Telecommunicatie Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als ik cash nodigheb, trek ik het wel uit de muur, want die banken in CZ vind ik echt oplichters: Het zal mij niks verbazen als er gigantisch veel verboden prijsafspraken zijn die de afspraken met KPN, Vodafone en T-mobile doen verbleken!


Haha, mooi dat je T-Mobile erbij haalt. Daar is mijn contract dus net niet verlengd. Vandaar dat ik een buitenlands avontuur aan ga! Hun abonnement hou ik wel aan, kan er in het buitenland mee bellen (lees: gaat van mijn bundel af en die is nog zo'n € 600,- ex. BTW), dus daar kan ik nog ff mee bellen. Krijg nog wel een nieuwe telefoon van werk, die had ik gewonnen, dus in Praag alleen een Sim-Only abonnement voor mij! Ga dus nog ff uitzoeken wat het beste abonnement is aldaar.
 
:-)
Toen ik nog T-mobile abo had, raakte ik mijn tegoed na verloop van tijd kwijt, maar ik neem aan dat je dat online al gecheckt hebt. Ik weet ook niet of internationaal bellen ook bij dat tegoed hoort trouwens, het kan weleens zijn dat dat weer bij een zogenaamde andere bundel hoort... Check maar ff na, voordat je een giga rekening krijgt!

Momenteel gebruik ik prepaid, bel toch niet zo heel veel. Wellicht een idee om er een nieuwe thread over te starten :-)
Telecom en banken hebben overigens wel veel gemeen qua oplichting, misschien moet ik het onderwerp van deze thread maar veranderen naar "Alle oplichters op een rijtje" :-)
 
Kan ermee bellen in buitenland en kan het tegoed niet kwijtraken! Heb nog de al oude Flex 15 Sim Only! Briljant abonnement is dat, vandaar dat ik 'm aanhoud! Heb er gewerkt dus weet wat ik kan met mijn bundel! Maar anders open ik straks wel ff nieuw topic over Telecom!
 
Heb zelf Vodafone, het heette vroeger Oskar, bijna net als in Sesamstraat :-)
In de winkel verkochten ze 2 soorten prepaid. Ik kocht die van 7,20 kc / min en 2,4 kc / sms
Naar Vodafone klanten bellen kost 3 kc /min...

Ze zijn denk niet de goedkoopste, maar ja, ik bel toch bijna niet...
 

Vodnik

† In Memoriam
voor meer info over vodafone: www.vodafone.cz
De site is ook in het engels
Een andere bekende is O2 (www.o2.cz) de site is ook engels. Mijn ervaring is dat (winkel) medewerkers van vodafone vaker engels spreken dan O2.
 

Vodnik

† In Memoriam
T-mobile? Zeker, is ook een goede speler in het veld, iets minder aandeel op de CZ markt maar daarom niet minder goed.
O2 is wat vroeger SPT, daarna Czech Telecom was (vergelijkbaar dus met PTT --> KPN)
O2 hoort bij / is eigendom van Telefonica (Spaans, hele grote telecom speler)

Persoonlijk ben ik erg tevreden over Vodafone omdat ze "pasport" bieden, dat wil zeggen dat als je in het buitenland bent met je CZ vodafone gsm, je slechts 22 czk / 20 minuten betaald voor inkomende gesprekken. Als je "pasport" niet gebruikt kost een inkomend gesprek de kosten van CZ naar land waar je bent.
(ik gebruik vodafone pre-paid met "pasport", dus géén abonnement!)
 
Ja, Sim Only is er ook. Ik heb zelf gewoon prepaid. Daarvoor zijn verschillende voordelige "onbekende" aanbieders, die van dezelfde netwerken gebruik maken. En tegoed opladen is ook simpel. Heb mijn creditcardgegevens achtergelaten en hoef om op te laden alleen maar te bellen en op de 1 te drukken.
 
Wat zijn de typische tarieven en waar kun je ze eigenlijk vinden? Ook in internetcafés zoals in Nederland?
 

Vodnik

† In Memoriam
zoals al eerder geschreven, kijk zelf is op de sites van de providers, heb je alle info die je nodig hebt!
 
Sem, dank voor je reactie.
Mijn vraag ging eigenlijk over de onbekende aanbieders waarvan de sites (nog) niet in deze thread zijn vermeld. Net als in Nederland heb je naast de bekende Vodafone, KPN en O2 ook "onbekenden", zoals Lebara, Ortel o.i.d. Die zijn meestal goedkoper, maar ik heb ze niet in Tsjechië kunnen vinden, vandaar mijn vraag.
 

Vodnik

† In Memoriam
OK.
Naast de genoemde O2, Vodafone en T-mobile is er nog een vierde provider: U-fon. Echter deze maken gebruik van een systeem (CDMA2000) dat niet compatible is met de andere GSM systemen. Ben je "buiten bereik" dan kan je niet meer bellen/gebeld worden.

Providers die gebruik maken van andere netwerken komen volgens mij in CZ niet voor.
(in duitslnad zijn dat bijvoorbeeld Conga, Aldi Talk, Lidl talk, Symio eva.)
 
Dank allen, het is me duidelijk! Ga dus zowiezo bij Vodafone en T-Mobile kijken.

Komt meteen de volgende vraag, nu we toch over dit soort dingen bezig zijn, hoe ontvang ik er Nederlandse zenders?
 
Hoort voor de overzichtelijkheid ook in een nieuwe thread, maar goed, ik denk dat de mods daar wel raad mee weten.

Zelf kijk ik altijd naar het nieuws op nos.nl voor mijn portie Nederlands. De wereldomroep ken je ongetwijfeld ook wel. Volgens mij heb ik ook op de AM/FM-golf een Nederlandse zender gehoord, mijn vriendin kwam het tegen toen ze het knopje draaide... Weet er voor de rest ook niet het fijne van.
 

Vodnik

† In Memoriam
.......................... Volgens mij heb ik ook op de AM/FM-golf een Nederlandse zender gehoord, mijn vriendin kwam het tegen toen ze het knopje draaide... Weet er voor de rest ook niet het fijne van.

Wat FM betreft, onmogelijk. De reikwijdte van een FM zender is "zichtafstand" dwz je moet de top van de zendmast kunnen zien. In de praktijk komt het er op neer dat de reikwijdte maximaal 100 km is. (daarom staat Nedrland ook vol met FM zenders en hoge masten)

Wat AM zenders betreft, bij zeer goede omstandigheden zou je 747Khz die zend met een vermogen van ca 1 MW kunnen ontvangen maar dat komt weinig voor (zie ook http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html)

Het beste voor nederlandse programmas is Satelliet- of internetradio
 

Vodnik

† In Memoriam
Ja, Radio Nederland Wereldomroep en die "eikels" stoppen met de nederlandstalige uitzendingen, nou laat die letter N dan maar weg!

Voordat het commentaar komt dat je dan toch via internet of satelliet luistert: dat werkt niet aan boor van een boot, wel een zeeschip maar niet een op jachie van 11 meter


(BTW wat messju schreef weet ik niet meer, maar RNW heeft nooit op FM of middengolf - AM- uitgezonden, alleen kortegolf)

Even bijstellen, RNW zou liever doorgaan met NL talige programma's maar ja, bezuingen hé?)
 
Voor de duidelijkheid: met "het" bedoelde ik "een Nederlandse zender", er werd duidelijk Nederlands gesproken, niet per se de RNW. Het viel ons op, maar we kunnen het niet reproduceren, zeker niet nu het over en uit is...

Anyways, ik dwaal af, sorry.
 
Bovenaan