Tolvignet voor Duitse Autobahn vanaf 2016

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De Duitse Verkeersminister Ramsauer blijkt al weken lang een plan klaar te hebben voor de invoering van een tolvignet voor personenauto's op de Duitse wegen. (een en ander naar Oostenrijks/Zwitsers voorbeeld). Ramsauer stelt de inkomsten nodig te hebben voor aanleg en onderhoud van de infrastructuur en gaat het plan inbrengen in de eerstvolgende coalitiebesprekingen op 4 juni aanstaande.
Bron: Tagesschau.de

Aangezien de meesten van ons op weg naar Tsjechië een aanzienlijk stuk door Duitsland moeten rijden leek het me ook interessant voor hier.

PS: Nieuws staat ook op nu.nl
 
Het plan (Pkw-Maut) is al wat ouder, in oktober 2011 kwam het al aan de orde. Duitsland kent al langer de tol voor vrachtwagens (Lkw-Maut).
ADAC is tegen, maar er zijn ook vele Duitse automobilisten die voor zijn, omdat ze van mening zijn dat ze misschien wat minder gaan betalen aan andere auto gerelateerde heffingen, als de rest van Europa aan hun autowegen gaat meebetalen.
Voor de meeste Nederlandse gebruikers van de Duitse autowegen zal het vooral van belang zijn of men een jaarkaart moet kopen of dat er ook gunstigere varianten als week- en maandkaarten komen.
 
Wat een gedonder allemaal!
Iedereen wil mijn geld hebben wat ik niet heb.
Een verenigd Europa, ik geloof er steeds minder in.
Ik laat mijn Tsjechies kotje verplaatsen naar Urk!
 
bedankt voor de info. Ik ga het in de gaten houden. Ik had hier nog niet over gehoord. Hopen dat ADAC wint...
 
Ik kan me wel iets bij voorstellen. Jan en Alleman denderen over de Duitse autobanen, laten afval achter, vervuilen de lucht met uitlaatgassen en consumeren niks. Wie wordt er beter van? Niet de Duitsers. Misschien wel de Turken die de Wc's schoonmaken, die hebben een baan.

Dat je in Tsjechië zelf een vignet moet kopen vind men normaal, en ook in Oostenrijk en Zwitserland. In Frankrijk, Italië en Spanje betaal je de tol. Waaarom zou Duitsland achterblijven?

Het is simpel. Auto rijden kost gewoon geld. Als het te duur wordt, moet je de trein, bus of vliegtuig pakken. Of thuis blijven, dat kost helemaal niks.
 
Helemaal mee eens, Vasek. :ja:
Ik sta natuurlijk niet te juichen bij al die extra kosten, maar begrijpelijk vind ik het wel.
 

Tabe

† In Memoriam
Misschien is het dan ook handig om in NEDERLAND een vignet in te voeren voor auto's met een buitenlands kenteken. Overigens ben ik het wel eens met Vasek en Punkenstein. Eigenlijk jammer dat Duitsland een barriere is voor Tsjechie.
 
Tol is absolute onzin.
Vrij reizen zou hoog in het vaandel moeten staan.
Onbelemmerd door achterlijke tolheffingen.
Willen jullie soms terug naar 1900?
Tolheffing is onverdedigbaar.
Maar ja...............
Ik kan zoveel willen, het geld regeert.

Groet van een arme sloeber.
 
Hoe was het ook al weer? De Eu bevordert de eenheid? Ja , ieder land gaat tol eisen: eenheid. Als ieder land de zelfde barrières op gaat werpen, hebben we snel de eenheid bereikt. O, ja. Hoe zit het ook al weer met schulden aflossen?
Ik begrijp er geen don.... meer van. Zal wel aan mij liggen. Ik ga ook OP Urk wonen. (Moderatoren: de laatste regel nou niet weer wissen):zwaai2::zwaai2::zwaai2:
 
das lekker ik heb al zo grote lelijke groene sticker op de voorruit komt er dan nog 1 bij.
Is er nog meer plek in Urk?:stout:
 
Net de Duitse TV gezien: Tol / Vignet lijkt er lang nog niet te komen!!
Alleen de CSU wil het, de rest niet.
 
En de CSU regeert alleen in Beieren, is voor de rest een blokpartij van de CDU. Niet geheel zonder invloed, omdat Beieren een groot Bundesland is en een groot christendemocratisch stempotentieel heeft.
Maar de meeste mensen prefereren de weg door Sachsen (over Dresden) tegenwoordig.
 
Maar die tol is geen aangelegenheid op Landesniveau, maar voor de heel Duitsland. En dat wordt dan dus beslist in de Bondsdag in Berlijn.
 
Misschien is het dan ook handig om in NEDERLAND een vignet in te voeren voor auto's met een buitenlands kenteken.
ik lees net een stukje ergens:

Polen, Roemenen en div. andere Europese mensen komen hier werken. En niet voor een weekje, maar jaar in, jaar uit. Ze rijden met buitenlandse kenteken platen, dus wegenbelasting hoeven ze niet te betalen. Ze rijden in steeds grotere auto’s op onze wegen, en onze wegen slippen dicht. . Er zijn een aantal landen in Europa waar je een vignet moet kopen om op de snelweg te mogen rijden of je moet tol betalen. Is het niet een optie, om de buitenlandse automobilisten een vignet te laten aan schaffen. Wij betalen ons blauw aan de wegenbelasting.

zit wel iets in
 
Als alle landen stickers op de voorruit willen, zie je niet veel meer. Dit vind ik typisch iets wat Europees geregeld zou moeten worden. Hoe weet ik niet, maar dat lijkt mij iets voor de deskundigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boya
Dat denk ik ook. Kan misschien nog een paar jaartjes duren, maar als overheden eenmaal zulke proefballonnetjes gaan oplaten (en dat is een oud politiek trucje om te peilen wat de reacties zijn), dan weet je dat er vroeg of laat iets aan zit te komen.
 
Stickers vervallen straks van zelf, als alle auto's een gps signaal kunnen uitzenden .
Afreken gaat dan ook zeker automatisch .
 
Wie wordt er beter van? Niet de Duitsers.
Mwaoh, je vergeet alle (met ruim 90 cent! per liter aan belastingen en accijnzen belaste) tankbeurtjes Vasek, ;) dat zijn er nogal wat, de gemiddelde doorgaande toerist tankt toch iedere rit wel een keer.

En het ene land kun je ook niet klakkeloos met het andere vergelijken. In de meeste landen met een vignet betaald de automobilist weinig (of zelfs geen?) wegenbelasting. Hoe dat in Duitsland is weet ik niet trouwens. Maar dat vignet zal er wel komen, vroeg of laat.
 
Bovenaan