Trouwen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Volgens mij kun je voor 5000 euro echt wel een superfeest geven. Je komt zelf regelmatig in Tsjechië en weet dus ongeveer wat je kwijt bent voor eten en drinken. Ik zou de volgende keer vragen bij een restaurant wat de mogelijkheden zijn.
 
Jan, dat is net een beetje mijn issue. Normaliter ben je voor 20 a 30,- helemaal voldaan. Iig in Liberec, maar zou men bij een bruiloft ook een andere/ scherpere prijs afgeven per persoon? Ik weet niet of dit normaliter gebruikelijk is. Ik zou zeggen feest voor 50 man en dan 30 personen die op de zelfde locatie blijven slapen, dan moet er toch wat te regelen zijn, of niet???

gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk.
Thx
 
Jan, dat is net een beetje mijn issue. Normaliter ben je voor 20 a 30,- helemaal voldaan. Iig in Liberec, maar zou men bij een bruiloft ook een andere/ scherpere prijs afgeven per persoon? Ik weet niet of dit normaliter gebruikelijk is. Ik zou zeggen feest voor 50 man en dan 30 personen die op de zelfde locatie blijven slapen, dan moet er toch wat te regelen zijn, of niet???

Om het te regelen, zal waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn. Een scherpere prijs zal per restaurant anders kunnen zijn. Misschien behoort catering ook tot de mogelijkheden. Gewoon een paar locaties binnenstappen en vragen.
In ieder geval veel succes.
 
Voor 5000 euro voor 50 mensen kan je ook in Nederland een feest organiseren.
Een rondje rond de maan in een luchtballon met zestien paarden, zit er dan niet bij, maar voor de rest prima verzorgd.

Dus dat kan in Tsjechië zeker. Ik zou alleen geen prijs noemen en haar familie naar de prijs laten informeren. Al was het alleen al maar zo omdat de ouders van de bruid de bruiloft betalen, of liggen die regels in Tsjechië anders? Zoek dat eerst even uit, voordat je je aanstaande schoonouders schoffeert door te gaan betalen.

Kort gezegd: volgens mij gaat het jou niet aan.
 
Ja het is, volgens mij, de gewoonte om de kosten te verdelen tussen de ouders van het echtpaar. Tenmiste dat is wat ik gewend ben, maar het kan zijn dat de gewoontes verschillen tussen de families. Als de ouders financieel tegemoet wil komen, doe het dan in overleg, want vooral de moeder van de bruid ontleent veel ' trots' aan het organiseren van zo'n bruiloft. Ik weet hoe mijn moeder er bijna bij neerviel :D

Ik weet niet hoe je Tsjechisch is maar alvast een voorproefje

http://cs.wikipedia.org/wiki/Svatební_zvyky
 
Nogmaals de regels zijn in Nederland wat versoepeld, maar in Tsjechië houdt men nog vast aan etiquettes. En die bepalen dat de vader (lees: ouders) alles betalen. Zij geven namelijk de bruid weg en hoeven de rest van haar leven geen zorg meer voor haar te dragen.
Wil je je schoonouders niet beledigen - lijkt me een slecht begin - laat je vooraf dus goed informeren.

Wil jij een vrijgezellenfeest geven, dan draai je daar zelf voor op, of eigenlijk je vrienden. Hou het dan wel netjes en ga niet in een pinguïnpak in je blote kont rondlallen. Dat achterlijkheid hier ten lande steeds meer als norm wordt gezien, in andere landen heerst nog de beschaving. Dus ook etiquettes.

Veel geluk verder!
 
Ik zou alleen geen prijs noemen en haar familie naar de prijs laten informeren. Al was het alleen al maar zo omdat de ouders van de bruid de bruiloft betalen, of liggen die regels in Tsjechië anders?
Kort gezegd: volgens mij gaat het jou niet aan.

ja, mits de ouders van de bruidegom beduidend kapitaalkrachtiger zijn dan de ouders van de bruid !!!
en kijkend door cz ogen naar nederlanders...............
 
