Trouwen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik wilde graag weten of iemand ons iets kan vertellen over de mogelijkheden om als Nederlands stel in Tsjechie te trouwen..?:stout: En wat je daar allemaal voor nodig hebt, waar je op moet letten etc etc..:denk:

Alvast bedankt!

Liefs Mar
 

MartinaK

Moderator
Maruška…

Ik ben pas getrouwd en dus kan ik je het volgende adviseren…
Ten eerste, ga naar jullie gemeente voor ondertrouw proces en hier krijg je de eerste informatie bij selectie proces – huwelijk gaan gebeuren in buitenland. Je krijg hier advies, welke documenten moet je samen regelen.

Ten tweede, Den Haag ambassade heef jullie de basis informatie over de Tsjechische huwelijke tradities en documenten. http://www.mzv.cz/hague

Volgens onze ervaringen, hebben wij voor Nederland gekozen, voor de simpel redenen... taal, meer Nederlandse gasten en gezeglijkheid met niet zo officieel plechtigheid.

Vanaf mijn Nederlandse collega’s, heb ik goede ervaringen gehoord met service in Český Krumlov. Hierbij hebben lange tijd ervaringen met Nederlandse huwelijken.

Kortom, wat de naam betreft, geen grote probleem, je moet allein het formulier invullen, welke naam ga je naar het huwelijk gebruiken (zelfde, achternaam van je man of combinatie met streepje tussen) en niet vergeten dat je wilt graag je NL achternaam in international form te houden, niet als volgens Tsjechische grammaticale regels voor vrouwen – ová (e. g. van Houvenová).

Maar dat betreft als je Tsjechische nationaliteit heeft en wil je het paspoort veranderen. Na de huwelijk, zorg je in tijd voor aanpassingen van je naam, met verband van Tsjechische paspoort je heeft allen 3 maanden dat je kan oude naam gebruiken. Na 3 maanden, pasport is niet meer geldig!!! Ambassade heeft me goed geholpen en dus geen stress!

Goed veel succes!
 
Dank jullie wel voor de reacties! Ik hou wel gewoon mijn NL nationaliteit want mijn vriend is ook gewoon NLder.. Alleen leek het ons leuk in Tsjechie te trouwen met ons tweetjes :)
 
Hallo..!

ik heb hier ook een vraagje over.
mijn vriend en ik willen ook graag trouwen in tsjechie pas over een paar jaar hoor, maar we beginnen langzaam met uitzoeken hoe en wat.
mijn vriend is geboren in cz maar heeft inmiddels een nederlands paspoort.
en Ik ben Nederlandse. is het wel mogelijk om daar te trouwen als nederlands stel.
en komt er dan ook "kova" achter mijn (toekomstige) achternaam?

Groetjes :)
 

MartinaK

Moderator
Hallo..!

en komt er dan ook "kova" achter mijn (toekomstige) achternaam?

Groetjes :)

Op de ambassade is special formulier voor, daar heb je mogelijkheden - international vorm van je naam houden... ik heb zelf achternaam mijn NL man zonder OVÁ mij achternam van Tsjechische vader wel met – ová dus leuke unieke combinatie. Maar nu mag je kiezen voor internationale vorm zonder probleem.
 

MartinaK

Moderator
Tijden een rondleiding in Karlstejn vertelde men dat je er ook kon trouwen. Een hele mooie locatie. Hoe en wat weet ik niet.


Hierbij de info http://www.hradkarlstejn.cz/wedding-ceremonies/

13cs_big.jpg
 
haha dus daar is het inclusief berenvelletje he...?:top: Voor wat voor doeleinde dan ook.....;) wel over nagedacht trouwens..handig als je direct over wilt gaan tot de huwelijksnacht!:stout:
 
Bovenaan