Tsjechen in NL zonder ziektekostenverzekering

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Af en toe krijg ik Tsjechen op bezoek in Nederland. Die verblijven dan bij mij in huis als logeerders. Ik weet dat ze in Tsjechie de ziektekostenverzekering niet betalen. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren wanneer een logeerder daadwerkelijk goed ziek wordt. Gaat de zorgplicht in NL dan zo ver dat ze toch geholpen worden? En zou ik eventueel aansprakelijk gesteld kunnen worden?
 

Vodnik

† In Memoriam
Er zijn nogal wat cases hier in CZ van buitenlanders (Ukraine, verwegistan....) die gebruik maken van de gezondheidszorg en vervolgens niet betalen. Moeilijk innen van een kale kip. Ik weet dat er ook Tsjechen zijn die maling hebben aan betalen (en die zijn beslist niet armlastig!) en zo misbruik maken van de gezondheidszorg (niet mijn vrienden!).

Een Nederlandse huisarts zal je wel helpen, maar hoever een ziekenhuis gaat? Ik hoop niet zover als in CZ!
In Amerika kan de gastheer aansprakelijk gesteld worden, maar in NL heb ik daar nog nooit van gehoord.
 
wanneer er sprake is van een levensbedreigende situatie wordt iedereen geholpen. is dat niet het geval dan komt er geen behandeling tenzij men in staat is contant af te rekenen. van persoonlijk aansprakelijk stellen van mensen die logees hebben, daar heb ik nog nooit van gehoord.
 

kuurgast

Donateur
Artsen en verpleegkundigen hebben een persoonlijke eed/belofte afgelegd dat zij iedereen hulp zullen bieden, onafhankelijk wie de patiënt is en van de omstandigheden waarin hij verkeert.

Diverse ziekenhuizen hebben in hun reglement een tekst opgenomen zoals onderstaand:

Niet verzekerde patiënt.
Als u niet verzekerd bent, wordt voor het begin van een behandeling een voorschotnota opgesteld aan de hand van wettelijk vastgestelde tarieven. Deze moet voorafgaande aan de behandeling door u voldaan te worden. Na beëindiging van de behandeling wordt het precieze bedrag met het door u betaalde voorschot verrekend.
Overigens wordt in spoedeisende gevallen medisch noodzakelijke zorg verleend, ongeacht hoe u verzekerd bent.

Bron: sintlucasandreasziekenhuis.nl
 
In de Nederlandse grondwet staat dat iedereen in ieder geval recht heeft op noodzakelijke medische zorg. Medisch noodzakelijke zorg is de situatie waarin de verlening van medische zorg niet kan worden uitgesteld of onthouden zonder het leven of de gezondheidstoestand van betrokkene of de Nederlandse volksgezondheid ernstig in gevaar te brengen. Het is aan een arts om te beoordelen of medische zorg noodzakelijk is.

Zie: http://www.denederlandsegrondwet.nl
 
Je zou aansprakelijk kunnen worden gesteld voor ziektekosten die buiten de direct levensbedreigende vallen. Ik heb snel even gezocht - niet uitputtend - maar er is een regel dat vreemdelingen over 34 euro per dag moeten kunnen beschikken, tijdens verblijf. Een aantal gemeenten vragen daarbovenop nog een garantstelling van de logiesverstrekker.
Of dit alles ook voor EU-burgers geldt weet ik niet.

Het handigste en verstandigste is dat je je vooraf goed laat informeren bij de gemeente waar je woont. Het is wel zo goed om te weten waar je aan toe bent als iemand langdurige zorg nodig heeft na een aanrijding en niet vervoerbaar is (want dat valt buiten de grondwettelijke plicht) of als iemand plots besluit toch maar niet naar huis te gaan en zich hier min of meer te vestigen.
Een reisverzekering - zo ze die al hebben, daar ze het met de ziektekosten ook niet zo nauw nemen - dekt niet alles en is slechts voor de geplande duur van de reis geldig.

Regel het vooraf, informeer je en doe dit bij de verantwoordelijke instantie. Adviezen op een forum hebben geen enkele rechtsgeldigheid namelijk.

