto's.
Van Wenen rijdt uchytil.cz naar Brno of Praag.

Mogelijkheid van vervoer aan Oostenrijkse zijde: treinverbinding Wenen - Gmünd/grensovergang České Velenice.
Transport aan Duitse zijde: treinverbinding München (centraal station) - grensovergang Bayerisch Eisenstein/Železná Ruda (met 1 overstap); of München (centraal station) - Furth im Wald/Folmava grensovergang (met 2 transfers).

Als u aankomt op de luchthaven in Duitsland of Oostenrijk, kunt u gebruik maken van binnenlands commercieel vervoer aan de grens met Tsjechië. Uw familielid of naaste kan u vanaf de grensovergang helpen. Als u een gezinslid heeft dat naar het vliegveld in het buitenland kan reizen, is hij/zij vrijgesteld van de Tsjechische Republiek als hij/zij uw ticket of instapkaart bewijst.
Bron mzv.cz.
 
Over dat laatste heb ik vanochtend een gesprek gehad met mn (Tsjechische) lerares. Ik ben namelijk huiverig voor de reacties van de dorpsgenoten, wanneer er gasten uit Nederland komen... ik zie het gebeuren, dat wij zelf eind juli/begin naar onze huizen in Porezanky en in Brod u Stribra kunnen. Wellicht zullen ze eigenaren eerder toelaten, om onderhoud aan huis en tuin te kunnen plegen. Later zullen de regels wb de grenzen hopelijk versoepeld worden. Ik zal terughoudend zijn, met het toelaten van mn gasten.
 
Ik zou de mensen met camping/hotel/pension/huisjes in Tsjechië aanraden om in gesprek te gaan met hun buurtgenoten en vragen hoe zij er over denken "als het weer toegestaan wordt" dat buitenlanders in hun accommodatie komen.

Goeie tip, maar eigenlijk heel erg, dat dit nodig zou moeten zijn...

Het geldt echter niet alleen voor "buitenlanders", men is in de kleinere gemeenten ook al huiverig voor Pragenaars.
 
Straks loop ik in Tsjechië schichtig rond met eenzelfde soort schuldgevoel als wanneer ik hier ga wandelen of winkelen. Ik heb het nare voorgevoel dat dit een verloren jaar wordt qua vakanties... :(
 
Dat hoeft nu ook weer niet, hopelijk.

Tsjechie is gelukkig erg ruim, als je het echte platteland opzoekt zullen de hospoda's blij zijn met je klandizie. Wij doen dit nu al elk weekend, lopen of fietsen naar een klein dorpje in de omgeving, biertje(s) uit een raampje kopen en op een rustig plekje opdrinken... Uiteraard met mooi uitzicht etc.
 
Ahoj!

Desnoods zou het een idee zijn alle inkomende reizigers te verplichten twee weken in quarantaine te gaan.
Geen idee hoe dat moet als je geen onderkomen hebt, een chatku op een autokemp is niet een lokatie waar je twee weken kunt verblijven, er is geen kookgelegenheid, geen toilet, geen douche, geen ijskast in de chatku immers.
Een idee zou zijn alle inkomende toeristen twee weken te laten verblijven in een detentiecentrum. Voor twee weken is dat wel oke lijkt me. Ik zou er geen problemen mee hebben.
Cipiers brengen dan voedsel, wel denk ik dat je een eigen cel zou moeten hebben, daar je anders weer anderen kunt besmetten.

De Tsjechische overheid zou bijvoorbeeld duizend Kc per dag in rekening kunnen brengen, dus 14.000 Kc totaal voor twee weken verblijf met maaltijd in een Tsjechisch detentiecentrum. Veel geld wel, voor weinig comfort, maar ik denk dat dit een goede tussenoplossing kan zijn.

Praha en Brno zou je kunnen afsluiten voor toeristen, gezien de grote drukte en desnoods toeristen van buiten de EU twee weken in quarantaine plaatsen aan de EU-buitengrenzen, zoals Vysne Nemecke - Uzhgorod / Szeged-Szabadka-Subotica / Brest enzovoorts. Vliegtuigen kan je desnoods ook nog weren.

De Kofola die ik heb meegenomen afgelopen vakantie is bijna op en bier Krusovice heb ik nog een fles en dan is het bier ook op. Nederlands bier is echt niet te haggelen (waarom verkopen ze eigenlijk uberhaupt Heineken in de Bila of Konzum, welke mafkees drinkt Heineken als je echt geweldig Tsjechisch bier kunt drinken, ook speciale lokale bieren zoals in Beroun soort honing-bier :cheers:).

