Tolvignet voor Duitse Autobahn vanaf 2016

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nederland en Oostenrijk samen tegen Duits tolplan

Bron: ANP/ad.nl - 01-12-16, 16:51

Nederland en Oostenrijk stappen gezamenlijk naar de Europese rechter als het Duitse tolplan doorgaat. Ook als de Europese Commissie akkoord zou gaan met de voorwaarden die de Duitse tolheffing op de snelwegen mogelijk maakt, nemen Den Haag en Wenen daar geen genoegen mee.

Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vandaag in Brussel met haar Oostenrijkse ambtgenoot Jörg Leichtfried afgesproken. België en Denemarken sluiten zich mogelijk aan bij dat initiatief, zei Schultz na afloop van een vergadering van de EU-ministers tegen het ANP.

Volgens Duitse bronnen is een akkoord op handen tussen de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt en EU-commissaris Violeta Bulc (Vervoer) over de 'Maut'. ,,Dat zijn zorgelijke geluiden", aldus Schultz.

Schoonste auto's
Volgens de Duitse plannen kunnen auto's en vrachtwagens binnenkort alleen de grens passeren met een vignet. Er komen drie tarieven voor een vignet van tien dagen. Voor de schoonste auto's moeten buitenlandse automobilisten 5 euro neerleggen voor zo'n vignet. Er komt een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers gaan 15 euro voor tien dagen betalen. Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar krijgen dat terug doordat hun wegenbelasting omlaaggaat.

Duitsland denkt door de tol 513,6 miljoen euro per jaar binnen te halen, maar de tegenstanders van de tolplannen denken dat dat veel minder zal zijn.
 
gaat op z,n vroegst in in 2018.na de duitse verkiezingen in 2017.een vignet voor10 dagen kost dan 2.50 euro.
 
gaat op z,n vroegst in in 2018. ..... een vignet voor10 dagen kost dan 2.50 euro.
"Op z'n vroegst 2018" is wel al over een jaar, hoor.
En waar je die € 2,50 vandaan haalt, weet ik niet, cor. Lijkt mij ook hoogst onwaarschijnlijk, want in Tsjechië betaal je voor 10 dagen al € 11,50. :confused:
 
Die tol moet helemaal niet doorgaan. Wij wonen in het grensgebied en rijden veel in Duitsland. Hebben veel contacten aan beide zijden van de grens. Wanneer gaat Nederland eindelijk eens tol heffen bij de Duitsers die regelmatig onze wegen verstoppen als ze bij ons op bezoek komen?
En voor de rit naar Tsjechië is het toch weer een extra kosten post. Prima stap van de Nederlandse regering vind ik.
 
Tja, wat eigenlijk zou "moeten", dáár hebben we "de beste stuurlui" voor, maar als de kosten de pan uitreizen, moet "het geld" ergens vandaan gehaald worden. Ook Nederlanders kunnen de wegen elders in Europa verstoppen! Redelijker zou zijn dat tol betaald zou worden door buitenlandse auto´s in ieder EU-land en niet alleen in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Oostenrijk, Hongarije, Griekenland, Italië, Kroatië, Noorwegen, Portugal, Servië, Slovenië, Slowakije en Wit-Rusland!
(Misschien ben ik er nog een paar vergeten en zijn er landen waar men voor bepaalde trajecten moet betalen.)
 
  • Leuk
Waarderingen: hgmw
Vreemd dat er onderscheid wordt gemaakt tussen ingezetenen en niet-ingezetenen van Duitsland.
Dat riekt naar ongelijkheid. Vreemd dat de EU daar niets aan doet.

Het plan moet 500 miljoen opbrengen. Peanuts. Te meer tol er voor gaat zorgen dat grensbewoners minder vaak de grens overtrekken om bijv. boodschappen te doen. Dat levert minder beduidend minder inkomsten op aan Duitse kant.
Bovendien stijgt de kosten van handhaving.
 
Duitse verkeersminister: kritiek op tolplan is gezeur

Bron: ad.nl - 04-12-16

De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt noemt de Nederlandse kritiek op zijn tolplan 'gezeur'. Dat meldt Bild am Sontag. De minister geeft aan weinig begrip te hebben voor de kritiek.

,,Alleen al op basis van rechtvaardigheid zouden Nederlanders bereid moeten zijn om een redelijke bijdrage te betalen", stelt Dobrindt, die van het tolplan eerder een campagnebelofte maakte. Over de kritiek uit Oostenrijk zegt hij: ,,Wij Duitsers betalen al jaren tol in Oostenrijk. Daarom heb ik weinig begrip voor het Oostenrijkse geklaag over Duitse tol."

Er worden vijf categorieën voertuigen ingevoerd. Voor de schoonste auto's gaat een vignet voor tien dagen gebruik van de Autobahn 2,50 euro kosten. Voor vuilere auto's kan het bedrag oplopen tot 20 euro. De kleinere wegen blijven onbelast. Duitse weggebruikers krijgen als compensatie een korting op de wegenbelasting die hoger uitvalt naarmate een auto milieuvriendelijker is.
 
