Bankrekening openen: wat is het beste?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoihoi!

Bij deze wou ik het onderwerp openen van banken in Tsjechië.
Best interessant: ze hebben er veel:
KB, CS, Raiffeissen, m-banka, ge money bank, csob, citibank, unicredit, en ga zo maar door.
Nederland heeft een stuk minder: ABN, ING, Rabo... Uhm, en eventueel SNS.

Meer concurrentie in CZ, dus lagere prijzen? Dacht het niet...
Bankrekening hebben kost minimaal 61 Kroon per maand. Minstens 2 keer meer dan in Nederland... Elke overschrijving, opname of aanvraag van nieuwe PIN-code kost geld. Laatstgenoemde kost zo'n 4 Euro, dus het lijkt mij goedkoper om mijn rekening op te heffen en elders een rekening te openen... Tot zover nog wel concurrentie (hoop ik)...

Wat denken jullie? Komen wij onder deze uitbuiting uit? Of is het gewoon lijdzaam toezien hoe ze ons weer lekker een pootje uitdraaien?
 

Vodnik

† In Memoriam
't zijn er wel wat meer dan de nederlandse banken die je noemt. Kijk hier maar is: http://www.bankenoverzicht.nl/bank

wat betreft banken in CZ: de kosten die je betaald hangen af van wat je saldo is.

Wel goed vergelijken! Er zijn banken waar de rente daalt als het saldo stijgt!
 
Ja, dat weet ik ook wel, maar ik heb het hier meer over de huis-tuin-en-keuken banken waar je geld kunt storten, opnemen, overschrijven en dat soort dingen.

Raiffeissen had volgens mij de regel: hoe meer (regelmatige) inkomsten, hoe lager de kosten, maar misschien pakken ze je dan op transactiekosten (denk ik).

Rente op een betaalrekening is sowieso peanuts. Zeker in Tsjechië... Volgens mij is het 0,1%. "Wawawiewa", daar word je echt rijk van, zoals Borat zou zeggen :-)

Nee, ik zou het geld eigenlijk op een spaarrekening moeten stallen... Iemand enige suggesties daarvoor?
 

dennuzzz

Donateur
Er zijn ook diverse bankfilialen van ing heb ik gezien, kun je daar als nl-er niet terecht met een nl rekening?

grt,
dennis
 
In Praag bij Andel deden ze alleen spaarrekeningen.
Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat ik mijn NL bankzaken daar kan doen.
Heb pas nog een adreswijziging via dat ver***de postkantoor doorgegeven aan ING Nederland. (zie thread op http://www.tsjechie.net/board/f14/ervaringen-postkantoor-in-tsjechie-31958.html)

Waarschijnlijk zal alle correspondentie gewoon via Nederland gaan, we wachten het af...

Er zijn ook diverse bankfilialen van ing heb ik gezien, kun je daar als nl-er niet terecht met een nl rekening?

grt,
dennis
 

Vodnik

† In Memoriam
raffeisenbank, deposito's, niet slecht in vergelijking met andere CZ banken. Maar als je NL's inkomen hebt kan je beter in NL: op een bank laten staan (ohra variabel internet 2,6 procent)

ING, AMRO. RABO, zijn hier meer zakenbanken, je kan er wel terecht als particulier maar dan moet je wel wat meenemen (dat was tenminste een paar jaar gelden zo, mischien is de strategie veranderd maar dat denk ik niet)
 
Ja, ze hebben leuke dames bij de Raiffeissen receptie :-)
Weet niet of je voor een deposito een betaalrekening voor moet hebben. Die is nogal duur bij lagere inkomsten... Royal Bank of Scotland heeft ook leuke rentes trouwens. 2,75 % met vrije opname...

raffeisenbank, deposito's, niet slecht in vergelijking met andere CZ banken. Maar als je NL's inkomen hebt kan je beter in NL: op een bank laten staan (ohra variabel internet 2,6 procent)

ING, AMRO. RABO, zijn hier meer zakenbanken, je kan er wel terecht als particulier maar dan moet je wel wat meenemen (dat was tenminste een paar jaar gelden zo, mischien is de strategie veranderd maar dat denk ik niet)
 
... Royal Bank of Scotland heeft ook leuke rentes trouwens. 2,75 % met vrije opname...
Vergeet niet dat RBS onder Britse garantiedepositostelsel valt. Maar er zijn genoeg andere banken die meer dan 2,75 geven. Kijk even hier. De rente in Tsjechie is hopeloos laag, ik zou het spaargeld in NL stallen.

Dit was even Off-topic, sorry.
 
Binnen Europa brengen de Nederlandse banken de laagste kosten in rekening. Ook al klagen we, we zijn gewoon verwend. Dus ook in Tsjechië ben je meer kwijt. Italië is trouwens nog veel erger in dit opzicht.
 
Haha, net ABN-AMRO aan de lijn gehad, die konden bar weinig vertellen over hun eigen Expat Service. Ook de website was erg onduidelijk. Kreeg wel een link door van de medewerker www.expatexchange.com . Staat wel wat nuttige informatie op.
 
Heb ook een ABN rekening lopen, ik heb ze gewoon gezegd dat ik emigreer en mijn CZ adres doorgegeven, zo kan ik nog Eurootjes ontvangen. Als ik cash nodigheb, trek ik het wel uit de muur, want die banken in CZ vind ik echt oplichters:
Het zal mij niks verbazen als er gigantisch veel verboden prijsafspraken zijn die de afspraken met KPN, Vodafone en T-mobile doen verbleken!

Nu wachten op een Tsjechische klokkenluider...

Weet echter wanneer die zal komen, denk maar aan Goldman Sachs die zo langzaam aan de Europese touwtjes in handen krijgt...
 
Bovenaan