Fatsoen en etiquette stijgen boven geld uit. Zouden de schoonouders armlastig zijn, kan men ze op een beschaafde manier geld doen toekomen. Echter de organisatie laat men aan hun.

In de meeste gevallen hebben ouders voor het huwelijk van hun dochter geld gereserveerd. De som daarvan komt grosso mondo overeen met de kosten die men niet meer aan de begrafenis van de dochter hoeft uit te geven, omdat daarvoor de bruidegom met het huwelijk ook verantwoordelijk wordt.

Handig toch, fatsoen? Daar kan je zoveel makkelijk mee oplossen!
 

kuurgast

Donateur
......in Tsjechië houdt men nog vast aan etiquettes. En die bepalen dat de vader (lees: ouders) alles betalen.
Dieter waar heb je die "wijs"-heid vandaan? :denk: Tijden veranderen zie onderstaande:
Tradicí zůstává, že útratu za alkoholické nápoje by měli platit rodiče ženicha. Dnes však platí, že si většinou snoubenci hradí veškeré náklady se svatbou spojené, sami. Rodiče samozřejmě mohou přispět, avšak dělení platebních položek je dnes již věcí zastaralou.
= over de traditie dat ouders bruidegom drank betaalden maar dat het nu achterhaald is en je het zelf mag betalen zo nodig met financiële bijdrage van ouders. Bron:novesluzby.cz.
kan er iemand zeggen wat een bruiloft in tsjechie ongeveer kost....
Heb zo snel geen link maar kom prijzen tegen van 500 tot 1500 CZK per persoon voor trouwerij.
Ligt er aan wat je wil...kasteel ,hotel ,hospoda ,restaurant ,diner ,buffet ,live muziek.....
 
Dieter waar heb je die "wijs"-heid vandaan? :denk: Tijden veranderen zie onderstaande:
= over de traditie dat ouders bruidegom drank betaalden maar dat het nu achterhaald is en je het zelf mag betalen zo nodig met financiële bijdrage van ouders.

Nou hiervan, onder andere:

Ja het is, volgens mij, de gewoonte om de kosten te verdelen tussen de ouders van het echtpaar. Tenmiste dat is wat ik gewend ben, maar het kan zijn dat de gewoontes verschillen tussen de families. Als de ouders financieel tegemoet wil komen, doe het dan in overleg, want vooral de moeder van de bruid ontleent veel ' trots' aan het organiseren van zo'n bruiloft. Ik weet hoe mijn moeder er bijna bij neerviel

Daarbij het zegt me niet zo heel veel dat tradities veranderd zijn, dat zijn ze hier ook. En dat je het anders doet is ook normaal. Maar je moet wel weten hoe het vroeger ging en in die familie, cq omgeving, achtergrond etc misschien nog steeds.
Vandaar begin je dus bij haar ouders, hoe normaal het tegenwoordig misschien ook is om het zelf te doen.

Daarbij koester die gewoontes nou eens gewoon. Als je bij een huwelijk al meteen begint het koesteren achterwege te laten, wordt het een Van der Vaartje.
 
Hallo!

Mijn Nederlandse vriend en ik gaan dit jaar trouwen. We hebben al de datum, locatie, tolk en alles daaromheen geregeld. Nu nog de papieren. Ik ben bij de "gemeente" geweest waar we gaan trouwen om te informeren naar alle documenten die we nodig hebben. Ik weet dus al zeker wat ik moet regelen. Maar... mijn verloofde is naar zijn gemeente geweest om de huwelijksbevoegdheidverklaring aan te vragen en daar zeiden ze hem dat hij onder andere mijn geboorteakte mét apostille nodig heeft om de verklaring te krijgen. Weet iemand ajb hoe ik de apostille moet regelen? Ik heb wel wat gelezen over dit onderwerp maar ik ben er niet echt wijs van. Kan iemand me toelichten waar ik precies terecht moet om de apostille te krijgen?

Alvast bedankt!

Voor alle duidelijkheid: We gaan trouwen in Tsjechië.
 
Bovenaan