Ritje over Duitse wegen nog duurder

Bron: AD.nl - Frans Boogaard 20-01-17

Nederlanders gaan nog meer tol betalen in Duitsland dan verwacht. Het duurste tiendagenvignet gaat geen 20 maar 35 euro kosten, het tweemaandsvignet gaat van 40 naar maximaal 50 euro. De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt hoopt zo jaarlijks 36 miljoen extra op te halen.

Volgens de Süddeutsche Zeitung staan de opgetrokken bedragen in een nieuw wetsvoorstel dat volgende week uitkomt en dat de minister nog vóór de verkiezingen dit najaar door de Bondsdag wil jassen.

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp is woedend: ,,Als ze Europa om zeep willen helpen, dan moeten ze dit vooral doorzetten", briest hij. ,,Dobrindt is bezig over de rug van de Nederlanders zijn politieke gelijk te halen." Maar in het plenaire debat over de tol, gepland voor volgende maand, 'gaan we zijn sommetjes fileren'.

Dobrindt ligt in Duitsland onder vuur omdat critici beweren dat zijn tolplannen op geen stukken na de 500 miljoen euro per jaar opbrengen die hij ervan verwacht. Dat komt door de groei van het aantal auto's dat minder vervuilt en daardoor minder dure vignetten nodig heeft. Ook zouden de financiële risico's groter zijn dan hij doet voorkomen.

Duurdere vignetten
Dobrindt weerspreekt dat. Hij verwacht met zijn duurdere vignetten een jaaropbrengst van 834 miljoen. Daar gaan 210 miljoen af aan kosten en nog eens 100 miljoen aan compensatie voor weggebruikers met een Duitse kentekenplaat. De netto-opbrengst is dan zelfs 520 in plaats van 500 miljoen.

Met die cijfers, aldus Duitse media, zou Dobrindt volgende week minister van Financiën Wolfgang Schäuble willen overtuigen. In het Europese Parlement en bij alle buurlanden van Duitsland bestaat groot verzet tegen de tol; anders dan Duitse kentekenhouders worden buitenlandse weggebruikers fiscaal niet gecompenseerd. Onder meer Oostenrijk heeft om die reden al een gang naar de Europese rechter aangekondigd.
 
Groen licht voor tol personenauto's in Duitsland

Bron: nu.nl - 17 mei 2017

De Europese Commissie heeft geen bezwaren meer tegen de Duitse plannen om bestuurders van personenauto's tol te laten betalen voor het Duitse wegennet.

De procedure die in juni 2015 werd opgestart, omdat de plannen discriminerend zouden zijn voor buitenlandse bestuurders, is stopgezet, laat de commissie woensdag weten.

De Duitse Bondsdag keurde een gewijzigd tolvoorstel eind maart goed. Brussel oordeelt dat daarin aan de bezwaren tegemoet is gekomen.

Wel houdt de commissie de uitvoering en toepassing van de wet in de gaten. De tolheffing moet in 2019 ingaan en zou jaarlijks 500 miljoen euro moeten opbrengen.

Milieuvriendelijke auto's
Voor milieuvriendelijke auto's worden de wegenvignetten goedkoper dan voor vervuilende. Duitse weggebruikers worden gecompenseerd met een korting op de wegenbelasting. Hoe schoner de auto, hoe hoger de korting.

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu laat weten ''behoorlijk teleurgesteld'' te zijn over het besluit, ook al komt het niet onverwacht. Ze gaat de commissie nu eerst om een onderbouwing van het standpunt vragen. Indien nodig zal ze juridische stappen nemen.

Oostenrijk
Oostenrijk bereidt een zaak voor bij het Europees Hof van Justitie omdat de heffing discriminerend zou zijn. Begin volgende maand komen de landen die tegen de tolplannen zijn in Luxemburg bijeen. Daar is ook minister Schultz bij.

Het Europees Parlement keerde zich twee maanden geleden nog tegen de aangepaste tolplannen en riep Brussel op de procedure niet te stoppen.
 
Ik vind het niet gepast dat ze in Duitsland tol gaan heffen.
Kun je gaan betalen om in de rij te staan.
Laat ze eerst het file probleem maar oplossen.
Het is er iedere keer feest.
Wij rijden tegenwoordig over de 6, dit is een stuk om maar wel minder files.

Groet Luigi.
 
Wij hebben het plan om de vakantie in Hongarije door te brengen. Wel dwars door Oostenrijk. Ook Oostenrijk verlangt tol (maut), indien van de autobanen gebruik wordt gemaakt (het hoeft niet!). Gelukkig zijn er geen files of andere wegwerkzaamheden, kijkt u maar!

https://www.oeamtc.at/verkehrsservice/
 
  • Leuk
Waarderingen: hgmw
Hoi Camyl.

Ik heb de route bekeken.
Dat is wel super, kun je lekker heel erg veel van de autoradio genieten.
Is het rijden over Slowakije geen optie?

Groet Luigi
 
optie, inderdaad, maar medepassagier is een Tsjech en wil beslist niets met Slowakije te maken hebben, aanpassen, dus!
dan wordt het Oostenrijk, of Zwitserland - Slovenie - Hongarije, of Polen - Ukraïne - Hongarije! ik heb deze keer, in overleg, voor Oostenrijk gekozen! :ja:
 
Bovenaan