Top 100 Bezienswaardigheden in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

hebben nog niet de helft van Tsjechië gezien, maar wat we al zagen!!!
mijn favoriete kastelen: Hluboka (zuid-bohemen), Pernstejn (boheems-moravisch hoogland), Loket (vooral als je er middeleeuwse bruiloft kan meemaken!), Konopiste (centraal bohemen), Cervena Lhota (om te gaan wonen)...'Kratochville,
favoriete steden, (ik plaats Praag even buiten categorie), Karlovy Vary op kop,dan Kutna Hora en Brno, Telc, Trebon, Pisek (heel charmant!, zuid-bohemen)
andere bezienswaardigheden: Het monument bij Slavkov (3 Keizersslag,moravië), Terezin (hier wordt je stil van!), de aptheek in Klatovy, de knekelkapel in Sedlec bij Kutna Hora.
de onderaardse gangen onder Jihlava.
Favoriete restaurants, Cesky Raj in Praag (jungmanplein), de blauwe engel in Frantiskovy Lazne (ken de tjechische naam niet meer), en de hospoda in Klucenice.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Tip, reserveer op tijd voor de bootjes, s'morgens bv dan krijg je een kaarje voor de middag bv. Kan je op je gemak op het houten balkon gaan staan en naar beneden kijken, ik dacht ongeveer 140 meter, of door ingestorte grot lopen begeleid oor stemmige muziek en omhoog kijken. Ja, ja, de rest weten we wel. vr. gr. de Pivonist.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Ook de moeite waard is op zondag in Rovensko pod Troskami naast het kerkje te gaan kijken. Daar staat een nog vrij origineel honderden jaren oud houten bouwwerkje dat je bij voorkeur op zondag bezoekt. Van binnen hangen namelijk 3 enorme bellen, maar op hun kop. Eerst hingen ze alledrie gewoon, maar toen de bazen van Hruba Skala in de gaten kregen dat elke keer als de bellen luidden, de bevolking van Rovensko in opstand tegen hen kwam, bedachten ze een passende straf: de bellen moesten andersom gehangen worden. Dan konden ze ook niet meer luiden. De slimme inwoners van Rovensko pod Troskami bedachten echter een systeem waarmee de bellen toch konden klingelen. Elke zondag om 12:00 bellen ze dus, en je kunt er bij zijn. Het is waarlijk indrukwekkend en als je in de buurt bent moet je zeker langsgaan.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Kasteel Frydlandt is ook zeer de moeite waard. Het ligt wat buiten de normale routes, namelijk in de noordelijke uitstulping, maar is door de auto(snel)weg naar Liberec eigenlijk met een ruim uur vanuit Praag goed te bereiken. Het is een behoorlijk groot kasteel, met inrichting van plm. 1800 - 1945. Mooiste zijn de binnenplaatsen met prachtige oude bomen en ander groen. Ook de ligging is erg mooi. Enig nadeel is de soms erg langdurende rondleiding: wij waren meer dan 2 u zoet, en dat is lang om allerlei kamers te bewonderen zonder eet&drink pauze.
Een heel mooie route daarheen, als je bijvoorbeeld vanuit Krkonosse (Vrchlabi e.o) komt, is om de weg 290 te nemen, vanuit Desna over Sous (een waterreservoir), dan ga je dwars door het nationaal park Jizerske Hory heen, naar Hejnice en vervolgens Frydlandt toe.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Als je dan toch in die streek bent en van kastelen houdt, bezoek dan ook kasteel Lemberk, halverwege Novy Bor en Liberec, gelegen langs weg 13. vr. gr. Macek
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

EBH_Litomysl_2.jpg


Litomysl
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Alleen het onderste gedeelte, en het schijnt een "wapen" te zijn van een bekende familie. Althans, die keer dat wij er waren werd ons dat toen verteld.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

we zijn vorig jaar voor het eerst in tsjechie geweest,in noord moravie om precies te zijn.vanaf de camping konden we naar het openluchtmuseum lopen,in roznov pod r

radhostem.erg mooi,maar ook het kasteel in bouzov was erg mooi.de grotten in sloup
zijn ook een aanrader(alleen de katharina grot bezocht,voor de punkva grot moest je reserveren).maar er zijn vast nog plekken genoeg die ook erg mooi zijn!!!!!!
dit jaar gaan we wederom naar tsjechie toe.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

zoals al vele op de lijstje hebben staan lees je alleen iets over de steden
maar niet te vergeten de natuur want dat heeft tsjechie heel veel te bieden
1.de wandeltochten naar de prame labe (de bron van de elbe )
2.de wandeltocht naar de hoogste plek in tsjechie de ped pod snezka (1602m hoog)
3.cesky raj
4.de rotsen van prachov
5.adrespasske skaly (zandrotsformatie's waar je door heen wandelt)
6.bozkovske dolomieten (grotten)
7.pevnost josefov (josefstad)
8.punkevni jeskyne ( grotten)
9.het adelaarsgebergte (heerlijk om door heen te wandelen en of met de auto te rijden)
10.telc (unesco dorp)

en zou hier nog wel fftjes een uurtje of wat mee door kunnen gaan
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Elly, beiden zijn niet in de buurt van Praag hoor!

Pevnost Josefov is nabij Jaromer, dat is nog iets verder dan Hradec Kralove en het andere zijn de Punkva grotten in Blansko (Brno).
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

ik heb de hele lijst inmiddels wel gelezen en heb veel dingen opgeschreven die me interessant lijken, maar stuit op 1 ding. In mijn vakantieplanning moet ik rekening houden met een kind van 6 jaar en vraag me af of er ook iets van een attractiepark of zoiets is. Of ben ik gebonden aan kastelen en dierentuinen??
wellicht is er iemand die daar nog een antwoord op heeft, of heb ik er overheen gelezen
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Er is in Tsjechië nog geen attractiepark van de omvang van Efteling, Walibi o.i.d. Wel wat grotere zwemparadijzen (Kladno), maar elk zwemmeertje is eigenlijk ook al mooi. En vergeet niet dat je in een bos ook een boel lol kan hebben!
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Ja, je zult terug moeten naar de oertijd, in Tsjechie hebben ze nog geen "echt" atractiepark. Of toch wel? er zijn namelijk twee redelijke Western parken, met de zoekfunctie kun je daarover op het forum wel iets terugvinden. Maar wat dacht je idd van Kastelen, ridderspelen, roofvogelshows, bossen, vissen, torens beklimmen, Reuzengebergte, kano-varen, back-to-the-nature, kampvuur, Holesnice-Cesky-Krumlov-Praag, de grotten bij Blansko, openlucht museum, ik kan nog wel uren doorgaan.
Als je het aan mij vraagt is Tsjechie zelf een groot open lucht museum, wat de waarde van een attractiepark zeker kan evenaren.
 
Bovenaan