Tsjechen in NL zonder ziektekostenverzekering

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nogmaals on topic, mocht een logee onverhoopt in een ziekenhuis belanden, dan is daar het potje van de gemeente voor, als het ziekenhuis die rekening niet kan innen.
Ik weet niet of er tussen Tsjechie en Nederland een verdrag is om vice versa ook rekeningen te incasseren. Als dat er wel is, dan gaan ze de kosten verhalen.
Maar in geval van onverzekerden is er in het uiterste geval een potje bij de gemeente waar het ziekenhuis dan uit betaald wordt.
 
Waarom ik zo aandring op navragen bij de EIGEN gemeente, is dat ondanks dat wat Kees M schrijft, mij ook uit de vroegere werksituatie bekend voor komt, ik weet dat gemeenten juist op dit vlak verschillend beleid hanteren. Waar in een grotere gemeente makkelijk iets met een potje geregeld wordt, gaat men in kleinere gemeenten vaak eerst naar andere oplossingen kijken.

Of je dan uiteindelijk moet betalen dat blijkt dan wel weer, het gedoe dat je je op je hals haalt, wil je ook niet.
Dus informeer je gewoon over de huidige en plaatselijke handelswijze.
 
NU al vast info in winnen is slapende honden wakker maken. Beste gemeente wat doen jullie als "buitenlanders" geen ziektekosten verzekering hebben??
En dan na een paar maanden komt een probleem met een ziekehuisrekening.
Lijkt me niet slim. Zelfs kleine gemeenten, waar een ziekenhuis staat hebben zo'n potje voor onverzekerden. Zit in de bijstandspot.
Sommige grote ziekenhuizen hebben ook zo'n potje.
 
Wel fijn als je zo'n soort logeerders hebt trouwens, :( lijkt me niet echt ontspannen. Tijdens hun verblijf zit het toch de hele tijd in je achterhoofd om vooral geen risicovolle dingen gaan ondernemen. En mocht er dan iets gebeuren een ander (hetzij jou, hetzij de maatschappij) voor de kosten op laten draaien. :oeps:
 

Vodnik

† In Memoriam
Neen Kees M, een tsjech die niet verzekerd is doet dat zeer bewust, je moet er zelfs "streken" voor uithalen die niet kunnen zoals géén sociale premies afdragen. Als je in loondienst bent is het zelfs onmogelijk tenzij je werkgever een loopje neemt met zijn verplichtingen.
 
Wat ik bedoel is dat het niet voor iedereen betaalbaar is om een reisverzekering te nemen, die je ziektekosten dekt.
Ook in Nederland zijn zo'n 8% niet verzekerd. Zo'n 11% betaalt premie via het CVZ. De zogenoemde bestuurspremie. Dat is 130% van de premie die het CVZ als normaal hanteert. Dat ligt al 30 euro hoger dan een concurrerende premie.
Ik ga er niet automatisch vanuit dat mensen de zaak belazeren, ook Tsjechen niet.
Je zal maar ff geen geld hebben om een (reis)verzekering af te sluiten.
 

Vodnik

† In Memoriam
Een reisverzekering heb je niet nodig om tijdens een reis tegen ziektenkosten verzekerd te zijn. Alle verzekeraars geven op aanvraag een EHIC uit. Op vertoon van je EHIC krijg je de zorg die nodig is.
In Tsjechie hoef je niet om een EHIC te vragen (in NL wel), die krijg je automatisch, is deel van je verzekeringspasje.

offtopic:
Wat die bestuurspremie betreft, een mooi voord voor boete want anders is het niet. Men gaat in NL dus mensen die door omstandigheden (ontslag, crisis . . . ) de premies voor gezondheidszorg niet meer kunnen opbrengen 130% laten betalen, alsof dat helpt!
Ik had graag het CVZ een boete zien krijgen voor de veel te late jaarafrekening die ik van ze krijg (het lijkt nu goed te gaan maar afrekeningen 2006 tot 2010 waren jaren te laat).
(NB nederlanders die in CZ wonen met een nederlands inkomen betalen ook hun ziektenkosten via CVZ)
 
Bovenaan