Hopelijk kan ik dit jaar van de rat 2020 weer goed bier drinken. Koffie daarentegen is in Tsjechie wel weer verschrikkelijk smerig (Kava turecka s mlekem :slik: eh ... ik denk dat je er een gemiddelde Italiaan geen plezier mee doet). :D

Ik ga maar weer fotoboeken bekijken van de vakanties van vroeger.

Na shledanou.

Zou minister Prymula meelezen hier?

Vakantie in Tsjechie, eerst twee weken detentiecentrum. Wel een unieke ervaring lijkt me. :D

Tsjechie is dan ook zo'n tof land, daar moet je gewoon twee weken detentie voor over hebben, vind ik. :yess:
 
Mwah, wij wonen in een dorp, mijn vrouw heeft een auto van het bedrijf met natuurlijk een A in het nummerbord. Dit soort auto's staan geregistreerd in Praag.
 

kuurgast

Donateur
Volgens Prymula zal er ook sprake zijn van een gedeeltelijke opening van grenzen, die binnen enkele weken zou kunnen plaatsvinden.

Het is duidelijk dat niets de verplichting om de luchtwegen te bedekken verandert, zelfs in de zomer. 'Ik denk dat de maskers hier in ieder geval tot het einde van de vakantie zullen zijn', zei vice-minister van Volksgezondheid Roman Prymula.

Prymula verwacht ook een debat over de opening van de Tsjechische grens. “Het reisproces zal zeker in de horizon van weken veranderen. Maar het zal in een situatie zijn waarin men moet nadenken over de situatie in het land van herkomst en bestemming. En als hij terugkeert van een riskant land naar Tsjechië, gaat hij in quarantaine, nu is het een terugkeer uit elk land', aldus de vice-minister van Volksgezondheid.

Als mensen echter terugreizen naar Tsjechië vanuit een land dat niet als riskant hoeft te worden beschouwd, is quarantaine niet verplicht. “Vooral voor het zomerseizoen is er druk om iets te openen. We zullen zorgvuldig moeten nagaan hoe succesvol het versoepelen van de regels is geweest, dit weten we binnen twee weken. Dan komt er een debat over de grens, dat moet half juni duidelijk zijn, 'voegde Prymula eraan toe. Hij gaf toe dat het debat bijvoorbeeld plaatsvindt over reizen naar Slowakije en Kroatië.
Bron ct24.ceskatelevize.cz.
---------------------------------------------
6:35 Prymula: Staten zullen waarschijnlijk samen deals sluiten.
Volgens epidemioloog Roman Prymula zullen onderlinge overeenkomsten tussen landen afhangen van de vraag of zij hun burgers accepteren. Volgens hem zullen voor het zomerseizoen dergelijke overeenkomsten tussen sommige landen plaatsvinden. 'Er is een enorme druk om iets te openen, maar we zullen het zorgvuldig moeten controleren', zei Prymula. Quarantaine na terugkeer zou alleen nodig zijn in landen waar het risico op infectie groter is.

6:18 Binnen enkele weken zouden de grenzen gedeeltelijk kunnen worden geopend.
Volgens vice-minister van Volksgezondheid Roman Prymula worden de regels voor het buitenland waarschijnlijk binnen enkele weken versoepeld. Hij zei dit in een interview voor de Tsjechische televisie. Hij bespreekt voornamelijk zomertrips naar Kroatië en Slowakije. Medio juni moet worden besloten, wanneer zal worden getoond hoe de versoepeling van de regels in Tsjechië is verlopen.
Bron seznamzpravy.cz.
----------------------------------------------------------
Moeten de grenzen dit jaar opengaan? De beperking verdeelt de natie.

Door de verspreiding van het coronavirus zijn de grenzen van Tsjechië pas een maand geleden gesloten. Hoewel het mogelijk is om het land vanaf dinsdag te verlaten voor zakenreizen of dringende bezoeken, bestaat er onenigheid onder politici over verdere verruiming. Zelfs Tsjechen zijn niet duidelijk. Sommigen pleiten voor het openen van grenzen, anderen willen ze gesloten houden.
Er zijn echter nog steeds grote verschillen tussen beleidsmakers op het gebied van verdere openstelling van grenzen. Zelfs de Tsjechen die in twee kampen zijn opgesplitst, zijn niet helemaal duidelijk.
Volgens een onderzoek van TN.nova hebben meer lezers gestemd om de grenzen dit jaar te openen zodat mensen konden reizen. Voor opening waren ongeveer 60% van de kiezers. De resterende 40% stemde tegen.
Bron tn.nova.cz.

Alle debatten gaan over Tsjechen die graag op reis willen, maar niet over toeristen binnen laten!
 

kuurgast

Donateur
Ondanks Covid-19: gemeenteraadsvergadering op het voetbalveld.