Ondanks dat dit forum een goede naam heeft, kom je er bij de rechter niet vanaf met 'Maar van het Tsjechisch Forum mocht het.'
 

Pelhřimov

Donateur
In 1996 hadden wij een uitwisseling. Tijdens een voetbaltoernooi brak een Tsj jongen zijn arm. Hij had geen reisverzekering afgesloten. Wij, als stedenband, moesten toen voor de gemaakte ziekenhuiskosten opdraaien. Sindsdien hebben we bij elke uitwisseling gesteld dat iedereen die tijdens een uitwisseling op bezoek ging of kwam een reisverzekering af moest sluiten.
 

Vodnik

† In Memoriam
De EHIC die je van een tsjechische verzekeraar krijgt wordt in alle europese landen geaccepteerd (die kaart krijg je als je verzekerd bent). Dit geldt voor de nederlandse EHIC trouwens ook, met beide heb ik die ervaring.
Daarnaast heb ik ervaring dat een touroperator in Tsjechië toch nog voor zijn gasten een extra reisverzekering mbt healthcare afsluit.

(dit is geen antwoord op de vraag van TS maar geeft wel een beetje aan wat wel en niet kan)
 
Als een van je gasten naar het ziekenhuis moet of naar een huisarts dan zou die verzekerd horen te zijn. Huisartsen vragen vaak om de rekening cash te voldoen. Ziekenhuizen helpen je en als je niet kan betalen (of niet verzekerd bent) is daar een potje voor bij de gemeentes. Daar kunnen de ziekenhuizen de onbetaalbare (oninbare) nota's declareren.
Gaat via sociale dienst. Is al jaren zo. Dus maak je geen zorgen. Hooguit het huisartsbezoek zal betaald moeten worden, Dat is hooguit 75 euro excl. de medicijnen.
Als je een goed huisarts hebt kan dat ook via jouw ziektekosten verzekering. Ik weet dat is op zich fraude, maar zo krijgt hij/zij betaald.
Je zou aansprakelijk kunnen worden gesteld voor ziektekosten die buiten de direct levensbedreigende vallen. Ik heb snel even gezocht - niet uitputtend - maar er is een regel dat vreemdelingen over 34 euro per dag moeten kunnen beschikken, tijdens verblijf. Een aantal gemeenten vragen daarbovenop nog een garantstelling van de logiesverstrekker. .....
Jij bent niet aansprakelijk voor je logees. Zelfs niet in dit land met zijn afbrekende zorg.
 
Ik heb jaren bij een sociale dienst gewerkt. Daar was het standaard dat onbetaalde/oninbare rekeningen van het ziekenhuis door de gemeente werden betaald. Dat ging veelal over rekeningen van bijv. junks, vreemdelingen, zwervers etc.
Die logees zijn voor de wet "vreemdelingen". Verder ben je volgens de Nederlandse wet niet verantwoordelijk voor je logees. Zeker niet voor volwassen logees.
 
Inderdaad hebben wij ooit moeten tekenen, dit is zeker 20 jaar geleden
Mensen uit een oostblokland die voor 6 weken en voor 3 maanden kwamen.
Dat garant staan en tekenen is bij de vreemdelingenpolitie gebeurd. Wij hadden zelfs een verzekering voor ze geregeld.
Hadden toen wel een visum en dat visum kregen ze alleen als er een uitnodiging was.
Deze mensen hebben NIET gewerkt in Nederland.
 
Dat is ook volkomen logisch. Mensen die hier niet slechts voor vakantie komen, moeten zich bij de vreemdelingendienst melden. Althans als ze geen EU ingezetene zijn.
Als iemand gewoon bij jou komt logeren, dan zal er geen mens vragen of je garant wil staan.
Sterker nog, volgens de vreemdelingenwet mag je als buitenlander hier maximaal 6 maanden blijven voor vakantie doeleinden. Of je nu een visum nodig hebt of niet. Verandert het doel van je bezoek, dan zul je wel naar de vreemdelingendienst moeten en een tijdelijke vergunning tot verblijf aanvragen.
In die gevallen kan er worden gevraagd of er iemand borg wil staan.
Maar voor gewoon een logee is dat niet nodig.
 
Bovenaan