De gemeenteraad van Železná Ruda heeft woensdag een buitengewone raadsvergadering gehouden. Om te voldoen aan de overheidsvoorschriften om de pandemie van het coronavirus te beteugelen, werd de bijeenkomst buiten gehouden op het lokale voetbalveld.

'We hebben gehoor gegeven aan het bevel van de regering en hadden zelfs een afstand van meer dan twee meter tussen ons. We hebben tijdens de onderhandelingen mondmaskers gedragen. Ondanks de afstand was alles goed te horen en dankzij het mooie weer was de bijeenkomst ook een prettige aangelegenheid ”, aldus burgemeester Filip Smola aan persbureau ČTK. Het belangrijkste agendapunt was trouwens de aankoop van een halve hectare grond waarop een nieuw stadsplein gebouwd gaat worden. De aankoop is goedgekeurd.
Bron radio.cz/de.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechische ziekenhuizen melden voor het eerst sinds 23 maart geen doden meer door Covid-19.

Tsjechische ziekenhuizen meldden woensdag voor het eerst sinds 23 maart geen covid-19 sterfgevallen. Vanaf donderdagochtend werden 418 mensen in het ziekenhuis behandeld voor de ziekte terwijl er 6.303 bevestigde gevallen van coronavirus waren.

Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch zei eerder deze week dat de pandemie onder controle is, maar drong er bij de mensen op aan waakzaam te blijven om geen nieuwe golf van infecties te riskeren. Hij kondigde dinsdag aan dat ziekenhuizen binnenkort de uitvoering van niet-essentiële operaties en andere electieve behandelingen kunnen hervatten.

Tot op heden zijn 166 mensen overleden aan Covid-19 in Tsjechië en 831 zijn hersteld, aldus het ministerie van Volksgezondheid. Sinds 1 maart zijn meer dan 146.000 mensen getest.
Bron radio.cz/en.
 

kuurgast

Donateur
De boerenmarkt alleen volgens de nieuwe regels.

Op maandag 20 april kunnen ze boerenmarkten openen. Boeren die aanzienlijke verliezen melden, kunnen onder strikte voorwaarden hun producten verkopen. De aanbevolen afstand en andere maatregelen zijn voor sommigen echter onduidelijk.

'Tot dusver hebben we het niet kunnen achterhalen wat precies op ons van toepassing is. We verwachten dat het Ministerie van Landbouw enkele officiële regels uitvaardigt. We hebben alle informatie van de media vernomen, niemand heeft ons van tevoren geïnformeerd ”, zegt Andrea Vodňanská, woordvoerder van de boerenmarkten in Vítězné náměstí in Praag, die waarschijnlijk vanaf 2 mei open zal zijn.

Het heeft met name onduidelijke veiligheidsafstanden, waarvoor het Ministerie van Landbouw geen specifieke afstand heeft vastgesteld. 'We weten niet hoe we ervoor moeten zorgen dat mensen niet te dicht bij elkaar en dergelijke staan. Ik denk dat het binnen de markt helemaal niet gemakkelijk zal zijn. Bovendien zullen we het aantal kraampjes tot ongeveer de helft moeten terugbrengen ”, voegde Vodňanská toe.

Twee meter afstand.
De voorzitter van de Farmer's Market Association vindt de regels voor de marktordening echter duidelijk. “Klanten en verkopers moeten een afstand van ongeveer twee meter aanhouden, ontsmetting moet op elke stand aanwezig zijn, een wasbare toonbank is vanzelfsprekend en we raden verkopers ten zeerste handschoenen aan. Natuurlijk geven we de voorkeur aan contante betalingen. Als het contant is, moet de verkoper slechts één persoon aanwijzen om met het geld om te gaan, 'zei Jiří Sedláček tegen Lidovky.
Bron lidovky.cz.
 

kuurgast

Donateur
Covid-19: Welke landen zijn het veiligst, welke zijn het meest riskant en hoe gaat het met Tsjechië?

De Deep Knowledge Group (DKG), die wereldwijd wetenschappelijke data analyseert, komt met een ranglijst op basis van 72 indicatoren, waaronder de mate waarin lockdownmaatregelen worden nageleefd, hoe streng de lockdown is, de hoeveelheid ic-bedden, de testcapaciteit, het aantal beademingsapparaten en de mate van economische steun.

DKG heeft de Eurozone ingedeeld in landen die een hoge, gemiddelde of beperkte mate van veiligheid bieden. Nederland hoort met de zesde plaats bij de kopgroep van elf landen die in de hoogste categorie vallen. Duitsland is het allerbeste bestand tegen de coronacrisis, gevolgd door Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije en Denemarken. De rest van de top elf wordt compleet gemaakt door Noorwegen, België, Finland, Luxemburg en Tsjechië.
Bron welingelichtekringen.nl.
 
Bovenaan